مجوز واردات خودرو از ۲ گمرک کردستان صادر شد

0

گمرک های سنندج و باشماق به عنوان گمرکات تخصصی ترخیص خودرو تعیین شدند و اینگونه مطالبه تجار و مسئولان استان کردستان تحقق پیدا کرد.

کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و گمرکات استان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

۱۲ مهر سال جاری مجوز ترخیص خودرو برای گمرک باشماق و ۱۹ مهر همین سال هم مجوز این رویه برای گمرک سنندج صادر شد.

با توجه به ظرفیت مرزی استان با اقلیم کردستان عراق و کاهش هزینه حمل و نقل واردات خودرو نو و کارکرده خارجی برای تجار و همچنین تقاضای مردم برای بهره مندی از این پتانسیل مسئولان استان پیگیر انتخاب گمرکات کردستان برای ترخیص این خودروها شدند.

زیرساخت های ترخیص خودرو در گمرکات کردستان فراهم است

ناظر گمرکات کردستان روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گمرکات مربوط به ترخیص خودروهای سواری و حتی کامیون‌های سبک و سنگین، تخصصی است.

فرامرز امیدی یکی از فاکتورهای و الزامات اصلی گمرکات تخصصی را وجود کارشناسان آموزش دیده خواند و بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ نفر از ارزیابان و کارشناسان گمرکات استان این دوره آموزشی را گذراندند.

وی با اشاره به اینکه واردات خودرو از گمرکات کردستان یکی از خواسته های تجار و بازرگانان استان بود، گفت: این مطالبه را با مسئولان کشوری در میان گذاشتیم و بعد از بررسی ظرفیت ها و شرایط استان با این مهم موافقت شد.

ناظر گمرکات کردستان یادآور شد: برای واردات خودرو نیاز به ترخیص ارز از سوی بانک مرکزی هست که این مسئله هم به سختی انجام می شود ولی تجار و بازرگانان می توانند از ارز حاصل از صادرات خود اقدام به این فعالیت کنند.

وضعیت ۲۵ هکتار از اراضی محدوده مرز بین المللی باشماق مریوان با صدور سند آن تعیین تکلیف و به اراضی این مرز اضافه شد که این مسئله تاثیر بسزایی در صدور مجوز واردات خودرو داشت.

به گفته امیدی برای واردات خودرو به محوطه باز محصور شده نیاز است که با وجود ۲۵ هکتاری که بتازگی سند آن صادر شد مشکلی از این بابت نداریم.

افزون بر گمرکات، ارگان های دیگری هم چون محیط زیست، استاندارد و صنعت، معدن و تجارت در استان در زمینه صدور مجوز ترخیص خودرو خارجی دخیل هستند و همکاری این مجموعه تاثیر فراوانی در انجام صحیح این رویه گمرکی دارد.

ناظر گمرکات کردستان بیان کرد: اگر هم اکنون هم ثبت سفارش خودرو وارداتی در سازمان صمت انجام شود گمرک آمادگی انجام تشریفات گمرکی این بخش را دارد.

صدور مجوز واردات خودرو از ۲ گمرک کردستان؛ مطالبه تجار کردستانی محقق شد

ایجاد اشتغال و رونق تجارت با واردات خودرو از مرزهای استان

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج هم در این رابطه اظهار کرد: گمرکات کردستان در فهرست کشوری مرزهای مجاز برای واردات خودروهای کارکرده قرار نداشت به همین دلیل پیشنهاد آنرا در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در مورخ ۲۳ مرداد امسال مطرح کردیم.

کمال حسینی با اشاره به اینکه مسئولان استان از این پیشنهاد استقبال کردند، افزود: بی شک احداث و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال و تولید سرمایه نظیر احداث یک کارخانه‌ نیازمند صرف زمان و هزینه است.

وی ادامه داد: در صورتیکه مرز بین‌المللی باشماق مریوان در لیست مرزهای مجاز برای واردات خودروی دست دوم قرار گیرد نیازمند گرفتن یک دستور و ابلاغ یک بخشنامه است که در این صورت شاهد گردش سرمایه در بانک‌های استان، رونق تجارت و اشتغال خواهیم بود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه واردات خودروی دست دوم از مرزهای استان تاثیر قابل توجهی بر میزان تعهدات ارزی استان خواهد داشت، گفت: مزیت دیگر واردات خودرو از مرزهای استان کاهش قابل توجه تعهدات ارزی استان است، چرا که بدهکاران ارزی برای رفع تعهدات ارزی خود با تهاتر واردات از محل ارز حاصل از صادرات می‌توانند تعهد خود را کم و یا تسویه کنند.

حسینی ادامه داد: چون حجم واردات استان کم است میزان تعهدات ارزی ظرف چند سال اخیر بجای کم شدن، سیر صعودی داشته است که با توجه به تعداد و قیمت خودروهای وارداتی، نتیجه‌ تهاتر میان صادرات و واردات موجب تسویه حساب بسیاری از متعهدین ارزی استان خواهد شد.

ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.