چراغ EPC در پشت آمپر چیست و علت روشن شدنش و نحوه ریست آن ؟

0

هر چه می‌گذرد، کنترل‌های الکترونیکی سیستم‌های خودرو پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. گیربکس، سیستم‌های موتور، ترمز و حتی سیستم تعلیق همگی توسط سنسورها و پردازنده‌ها کنترل می‌شوند و قابلیت اطمینان و ایمنی را افزایش می‌دهند، اما نیاز به سرویس دوره‌ای به همان اندازه بالاتر می‌رود.

چراغ هشدار EPC آئودی

چراغ EPC در پشت آمپر چیست؟

چراغ اخطار کنترل الکترونیکی قدرتElectronic Power Control (EPC) نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم مدیریت دریچه گاز خودرو شما است (که می‌تواند شامل پدال گاز، بدنه دریچه گاز تزریق سوخت، کنترل کشش یا کروز کنترل باشد). اگرچه می‌تواند به مشکلات دیگری نیز اشاره کند. ما قصد داریم توضیح دهیم که چراغ EPC به‌صورت عمومی در خودروها چه چیزی را نشان می‌دهد و در صورت روشن بودن چه باید کرد.

آیا چراغ اخطار EPC می‌تواند باعث از دست دادن توان و قدرت موتور شود؟

از دهه ۱۹۹۰، بسیاری از سیستم‌های مدیریت موتور (پیشرانه) با گیربکس اتوماتیک شامل حالت‌های اضطراری هستند که « limp-in»یا حالت « limp-home» نامیده می‌شود. حالت Limp-in سرعت خودرو را محدود می‌کند و ممکن است اجازه ندهد گیربکس اتوماتیک از دنده دوم خارج شود. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که ECU ی موتور مشکلی جدی را شناسایی کند و در این صورت به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به شما امکان می‌دهد بدون واردکردن آسیب بیشتر به سیستمی که داری مشکل شده است با سرعت محدود، به نمایندگی بروید.

چه چیزی می‌تواند باعث روشن شدن چراغ EPC شود؟

مانند چراغ چک، چراغ EPC، می‌تواند یک هشدار عمومی باشد. هنگامی‌که EC خطایی را تشخیص می‌دهد که خارج از مشخصات عادی یک سنسور یا عملگر است، به‌عنوان کد مشکل یا کد خطای EPC در رایانه ذخیره می‌شود. در این مثال، سنسور EPC اطلاعاتی را به رایانه داده است که باعث شده خودرو در حالت لنگی (Limp) قرار گیرد. مشکلات بالقوه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نقص در سیستم‌های اندازه‌گیری سوخت، زمان‌بندی یا آلایندگی
  • خرابی سنسور دور موتور
  • مشکلات با سنسورهای دیگر مانند سنسور میل‌لنگ یا بادامک، سنسور جریان هوای جرمی، حتی کلید چراغ‌ترمز
  • مشکلات کنترل کشش
  • مشکلات کنترل پایداری خودرو
  • مشکلات کروز کنترل
  • مشکلات پدال گاز
  • از همه مهمتر دریچه گاز و خرابی یا کثیف شدن سوکت دریچه گاز

سال‌ها پیش، پدال گاز و کروز کنترل از طریق کابل به دریچه گاز متصل شدند. سیستم‌های امروزی “drive-by-wire” نامیده می‌شوند، اصطلاحی که به‌طور متناقض به این معنی است که دیگر کابلی وجود ندارد. پدال گاز و دریچه گاز به‌صورت بی‌سیم «با یکدیگر صحبت می‌کنند» و وضعیت و موقعیت آن‌ها به‌صورت بی‌سیم و در هر زمان از طریق سنسورها به کامپیوتر پیشرانه گزارش می‌شود.

آیا رانندگی با چراغ EPC روشن خطرناک است؟

پاسخ سریع: بله چراغ EPC می‌تواند نشانگر طیف وسیعی از مشکلات باشد، برخی نسبتاً جزئی و برخی کاملاً جدی‌تر. اگر وسیله نقلیه شما دارای چراغ EPC روشن است و در حالت لنگی است، باید در اسرع وقت آن را برای تشخیص و تعمیر به نمایندگی ببرید.

علاوه بر این، برخی از خودروها که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) مجهز هستند ممکن است زمانی که برنامه EPC مشکلی را تشخیص دهد، ESP به‌طور کامل خاموش شود.

این مهم است که به خاطر بسپارید: ممکن است وسیله نقلیه شما هنوز (تا حدودی) در حالت شلوغی قابل رانندگی باشد، اما سرعت و شتاب آن برای جلوگیری از آسیب جدی به اجزای پیشرانه محدود است. این چیزی است که به‌عنوان «طراحی مقاوم در برابر خطا» شناخته می‌شود و هدف آن جلوگیری از آسیب رساندن ناخواسته به کاربر است. به‌خصوص وقتی در مورد سیستم خنک‌کننده، آلاینده‌ها، انتقال و سایر سیستم‌های اصلی صحبت می‌کنیم، اگر مشکل اولیه را فوراً برطرف نکنید به‌سرعت می‌تواند چند برابر شود و به یک سری مشکلات جدی تبدیل شود.

آیا باتری ضعیف می‌تواند باعث روشن شدن چراغ EPC شود؟

بله. سیستم‌ها و حسگرهای خودروی شما به یک ولتاژ پایه (که بسته به سنسور می‌تواند متفاوت باشد) متکی هستند تا بتوانند به‌درستی کار کنند. هر نوع افت در آن ولتاژ پایه، از باتری ضعیف، دینام خراب یا حتی کابل خراب یا شل شده باتری، می‌تواند برای ایجاد مشکل در رانندگی کافی باشد یا فقط خودرو را به‌طور کامل خاموش کند و چراغ EPC را روشن کند.

ریست چراغ EPC

در صورت عدم رفع اشکال از ریست کردم چراغ EPC خودداری کنید. سیستم‌های پیشرفته برای کنترل یونیت موتور کدهای خطایی ایجاد می‌کنند. با استفاده از آسان دیاگ ابتدا کدهای خطای موجود در کامپیوتر موتور را قرائت کنید و سپس رفع اشکال را انجام دهد. شاید نیاز باشد از بخش بررسی پارامترها، میزان ولتاژ سنسورها را در با دیاگ بررسی کنید. در انتها کدهای خطا را در بخش مربوطه با استفاده از دیاگ پاک‌سازی کنید.

تجربه تعدادی از دوستان در برخورد با روشن شدن چراغ EPC مربوط به دریچه گاز و لقی یا کثیف بودن سوکت آن است، حتما این مورد را بررسی کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.