معرفی انواع چراغ های ماشین +تصاویر

0

معرفی انواع چراغ های ماشین

خودرو ها چراغ هایی مختلفی دارند که هر کدام از آنها میتوانند مورد بحث و بررسی قرار گیرند. این سوال مهم درباره انواع چراغ های ماشین وجود دارد که چگونه بدانیم از کدام چراغ و در چه شرایطی استفاده کنیم ؟ اگر چه خود چراغ ها به ظاهر ساده به نظر میرسند، اما خیلی ها با نحوه استفاده صحیح و به موقع آنها آشنا نیستند. در این مقاله از کیان باتری به معرفی چراغ های خودرو و کاربرد هرکدام می پردازیم.

 چراغ پارک خودرو چیست
 انواع چراغ خودرو
 چراغ دی لایت چیست
 چراغ سقف خودرو
 چراغ صندوق عقب خودرو
 آموزش برق خودرو
 چراغ مه شکن چیست

چراغ های خودرو چه استفاده ای دارند؟

در اکثر کشورها، شناسایی انواع چراغ های ماشین و نحوه استفاده از آنها، از جمله موارد مربوط به آزمون آیین نامه رانندگی میباشد. متاسفانه تعدادی از رانندگان، بعد از قبولی از آزمون، این موارد را فراموش میکنند که با این کار نه تنها زندگی خود را به خطر می اندازند، بلکه زندگی سایر رانندگان را نیز به خطر می اندازند.

انواع چراغ خودرو وظایف خاصی را برای کمک یا هشدار به سایر رانندگان، بر عهده دارند. در صورت عدم استفاده از این چراغ ها و یا حتی استفاده نادرست از آنها، ممکن است منجر به حادثه گردد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که بدانیم این چراغ ها چه کاربردهایی دارند و در چه شرایطی بایستی از آنها استفاده نماییم.

معرفی انواع چراغ های ماشین

 چراغ پارک خودرو چیست
 انواع چراغ خودرو
 چراغ دی لایت چیست
 چراغ سقف خودرو
 چراغ صندوق عقب خودرو
 آموزش برق خودرو
 چراغ مه شکن چیست

انواع چراغ های روشنایی در خودرو های سواری را به ترتیب زیر می توان دسته بندی نمود:

الف) چراغ های روی بدنه خودرو شامل:

چراغ های بزرگ جلو
چراغ های مه شکن
چراغ های کوچک جلو
چراغ های خطر
چراغ های ترمز
چراغ های دنده عقب
چراغ های راهنما
چراغ های پلاک خودرو
چراغ های جانبی (پارک)

ب) چراغ های داخل اتاق خودرو، شامل:

چراغ های نقشه خوانی (سقف)
چراغ های صفحه نشان دهنده ها و پنل جلوی راننده
چراغ جعبه داشبورد
چراغ صندوق عقب
چراغ مطالعه سرنشین عقب
چراغ های روی بدنه ماشین
1- چراغ های بزرگ جلوی ماشین

شاخص‌ترین جنبه استفاده از سیستم روشنایی اتومبیل در قسمت جلوی آن به چشم می‌خورد. در این قسمت شما با نور بالا و نور پایین و همچنین مه‌شکن و چراغ بغل و… روبه‌رو خواهید شد.

نور پایین

غالبا کاربران اتومبیل سعی می‌کنند از این نور استفاده کنند. آن‌ها برای روشن کردن سطحی که دارند روی آن رانندگی می‌کنند، از این نور استفاده می‌کنند. خوبی‌اش هم در آن است که مشکلی برای رانندگان یا عابرانی که به سمت اتومبیل می‌آیند ایجاد نمی‌کند؛ این‌طور که باعث شود تا چشمان‌شان به واسطه نور زیاد خیره بماند و نتوانند درست ببینند.

نور بالا

نور بالا هم در بخش روشنایی جلویی اتومبیل استفاده می‌شود. البته این نور در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تردد کم است. این نور چون کنترل نشده بوده و باعث خیرگی چشم کاربران و عابران می‌شود، غالبا توصیه نمی‌شود. تنها اگر شرایطی خاص وجود داشته، توصیه می‌شود که از آن استفاده کنید. همچنین رانندگان از این نور برای علامت دادن به دیگر خودروها یا عابران استفاده می‌کنند.

درباره چراغ بزرگ جلوی خودرو بیشتر بدانیم

طراحی چراغ‌های بزرگ جلو البته استاندارد خاصی ندارند و متناسب با شکل و شمایل هر خودرو طراحی می‌شوند. یعنی که هر کمپانی برای خودش، طراحی‌های منحصر به فردی دارد.

چراغ‌های بزرگ جلو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اولیه آن همان کاسه چراغ است. این کاسه به شکل کره طراحی می‌شود. سطحش را هم جیوه‌ اندود می‌کنند تا نور تولید شده در آن انعکاس خوبی داشته باشد و بیشتر به چشم بیاید. چراغ را هم در مرکز این کاسه طراحی می‌کنند. چراغ با فنر یا حلقه نگه‌دارنده پلاستیکی وصل شده و در جای خود محکم قرار می‌گیرد.

بخش دوم را هم بلوری یا عدسی چراغ می‌نامند. این بخش روی کاسه چراغ قرار گرفته و با کاسه یکی شده است تا گرد و خاک و آب و… وارد کاسه چراغ نشود. این سطح عدسی را منشورهای بلورینی پوشانده‌اند که به منظور مدیریت پرتوهای نور لامپ استفاده می‌شوند.

2- چراغ های عقب خودرو

چراغ های عقب به صورت چراغ های قرمز در عقب خودرو نصب میشوند و به محض روشن شدن چراغ های جلو، این چراغ ها نیز روشن میشوند.

این چراغ ها به رانندگانی که پشت سر شما سفر می کنند کمک می کند تا دریابند که شما آنجا هستید و تا چه اندازه جلوتر هستید.

3- چراغ های دیتایم خودرو

 نحوه روشن کردن چراغ مه شکن کوییک  چراغ مه شکن کوییک  چراغ مه شکن عقب  نحوه روشن کردن چراغ مه شکن  چراغ مه شکن چیست  چراغ مه شکن کوییک S  آموزش نکات فنی خودرو  آموزش نکات کلیدی  تعمیرات تخصصی کوییک

این چراغ ها (چراغ های نور روز) از انواع چراغ خودرو میباشند که در جلو و عقب خودرو قرار دارند و به طور کلی به صورت خودکار روشن می شوند. اگرچه در بعضی از اتومبیل ها گزینه ای برای خاموش کردن آنها وجود دارد.

آنها به گونه ای طراحی شده اند که شما را برای سایر رانندگان، نمایان تر میسازد. هر چند این چراغ ها، منجر به حواس پرتی و پریشانی بعضی از رانندگان روبه رو میگردد.

4- چراغ مه‌شکن خودرو

 نحوه روشن کردن چراغ مه شکن  نحوه روشن کردن چراغ مه شکن پژو پارس  نحوه روشن کردن چراغ مه شکن کوییک  روشن کردن چراغ مه شکن 207  روشن کردن چراغ مه شکن ال 90  روشن نشدن چراغ مه شکن پارس  روشن نشدن چراغ مه شکن 206  روشن نشدن چراغ مه شکن سمند  روشن نشدن چراغ مه شکن دنا  چراغ مه شکن چیست  چراغ مه شکن عقب  تنظیم چراغ مه شکن پژو پارس  تعویض چراغ مه شکن جلو 206  فیوز چراغ مه شکن

همان‌طور که از اسمش مشخص است، در هنگامه بارندگی یا مه‌آلود بودن جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نور سفید یا زرد، قرار است که سطح جاده را برای شما روشن و مشخص کند تا در سرعت‌های پایین، بتوانید به راه‌تان ادامه دهید. در مسیرهای پیچ در پیچ و هنگامه بارندگی و مه، این چراغ‌ها نقش حیاتی دارند و بدون آن‌ها مشکل بتوان طی مسیر کرد.

این چراغ ها در نزدیکی چراغ های جلو و در قسمت پایین نصب میگردند. این چراغ ها به منظور شکافتن مه غلیظ و ارائه نمودن دید کافی، به کار میروند. این چراغ ها فقط در شرایط جوی مه آلود و در مواقعی که چراغهای معمولی مؤثر نباشند، مورد استفاده قرار میگیرند.

3 -چراغ های جانبی و کنار خودرودر برخی از اتومبیل‌ها نیز شاهدیم که از چراغ‌هایی به نام چراغ کنار استفاده می‌شود. البته استفاده از آن‌ها عمومیت ندارد. این چراغ‌ها در هنگام پیچیدن یا تغییر جهت ماشین، روشن شده و مسیر را برای راننده مشخص می‌کنند.این چراغ‌ها گاهی به چراغ راهنما و نیز گاهی به چراغ دنده عقب وصل شده‌اند تا کارکرد بهتری داشته باشند. معمولا هم این نوع چراغ‌ها روی آینه بغل‌های قرار می‌گیرند. البته در طراحی برخی از خودروها هم روی بدنه است.

۴. چراغ گردان

این چراغ هم عمومیت زیادی برای رانندگان نداشته و صرفا برای نیروهای امدادی و امنیتی و پلیس و آتش‌نشانی و شبیه آن استفاده می‌شود. این چراغ‌ها به کاربران اتومبیل‌های دیگر این پیام را می‌دهد که باید راه و مسیر را باز کنند.

این چراغ‌ها غالبا در انواع چراغ‌های گردان تولید می‌شوند. در مدل‌های جدیدتر نیز از سیستم مجهز به چشمک‌زن ال‌ای‌دی استفاده شده است. رنگ‌های مورد استفاده در این چراغ‌ها هم آبی و قرمز و زرد است. در کنار این سیستم، آژیر و آمپلی‌فایر نیز طراحی شده تا کاربران خاص آن‌ها، کنترل بیشتری بر مسیر داشته باشند.

۵. چراغ راهنمای خودرو

یکی دیگر از انواع چراغ خودرو چراغ راهنماست. این چراغ ها که به عنوان چراغ های چشمک زن نیز شناخته میشوند، در جلو و عقب خودرو و در کنار چراغ های جلو و عقب، قرار میگیرند.

زمانی که این چراغ ها مورد استفاده قرار میگیرند، به سایر رانندگان اطلاع داده میشود که شما به زودی گردش خواهید داشت ( گردش به چپ یا راست که با روشن نمودن هر کدام مشخص میشود ) و به احتمال زیاد برای این کار، سرعت خود را کم خواهید نمود.

درباره چراغ‌های راهنما بیشتر بدانیم:

چراغ‌های راهنما برای چرخش اتومبیل به چپ و راست و برای اطلاع دیگران طراحی شده است. تعدادشان هم دست‌کم باید چهار تا باشد؛ دو تا برای بخش جلویی اتومبیل و دو تا هم برای بخش عقب آن.

این چراغ‌های چشمک‌زن طراحی شده‌اند تا جلب توجه بیشتری کنند و رانندگان دیگر به راحتی متوجه منظور شما از هنگام رانندگی بشوند. نوری که از این چراغ‌ها می‌گیرند زرد رنگ است و اگر هم طلق روی چراغ بی‌رنگ باشد، همان روش همیشگی به کار می‌رود: اطراف چراغ اصلی، حباب زرد رنگ استفاده می‌کنند.

طراحی این چراغ‌ها نیز می‌تواند مستقل از چراغ‌های دیگر یا به صورت یکپارچه با آن‌ها باشد. همه چیز بستگی به نحوه طراحی سازنده اتومبیل دارد. در خودروهای جدیدتر از چراغ‌های راهنمای شیک‌تر و مدرن‌تر در اطراف اتومبیل هم استفاده می‌شود.

این چراغ‌ها روی آینه‌های بغل، گلگیرها و… طراحی شده‌اند. طوری که وقتی اتومبیل به چپ یا راست می‌پیچد، تشخیص آن به شدت راحت خواهد بود. در نهایت این‌که طراحان این چراغ‌ها را جایی در خودرو طراحی می‌کنند که به راحتی و با کمترین زحمت توسط دیگران دیده شوند.

۶. چراغ‌های پلاک خودرو

 چراغ پارک خودرو چیست
 انواع چراغ خودرو
 چراغ دی لایت چیست
 چراغ سقف خودرو
 چراغ صندوق عقب خودرو
 آموزش برق خودرو
 چراغ مه شکن چیست

هر خودرویی در بخش عقب و جلو، مجهز به چراغ‌های پلاک هم هستند. چراغ‌هایی بالا یا طرفین پلاک طراحی می‌شود که هنگام شب، آن را به راحتی قابل خواندن می‌کند. تعداد آن‌ها نیز معمولا دو عدد در بخش جلویی و دو عدد در بخش عقبی خودرو است. البته باز هم این موضوع بستگی به طراحی دارد و شاید در برخی اتومبیل‌ها، تعداد این چراغ‌ها فرق بکند.

۷. چراغ‌های خطر (فلاشر)

این چراغ که به عنوان فلاشر نیز معروف است، در قسمت جلویی و عقب خودرو قرار دارد. زمانی که این چراغ ها روشن میشوند، به صورت چشمک زن به سایر رانندگان اطلاع میدهند که شما با یک مشکلی مواجه شده اید یا خطری ( تخته سنگ و … ) در روبه روی شما مشاهده میشود.

آنها فقط بایستی به عنوان چراغ هشدار خطر مورد استفاده قرار گیرند نه به عنوان چراغ برای پارک غیر قانونی خودرو، چراغ‌های خطر روی بدنه و عقب خودرو نصب می‌شود. در هر سمت اتومبیل یکی از آنها را نصب می‌کنند. حالا در بعضی‌ها کاسه چراغ مستقل دارد و در بعضی‌های دیگر با چراغ ترمز، یک‌جا واقع شده است.

این دیگر در اختیار سازنده است که چه مدلی را مناسب طراحی اتومبیلش می‌داند. طلق استفاده شده در این چراغ‌ها قرمز رنگ است. اگر هم طلق بی‌رنگ به کار رفته باشد، سعی می‌کنند حبابی قرمز رنگ دور چراغ طراحی کنند تا نور قرمز بگیرند.

۸. چراغ‌های ترمز

 انواع آپشن خودرو  چراغ دی لایت چیست  انواع چراغ دی لایت  سنسور جلوگیری از تصادف  تجهیزات خودرو  دانستنی های فنی

یکی از حیاتی‌ترین چراغ‌های خودرو را باید چراغ ترمز آن بدانیم. اگر پلیس بفهمد که چراغ ترمز شما اشکال دارد، حتما برخورد تندی با شما خواهد داشت. شما وقتی که در سرعت‌های مختلف و با فاصله‌های مختلف نسبت به خودروهای دیگر حرکت می‌کنید، تنها راه درک این‌که ماشین جلویی چه رفتاری دارد، استفاده از چراغ ترمز است. در غیر این صورت در حالی که ماشین جلویی ترمز می‌کند، شما متوجه نشده و با همان سرعت تصادف خواهید کرد. این چراغ‌ها از لحظه اقدام به ترمز تا پایان آن روشن می‌مانند.

این چراغ‌ها در بخش عقب خودرو تعبیه شده و یک یا دو عدد هستند. طلق یا عدسی پیرامون این چراغ قرمز رنگ است. اگر هم طلق بی‌رنگ داشته باشند، باید لامپ‌شان حباب قرمز رنگ داشته باشد تا بتوانند نور قرمز رنگ بگیرند.

نکته دیگر این است که در ماشین‌های جدید، چراغ سومی هم به طراحی چراغ‌های ترمز اضافه شده است که در پایین شیشه عقب خودرو، وسط آن تعبیه شده است. بدین وسیله دید خودروهای عقب نسبت به ترمزهای ناگهانی شما بیشتر خواهد بود و این به امنیت بالاتر سرنشینان خودرو کمک می‌کند.

۹. چراغ‌های دنده عقب

چراغ های جانبی عقب خودرو

وقتی که قصد دارید دنده عقب بروید، باید مقداری روشنایی داشته باشید تا هم خودتان سطح و مسیر را ببینید، هم دیگران متوجه شوند. حتی اگر خودروی شما دوربین عقب هم داشته باشد، باز هم نیازمند این چراغ‌ها هستید تا تصویر بهتری بگیرید. طلق و عدسی این چراغ‌ها بی‌رنگ در نظر گرفته شده و برجستگی‌هایی نیز دارند تا نور تولید شده را پخش و سطح و فضای بیشتری را روشن کنند.

10-چراغ های جانبی (پارک) خودرو

چراغ پارک خودرو چیست؟

هنگامی که راننده ی خودرو سوئیچ چراغ های روشنایی را در وضعیت مرحله ی اول سوئیچ قرار می دهد، جریان الکتریکی مدار تعدادی از چراغ های روشنایی روی بدنه و داخل اتاق خودرو برقرار می گردد. چراغ هایی که روی بدنه قرار داشته و روشن می شوند به چراغ های جانبی (پارک) معروف اند. این چراغ ها عبارتند از:

چراغ های کوچک روی سپر یا بدنه ی جلوی خودرو و چراغ های خطر که محدوده ی خودرو را در تاریکی شب یا در هوای مه آلود مشخص می سازند. در بعضی خودرو ها چراغ جانبی (پارک) در داخل کاسه ی چراغ بزرگ جلو خودرو طراحی و نصب می شود.

چراغ های داخل خودرو

چراغ های داخل خودرو، درون کابین یا اتاقک خودرو تعبیه شده و جهت نوردهی برای استفاده سرنشینان خودرو یا چک کردن مسیر یا نقشه توسط راننده یا کمک به جابجایی چیزی و انجام دادن کاری توسط راننده در تاریکی بکار می رود. از استفاده چراغ های داخل خودرو به مدت طولانی باید اجتناب کرد.

زمانی که درب خودرو شما باز اسا اگر سنسور آن فعال باشد آن چراغ داخل خودرو روشن می‌ماند و به شما کمک می‌کند که متوجه شوید کدام درب باز است. همچنین اگ درب صندوق عقب نیز باز باشد ان چراغ روشن می‌شود.

چراغ سقف خودرو

این چراغ ها  در داخل کابین خودرو قرار میگیرند و برای تامین روشنایی داخلی خودرو به هنگام جست و جوی وسایل یا بررسی نقشه یا انجام کارهایی در تاریکی،  به کار برده میشود. این چراغ نبایستی به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند.

چراغ داخل درب خودرو

 چراغ پارک خودرو چیست
 انواع چراغ خودرو
 چراغ دی لایت چیست
 چراغ سقف خودرو
 چراغ صندوق عقب خودرو
 آموزش برق خودرو
 چراغ مه شکن چیست

در داخل درب خودرو چراغی قرار میدهند برای زمانی که شما در خودرو را باز میکنید به راننده‌های دیگر نشان دهد که د خودرو شما را بهت تشخیصدهندو این چراغ به دنگ قرمز بوده و در کلاف داخلی درب خودرو قرار دارد.

چراغ داخل صندوق عقب

 چراغ پارک خودرو چیست
 انواع چراغ خودرو
 چراغ دی لایت چیست
 چراغ سقف خودرو
 چراغ صندوق عقب خودرو
 آموزش برق خودرو
 چراغ مه شکن چیست

یکی از فضاهای کاربردی داخل خودرو صندوقعقب است که محل قرار گیری وسایل مختلف است. وجود چراق صندوق عقب مانند چراق داخل یخچال کمک میکند بتوان به راحتی داخل صندوق عقب را به خصوص در شب مشاهده کرد. چراق صندوق عقب معمولا به صورت تکی نصب می‌شود ولی در برخی مدل ها به صورت جفت و در دوطرف صندوق قرار دراد.

چراغ های پشت آمپر ماشین

 علت کد خطای P0860 چیست  ترجمه کد خطا به فارسی  ترجمه کد خطای B0100  خواندن کد خطا کامپیوتر  خواندن کد خطای دیاگ  کد خطا خودرو  کد خطا در دیاگ چیست  کد خطاهای دیاگ  روشن شدن چراغ چک تویوتا  روشن شدن چراغ چک لکسوس  علت روشن شدن چراغ چک بی ام و  روشن شدن چراغ چک ماکسیما  روشن شدن چراغ چک مرسدس بنز  روشن شدن چراغ چک کادیلاک  روشن شدن چراغ چک شورولت  آموزش پاک کردن خطا با دیاگ  آموزش عیب یابی گیربکس اتومات  انواع ماژول  علائم خرابی ماژول کنترل

کاربرد و نجوه استفاده از چراغ های ماشین

همانطور که گفتیم، چراغ های مختلفی روی ماشین وجود دارد و همه آنها اهداف متفاوتی دارند. برخی از چراغ ها برای کمک به ما در دیدن آینده، برخی دیگر برای کمک به دیگران برای دیدن ما و برخی دیگر برای کمک به ما در برقراری ارتباط وجود دارد.

در این ویدئو، ما نشان خواهیم داد که چگونه از چراغ های اتومبیل خود به طور موثر استفاده می کنیم تا جایی که ممکن است ایمن بمانیم، بدون اینکه هیچ گونه سردرگمی یا خطر غیر ضروری ایجاد کنیم.

نکات پایانی آشنایی با انواع چراغ خودور

آشنایی با کاربردهای چراغهای خودرو، اگرچه خیلی ساده است؛ اما نکته ای کلیدی و حیاتی به شمار می رود؛ چرا که با استفاده درست و به موقع از چراغهای خودرویتان، می توانید از تصادفات رانندگی جلوگیری کنید.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که با بهره گیری از چراغهای خودرو، مانع از وقوع سانحه و یا تصادف شوید؟ مزیت استفاده به موقع از این چراغها را به درستی می دانید؟ تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع:کیان باتری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.