نکات مهم رانندگی در هوای بارانی

0

رانندگی در باران نیازمند مهارت است که از سر خردن ماشین جلوگیری شود تکنیک های رانندگی در باران برای هر راننده ای مهم است در این مطلب سعی شده تا در کنار یکدیگر به مرور تمام نکاتی که لازم است در شرایط جوی نامناسب و جاده بارانی برای داشتن سفری امن و پر آرامش رعایت کنیم بپردازیم.

روش صحیح رانندگی در هوای بارانی کاهش سرعت و زیاد کردن فاصله اتومبیل با سایر خودروهاست.اگر این موارد را به طور کامل رعایت کنید، شما راننده خوبی برای راندن در هوای بارانی خواهید بود.

نکات ایمنی قبل از رانندگی در باران:

آموزش نکات ایمنی رعایت نکات ایمنی نکات ایمنی آموزش رانندگی اخبار دانستنی دانستنی های فنی دانستنی های فنی خودرو دنیای خودرو سایت تخصصی خودرو
چک کردن برف آب کن
یکی از مهم ترین مواردی که قبل از شروع بارش های زمستانی و پاییزی باید انجام دهید؛ چک کردن تیغه های برف آب کن ماشین است. حتما قبل از شروع فصول سرد اقدام به چک کردن تیغه های برف آب کن و در صورت نیاز تعویض تیغه های برف آب کن کنید.

چک کردن بخاری شیشه

قبل از شروع فصول سرد سال حتما اقدام به چک کردن بخاری شیشه های عقب و جلو کنید. در فصول سرد سال به دلیل اختلاف دمای داخل و خارج از ماشین شیشه ها معمولا بخار می‌کنند و شرایط برای دید راننده دشوار می‌شود در این حالت درست کار نکردن بخاری شیشه موجب کاهش دید راننده می‌شود که احتمال بروز تصادف را به همراه دارد.

سالم بودن تایر خودرو

صاف بودن لاستیک ماشین در این روز ها بیشتر از هرچیزی احتمال تصادف در رانندگی را افزایش می‌دهد. در روز های برفی و بارانی سطوح خیابان ها لغزنده است و در این شرایط اگر تایر خودرو صاف باشد و عاج نداشته باشد، ترمز ها بطور کلی بی اثر می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود حتما با سرعت کم رانندگی کنید و تعویض لاستیک ها را در اولیت قرار دهید.

آینه‌های جانبی را همواره بصورت دستی یا با کمک گرم‌کن تمیز نمایید

اکثر راننده‌ها از این نکته غفلت می‌کنند. معمولا آنها با عجله سوار خودرو می‌شوند و وقتی متوجه خیس بودن آینه‌های بغلی خودرو می‌شوند که دیر شده است و نمی‌توانند اطراف خودرو را به درستی مشاهده کنند. اگر خودروی شما برای مدت زمان طولانی زیر باران مانده باشد، قطرات باران بجا مانده روی آینه بغل، کاربرد آینه را سلب می‌کنند.

توجه به شارژ گوشی

در روزهای برفی و بارانی قبل از حرکت، از پر بودن شارژ باتری موبایل خود مطمئن شوید و در صورت امکان پاوربانک همراه داشته باشید. در شرایط آب و هوایی نامساعد بدترین اتفاق این است که موبایلتان هم خاموش شود.

هر دو دست را بر روی فرمان نگه دارید

تمام چیز‌های که حواس شما را پرت می‌کنند مانند: تلفن همراه، رادیو، ضبط و … را خاموش و یا از خود دور کنید. در حالی که تمام تمرکز و حواس شما به جلو است، هراز چند گاهی آینه‌های کنار و عقب را نیز چک کنید، زیرا ممکن است درختی سقوط کرده باشد و یا سیم برقی قطع و به زمین نزدیک شده باشد؛ بنابراین حواستان به اطراف نیز باشد.

رعایت فاصله طولی

در شرایط جوی نامناسب و لغزندگی معابر علاوه بر رعایت موارد بالا از جمله رانندگی با سرعت کم، بهتر است حتما فاصله طولی خود با ماشین جلوی خود را رعایت کنید تا در صورت سر خوردن ماشین و یا کار نکردن ترمز ها؛ بتوانید کنترل ماشین را در دست خود بگیرید. در روزهای بدون باران، فاصله لازم با خودروی جلویی باید حداقل دو برابر طول وسیله نقلیه شما و بستگی به سرعت حرکت، افزایش یابد.

حرکت با سرعت مطمئن به جای سرعت مجاز

حرکت با سرعت مطمئن در شرایط آب و هوایی نامساعد و زمانی که دید کافی وجود نداشته باشد الزامی است. سرعت مطمئن سرعتی است که در زمان خطر راننده بتواند کاملا خودرو را کنترل کند و از بروز سانحه جلوگیری کند. سرعت مطمئن مقداری از سرعت مجاز کمتر است.

از تغییر مسیر تندوتیز و ناگهانی اجتناب کنید

همواره به یاد داشته باشید که چسبندگی خودرو در این شرایط قابل پیش بینی نیست، بنابراین سعی کنید زمان تصمیم گیری برای تغییر مسیر خود را کاهش دهید تا مجبور به تغییر ناگهانی نشوید، چرا که در شرایط بارانی، احتمال کم فرمانی، بیش فرمانی و در نهایت اسپین شدن خودرو بسیار بیشتر است.

چراغ‌های خودرو (نور پایین) را روشن کنید

این کار باعث بهتر دیده شدن شما در زیر باران می‌شود. از سوی دیگر معمولا به هنگام بارش، شاهد مه و کاهش دید بیشتر هستیم که با روشن شدن چراغ‌ها دید خود شما نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

در زمان بارندگی از کروز کنترل استفاده نکنید

هرگز در باران باکروز کنترل حرکت نکنید. با روشن بودن کروز کنترل، چرخ‌های ماشین تماسشان را با سطح جاده از دست داده و ماشین شتاب بیشتری می‌گیرد در حدی که ماشین شما مثل هواپیما از زمین بلند می‌شود. هرگز از کروز کنترل در هنگام خیس یا یخبندان بودن جاده استفاده نکنید.

کف کفش‌هایتان را حتما خشک نمایید

در زمان بارندگی همیشه کفش‌های خود را خشک کنید. کف لیز کفش می‌تواند به راحتی از روی پدال خودرو سر بخورد و یک سرخوردن ساده می‌تواند منجر به یک تصادف شود. اگر قبل از سوار شدن به خودرو در مسیر بارانی قدم زده‌اید، قبل از سوار شدن به خودرو کف کفش خودرو خود را خشک کنید.

اجتناب از رانندگی در مناطق آب گرفته

هرگز از مناطقی که آب جمع شده رد نشوید زیرا از عمق آب و یا وجود چاله یا گودالی عمیق در آن قسمت مطلع نیستید، مگر اینکه مجبور باشید.همچنین رفتن آب زیاد از پایین به قسمت موتور، ممکن است باعث توقف ماشین و کار موتور شود.

چطور در حین رانندگی در هوای بارانی خودرو را کنترل کنیم و لیز نخوریم؟

مشکل لیز خوردن خودرو به دلیل لغزندگی مسیرها در آب و هوای بارانی و برفی یکی از اصلی‌ترین دلایل ترافیک سنگین در این روزها است. پس:

سرعت خودرو را تا حد زیاد کاهش دهید و از راست برانید.
ترمزهای کوتاه و آهسته داشته باشید تا خودرو روی آسفالت خیس لیز نخورد.
لاستیک‌ها را چک کنید و مطمئن باشید ساییده نشده باشند.
با سرعت بالا نپیچید و فرمان را بیش از اندازه نپیچانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.