خاص‌ترین خودروهای اسپرت نیسان (NISSAN) + عکس

0

نیسان همواره یکی از برترین تولیدکنندگان در رده خودروهای اسپرت بوده است. هر شخصی که علاقه مند به خودرو باشد، به خوبی می داند

خودروهای نیسان که با کدهای Z، SX و GTR ساخته شده اند، خودروهای ماندگار و در رده خود، بهترین هستند. در این صفحه سعی داریم شما را با ۱۴ خودرو اسپرت ماندگار نیسان آشنا کنیم.

نیسان همواره یکی از برترین تولیدکنندگان در رده خودروهای اسپرت بوده است. هر شخصی که علاقه مند به خودرو باشد، به خوبی می داند خودروهای نیسان که با کدهای Z، SX و GTR ساخته شده اند، خودروهای ماندگار و در رده خود، بهترین هستند. در این صفحه سعی داریم شما را با ۱۴ خودرو اسپرت ماندگار نیسان آشنا کنیم.

Nissan Skyline GT-R R32-R34

اگر R33، R32 و R34 نبودند، امروز GT-R مدرن هم نبود. این سه نسل از سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ به صورت سدان و کوپه تولید شدند که به لطف سیستم چهار چرخ محرک، در جاده ها مانند هیولا می توانستند دیگر خودروها را به خاک و خون بکشند. تمامی مدل های GT-R در این اتاق ها، به استثناء مدل ۴۰۰R، از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توربو استفاده می کردند. با محدود کردن قدرت به ۲۷۶ اسب بخار، نیسان در تلاش بود تا گشتاور را بیشتر کند و در نتیجه با بالا بردن تدریجی گشتاور، توان عملکردی نیز افزایش می یافت.

Nissan Micra Super Turbo

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--OhzYpB3V--/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/o50c1ruvggskmyggpexn.jpg
نیسان مدل میکرا را با هدف یک خودرو کوچک شهری برای مصارف روزمره ساخته بود، اما در سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت. این هاچ بک کوچک را تبدیل به یک هیولای دوست داشتنی کند. از این رو نیسان روی موتور ۴ سیلندر ۰.۹ لیتری میکرا یک توربوشارژر نصب کرد و در کنار آن نیز از یک سوپرشارژر بهره گرفت تا توان ۱۰۸ اسب بخار را توسط یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ های جلو منتقل کند. این مقدار نیرو زمانی مفهوم بهتری به خود می گیرد که بدانید این میکرا فقط ۶۸۰ کیلوگرم وزن داشته است.

Datsun Sport

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
قبل از مدل های افسانه ای سری Z نیسان داتسون، سری Sport تولید می شد از سال ۱۹۶۰ میلادی مدل اسپرت (در ژاپن با نام FairladyZ) روی خط تولید  نیسان قرار گرفت تا یکی از جاودانه های این شرکت شکل بگیرد. این خودرو ابتدا با کد ۱۰۰۰ شروع شد که مجهز به یک موتور ۴ سیلندر ۱ لیتری با توان ۳۸ اسب بخار بود و در ادامه مدل های ۱۶۰۰، ۱۵۰۰، ۱۲۰۰ و در آخر ۲۰۰۰ تولید شدند. مدل ۲۰۰۰ با یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری به قدرت ۱۳۳ اسب بخار و وزن ۹۱۰ کیلوگرم وارد بازار شد تا خود را به عنوان یکی از برترین مدل های اسپرت این کمپانی معرفی کند.

Nissan Silvia 240RS

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
در سال ۱۹۸۳ نیسان به دنبال خودرو جدیدی برای شرکت در مسابقات رالی بود. از همین رو شرکت مدل S110 Silvia (در آمریکا ۲۰۰SX) را با کمی تغییرات در ظاهر و همینطور تغییرات فنی در پیشرانه به مدل جدیدی با نام ۲۴۰RS تبدیل کرد. این مدل، از پیشرانه سری FJ با آرایش ۴ سیلندر و حجم ۲.۷ لیتری استفاده می کرد که توان تولید ۲۳۷ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۳۴ نیوتن متر را دارا بود. این خودرو در مسابقات رالی به موفقیت دست یافت اما نیسان تولید آن را ادامه نداد تا جزئی از خاطره و اسطوره های نیسان باقی بماند.

Nissan Z350/Z370

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
بعد از یک وقفه طولانی سری Z با مدل ۳۵۰ در سال ۲۰۰۲ به صحنه رقابت بازگشت. یک خودرو اسپرت دو نفره که از جذابیت بصری و فنی قابل توجهی سود می برد. موتور این خودرو یک ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با حداکثر توان ۲۸۷ اسب بخار بود که در سال ۲۰۰۸ با ارتقای فنی به رقم ۳۰۶ اسب بخار رسید. در سال ۲۰۰۹ نسل جدید این مدل با نام ۳۷۰Z به بازار عرضه شد که تغییراتی را در ظاهر و بخش فنی داشت. موتور این خودرو یک ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری با توان ۳۳۲ اسب بخار بود که با توجه به کاهش وزن و ابعاد نسبت به ۳۵۰، از قابلیت فنی بسیار خوبی سود می جست و بعد در قالب نسخه NISMO، نیسان یک ۳۷۰Z 350 اسبی معرفی کرد.

Nissan Silvia Spec R Aero

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
برای آخرین نسخه از Silvia نیسان یک نسخه خاص را از این مدل معرفی کرد. Silvia Spec R از همان موتور قدیمی ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به سوپرشارژر استفاده کرد البته با این تفاوت که بسیاری از اجزای موتور دستخوش تغییرات شد. شاسی و بدنه تقویت شد و همینطور گیربکس ۵ دنده جای خود را به یک گیربکس ۶ دنده داد. ترمزها تقویت شدند و قابلیت فرمان پذیری ۴ چرخ نیز قابل سفارش بود. همینطور می شد یک کیت بدنه نیز سفارش داد که شامل یک بال عقب بسیار بزرگ برای ارائه بهتر نیروی رو به پایین بود.

Nissan Silvia NISMO 270R

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
۲۷۰R مانند ۲۴۰RS پلت فرم سیلویا ساخته شد. این مدل برخلاف ۲۴۰RS مخصوص مسابقات رالی طراحی و ساخته نشد و تمرکز نیسان بیشتر روی مسابقات درون پیست ها معطوف شده بود. این خودرو بر پایه مدل S14 (در آمریکا ۲۴۰SX) ساخته شد و در سال ۱۹۹۴ توسط NISMO مورد تقویت قرار گرفت. موتور از نوع ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری مجهز به سوپرشارژر است که قدرت ۲۷۰ اسب بخار و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. از دیگر تفاوت های فنی نسبت به سیلویای معمولی می توان به کیت بدنه و دیفرانسیل لغزش محدود در عقب اشاره کرد.

Nissan Juke-R

چگونه می توان از یک کراس اوور با ظاهری عجیب و غریب مانند نیسان جوک قاتلی برای سوپراسپرت ها ساخت؟ در جواب باید بگوییم با جا کردن تکنولوژی GT-R زیر پوست آن با موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توربو ۵۴۵ اسبی قدرت که از مسیر گیربکس ۲ کلاچ اتوماتیک، محرک چهار چرخ است. Juke R نهایت یک خودرو نمایشی بر پایه کراس اووری ساب کامپکت بود و پس از آن در سال ۲۰۱۵ نیسان با استفاده از تکنولوژی GT-R NISMO، نسخه Juke-R 2.0، را نیز معرفی کرد که با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور، کمتر از ۴ ثانیه تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فاصله دارد.

Nissan GT-R

بعد از توقف تولید GT-R، نیسان خلأ را در بالاترین رده محصولات خود حس می کرد. از این رو اقدام به احیای این مدل جاودانه کرد و گودزیلا با یک موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توربو و ظاهری کاملا تهاجمی متولد شد. قدرت بالا در کنار قیمت مناسب آن، بازار سوپر اسپرت ها را دگرگون کرد. در سال ۲۰۰۸، اولین نمونه نسل جدید توان تولید ۴۷۸ اسب بخار را دارا بود اما امروزه نسخه NISMO، ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. البته قدرت فقط بخشی از عملکرد دیوانه وار GT-R است. انتقال قدرت توسط گیربکس دو کلاچ اتوماتیک به هر چهار چرخ به نحو احسن صورت می گیرد تا راننده سریع ترین دورها را در پیست و بالاترین سرعت ها را در جاده ها تجربه کند.

Nissan 240Z/260Z/280Z

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
خودروهای سری Z نیسان دارای جایگاه بسیار ویژه ای هستند. زمانی که در سال ۱۹۷۰، ۲۴۰Z معرفی شد به سرعت همگان آن را به جگوار فقرا تشبیه کردند چرا که از نظر استایل، شباهت خاصی به هم داشتند. سری Z با یک موتور ۶ سیلندر ۲.۴ لیتری معرفی شد اما وزن زیاد خودرو که در حدود ۱.۰۴۳ کیلوگرم بود باعث می شد قدرت ۱۵۱ اسب بخاری این موتور به چشم نیاید. در سال ۱۹۷۴ موتور خودرو به یک واحد ۲.۶ لیتری ارتقا یافت و نام خودرو هم به ۲۶۰Z تغییر کرد. یک سال بعد نیز یک موتور بزرگ تر روی این اتاق نصب شد که به سبب آن، نام خودرو به ۲۸۰Z تغییر داده شد اما همچنان وزن به نسبت زیاد خودرو مانع از این بود که ۱۷۰ اسب بخار قدرت آن به خوبی دیده شود. امروزه بسیاری هنوز بر این باورند که سری Z از بهترین خودروهای اسپرت سری تولیدی بودند.

Nissan Stagea Autech 260RS

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
درست مانند تفکری که پشت پروژه نیسان جوک R نهفته است، در سال ۱۹۹۰ نیز این اتفاق برای مدل Stragea رخ داد. نیسان در آن زمان تکنولوژی GT-R را این بار روی یک استیشن بزرگ پیاده کرد. این پروژه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر از پروژه جوک بود. موتور Stagea مانند R33 از یک ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توربو که قادر به تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت است استفاده می کرد. گیربکس دستی محرک هر چهار چرخ همراه با سیستم پرخوران روی یک استیشن بزرگ مانند رویایی بود که به حقیقت تبدیل شد.
 Nissan 280ZX/300ZX Turbo

 http://www.fastcoolcars.com/images/wallpaper8/300zx_6.jpg
سری ZX نسخه جایگزینی برای سری ۱۹۷۸Z محسوب می شود. اولین نسل آن ۲۸۰ZX با یک موتور ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری با توان ۱۴۵ اسب بخار به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۸۱ نیسان توربوشارژر را به عنوان یک آپشن ارائه کرد تا توان این خودرو به ۱۸۰ اسب بخار برسد. در ۱۹۸۳ نسل دوم این سری با یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری با قابلیت انتخاب بین تنفس طبیعی و یا توربوشارژر به بازار آمد. در ۱۹۸۹ نیز نسل آخر این سری با نام ۳۰۰ZX به بازار آمد که یک خودرو ۲+۲ با موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری و توان ۳۰۰ اسب بخار بود و یکی از خاص ترین خودروهای دهه ۹۰ در عصر طلایی خودروسازی ژاپن به حساب می آید.
۱۹۶۹-۱۹۷۳ Nissan Skyline 2000GT-R

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
سرآغاز بهترین سوپراسپرت نیسان از اینجا و در سال ۱۹۶۹ شروع می شود؛ خودرویی که برای چندین دهه بهترین سوپر اسپورت تولید شده توسط نیسان بوده و پایه گذار نام Skyline و GT-R است. نسل اول در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه شد. این خودرو از یک موتور ۶ سیلندر ۲ لیتری ۱۶۰ اسب بخاری سود می برد که با یک گیربکس ۵ سرعته، محرک چرخ های عقب بود. نسل دوم نیز در سال ۱۹۷۳ به بازار آمد و از همان موتور بهره می برد اما فقط یک سال تولید شد و بعد از تولید آن متوقف شد.

Nissan R390 GT1

خاص ترین ساخته های اسپرت تاریخ نیسان
اواسط دهه ۱۹۹۰، نیسان قصد شرکت در مسابقات لمان را داشت و در تفکر ساخت خودرویی بود تا بتواند با هیولاهایی مانند Mercedes Benz CLX GTR و Porsche 911 GT1 به رقابت بپردازد. از این رو مهندسان یکی از سریع ترین خودروهای آن زمان را با نام R390 GT1 تولید کردند و به پیست فرستادند. موتور ۸ سیلندر ۳.۵ لیتری این خودرو قادر به تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور بود که توسط یک گیربکس ۶ سرعته به چرخ های عقب منتقل می شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این ابرخودرو ۳.۹ ثانیه است و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱ ثانیه طی می کند. فقط ۲ دستگاه از این ابرخودرو ساخته شد.
منبع: برترینها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.