مشکلات پراید کاربراتوری چیست و چگونه رفع کنیم؟

5

کاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. وظیفه اصلی کاربراتور، تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مشخص در شرایط مختلف و ایجاد مکش روی مجرای خروج سوخت است. این کار توسط ونتوری که روی بدنه کاربراتور قرار دارد، انجام می شود. پس از این که صفحه گاز باز شد، مکش هوا توسط سیلندر، انجام و به کاربراتور منتقل می شود. به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا در هنگام عبور از ونتوری، افزایش و در مقابل فشار محفظه کاهش می یابد.

 آموزش تعمیر خودرو آموزش تنظیم کاربراتور پراید آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک خودرو پیچ تنظیم هوای کاربراتور پراید تعمیر کاربراتور پراید تنظیم ساسات کاربراتور پراید علت کم آوردن موتور در سرعت قیمت کاربراتور پراید موتور بد روشن میشود عیب یابی کاربراتور پراید

مکش ایجاد شده به طور قابل ملاحظه بیش تر از سایر مقاطع است. ازاین رو، اگر مجرای سوخت، به این قسمت متصل شود، سوخت، مکیده می شود و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر انتقال می یابد. محفظه گاز، ساسات، بدنه، قسمت راه انداز، پمپ شتاب دهنده، و ونتوری از جمله اجزای تشکیل دهنده یک کاربراتور است. ونتوری در بدنه اصلی قرار دارد. صفحه گاز در محفظه گاز و صفحه ساسات در محفظه ساسات است. قسمت راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته، به منظور جبران برخی کاستی های کاربراتورهای اولیه، طراحی شده اند. کاربراتورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته شده است.

مطالب مرتبط

Carburetor

کاربراتور می بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد:

۱) تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور در زمانی بسیار کوتاه

۲) مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور

۳) امکان تأمین حداکثر قدرت در حالت بار کامل

۴) روشن شدن موتور در هر دما و کارکرد منظم آن در حالت دور آرام

۵) پایداری تنظیم های انجام یافته برای مدتی طولانی و امکان تنظیم با توجه به شرایط کاری موتور

۶) سادگی، قابلیت اطمینان و دوام

۷) سهولت تعمیر و نگهداری

طرز کار کاربراتور :

عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت (ژیگلور) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنام‌های معادله پیو ستگی و معادله برنولی بوجود می‌آید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می‌گیرد. با بازشدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می‌یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد می‌کند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است. بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می‌شود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب می‌شود.

 آموزش تعمیر خودرو آموزش تنظیم کاربراتور پراید آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک خودرو پیچ تنظیم هوای کاربراتور پراید تعمیر کاربراتور پراید تنظیم ساسات کاربراتور پراید علت کم آوردن موتور در سرعت قیمت کاربراتور پراید موتور بد روشن میشود عیب یابی کاربراتور پراید

با کاهش سطح مقطع عبور ماده در گلوگاه سرعت افزایش یافته و فشار کاهش میابد.

 آموزش تعمیر خودرو آموزش تنظیم کاربراتور پراید آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک خودرو پیچ تنظیم هوای کاربراتور پراید تعمیر کاربراتور پراید تنظیم ساسات کاربراتور پراید علت کم آوردن موتور در سرعت قیمت کاربراتور پراید موتور بد روشن میشود عیب یابی کاربراتور پراید

مکانیزم عملکرد کاربراتور

کاربراتور پراید

از آنجایی که عمده مشکلات پراید های کاربراتوری، بیشتر از سمت کاربراتور هست تا موتور

مشکلات عمومی کاربراتور رو به صورت کلی

۱ -مصرف بیش از حد بنزین
– خرابی متعادل کننده ی دور آرام
– خرابی سنسور دمای هوا
– تنظیم نبودن سیستم تنظیم دور آرام
– گیر کردن دهانه های کاربراتور

۲ -کم آوردن موتور در سرعت
– فیلتر هوا کثیف است
– لوله ها یا فیلتر بنزین گرفتگی دارند است
– سطح شناور تغییر کرده و پایین آمده
– سوپاپ قدرت کثیف شده
– سوپاپ ثانوی تنظیم نیست
-اشکال در پمپ بنزین

۳ -شتاب موتور صغیف است
– فیلنر هوا یا بنزین کثیف است
– پمپ شتاب کاربراتور خراب است
– گرفتگی ژیگلورها

۴ -موتور بد روشن میشود
– کاربراتور سر ریز کرده است
– پمپ بنزین خراب است
– سوپاپ برقی دار آرام دچار اشکال شده
– گرفتگی ژیگلورها
– ساسات درست کار نمیکند

۵ -موتور در دور آرام راحت کار نمیکند
– نسبت مخلوط به هم ریخته
– ژیگلورهای لوله ی بنزین گرفته اند
– سیستم تعدیل دور آرام اشکال پیدا کرده
– سنسور دمای هوا خوب عمل نمیکند
– پارگی یه قطع شلنگهای خلا
سوپاپ برقی خروجی خراب است

۶ -موتور در دور آرام خاموش میشود
– پارگی شلنگهای خلا
– خرابی سوپاپ برقی دور آرام

۷ -وقتی پدال گاز رها میشود موتور خاموش میشود
– خرابی سوپاپ برقی خروجی
– پمپ بنزین ضعیف شده
گرفتگی لوله های بنزین

۸ -موتو سخت خاموش میشود
– نسبت سوخت زیاد است
– دور آرام زیاد است
– سوپاپ برقی دور آرام خراب است

اینها دلایل اشکالاتی بود که برای کاربراتور پیش میاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. رجبی می گوید

    سلام دوستان عزیز.
    پی کی کاربرات دارم، وقتی ماشین داغ باشه خاموش میکنم دیگه روشن نمیشه باید حداقل ۳ساعت صبرکنم تا روشن بشه، جالبه کههمیشه اینطور نیست ولی بارها مو خونواده رو تو خیابون گذاشته و مکانیک کاربرات کاردرست در مشهد پیدا نکردم. بنظرشما مشکل چی میتونه باشه؟

  2. علیرضا می گوید

    با سلام و عرض ادب پراید 82کاربراتوری دارم در حال حاضر گازش زیادتر از یک هست منظورم اینه که باید دور موتور رو یک باسه یه خط بالاتره با پیچ تنظیم گاز هم کمتر نشد .محبت کنید منو راهنمایی بفرمایید 60ساله هستم وضع مالی هم خدایی نا مناسبه برا همین اگر کمک کنید ممنون میشم

    1. مهدی می گوید

      مطمعنی اب رادیاتور کامل پره

    2. محمد می گوید

      سلام گاز ساسات ماشینتون تنظیم نیست و احتمال دیگه ای هم که داره لوله های آب کاربراتور خودروی شما رسوب گرفته و باید رفع رسوب بشه تا آب گرم به راحتی رد بشه و ساسات عمل کنه که گاز ماشینتون کم بشه و پیچ تنظیم هوای پشت کاربراتور تنظیم بشه

  3. جهان می گوید

    سلام
    من پراید۸۳کاربراتور دارم درسیستم ماشین یک دفعه موتور شروع به عطسه کردن در کاربراتور کرد وبعد از یکروز کار کردن با عطسه متور دیگر استارت میزنم روشن نمیشود وعطسه در کاربراتور میزند علت روشن نشدن وعطسه کردن چیست مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.