دودی‌ کردن شیشه خودرو و قوانین راهنمایی و رانندگی آن

0

ماشین‌بازهای جوان، اغلب دوست دارند خودروی زیر پای آن‌ها از هر نظر خاص باشد از همین رو روی به دودی کردن شیشه ماشین می‌آورند. اگر شرایط مالی مناسبی فراهم بود، دست روی گزینه‌های خاص بازار می‌گذارند؛ در غیر این صورت، سراغ تغییرات ظاهری می‌روند تا بتوانند در خیابان چشم‌ها را به سمت خود بکشانند؛ از کاهش شدید ارتفاع خودرو و نصب اگزوزهای پرسروصدا گرفته تا استفاده از یک سیستم صوتی مهیب و رینگ‌های بسیار بزرگ. در این میان، یک راه بسیار ساده نیز برای تغییر چهره خودرو وجود دارد: دودی‌ کردن شیشه‌ها. در ادامه، با آموزش دودی‌ کردن شیشه خودرو و نکات مهم و البته قوانین مربوط به شیشه دودی خودرو آشنا خواهید شد.

انواع شیشه دودی خودرو ا قوانین دودی کردن شیشه خودرو مجله خودرو آموزش نکات فنی خودرودنیای خودرو آموزش دودی کردن شیشه اتومبیل انواع شیشه خودرو مجوز شیشه دودی خودرو

اگرچه که مشتریان اصلی بازار شیشه‌های دودی جوان‌ترها هستند، اما باید اعتراف کرد که این کار فقط برای جلب‌توجه و افزایش جذابیت بصری خودروها نیست و دودی کردن شیشه ماشین قصدهای دیگری هم دارد. رانندگی در تابستان و زیر آفتاب سوزان حتی اگر کولر توان‌مندی داشته باشید، باز هم چالش‌های خاص خود را دارد. ساعت‌ها رانندگی زیر نور خورشید به‌ویژه برای آن‌هایی که اهل مسافرت هستند، عذاب‌آور است. در حال حاضر، شرکت‌های معتبر خودروسازی محصولات خود را به‌صورت فابریک (کارخانه‌ای) با شیشه‌هایی که کمی تیره‌تر از مدل‌های استاندارد هستند، عرضه می‌کنند؛ البته دودی‌ کردن یا دودی‌شدن شیشه‌ها، شرایط خاص خود را دارد.

 

در صورتی که شیشه‌ها بیش از اندازه تیره شوند، برای میدان دید راننده مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این داستان مخصوصاً در پیمایش‌های شبانه، شکل خطرناک‌تری به خود می‌گیرد. این موضوع، همان چیزی است که برای پلیس اهمیت دارد. در ادامه، با بحث قوانین مربوط به دودی‌ کردن شیشه‌ها بیشتر آشنا خواهید شد؛ اما پیش از آن، اجازه بدهید سراغ مبانی اولیه برویم.

انواع شیشه دودی خودرو

قبل از بررسی نحوه دودی کردن شیشه ماشین ؛ ابتدا نگاهی جامع‌تر داشته باشیم. همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، شیشه دودی الزاماً برای خاص‌بودن خودرو استفاده نمی‌شود. در حال حاضر، یکی از آپشن‌های ویژه خودروهای مدرن، شیشه‌هایی هستند که تم تیره دارند. درواقع، این اقدام برای شرکت سازنده هزینه‌بر است. شیشه‌های دودی جدید، از نوع رفلکس هستند؛ به‌طوری‌که از ورود نور اضافی به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند؛ درحالی‌که راننده و سرنشینان داخل خودرو، می‌توانند فضای بیرونی را به‌راحتی مشاهده کنند.

شرکت‌های بزرگ برای این منظور، سراغ فناوری موسوم به نانو کوتینگ (Nano Coating) می‌روند تا علاوه بر کاهش میزان اثرپذیری از نور خورشید، مقاومت شیشه را نیز افزایش دهند. برخلاف تصور و آن‌چه امروزه توسط افراد آماتور انجام می‌شود، یکی از مزایای اصلی شیشه‌های دودی‌ حرفه‌ای، قابلیت دفع نور مضر فرابنفش یا همان اشعه UV است؛ نوری که به‌شدت روی سلامت پوست انسان تأثیر منفی می‌گذارد.

نوع دیگر شیشه‌های دودی، چیزی است که به طرزی گسترده از آن استفاده می‌شود: برچسب‌های تیره‌کننده شیشه؛ به عبارت دیگر، این شیشه‌ها به‌صورت دستی و با بهره‌گیری از ورق‌ها یا به قول اهالی این بازار، «طلق‌های رنگی»، نصب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات درباره دودی‌ کردن شیشه خارج از کارخانه، بحث کیفیت برچسب است.  خودروهایی را که شیشه دودی دارند، ولی به‌مرور زیر برچسب تیره‌کننده آن‌ها حباب جمع شده است یا در برخی از قسمت‌ها، پوسیدگی و ورآمدن این پوشش وجود دارد، بسیار دیده‌ایم؛ اما به عقیده کارشناسان، مهم‌ترین فاکتور برای شیشه‌های دودی که به‌صورت دستی تهیه می‌شوند، تکنیک و مهارت اجرای آن است.

در این میان، نوع سومی از شیشه دودی خودرو هایی نیز وجود دارد که عبارت از خرید شیشه‌های ازپیش‌دودی‌شده است. این روش به دلیل هزینه‌های بالا، اغلب برای خودروهای اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

انواع شیشه دودی خودرو ا قوانین دودی کردن شیشه خودرو مجله خودرو آموزش نکات فنی خودرودنیای خودرو آموزش دودی کردن شیشه اتومبیل انواع شیشه خودرو مجوز شیشه دودی خودرو

ابزارهای دودی‌ کردن شیشه خودرو

آن‌چه در ادامه خواهید خواند، روش‌های اصولی نصب و به عبارتی، چسباندن برچسب تیره‌کننده شیشه‌ها است تا بتوانید تجربه خوبی برای دودی کردن شیشه ماشین داشته باشید. طبیعتاً اجرای دقیق این دستورالعمل، وابستگی مستقیمی به هنر نصاب و البته نوع برچسب دارد. از سوی دیگر، لازم است بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که دودی‌ کردن شیشه خودرو، تابعی از قوانین روشن راهنمایی و رانندگی است و عواقب نصب مدل‌های غیراستاندارد، متوجه راننده خواهد بود.

 

اجازه بدهید ابتدا با وسایل لازم این کار آشنا شویم. اولین چیزی که برای نصب شیشه دودی نیاز دارید، یک کاتر کوچک است. شاید این سؤال پیش بیاید که چرا روی کوچک‌بودن کاتر تاکید کردیم. درواقع، دلیل این است که زمانی که نیاز به برش اضافه‌های برچسب به‌خصوص در قسمت‌های منحنی شیشه پیدا می‌کنید، به ابزاری با قابلیت مانور بالا نیاز خواهید داشت. کاترهای بزرگ و صنعتی، دست شما را برای مانور بیشتر خواهند بست.

لیسه نرم پلاستیکی، دومین چیزی است که نقشی بسیار حیاتی در عملیات دودی‌ کردن شیشه خودرو بازی می‌کند. این وسیله ساده و نه‌چندان گران، نه‌تنها برای چسباندن محکم برچسب روی شیشه به کار می‌آید، بلکه وظیفه اصلی‌ آن، خارج‌کردن حباب هوای گیرافتاده در زیر برچسب است.

 

سشوار صنعتی را هم فراموش نکنید. یادتان باشد که مدل‌های خانگی علی‌رغم سروصدای زیادی که دارند، از ارائه دمای مناسب برای نهایی‌کردن پروژه ناتوان هستند. اهالی فن، از سشوار صنعتی با زاویه خاص استفاده می‌کنند تا رطوبت زیر شیشه خشک و پوشش چسبناک آن، احیا شود.

دست‌آخر، نیاز به یک اسپری ساده دارید. درون این اسپری، محلول آب و مواد رقیق شوینده وجود دارد. در نظر داشته باشید که اگر ترکیب مواد شوینده بیش از حد باشد، منجر به ازبین‌رفتن پوشش چسبناک و درنتیجه، انجام ناقص عملیات می‌شود.

آموزش دودی‌ کردن شیشه خودرو

 

اولین اقدام پیش از آغاز پروسه دودی‌ کردن، شستن دقیق شیشه خودرو است. این کار باعث می‌شود تا گردوخاک نشسته روی شیشه از بین برود و مانعی برای اتصال چسب روی شیشه وجود نداشته باشد. گاهی اوقات، شستن شیشه‌ها هم دانه‌ها و برجستگی‌های ریز مانده روی شیشه را از بین نمی‌برند. همین دانه‌های بسیار ریز، می‌توانند منجر به بالاماندن یا نچسبیدن برچسبت شوند که طبیعتاً از نظر ظاهری، جلوه‌ای نه‌چندان جذاب خواهد داشت. استفاده از یک تیغ ساده اصلاح، می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود محل نصب شیشه دودی نیز تمیز و بدون مداخلات جوی باشد. بهترین گزینه، محل‌های سرپوشیده و با تهویه مطبوع مناسب است.

برای مرحله بعد، لازم است که شیشه کاملاً بالا آمده باشد. ازآن‌جایی‌که برچسب‌های دودی‌کننده شیشه خودرو برحسب مساحت قیمت‌گذاری می‌شوند، اندازه‌گیری دقیق آن‌ها، می‌تواند از نظر هزینه‌ای به مالک خودرو کمک کند؛ پس پیش از شروع عملیات چسباندن، میزان برچسب را با کمی تلورانس بیشتر (حدود 5 سانتی‌متر) انتخاب کنید.

در مرحله بعد، محلول آب و مواد شوینده را به‌خوبی به سطح بیرونی شیشه اسپری کنید. بگذارید تمام قسمت‌ها آغشته شوند؛ سپس درحالی‌که شیشه‌ها خیس هستند، برچسب را روی آن‌ها قرار دهید.

یادتان باشد که برچسب دودی شیشه‌ها دو قسمت دارد: قسمت اول، لایه محافظ است و قسمت دوم، همان ورق نازک و چسبناکی است که می‌خواهید روی شیشه قرار دهید؛ دقیقا مانند گلس محافظ گوشی موبایل. ترجیحاً کار را از بالای شیشه آغاز کنید. با آرامش برچسب را بچسبانید و پایین بیایید. بر حسب تجربه مالکان خودرو، در حال حاضر برندهایی مانند Solar Guard، SunTech و Llumar، ازجمله بهترین برندهای باکیفیت برچسب دودی شیشه هستند.

هر چند سانتی‌متر که بالا آمدید، با استفاده از لیسه نرم پلاستیکی، آب و حباب زیر برچسب را خارج کنید. در فواصل طولانی‌تر، از سشوار صنعتی برای محکم ‌کردن برچسب هم بهره بگیرید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به بالاترین خط افقی شیشه برسید.

دست‌آخر، با دقت و حوصله، تمام اضافه‌های برچسب را با کاتر ببرید. تبریک می‌گوییم! شما یک شیشه دودی خوب دارید و توانستید به دودی کردن شیشه ماشین بپردازید.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

 

بعد از بروز حوادث متعدد ناشی از کاهش دید راننده‌ها به دلیل استفاده اغراق‌آمیز از برچسب‌های تیره‌کننده شیشه، پلیس بر آن شد تا قوانین مشخصی را برای این کار در نظر بگیرد. اول از همه، یادتان باشد که استفاده از هر نوع پوشش با هر نوع تیرگی در شیشه جلو و عقب ممنوع است.

 

از نظر پلیس، شیشه دودی خودرو که از فاصله سه متری مانع از مشاهده داخل خودرو باشد، یک پوشش غیراستاندارد و غیرقانونی است. مطابق با ردیف 2114 جدول جرائم رانندگی، در صورت مشاهده این مورد از سوی پلیس، برای راننده مبلغ 50 هزار تومان جریمه در نظر گرفته می‌شود؛ این در حالی است که پلیس حق دارد راننده خاطی را مجبور به کندن برچسب کند.

بر اساس استانداردها، میزان دودی‌بودن شیشه خودروها، باید بین 35 تا 40 درصد باشد. اگر پلیس تشخیص دهد که شیشه خودرویی که از این برچسب‌ها استفاده کرده، بیش از 40 درصد تیره شده است، اعمال قانون می‌کند.

یادتان باشد که حتی اگر از دید پلیس نیز مخفی ماندید، در مراکز معاینه فنی نیز دودی‌بودن غیراستاندارد شیشه‌ها مانع از صدور گواهی تأیید فنی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.