نکات کاربردی برای تعمیر و نگهداری خودرو

0

شمع ها

سرویس و نگهداری شمع‌ها که وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند، بسیار مهم است. نوک شمع‌ها باید سفید رنگ باشد و اثری از دوده، چربی و رنگ‌زدگی در آن‌ها مشاهده نشود.
▫️جرقه نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم، احتراق ناقص، لرزش در دور آرام موتور و دود آبی رنگ اگزوز می‌تواند نشانه معیوب بودن شمع‌های خودرو باشد. شمع‌ها را باید با نظر و توصیه سازنده تعویض کرد.

 ۲ مورد از عادت های اشتباه در رانندگی

◾️استراحت دادن دست بر روی دسته دنده
همین حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت موجب خرابی قطعات گیربکس شود.

◾️توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن
◾️اگر خودرو را از دنده در نیاورید، جعبه دنده سریع‌تر از حالت معمول خراب می‌شود و باید قطعات آن را تعویض کنید. درواقع با نگه داشتن کلاچ و در دنده بودن خودرو، فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود که باعث فرسایش سریع‌تر آن می‌شود.

 دلایل ضعیف بودن جرقه سر شمع

۱. شمع یا وایرها پوسیده باشند
۲. وایر قطع یا از بین رفته باشد.
۳. جرقه زودتر یا دیرتر از زمان استاندارد در سیکل اتفاق بیفتد (تایمینگ نبودن سیستم جرقه زنی) و سوخت در زمان صحیح مشتعل نشود، این می تواند دلیل بیشتر مشکلات باشد.

راه های کاهش مصرف سوخت:

شستشوی ریل سوخت وانژکتورها
تعویض به موقع فیلترهوا و روغن موتور
تنظیم باد لاستیکها در هوای سرد
عدم گاز دادن‌های پی درپی و افزایش وزن و بارخودرو.

شیر برقی خنک کننده گیربکس اتوماتیک

وقتی حرارت روغن هیدرولیک بالا برود، موجب بروز پدیده فرار روغن از میان صفحات و باندها شده و در این شرایط اصطلاحا گیربکس دنده را ول می‌کند. این مسئله با ضربه گیربکس به اتاق همراه است. اکثر گیربکس‌ها خنک‌کنی دارند که در شرایط لازم با تشخیص سیستم، مسیر آن باز شده و روغن مکش‌شده از کارتل گیربکس توسط پمپ به درون خنک‌کن وارد می‌شود تا با عبور از درون لوله‌های در تماس با مایع خنک‌کننده پیشرانه، دمای آن به حد متعارف برسد. مسیر خنک‌کن توسط یک شیر هیدرولیک کنترل می‌شود که عملکرد آن می‌تواند از نوع ترموستاتی یا برقی (تحت

نکته مهم و جالب در خصوص پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم هیچوقت در حالت ایستاده پاره نمیشه !

پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده امکان داره رخ بده پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید!!!
با یه حرکت ساده میتونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از نابود شدن موتور در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید !

اگر این اتفاق افتاد به هیچ عنوان استارت نزنید ماشین رو بندازید دنده یک و ماشین رو هُل بدین اگه ماشین تو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید ببره تعمیرگاه ولی اگه ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالمه !

وظایف درب رادیاتور

به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید . درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل می کند در صورتی که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد

به مجموعه خنک کننده فشار زیادی وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردی که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندی مناسبی بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائما مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود .

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.