دلیل جایگزینی گاز R134a بجای R-12 در کولر چیست ؟

0

ایجاد درجه حرارت مناسب در کابین اتومیبل ها در زمستان و تابستان نقش بسزائی در فراهم آوردن شرایط مطبوع و آسایش راننده و سرنشینان اتومبیل دارد . در این مورد تهویه مطبوع کامیون ها و اتومبیل ها که با مسافت طولانی سر و کار دارند از اهمیت خاصی بر خوردار است چرا که تاثیر مستقیم در راندمان کاری راننده و تعداد ساعتی که راننده می تواند رانندگی کند دارد .
شرایط مطبوع یک فضای تهویه شده ترکیبی از رطوبت منسب و درجه حرارت مناسب می باشد . دو شاخصی که بیشتر معمول است و عموما افرا بیشتر با آن ها آشنایی دارند درجه حرارت خشک و رطوبت نسبی می باشند .
درجه حرارت خشک همان درجه حرارتی است که ترمومتر های معمولی نشان می دهند . رطوبت نسبی میزان رطوبت ( یا بخار آب موجود در فضا را مشخص می نماید . بنابراین هوای کاملا خشک رطوبت نسبی ۰ ۰/۰ و هوای اشباع شده دارای رطوبت نسبی ۱۰۰ ۰/۰ می باشد .
با این که بیش از یک قرن ازاختراع اتومبیل می گذرد اما استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتومبیل ها قریب به چهل سال پیش تحقق یافت . طی این مدت سرعت فضای نصب سیستم تهویه در اتومبیل بالا رفته به طوری که امروزه در اکثر کشور های پیشرفته صنعتی سیستم تهویه مطبوع اتومبیل جزو وسائل اصلی آن محسوب گشته و از اهمیت بسزائی بر خوردار است .
سیستم های تهویه مطبوع در اتومبیل های جدید مجهز به کنترل درجه حرارت چند منطقه (Multi-Zone) و پخش هوای منسب در نقاط مختلف کابین با شرایط درجه حرارت ورطوبت می باشند .
با توجه به رقابت شدید در بازار اتومبیل سعی سازندگان فراهم کردن سیستم هائی است که علاوه بر فراهم نمودن شرایط مطبوع در داخل ماشین وجلب رضایت سر نشینان به آسانی قابل تعمیر بوده و قطعات آن به آسانی یافت شوند .
انتخاب مبرد برای سیستم های تبرید و تهیوه مطبوع گذشته از دارا بودن شرایط مطلوب ترمودینامیکی و دیگر مواد لازم برای یک مبرد خوب باید حد اقل وزن و حجم را در بر گیرد چرا که وزن ماشین رابطه مستقیم با قیمت اولیه ماشین و میزان سوخت مورد نیاز دارد با توجه به استاندارد های جدید بهره وری انرژی (Energy Efficiency) سازندگان اتومبیل ها موظف هستند که قانون راندمان سوختی معادل هفده کیلومتر به ازا هر لیتر برای ماشین های سواری متوسط در حال بررسی جهت به اجرا در آوردن در سال ۱۹۹۷ می باشد را رعایت نمایند .
تا به حال مبرد مورد استفاده در اتومبیل ها (R-12) بوده که به صورت موفقیت آمیزی ضمن سال های متمادی عمل کرده است . این مبرد ضمن دارا بودن خواص مطلوب حرارتی وترمودینامیکی , روی آلومینیوم , مس , نئوبرن , آهن و فولاد اثر شیمیاییی نمی گذارد . گذشته از این به راحتی با روغن های معدنی و ویسکوزیته حدود ۵۲۵ ( سیستم آمریکایی ) قابل استفاده بوده و ضمنا خاصیت زنگ زدگی به جز در مواردی که با آب مخلوط شود ندارد .
علیرغم تمام این خواص R-12 محتوی ماده ای به نام کلروفلور کربن یا CFC است که به عقیده دانشمندان این ماده باعث تخریب لایه اوزون می باشد . این مشکل تا حدی است که در سال ۱۹۹۰ سازمان ملل متحد قانونی در مورد قطع تولید جهانی مواد CFCها را گذرانده است . این قانون تاثیر بسزایی در صنعت اتومبیل و خصوصا تربیت کادر تکنسین برای تعمیر ونگهداری این وسایل دارد . اتومبیل ها از عمده ترین مصرف کننده های R-12 می باشند .
از طرفی دیگر بیشترین تخریب لایه اوزون از تخلیه R-22 به محیط در اثر سرویس کاری و همچنین سیستم های تهویه مطبوع صورت می گیرد . بدیهی است که تولید R-12 به عنوان یکی از مبرد های محیط زیست منع گشته و از سال ۱۹۹۳ کمپانی های سازنده اتومبیل اقدام به استفاده از R-134a به جای R-12 نموده اند . از سال ۱۹۹۵ به بعد کلیه سازندگاه اتومبیل در آمریکا مبرد R-134a برای ماشین های جدید استفاده خواهند کرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.