دنا؛ خوب اما پر از ایرادهای برقی

1

 

در مجموع ‌ دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل‌‌ و همچنین خودروهای هم‌رده چینی خود، خودرویی به روز و با امکانات مناسب می‌دانم و خدمات پس از فروشی که برای این خودرو در نظر گرفته‌اند راضی کننده است.

در این مطلب به تجربه رانندگی خود درمورد کامل‌ترین محصول ایران‌خودرو یعنی خودروی دنا می‌پردازم. محصولی پرحاشیه که چند سال با تاخیر و کلی ماجرا برسر قیمت آن به بازار آمد و من که درصدد خرید خودروی چینی هم‌رده این محصول یعنی جک جی ۵ بودم، دقیقه ۹۰ دل به دریا زدم و با تمام ایراداتی که در بدو ورود به آن گرفته می‌شد، این خودرو را خریدم. در ادامه به امکا‌نات رفاهی، طراحی و تمام محاسن و معایبی که در این مدت به آن برخورد کردم اشاره می‌کنم.

قیمت دنا پلاس مشخصات دنا پلاس مقایسه دنا پلاس با برلیانس مقایسه خودرو دنا بهتره یا اچ 30 کراس قیمت برلیانس h320 مشخصات برلیانس H320 مقایسه دنا پلاس با برلیانس H320 قیمت اچ 30 کراس مشخصات اچ 30 کراس

خوب اما پر از ایرادات برقی …

در نمای جلو، دنا ‌ چهره جذاب، تهاجمی و به روزی دارد، با چراغ‌های جلوی کاملا بزرگ و از نوع لنزدار ‌‌. این چراغ‌ها در کنار جلو‌پنجره ‌ شبیه میتسوبیشی، چهره‌ای بسیار جسور و خشن به دنا داده ‌ است‌. در نمای عقب نیز شاهد شباهت‌هایی به برخی خودروهای دیگر هستیم اما در مجموع اجزای این قسمت با یکدیگر تناسب بصری خوبی دارند. در نمای جانبی هم که خوشبختانه در سری جدید ‌ از درهای نمونه سمند ‌ دیگر خبری نیست.

طراحی داخلی

‌ خوب اما پر از ایرادات برقی …

طراحی داشبورد دنا به نظر من راضی کننده است و با نگاه اول ما را به یاد ‌ کنسول میانی و دریچه‌های هوای ‌خودروی هیوندای سوناتا وای‌اف می‌اندازد؛ مخصوصا دو نوار چوبی در نمای جلویی داشبورد‌. این ‌ طراحی با طرح دماغه و پیشانی خودرو تناسب خوبی دارد‌ اما کیفیت مواد به کار گرفته شده در داشبورد چندان چنگی به‌دل نمی‌زند و جنس پلاستیک خشک کابین مخصوصا در هوای سرد و فصل زمستان با‌عث این می‌شود که صدای جیرجیر داشبورد در دست‌اندازها آزاردهنده باشد.

در کنسول وسط یا زیر آرنجی آن به علت ارتفاع زیاد و دور بودن از دنده، تعویض دنده ‌ به راحتی امکان‌پذیر نیست. طراحی صفحه کیلومتر دنا هم کاملا به روز ‌ ‌است. ‌ ‌قرار داشتن کلیدهای‌ کنترل سیستم مولتی مدیا و کلیدهای سیستم کروز کنترل ‌روی غربیلک فرمان ‌دارای طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش‌دست و به دور از شلوغی و آشفتگی است و دسترسی به سیستم صوتی و همچنین پاسخگویی به تلفن همراه به راحتی انجام می‌پذیرد‌. ایرادی که به غربیلک فرمان می‌توان گرفت تقریبا مشابه همان طرح قدیمی فرمان سمند است که جا داشت مثل خودروهای امروزی از فرمان سه‌پره در این خودرو بهره برد. صندلی‌های دنا هم مناسب و بانشستن طولانی روی آن احساس راحتی کرده و خسته‌کننده نیست.

کیفیت مونتاژ

خوب اما پر از ایرادات برقی …

کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی و هم‌رده چینی نسبتا بهتر است. ‌ در قسمت‌های داخلی مانند روکش در‌‌ها ‌از ‌فرم و زیبایی ‌خوبی برخوردار است. فاصله بین درزهای دنا از برخی خودروهای داخلی و چینی بسیار بهتر ‌‌است ولی از لحاظ عایق‌بندی، صدای موتور مخصوصا هنگام استارت و شروع حرکت با دنده سنگین به وضوح داخل اتاق شنیده می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

امکا‌نات رفاهی و محاسن

خوب اما پر از ایرادات برقی …

‌از امکانات رفاهی دنا که تا قبل از این خودرو در هیچ یک از محصولات تولید داخل ندیده بودم جی‌پی‌اس فارسی و‌ سخنگو و رهیاب است که با دادن آدرس مورد نظر، به صورت گویا شما را از نزدیک‌ترین آدرس به مقصد هدایت می‌کند، سیستم تهویه هوای اتوماتیک خودرو‌، صندلی‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم هندزفری موبایل با تکنولوژی بلوتوث‌، سیستم کروز کنترل و… رانندگی را لذت‌بخش می‌کند.

در طول رانندگی هندلینگ دنا مطلوب به نظر می‌رسد و تعویض دنده‌ها نسبت به دیگر محصولات ایران‌خودرو به راحتی انجام می‌شود. نکته خوب در مورد دنا، ترمزهای آن است که در هر چهار چرخ دیسکی است و به خصوص در سرعت‌های بالا عملکرد خوبی دارد. ‌ با تجربه‌ای که من در این مدت از رانندگی با این خودرو دارم از کیفیت موتور و شتاب خوبی برخوردار است به طوری که در پیچ و خم‌های جاده شمال با کولر روشن موتور از توان خوبی برخوردار بود و از شتاب خودرو کم نمی‌شد‌.

مصرف سوخت هم ‌‌خوب است (مصرف سوخت ترکیبی ۸/۷ ) و با باک ۷۰ لیتری کمتر نیاز به مراجعه به پمپ بنزین پیدا می‌کنید. ‌ کلاچ این خودرو نسبت به کلاچ دیگر خودروهای ایران‌خودرو نرم است و پدال گاز نرم‌تر‌ ‌ از دیگر ویژگی‌های دناست که نباید آن را از نظر دور داشت.

معایب

خوب اما پر از ایرادات برقی …

ایراداتی که در طول این ۱۱ کیلومتر رانندگی با دنا تجربه کردم و البته با هر بار حضور در تعمیرگاه مرکزی و پرس و جو از دیگر دارندگان دنا با آن مواجه شدم، اکثرا مشکلات برقی خودرو بود‌. مشکل در کلید صوتی فرمان، سوختن چند باره پمپ شیشه شور، دزدگیر، ایراد در بسته شدن آینه‌ای جانبی، صدای زوزه هنگام دنده عقب که با چند بار مراجعه هنوز برطرف نشده، ایراد در جلوبندی که متاسفانه به دلیل عدم تشخیص صدا و عیب توسط کارشناس، با پنج بار مراجعه بالاخره رفع ایراد شد، صدای درها و خرابی دستگیره در، در لحظه تحویل خودرو و… از مهم‌ترین ایرادات پیش آمده در طول این مدت بود.

اگر چه دنا از کیفیت سواری خوبی بهره می‌برد ولی در اولین تجربه رانندگی با دنا اولین چیزی که توجه‌ام را جلب کرد ‌سیستم تعلیق آن بود. این خودرو به اصطلاح کمی خشک است.‌ این ‌ اشکال کوبیدن محور عقب در دنا است که در ناهمواری‌ها و دست‌اندازها ‌ ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. ‌ البته دنا به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به راننده ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع کاملا فرق می‌کند.

جمع‌بندی
در مجموع ‌ دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل‌‌ و همچنین خودروهای هم‌رده چینی خود، خودرویی به روز و با امکانات مناسب می‌دانم و خدمات پس از فروشی که برای این خودرو در نظر گرفته‌اند راضی کننده است. این خدمات شامل کارت طلایی ۴ ستاره‌ است که بدون مراحل نوبت‌دهی و وقت قبلی و… اذیت و آزاری که با مراجعه خودروهای قبلی به نمایندگی داشتم، به راحتی بدون اتلاف وقت خودرو جهت رفع ایرادات پذیرش می‌شود.‌

طرح پشتیبان این خودرو که وظیفه پیگیری درخواست‌های مشتری را در شرکت به عهده دارد نیز قابل توجه است. البته ناگفته نماند که ظاهرا باتوجه به ایرادات اینچنینی خودرو صفر، کنترل کیفی خوبی روی دنا قبل از تحویل به مشتری انجام نمی‌شود. اما با این ‌وجود دنا نمایانگر آن است که ایران‌خودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقای خودروهای خود است که با آمدن دنا پلاس و دنا توربو به بازار و رفع برخی ایرادات که گریبانگیر من در روزهای اول تحویل خودرو شد، این موضوع در نوع خود نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است.
نویسنده: مرتضی کلیلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی عسکری می گوید

    یکی از مشکلات رانندگی با دنا پلاس نو مربوط به سختی هماهنگی بین گاز و کلاچ توی سربالایی های باشیب زیاد هست که خیلی مشکله و ماشین چندبار خاموش میشه . حالا وای به اینکه ترافیک باشه و پشت سرت ماشینها صف کشیده باشن.همین مشکل تو نیم کلاچ دنده عقب هم هست که خیلی بدتره.
    ودیگری نزدیکی بیش از حد پدال ترمز وکلاج به یکدیگر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.