چگونه کمک فنر خودروی خود را عیب یابی کنیم؟

0

یکی از مشکلات شایع خودرو در کمک فنر‌های خودرواست که رفع نواقص آن در سواری و راحتی سرنشینان اهمیت ویژه‌ای را ایفا می‌کند.

کمک فنر‌ها از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنر‌های موجود در کمک فنر‌ها با فشرده شدن، ضربه و تکانه‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می‌شوند. بازویی درون کمک فنر‌ها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می‌نماید.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو روش عیب یابی کمک فنر خودرو آموزش تعویض کمک فنر پراید آموزش تعویض کمک فنر ال 90 علت روغن زدن کمک فنر عیب یابی جلوبندی پراید تعمیر جلوبندی پژو 405 مکانیک پراید

مطالب مرتبط

از نشانه‌های وجود اشکال در سیستم تعلیق می‌توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیر و دست اندازها، شنیده شدن صدا‌های غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمز‌های ناگهانی، اشاره کرد.

برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنر‌ها بهتر است از ترمز‌های ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می‌أتواند باعث افزایش طول عمر لنت‌ها گردد.

بهتراست خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ‌ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوشها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

با توجه به توصیه‌های کلی درباره کارکرد کمک فنر‌ها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می‌شود (مثلا می‌گوید که هر ٨� � � � کیلومتر کمک‌ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه‌ی رانندگی شما نیز بستگی دارد. مثلا رانندگی در مسیر‌های پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنر‌ها شده و در نتیجه کمک فنر‌ها زودتر باید تعویض شوند.

عیب یابی کمک فنر خودرو

اگر کمک فنر نشتی دارد حتما باید کمک فنر تعویض گردد.

بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا شیرجه رفتن خودرو در حین ترمز‌های شدید ممکن است به دلیل خرابی کمک فنر‌ها باشد.

اگر در سر پیچ؛ خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده برای کنترل ان باید تلاش بیشتری کند این روند می‌تواند از خرابی کمک فنر باشد.

اگر چرخ‌ها روی جاده برلغزند و یا بالا و پایین روند ممکن است از فرسودگی فنر‌ها و کمک‌ها باشد.

اگر خودرو روی جاده حالت بی ثباتی پیدا کند ممکن است از فرسودگی از کمک فنر‌ها باشد. این امر ایمنی اتومبیل را شدیدا تهدید می‌کند.

اگر بوش‌های محل نصب کمک فنر ترک خوردگی و یا تغییر شکل داده اند باعث سرو صدا در سیستم تعلیق به خصوص در موقع شتاب گرفتن؛ ترمز کردن و یا عبور از ناهمواری‌های سطح جاده می‌شود؛ بنابراین هرچه زودتر نسبت به تعویض بوش‌ها اقدام شود. در غیر این صورت ایمنی خودروبه شدت کاهش پیدا می‌کند.

بارکردن خودرو بیش از ظرفیت ان عامل مهمی در ضیعف شدن سیستم تعلیق منجمله کمک فنر‌ها می‌شود. به خصوص زمانی که حرکت اتومبیل در ناهمواری‌های جاده قرار بگیرد. اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شکسته شدن اتصالات می‌شود. در نتیجه ناامن بودن خودرو و سرنشینان حتمی است.

اگر اتومبیل به یک سمت کشیده می‌شود سیستم تعلیق را که شامل تایرها، فنرهاو کمک فنرهاست مورد بازدید قرار دهید تا نسبت به تعمیر و تنظیم هندسه چرخ‌ها با دستگاه الکترونیک اقدام شود.

تایر‌های فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنرهاست که پس از ازمایشات نسبت به تعمیر و یا تعویض آن‌ها اقدام شود.

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.