مروری بر زندگی جیتو بیزارینی، اسطوره خودروسازی ایتالیا +عکس

0

ایتالیا به‌خاطر ساخت خیلی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای دنیا معروف است. افرادی که این خودروها را طراحی و تولید می‌کنند نیز افراد معروفی هستند. انزو فراری یکی از این افراد است. مرد دیگری که بسیاری از بهترین‌های ایتالیایی مدیون وی هستند جیتو بیزارینی نام دارد.

جیتو بیزارینی کیست بزرگترین طراحان خودرو زندگی خودروسازان قیمت بیتزارینی اخبار ایتالیا جالب و خواندنی ورشکستگی خودروسازان خودروسازان بین المللی
بیزارینی پسر یک ملاک ثروتمند بود و پدربزرگش به مارکونی کمک کرده بود تا بتواند بسیاری از اختراعاتش مانند رادیو را انجام دهد. به همین علت قسمتی از کتابخانه لیورنو را به نام کتابخانه بیزارینی نام‌گذاری کرده‌اند. جیتو در سال ۱۹۵۳ مدرک مهندسی خود را از دانشگاه پیسا دریافت کرد.
بیزارینی در ابتدا در سال ۱۹۵۴ به تیم آلفا رومئو پیوست و تا سال ۱۹۵۷ در همان جا مشغول کار بود. سپس این مهندس جوان به فراری که در آن زمان شرکتی نوپا بود پیوست. انزو نیز پیش از این برای آلفارومئو کار می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۳۹ توانست شرکت خودش را راه‌اندازی کند. بیزارینی تصمیم گرفته بود بر روی خودروهای جی تی و اسپرت کار کند. خیلی از بهترین‌های فراری مدیون این فرد هستند. از میان این خودروها می‌توان به ۲۵۰ TR، ۲۵۰ GT SWB و ۱۹۶۲ ۲۵۰ GTO اشاره کرد.
تنش‌هایی در شرکت فراری به وجود آمد. گاردینی مدیر فروش کهنه کار فراری به خاطر دخالت‌های لورا همسر انزو تهدید کرده بود که شرکت را ترک می‌کند. با خروج گاردینی بسیاری از افراد سرشناس دیگر نیز فراری را ترک کردند. بیزارینی نیز یکی از این افراد بود. این افراد بیکار تصمیم گرفتند تا شرکت خودشان را پایه‌گذاری کنند و حاصل تلاش آنان تاسیس شرکت ATS بود.
در این شرکت بیزارینی یک خودروی فورمول ۱ تک نفره و یک خودروی جی تی با نام ۲۵۰۰ GT ساخت. در سال ۱۹۶۲ بیزارینی و یکی دیگر از همکارانش تصمیم گرفتند فراری ۲۵۰ GT SWB را تبدیل به ۲۵۰ GTO کنند. محصول نهایی فراری ۲۵۰ GT SWB Drogo نام گرفت. این خودرو تبدیل به یکی از سرشناس‌ترین خودروهای تاریخ شد.

جیتو بیزارینی کیست بزرگترین طراحان خودرو زندگی خودروسازان قیمت بیتزارینی اخبار ایتالیا جالب و خواندنی ورشکستگی خودروسازان خودروسازان بین المللی
وقتی بیزارینی از ATS خارج شد باز هم به کارهای مهندسیش ادامه داد. یکی از موتورهایی که در آن دوره ساخته بود در یکی از خودروهای لامبورگینی مورد استفاده قرار گرفت. این موتور ۳/۵ لیتری و ۱۲ سیلندر بود.
در آن زمان لامبورگینی شخص ثروتمندی بود که ادوات کشاورزی تولید می‌کرد. او به خودروها علاقه خاصی داشت و وقتی ثروتمند شد تصمیم گرفت خودروها را مورد بررسی قرار دهد. او صاحب یک فراری ۲۵۰ GT بود و فکر می‌کرد خودرویش بیش از حد سر و صدا دارد و خشک است. وقتی این مورد را به انزو فراری گفت، جواب تحقیرکننده‌ای شنید و تصمیم گرفت خودروهایش را خودش تولید کند.

جیتو بیزارینی کیست بزرگترین طراحان خودرو زندگی خودروسازان قیمت بیتزارینی اخبار ایتالیا جالب و خواندنی ورشکستگی خودروسازان خودروسازان بین المللی
پس، از موتور ۱۲ سیلندر بیزارینی و همکارانش استفاده کرد و خودروی جدیدی با نام ۳۵۰ GT ساخت. این خودرو با کمی تغییر تبدیل به اولین محصول لامبورگینی شد. بین سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ لامبورگینی ۱۲۰ دستگاه از این خودرو تولید کرد.
بیزارینی در شرکت ایزو خودروهایی مانند ایزو گریفو را ساخت. بیزارینی توانست در سال ۱۹۶۶ شرکت بیزارینی SpA را تاسیس کند. در شرکت بیزارینی خودروی بیزارینی استرادا را تولید کرد که با نام ۵۳۰۰ GT نیز شناخته می‌شد.
استرادا شباهت‌های بسیاری با ایزو گریفو داشت ولی برعکس گریفینو قدرتمند بود. در ساخت این خودرو از موتور ۵/۳ لیتری ۸ سیلندر شورلت استفاده شده بود. این موتور برای نسخه بین ۳۶۵ تا ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

کلکسیون ماشین کلکسیون خودرو کلاسیک خودروهای قدیمی خودروهای عتیقه خودروهای عجیب غریب قیمت بیتزارینی مجله ماشین مجله خودرو روزنامه خودرو
جیوتو بیزارینی سپس به دانشگاه رم برگشت و در آنجا مشغول تحصیل و سپس تدریس شد. کمپانی بیزارینی هم اکنون صاحب جدیدی دارد و در سال ۲۰۰۵ کانسپتی را به نمایشگاه اتومبیل جنوا برد که قرار بود در سال ۲۰۰۷ به تولید برسد.
جیتو بیزارینی در دنیای خودروسازی فرد بسیار تاثیرگذاری بود و بسیاری از بهترین‌ها خود را مدیون این مرد می‌دانند. با این حال او خود را یک طراح خودرو نمی‌داند و خود را یک کارگر در این صنعت معرفی می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.