دلایل ریپ زدن موتور خودرو ،پیشگیری و عکس العمل‌های لازم

0

ریپ زدن موتور خودرو از آن دسته رویدادهایی است که حین مواجه با آن، باید خونسردی خود را حفظ کرده و با نشان دادن عکس العمل درست، از مهلکه بیرون آیید. ریپ زدن خودرو یا همان “پِت پِت” کردن و حالت خاموش و روشن شدن سریع و سکته‌ای، به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم .

دانستنی های سفر ابزار لازم برای مسافرت ابزار مورد نیاز برای خودرو جعبه آچار خودرو آموزش بستن زنجیر چرخ آموزش نکات ایمنی آچارهای لازم خودرو

ریپ زدن موتور خودرو چیست؟

ریپ زدن خودرو به دلایل مختلف رخ می‌دهد، اما نمود کلی آن به شکل خاموش و روشن شدن سکته‌ای و ناگهانی خودرو است که با سرعت اتفاق می‌افتد. در این حالت چیزی شبیه به پت پت کردن یا خفه شدن سیستم احتراق را احساس خواهید کرد. ریپ زدن موتور می‌تواند در شرایط مختلف اتفاق بیفتد. به طور نمونه ممکن است خودروی شما در سرعت بالا یا سربالایی و حتی حین تعویض دنده‌ها ریپ بزند. در شرایط بغرنج‌تر نیز امکان دارد خودرو در هر شرایطی ریپ بزند!

ریپ زدن خودرو به حالتی اطلاق می شود که موتور خودرو ناگهانی و به شکل سکته ای خاموش و روشن شده و صدای پت پت می دهد.

دلایل ریپ زدن خودرو کدامند؟

دلایل ریپ زدن خودرو را می‌توانیم در گروه بندی‌های زیر قرار دهیم:

ریپ زدن موتور خودرو در سرعت بالا

عیب در شمع‌ها

دلایل ریپ زدن ماشین ریپ زدن پژو 206 ریپ زدن ماشین پراید ریپ زدن ماشین در اول صبح علت ریپ زدن پژو 405 علت ریپ زدن سمند علت ریپ زدن تیبا علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز آموزش تعمیر خودرو زمان تعویض شمع 206 شستشوی انژکتور 206 ریپ زدن در سربالایی ریپ زدن هنگام شتاب گیری

اگر پلاتین شمع‌ها سوخته باشد، ریپ زدن در سربالایی را تجربه خواهید کرد. حتی عدم قرار گرفتن پلاتین در جای درست آن نیز، موجب همین وضعیت می‌گردد. از این رو توصیه می‌شود که همیشه شمع‌ها را به موقع تعویض نموده و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. می توانید مقاله علت گاز خوردن بی دلیل و بالا رفتن دور موتور خودرو را مطالعه کنید .

عیب در شمع‌ها و به ویژه پلاتین آنها می‌تواند به ریپ زدن خودرو منجر شود. به همین دلیل باید به موقع نسبت به تعویض شمع‌ها اقدام کنید.

کثیف شدن وایرها

کثیف شدن و گرفتگی وایرها، می‌تواند موجب ریپ زدن موتور خودرو در سربالایی شود.

مشکل در دلکوها

ممکن است دلکوها کثیف شده یا در جای خود، شل شده باشد. در این صورت لازم است که آن‌ها را کاملا تمیز کرده و دوباره محکم نمایید.

ریپ زدن موتور خودرو در تمام مدت کار کردن موتور

کثیف شدن محفظه احتراق

با کثیف شدن و گرفتگی محفظه احتراق، عمل ترکیب اکسیژن و سوخت به درستی صورت نگرفت و میزان صحیح آن، بهم می‌ریزید. در این صورت نیاز است که به خوبی محفظه احتراق را تمیز کرده و تمام آلودگی‌ها را بزدایید. هر چند هزار کیلومتر باید فیلتر ها را تعویض کنیم ؟

کثیف شدن محفظه احتراق و گرفتگی آن، از جمله دلایلی است که به ریپ زدن خودرو منجر می شود. در این صورت نیاز به شستشو و تمیز کردن این سیستم ایجاد می گردد.

ایراد در مسیر بنزین رسانی

هرگونه ایراد در مسیر رساندن بنزین از باک به محفظه احتراق؛ موجب می‌شود تا ریپ زدن خودرو اتفاق بیفتد. همچنین کم بودن بیش از اندازه بنزین در باک نیز، چنین وضعیتی را به صورت مقطعی رقم خواهد زد.

عیب در سیستم خنک کننده موتور

عیب در سیستم خنک کننده موتور، موجب می‌شود تا دمای موتور بالا رفته و قادر به ادامه فعالیت عادی خود نباشد. احتمالا موتور ناگهانی خاموش شده و بلافاصله روشن شده و این چرخه به شکل ریپ زدن ادامه می‌یابد.

عیب در شمع‌ها

عیب در پلاتین شمع‌های و حتی بالا رفتن بیش از اندازه حرارت در آن‌ها، اشکال به وجود آورده و موجب خاموش و روشن شدن ناگهانی خودرو خواهد شد.

کثیف بودن انژکتور

کثیف بودن انژکتور نیز از احتراق صحیح جلوگیری به عمل آورده و به صورت ریپ زدن موتور، خود را نشان می‌دهد.

لازم است که سالی یک بار نسبت به تمیز کردن و رسوب زدایی انژکتور خودروی خود، اقدام کنید. در غیراین صورت کثیف شدن انژکتور، می تواند به ریپ زدن موتور بینجامد.

خارج شدن موتور از تنظیم

تنظیم نبودن موتور، از عوامل ریپ زدن به شمار می‌آید. پیشگیری از این ایراد یا رفع آن، به سادگی صورت گرفته و می‌توانید ریسک ریپ زدن موتور خودرو، از این طریق را به طور کلی مرتفع سازید.

گرفتگی پمپ بنزین

در موارد بالایی ذکر کردیم که عدم سوخت‌رسانی صحیح، یکی از عوامل ریپ زدن موتور خودرو به حساب می‌آید. از این جهت خراب شدن یا گرفتگی پمپ بنزین را نیز باید از جمله این عوامل بدانیم. توصیه می‌شود که هر از گاهی، هم زمان با تعویض فیلتر بنزین، نسبت به سرویس پمپ و یا تعویض آن اقدام نمایید. هواگیری باک بنزین در این رابطه را مطالعه کنید .

در صورتی که بنزین به میزان کافی و با غلظت مشخص به محفظه احتراق نرسد، مشکلات مختلفی از جمله ریپ زدن موتور خودرو اتفاق می افتد. توصیه می شود که حتما به موقع پمپ بنزین را تمیز کرده و فیلترها را نیز تعویض نمایید.

عیب در سنسورهای هوای ورودی

در صورتی که سنسورهای هوای ورودی دچار ایراد شده باشند، هوای کافی به سیستم احتراق نرسیده و با مشکل در عملکرد خودرو، به صورت ریپ زدن روبرو خواهیم شد. همین مورد در خصوص دریچه گاز نیز صدق می‌کند.

دلایل ریپ زدن ماشین ریپ زدن پژو 206 ریپ زدن ماشین پراید ریپ زدن ماشین در اول صبح علت ریپ زدن پژو 405 علت ریپ زدن سمند علت ریپ زدن تیبا علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز آموزش تعمیر خودرو زمان تعویض شمع 206 شستشوی انژکتور 206 ریپ زدن در سربالایی ریپ زدن هنگام شتاب گیری

عکس العمل صحیح هنگام ریپ زدن خودرو

در صورتی که با ریپ زدن خودروی خود مواجه شدید، لازم است که با سرعت مطمئنه به حرکت ادامه داده و خود را به نخستین تعمیرگاه برسانید. تعمیرکار با دیاگ زدن، عیب یابی خودروی شما را انجام داده و به احتمال زیاد قطعه مشکل‌دار، شناسایی خواهد شد. همچنین با کمک نیم کلاچ و گاز دادن در زمان افت توان موتور خودرو، می‌توانید خود را به تعمیرگاه برسانید.

برای برطرف ساختن ریپ زدن موتور خودرو، باید دیاگ زده شده و عیب یابی صورت بگیرد. برای این منظور خودروی خود را با احتیاط در حرکت به تعمیرگاه برسانید.

توجه داشته باشید که در حین حرکت تا رسیدن به تعمیرگاه، بهتر است کولر خودرو را خاموش نگاه دارید.

نکته: گاهی اوقات خطا در کامپیوتر خودرو (ECU)، نیز باعث اختلال در هماهنگی احتراق شده و به چیزی شبیه به ریپ زدن منجر خواهد شد. در این صورت، با دیاگ زدن و رفع خطا، مشکل مرتفع می‌گردد.

پیشگیری از ریپ زدن خودرو

  • برای پیشگیری از ریپ زدن موتور خودرو، سرویس‌های اتومبیل خود را به موقع انجام دهید.
  • لازم است که حتما شمع را در زمان آن که معمولا روی ۳۰ هزار کیلومتر است، تعویض نمایید.
  • حداقل سالی یک مرتبه، انژکتور را شستشو دهید.

با شستشوی به موقع انژکتور و تعویض شمع ها و تنظیم موتور، می توانید از ریپ زدن موتور خودرو، جلوگیری نمایید.

  • حداقل سالی یک بار، تنظیم موتور خودروی خود را انجام دهید.
  • فیلترهای روغن و هوا را به موقع (همراه با هر بار تعویض روغن خودرو) تعویض نمایید.

سخن پایانی

به کمک روش‌های فوق می‌توانید سلامت فنی اتومبیل خود را تضمین ساخته و حین رانندگی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها با نقص‌های فنی کمتری از جمله ریپ زدن موتور خودرو، دست و پنجه نرم کنید.

منبع: khodrocar

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.