چرا خودرو بعد از کمی روشن ماندن، خاموش می‌شود؟

0

علت‌ها و دلایل مختلفی میتونن باعث استارت نخوردن ماشین بشوند؛ از مشکل در باتری گرفته تا خرابی سوییچ و دینام در استارت نخوردن ماشین نقش دارند. برای اینکه بتونیم در زمانی کوتاه مشکل خودرو رو رفع کنیم، اول از هر چیزی باید احتمالات ممکن رو به خوبی بررسی و به طور دقیق علت مشکل رو شناسایی کنیم. در ادامه به بررسی علت‌های استارت نخوردن خودرو می‌پردازیم و بهتون می‌گیم که چطوری میتونید تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کنید.

از کار انداختن ایموبلایزر انواع سیستم ایموبلایزر ایموبلایزر 206 ایموبلایزر پراید ایموبلایزر پژو پارس ایموبلایزر چیست چراغ هشدار ایموبلایزر خرابی ایموبلایزر روشن شدن چراغ چشمک زن ایموبلایزر کد ایموبلایزر پژو 405 جلوگیری از سرقت خودرو تعمیرات ایموبلایزر آموزش تعمیر خودرو

علت‌های استارت نخوردن ماشین

به طور کلی استارت نخوردن ماشین مناسب از وجود ایراد یا مشکل در یکی از بخش های دینام، باتری، سوییچ و استارت رخ میده. چرا؟ باهم ببینیم:

۱) مشکلات الکتریکی استارت خودرو

یکی از اولین مشکلاتی که میتونن باعث استارت نخوردن ماشین بشن، مشکلات الکتریکی استارت هستند. پس ابتدا باید سیستم برق رسانی خودرو رو بررسی کنیم:

▪آسیب‌دیدگی فیوزها

در بعضی از ماشین‌ها، فیوزهایی وجود دارند که به استارت متصل هستند. گاهی ممکنه که این فیوزها آسیب ببینند و باعث بشن تا خودرو استارت نخوره. بنابراین شما میتونید با شناسایی این عامل و اصلاح کردن اون، این مشکل رو خیلی راحت حل کنید.

▪خرابی سوئیچ

استارت نخوردن ماشین میتونه به علت سوئیچ و آسیب‌دیدگی اون رخ بده. اگه باتری رو بررسی کردید و مطمئن شدید که سالمه و مشکلی نداره، اما همچنان استارت عمل نمی‌کنه، احتمال داره که مشکل از سوئیچ موتور باشه. سوئیچ رو تو حالت باز و نه در حالت استارت کامل قرار بدید. اگه چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند، میشه گفت که سوئیچ معیوبه.

در این شرایط بهتر است از سوئیچ زاپاس ماشین استفاده کرده و یا به متخصص مراجعه کنید.

▪آسیب دیدگی اتصالات استارت

استارت به طور کلی وظیفه روشن کردن موتور ماشین رو بر عهده داره و وقتی که کلید رو وارد می‌کنید و استارت می‌زنید، باعث میشه تا خودرو بلافاصله روشن بشه. از طرفی خوردگی و سولفاته شدن باتری فقط به خود باتری آسیب نمیزنه و می‌تونه حتی اتصالات مربوط به باتری رو هم با مشکل مواجه کنه. به طوری که سایر قطعات الکترونیکی خودرو و مخصوصا بخش‌های مربوط به استارت رو معیوب کنه. با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده در این زمان می‌تونید متوجه بشید که آیا استارت نیاز به تعویض دارد یا نه.

در کنار این عوامل، شکسته شدن استارت هم یکی دیگه از دلایل استارت نخوردن ماشینه و باعث میشه تا در زمان استارت زدن صدای تق تق بشنوید. همچنین ممکنه که ماشین روشن و گرم باشه اما استارت نخوره که در این صورت با استارت‌ زدن‌های طولانی یا بد استارت زدن مواجه میشیم. در این موقعیت اما از دست ما کاری برنمیاد و باید حتما ماشین رو به مکانیک نشون بدیم.

▪سولفاته شدن باتری

استفاده از باتری در طولانی‌مدت باعث میشه تا اتصالات باتری جرم گرفته، سولفات شده و یا خورده شوند. این عامل در بعضی از مواقع باعث میشه تا ارتباط باتری با برای قطعات خودرو قطع بشه و خودرو استارت نزنه. اگه با استارت نخوردن ماشین‌تون مواجه شدین در اولین قدم به باتری سر بزنید و اگه هم خوردگی در اتصالات آن دیدین، برطرف کنید و دوباره استارت بزنید.

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث میشه تا خودرو استارت نخوره، خوابیدن باتریه. این اتفاق وقتی میافته که در مدت طولانی خودرو روشن نمیشه؛ چراکه کار کردن خودرو باعث شارژ باتری میشه. پس اگه میخواین که با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه نشین و به خودرو‌تون هم نیازی ندارید، بهتره تا هر چند روز یکبار اون رو روشن کنید تا کمی کار کنه و دیگه باتری از کار نیوفته.

همچنین خاموش نکردن لوازم الکترونیکی ماشین مثل چراغ ها رادیو و … بعد از خاموش کردن موتور هم باعث میشه تا باتری خودرو ضعیف و از کار بیافته. در این زمان بهتره تا امداد خودرو تماس بگیرید تا امدادرسانان ما عملیات باتری به باتری رو روی خودروتون انجام بدهند و در صورت نیاز اون رو تعویض کنند.

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو مجله خودرو کارستان مجله مکانیک

۲) مشکلات سیستم احتراق خودرو

یکی دیگه از مشکلاتی که میتونه باعث استارت نخوردن ماشین بشه مشکلات مربوط به سیستم احتراق خودرو هستش.

▪محکم نبودن اتصالات الکترونیکی

در سیستم سوخت‌گیری خودرو هم اتصالات الکترونیکی داریم که اگه به خوبی محکم نشده باشند، می‌تونند منجر به استارت نخوردن ماشین بشوند. هر بخش از سیستم سوخت دارای تعدادی رابط در بخش بالایی خودشه که تعدادی از رابط‌ها هم در سر سیلندر قرار گرفته‌اند. بنابراین همه‌ی اتصالات داخل کاپوت رو بررسی کنید و مطمئن بشید که محکم هستند.

از دسته مشکلات سیستم سوخت و احتراق میشه به لرزش موتور اشاره کرد که به دلایل مختلفی رخ میدن و میشه اون‌ها رو سریع شناسایی و رفع کرد.

▪شکستگی سیم پیچ

شکستگی قسمتی از سیم پیچ میتونه علت استارت نخوردن ماشین باشه. بنابراین بهتره تا سیم‌های اتصالات سیم پیچ رو بررسی کنید. برای تست دقیق سیم پیچ احتراق و اندازه گیری مقاومت اون لازمه تا از مولتی‌متر استفاده بشه. در صورتی که با تعویض این قطعه بازم خودرو استارت نخورد، باید موارد دیگه‌ای مثل کافی بودن میزان سوخت و… رو بررسی کنید.

▪خرابی کلاه توزیع برق (دلکو)

درپوش توزیع برق، ولتاژ رو از سیم پیچ احتراق موتور به شمع‌های اتومبیل هدایت می‌کنه و با اینکه آسیب دیدگی اون چندان شایع نیست، اما گاهی مخصوصا وقتی که مرطوبه، می‌تونه از استارت خوردن ماشین جلوگیری کنه. بنابراین خوبه که کلاه توزیع رو هم خارج و رطوبت اون رو بررسی کنید. اگه مرطوب بود، به وسیله‌ی یه پارچه‌ی خشک و تمیزی اون رو پاک کنید. همچنین چک کنید که ترک یا شکستگی نداشته باشه و در صورت لزوم، اون رو عوض کنید.

عیب یابی خودرو مکانیک خودرو صافی بنزین چیست قیمت صافی بنزین پژو تعویض صافی بنزین پراید تعمیر خودرو مکانیک پراید

۲) اختلال در فیلتر سوخت

برخی مواقع ممکنه که دلیل استارت نزدن ماشین، به خاطر مشکل در فیلتر سوخت رخ بده. وقتی که فیلتر سوخت با مشکل مواجه میشه، موتور به سوخت دسترسی پیدا نمیکنه و خودرو استارت نمی‌خوره. بهترین کار اینه که شما بعد از هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر فیلتر سوخت رو عوض کنید.

▪آسیب پمپ سوخت و رله

با استفاده از تست فشار می‌تونید ببینید که پمپ سوخت خودرو آسیب دیده یا نه. از اونجایی که ممکنه که دسترسی به تجهیزات تست فشار رو نداشته باشید، بهتره تا اول اتصالات الکترونیکی رو چک و با استفاده از تستر جریان با روشن بودن سوئیچ، جریان سر مثبت پمپ سوخت رو بررسی کنید. اگه وضعیت عادی بود مرحله ی بعدی رو امتحان و اگه نه فیوز رو چک کنید. اگه فیوز هم سالم بود، به احتمال زیاد، مشکل از رله‌ی پمپ سوخته.

۳) خرابی چرخ لنگر دنده و یا چرخ دنده حلقه ای

با توجه به نوع اتصالات استارت، استارت به وسیله‌ی دندانه هایی که روی چرخ لنگر یا چرخ دنده قرار داره، حرکت می‌کنه. اگه در این بین دندانه‌ای از بین بره، در زمان چرخیدن استارت، صدای جیغ و گوش خراشی رو می‌تونید بشنوید.

۴) آسیب دیدگی انژکتور

انیماتور مسئول پاشش سوخت به محفظه احتراقه و درصورتی که آسیب ببینه، به خصوص وقتی که موتور گرمه، از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری می‌کنه و در نتیجه نمیزاره تا خودرو استارت بخوره.

۵) مشکلات دینام

دینام عملیات شارژ باتری رو انجام می‌ده و اگه دینام باتری رو شارژ نکنه یا اختلالی در روند شارژش رخ بده، باتری خالی میشه. همین باعث میشه تا باتری خالی بشه و خودرو استارت نخوره. این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل این اتفاق به حساب میره. دینام از اجزایی مثل زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوسته تشکیل شده که در کنار هم باتری رو شارژ می‌کنند. اگه یکی از این قطعات به‌خوبی عمل نکنه، باعث اختلال در شارژ شدن باتری میشه.

۶) سوپاپ معیوب و استارت

وقتی که موتور سرده، شیر معیوب استارت باعث استارت نخوردن ماشین میشه. حتی بعضی اوقات هم وقتی که موتور گرمه، این اتفاق رخ میده. بهتره تا سریعا این قطعه رو جایگزین کنید تا مشکلات دیگه‌ای رخ نده.

۷) شل بودن استارت

یکی از ساده‌ ترین اتفاقاتی که می‌تونه باعث شه تا خودرو استارت نخوره، شل بودن بخش‌های مختلف استارت مثل پیچ و مهره‌های اونه که نمی‌زاره موتور روشن بشه.

۸) خرابی ECU یا MAF

یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین که می‌تونه براتون خرج زیادی هم به دنبال داشته باشه، خرابی کامپیوتر اصلی موتور یا هر کدوم از سیستم های الکترونیکیه. اگه به این مشکل برخورد کردید، باید از یه تیم و تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید و خودتون نمی‌تونید کاری کنید. در این زمان می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما با تجهیزات کامل خودروی شما رو عیب‌یابی و در زمانی کوتاه مشکل پیش آمده رو رفع کنند.

۹) کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا هم یکی دیگه از اجزای مهم خودرو به شمار میاد و نقش مهمی در عملکرد بهینه موتور اتومبیل ایفا می‌کنه. خودروها رو هم می‌تونیم مثل انسان‌ها درنظر بگیریم چون که برای تنفس و فعالیت به هوای پاک و تمیز نیاز دارند. فیلتر هوا از ورود هر نوع آلودگی، چربی و گردوغبار به داخل خودرو جلوگیری و هوای فیلتر شده و تمیز را به داخل وارد می‌کنه. اما درصورتی که فیلتر هوا گرفته بشه و کثیف شده باشه، هوای مناسب و کافی برای سوخت در محفظه احتراق فراهم نمیشه.

درنتیجه احتراق انجام نمی‌گیره و خودرو استارت نمی‌خوره. به همین علت برای جلوگیری از بروز این مشکل بهترین کار اینه که فیلتر هوای ماشین رو بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

آموزش نکات فنی خودرو علائم کثیف بودن صافی بنزین آموزش عیب یابی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل بد روشن شدن خودرو دلایل دیر روشن شدن خودرو

۱۰) ایراد در شمع های ماشین

یکی دیگه از قطعات مهم خودرو، شمع‌ها هستند که در احتراق اتومبیل نقش مهمی ایفا می‌کنند و خب مسلما درصورتی که به مشکل بخورند، خودرو دیگه قادر به روشن شدن و استارت زدن نیست. شمع‌‌ها دارای یکسری الکترود هستند که این الکترودها بعد از گذشت مدتی با کار کردن خودرو کارایی اولیه خودشون رو از دست میدن و فرسوده میشن و باید تعویض بشوند.

 

شمع ها از یک سمت به سیم برق و از سمت دیگه به محفظه احتراق راه دارند؛ با بخار شدن بنزین در محفظه احتراق جرقه ای در سر شمع زده میشه که این جرقه همون جریان الکتریسیته باتری‌ه که توسط سیم ها به شمع وارد میشه. به همین دلیل اگه شمع آسیب دیده و رسوب داشته باشه، این جرقه رخ نمیده و در نتیجه این خودرو استارت نخورده و روشن نمیشه. یکی از دلایل شایع استارت نخوردن خودروهایی مثل پراید یا پژو همین خراب بودن شمع های اون‌هاست.

۱۱) لقی یا پارگی تسمه تایم

همون طور که می‌دونین تسمه‌تایم یا Timing Belt یک تسمه پلاستیکیه که باعث چرخش میل لنگ و میل بادامک در موتور خودرو میشه و در صورتی که آسیب ببینه، پاره بشه یا ساییدگی داشته باشه، موتور نمیتونه کار کنه. در نتیجه این اتفاق خودرو روشن نشده و استارت هم نمی خوره. به طور معمول عمر متوسط و مفید تسمه تایم رو میشه بین چهار تا پنج سال عنوان کرد که این میزان با توجه به کارکرد اتومبیل و نحوه رانندگی و سرویس نگهداری از اون متغیره. به همین دلیل بهتره که همیشه مراقب تسمه تایم خودرو خودتون باشید و اون رو قبل از پارگی کامل تعویض کنید تا با مشکلات جدی روبه‌رو نشید.

پارگی تسمه تایم از اون دسته مشکلاتیه که خوبه هر چه سریع‌تر شناسایی و رفع بشه. اما دلایل پاره شدن تسمه تایم چیه؟

۱۲) قفل بودن فرمان اتومبیل

یکی دیگه از علت‌های استاد نخوردن ماشین رو میشه گیر کردن فرمان در حالت قفل اشاره کرد. در این حالت خودرو استارت نمی خوره و روشن میشه. در صورتی که این اتفاق افتاد بهتره که زیاد به فرمان فشار نیارید و برای باز کردن قفل اون از حرکت پهلو به پهلو استفاده کنید. سوئیچ رو در حالت باز قرار بدید و در صورت ممکن از سوئیچ یدکی کمک بگیرید؛ چرا که ممکنه سوئیچ فعلی شما آسیب دیده و فرسوده شده باشه و نتونه اون طور که باید زبانه های قفل را درگیر کنه.

۱۳) تمام شدن بنزین ماشین

گاهی اوقات هم ممکنه که علت استارت نخوردن ماشین عامل ساده‌ای مثل تمام شدن بنزین باشه. در صورتی که خودرو بنزین لازم رو نداشته باشه، نمیتونه انرژی و سوخت لازم رو برای روشن شدن و حرکت کردن خودرو در اختیارش قرار بده و در نتیجه خودرو استارت نمیخوره. در این مورد دیگه نیازی به چک کردن قطعات داخلی وجود نداره و کافیه تا از پر بودن باک بنزین خود مطمئن بشید.

بررسی همه‌ی این موارد به تجهیزات و ابزار مخصوص نیاز داره که باید با آگاهی و دانش درست به کار بره و بهترین راه استفاده از خدمات امداد سیار معتبر مثل امداد خودرو آقای امداده.

آموزش تعویض پمپ بنزین پراید آموزش تعویض پمپ بنزین سمند اجرت تعویض پمپ بنزین 206 اجزای تشکیل دهنده پمپ بنزین انواع پمپ بنزین انواع پمپ بنزین خودرو دلایل خراب شدن پمپ بنزین علائم خراب شدن پمپ بنزین خرابی پمپ بنزین رله پمپ بنزین چیست

چرا خودرو بعد از کمی روشن ماندن، خاموش می‌شود؟

همون طور که میدونید دینام وظیفه شارژ نگه داشتن باتری رو داره و در صورتی که خراب بشه و به مشکل بخوره، نمیتونه باتری شارژ رو نگه داره و در این صورت باتری دشارژ میشه. در این زمان خودرویی که دینام اونم عیوب باشه فقط تا یک ساعت روشن میمونه و بعد از مدت خاموش میشه. به این معنا که اگه خودرو رو خاموش کنید، به دلیل خالی شدن شارژ باتری خودرو دیگه روشن نمیشه. برای رفع این مشکل باید اقدام به تعویض دینام و سپس شارژ باتری کنید.

در زمان استارت نخوردن خودرو چه کنیم؟

یکی از اولین نکاتی که باید در این زمان بهش توجه کنید اینه که به هیچ وجه به طور مداوم استارت نزنید، چون خراب شدن استارت مشکلیه که باید حتما عیب‌یابی و رفع بشه و نمیشه به زور اون رو وادار به کار کرد. استارت زدن مداوم و فشار آوردن به خودرو باعث میشه تا سیستم موتور و گیربکس خودرو همه آسیب های جدی ببیند.

یکی از نکاتی که قبل از همه باید بدونید اینه که استارت خوردن ماشین اتوماتیک و دستی تفاوتی ندارند و تنها فرقی که دارند اینه که خودروهای با دنده دستی رو میشه با استفاده از چند تکنیک ساده روشن کرد و اون رو به مکانیکی منتقل کرد در صورتی که روشن کردن ماشین اتوماتیک با استارت خراب به این راحتی ها انجام نمیشه و باید حتماً مشکل در محل رفع و سپس به تعمیرگاه منتقل بشه.

برای روشن کردن خودرو با استارت خراب در اولین گام باید عیب یابی روی خودرو انجام بشه و مشکل اصلی شناسایی بشه. در صورتی که مشکل خودرو به دلیل مواردی مثل خرابی شمع وایر یا سوختن پمپ بنزین نبود، می‌تونیم در این مرحله خودرو رو روشن کنیم.

برای روشن کردن خودرو در این حالت، اول از همه سوئیچ رو تا حالت آماده به استارت بچرخونید تا پشت آمپر روشن بشه. در این مرحله کلاچ رو بگیرید و خودرو رو در دنده قرار بدید. حالا خودرو رو خب داده و بعد از دور گرفتن خودرو، پاتون رو از روی کلاچ بردارید. در این مرحله با کمی ضربه خودرو روشن میشه. اما توجه کنید که روشن کردن ماشین با هل دادن فشار به خیلی زیادی رو به قطعاتی مثل تسمه تایم و موتور وارد میکنه و در صورتی که به طور مداوم انجام بشه، آسیب های جدی رو به خودرو میزنه.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.