تجربه رانندگی با سمندی خاص +نکات مثبت و منفی

0

در تجربه رانندگی با سمند سورن امکانات و تجهیزات مدرن و ایمنی و پیشرانه مناسب کاملاً محسوس است. سورن ELX  در نوع جدید خود به موتور EF7 مجهز است. گرچه این موتور بی‌عیب نیست اما در مجموع پیشرانه خوبی دارد.

 

از دیگر بخش‌های خودروهای ایرانی که معمولاً شاهد عملکرد نه‌چندان جالب هستیم، بحث ایمنی است. در مقایسه با دیگر مدل‌های ایرانی، سمند سورن با داشتن ایمنی مناسب خودرویی قابل قبول است. ترمز جلو و عقب سورن ELX دیسکی بوده و از دو سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD در آن استفاده شده است.

سایر سیستم‌ها و تجهیزات امنیتی این خودرو شامل مواردی مانند کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و چند مورد دیگر هستند.

معایب و مزایای سمند سورن قیمت سمند سورن مشخصات سمند سورن ال ایکس داشبورد سمند مالتی پلکس بهترین خودرو ایرانی کیفیت سمند سورن امنیت سمند بررسی مشکلات خودرو مجله خودرو امکانات سمند سورن

تولید اولیه سورن دارای مشکلاتی بود، به‌همین‌دلیل تریم جدید به نام ELX برای سمند سورن معرفی شد که طراحی آن بسیار بهتر شده بود. به‌طور‌کلی، در میان خودروهای ایرانی هم‌قیمت با سورن، طراحی کابین و داشبورد جدید آن بسیار زیبا است و کم‌تر کسی می‌تواند از آن ایرادی بگیرد.

فرمان جدید سورن مجهز به دکمه‌های کنترلی و طراحی زیباست. کنسول مرکزی را نیز می‌توان از مهم‌ترین موارد مثبت کابین خودرو مطرح کرد؛ هرچند که کمبود وجود یک صفحه نمایش لمسی روی کنسول مرکزی بسیار مشهود است.

سورن معمولی با موتور EF7 توان ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درحالی‌که نمونه توربو با همان حجم و فقط با استفاده از توربو بازدهی معادل ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌کند. این تغییر ۳۵ اسب‌بخاری و ۵۶ نیوتن‌متری شاید چندان چشم‌گیر به نظر نرسد اما در آزمایش عملی کاملاً خود را نشان می‌دهد.

وقتی پشت فرمان سورن توربو می‌نشینید، تا پیش از فشردن پدال گاز همه چیز دقیقاً مشابه سورن تنفس طبیعی است ولی زمانی که پا را از روی کلاچ برمی‌دارید و آغاز به حرکت می‌کنید، اختلاف ۳۵ اسب‌بخار را کاملاً درک خواهد شد. با این‌که بوست توربو تا دور ۵۵۰۰ محدود شده است و در دورهای بالاتر توربو از مدار خارج می‌شود، ولی زمانی که پا را روی گاز می‌گذارید، به سرعت دور بالا می‌رود و شما را مجبور به تعویض دنده می‌کند.

 معایب و مزایای سمند سورن  قیمت سمند سورن  مشخصات سمند سورن ال ایکس  داشبورد سمند مالتی پلکس  بهترین خودرو ایرانی  کیفیت سمند سورن  امنیت سمند  بررسی مشکلات خودرو  مجله خودرو  امکانات سمند سورن

نکات مثبت:

  • فرمان هیدرولیک و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، تهویه مطبوع اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب است.
  • سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer، بلندگوهای جلو و عقب، تیوتر و آنتن اکتیو را می‌توان از ویژگی‌های مثبت خودرو دانست.
  • چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، چراغ خطر سوم، دارای چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق، تنظیم آینه‌های کناری برقی و مجهز به گرم‌کن، آینه‌های کناری راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ‌دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد، شیشه بالابر برقی در‌های جلو و عقب، شیشه‌های بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتی‌‌ترپ و پاور ویندو)، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV)، تریم مشکی، قطعات دکوراتیو طرح متال افکت، زه و دست‌گیره هم‌رنگ بدنه.
  • تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی از ویژگی‌های مثبت صندلی‌های این خودرو به‌شمار می‌رود.
  • از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو که برای سرنشینان راحتی فراهم می‌کند دسترسی به صندوق از داخل اتاق خودرو، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، جمع کردن برقی آینه‌های کناری از داخل اتاق و روی سوییچ، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک است.
  • این خودرو دارای ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده) است که هنگام تصادفات جمع شده و آسیبی به راننده نمی‌رساند.

نکات منفی:

  • استفاده از سیستم توربوشارژر روی یک موتور مستلزم اعمال تغییراتی پایه‌ای نظیر استفاده از سرسیلندر مستحکم‌تر، نصب اینترکولر، تغییر سیستم خنک‌کاری، تغییر انژکتورها و بازنویسی یا تغییر ECU است که در سورن توربو قسمتی از این تغییرات اعمال شده و قسمتی دیگر مثل نسخه معمولی باقی‌مانده است.
  • کابین سورن توربو دارای متریال بد است که پس از مدتی استفاده، ظاهر بدی به خودروی می‌دهد، در ضمن قطعات کابین هم بعد از گذر زمان به صدا در می‌آیند.
  • قدیمی بودن پلت‌فرم‌های موجود در ایران  که در سمند سورن توربو هم مشاهده می‌شود یکی دیگر از ویژگی‌های منفی این خودروست، چرا‌که سمند سورن توربو نیز همانند دیگر مدل‌های سمند، بر روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است.

منبع:دیوار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.