تفاوت سرسیلندر کامل و خالی ؛ کدام را باید بخریم ؟
یکی ازخرابیهایی که امروزه در انواع خودرو به چشم میخورد خرابی سرسیلندر خودروهاست. اما سوال اینجاست که سر سیلندر دقیقا چه کاری انجام میدهد؟ چگونه خراب میشود؟ چگونه تعمیر میشود؟ آیا خرابی آن قابل تعمیر است و یا نیاز به تعویض دارد؟ در هنگام خرید سرسیلندر ، سر سیلندر لخت و کامل چه تفاوتهایی دارد؟ با توربومگ همراه شوید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.
در موتور خودرو به منظور تشکیل یک محفظهی احتراق و همچنین تنفس کردن موتور به سر سیلندر نیاز است. سرسیلندر وظایف گوناگونی دارد، از تامین هوای مورد نیاز موتور و خارج کردن دود موتور تا خنک کار و هدایت روغن پمپ شده از محفظه کارتل.
سرسیلندر خودرو تحت انواع تنش کار میکند ، ازطرفی چندین پیچ فولادی این قطعه را با فشار زیاد بر روی بدنهی سیلندر محکم میکند. از پایین در محفظه احتراق حرارت احتراق بنزین را که گاها تا ۱۷۰۰ درجه سانتی گراد میرسد را تجربه میکند. آب با دمای نزدیک به ۹۰ درجه سانتی گراد از داخل سر سیلندر عبور میکند. بخش اعظمی از قطعات متحرک موتور مانند میل سوپاپ ، سوپاپ ، اسبکها ، سیستم زمانبندی موتور در داخل سر سیلندر قرار دارد ، تمام قطعات متحرک داخل سر سیلندر به منظور انجام فعالیت نیاز به روغن کاری دارند و بسیاری اتفاقات دیگر که همگی تحت عنوان یک قطعه به نام سر سیلندر به عموم جامعه معرفی میشود.
خرابیهای سرسیلندر
فهرست مطالب
سرسیلندر و تمام قطعات داخلی آن امکان خرابی دارند، از خوردگی و ذوب شدگی در محفظه احتراق و یا ترک خوردگی قسمت آب تا قطع روغن رسانی و گیرپاژ قطعات متحرک. یکی دیگر از خرابیهای بسیار معروف سر سیلندر، سوختن واشر سرسیلندر و در نتیجه رسیدن آب و روغن به بخشهایی از سرسیلندر است که حضور آب و روغن در آن تعریف نشده است. رسیدن آب به فلز سر سیلندر در نزدیکی محفظه احتراق موجب جوشش و خوردگی بسیار شدید میشود و با نفوذ آب و روغن به محفظه احتراق میتواند بسیار مسئله ساز باشد. گاها خودردگی سر سیلندر یک کانال فرعی کوچک بین آب و روغن ایجاد میکند، در نتیجه آسیبهای بسیار شدید به موتور خودرو وارد میشود. خوردگی سرسیلندر و نفوذ آب به محفظهی قطعات متحرک نیز میتواند موجب ترکیب آب و روغن خودرو شود. گرفتگی کانالهای داخلی سر سیلندر نیز خود بسیار مشکل آفرین است. عدم ارسال آب به نقاط گرم و یا نرسیدن روغن به قطعات متحرک بسیار آسیب زننده است.
تعمیر سر سیلندر
بسته به نوع خرابی ممکن است سر سیلندر خودرو امکان تعمیر داشته باشد و یا تنها راه حل مشکل ، تعویض این قطعه باشد. سر سیلندر با دقت بسیار بالا و توسط تراشکاری دقیق طراحی و تولید میشود. تعمیر این قطعه به طور کلی نتیجهی بسیار مطلوبی ندارد و دقت بسیار بالای این قطعه را بر هم میریزد. اما بازهم برخی از انواع سرسیلندر را به گونهای طراحی میکنند که در مورد برخی خرابیهای خاص قابل تعمیر باشند. اما باز هم همین تعمیرها دفعات محدودی دارد و حداکثر دو یا سه مرحله تعمیر قابل اجرا است. تعمیر سر سیلندر باید توسط تکنسین فنی و توسط دستگاههای تراشکاری دقیق انجام شود. اما بازهم هرگونه تعمیر بر روی سر سیلندر از عمر و کیفیت اولیهی سرسیلندر میکاهد.
تعویض سرسیلندر
اما اگر محدودهی تعمیرات سر سیلندر خودروی شما تمام شده و یا قصد دارید به منظور حفظ کیفیت رانندگی و آلایندگی موتور با هر خرابی سر سیلندر این قطعه را تعویض کنید و یاحتی خرابی سرسیلندر شما به صورت غیر قابل تعمیر است، دو راه در پیش و روی شما قرار دارد. شما میتوانید سرسیلندر را به دو روش خریداری کنید. سر سیلندرهای موجود در بازار به دوشکل خالی و کامل عرضه میشود.
سرسیلندر لخت، سر سیلندری است که به جز بدنهی فلزی تنها سیت و گیت سوپاپ بر روی آن نصب شده و برای اینکه آماده نصب شود باید قطعات دیگر به صورت جداگانه خریداری شود و یا از روی سرسیلندر قبلی خودرو که تخریب شده به سرسیلندر جدید منتقل شود.
سر سیلندر کامل شامل تمام قطعات لازم برای استفاده و آمادهی نصب بر روی خودرو است، این نوع سر سیلندر مستقیما بر روی خودرو نصب میشود و تنظیم و آماده سازی آن توسط سیستمهای اتوماتیک و تکنسین فنی بسیار مجرب انجام شده است. برای نصب بر روی خودرو تنها یک واشر سر سیلندر نیاز دارد.
در نظر داشته باشید انتقال قطعات سرسیلندر قبلی به سرسیلندر جدید به این معناست که قطعاتی که همراه با سر سیلندر قبلی عمر کردهاند و دچار خرابیهایی بسیار جزئی شده اند به سرسیلندر جدید منتقل میشوند در نتیجه امکان خرابی دوباره این قطعه پس از مدت کوتاهی وجود دارد. از طرفی نصب دوباره این قطعات توسط دست انجام میشود که هیچ گاه کیفیت لازم و معادل با دستگاههای موجود در کارخانهی تولید کننده را ندارد. از طرفی عدم همخوانی سر سیلندر جدید با قطعات قبلی نیاز به ارسال به تراشکاری را برای شما به وجود میآورد که به معنی ایجاد اولین آسیبها در سرسیلندر جدید است.
در سر سیلندرهای کامل تمامی قطعات با همخوانی کامل نصب شده اند و هیچ یک دارای آسیبهایی ناشی از عمر نبوده و به نوعی همگی تازه و سلامت هستند. تمام مراحل آب بندی و تنظیم فواصل سر سیلندر کامل توسط شرکت طراح انجام گرفته و دقیقا مطابق با استانداردهای اولیه خودرو میباشد.
لیست قطعات موجود در سرسیلندر کامل
سرسیلندر کامل و لخت در قطعات زیر با یکدیگر تفاوت دارد.
سوپاپ ، لاستیک سلق سوپاپ ، فر سوپاپ ، خار و ریتینر سوپاپ ، کانال روغن میل سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبک و انگشتی ، واشر استیل فنر سوپاپ ، یاتاقانهای میل سوپاپ.
علاوه بر اینها ، نصب سوپاپ نیازمند آب بند کردن سیت سوپاپ و تنظیم لقی گاید سوپاپ است و فاصله بین میل سوپاپ تا اسبکها یا استکانیها نیاز به تنظیم دارد که هردو نیازمند ارجاع به تراشکاری است.
انواع سر سیلندر کاملسرسیلندر کامل نیز با انواع گوناگون در بازار وجود دارد.
نوعی از این سرسیلندرها تنها قطعات کامل برای نصب را دارند و پیش از نصب باید به تراشکاری رفته و تنظیم و آببندی شوند ام گروه دیگری وجود دارد که تمام مراحل لازم را گذرانده و آماده نصب هستند. خرید هرکدام از این دو نوع مزایا و معایب خود را دارد. در مورد نوع اول میتوانید اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات ، مورد تایید شرکت طراح بوده و علاوه بر نو بودن تمامی قطعات با حداقل آسیب در محل خود تنظیم میشوند.
اما نوع دوم این سرسیلندرها که بهترین انتخاب هستند، توسط شرکت طراح تنظیم شده و آماده نصب به بهترین شکل هستند.
حرف آخر
تعمیر سرسیلندر یک راه حل کوتاه مدت به منظور استفاده از سرسیلندری است که به هر نحوی آسیب دیده و بهترین راه برای تعمیر یک موتور که از ناحیه سرسیلندر آسیب دیده تعویض آن با یک سرسیلندر کامل و آمادهی نصب است.