دلایل خرابی سرسیلندر خودرو

0

دلایل و نشانه های خرابی سرسیلندر خودرو

یکی از مشکلاتی که در خودروها بروز پیدا می کند، خرابی سرسیلندر است. خرابی سرسیلندر می تواند به دلایل مختلفی خصوصا در خودروهای با کارکرد بالا اتفاق افتد.

سرسیلندر یکی از قطعات بسیار مهم موتوری خودرو است که در صورت خرابی، هزینه های بالایی را به مالک خودرو متحمل می شود پس بهتر است حتی الامکان از خرابی آن جلوگیری شود.

سرسیلندر از اصلی ترین و پرکاربردترین قطعات موتور های درون سوز محسوب می شود. این قطعه وظیفه ترکیب سوخت و هوا را داشته و عمل احتراق به کمک آن انجام می شود.

در عمل احتراق، انرژی که حرکت سرسیلندر تولید می کند، باعث حرکت چرخها و خودرو می شود.

این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که بعد از تعمیر سرسیلندر احتمال اینکه خودروی شما شتاب و توان گذشته را نداشته باشد بسیار بالاست و بعلت هزینه های سرسام آور تعویض آن، معمولا سرسیلندر خودرو بعد از تعمیر و تراشکاری دوباره قابل استفاده خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم دلایل متعدد خرابی سرسیلندر خودرو را برای شما شرح دهیم.

مشخصات موتور XU7 معایب موتور XU7 تقویت موتور XU7 تعویض واشر سرسیلندر سمند تعویض واشر سرسیلندر 405 علائم سوختن واشر سر سیلندر سمند قیمت واشر سرسیلندر پژو 405 هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو 405 مجله مکانیک تعمیرکار قیمت سرسیلندر پژو 405

معرفی سرسیلندر

سیلندر ها و سرسیلندر خودرو قطعات بسیار مهم و حیاتی خودرو محسوب می شوند.

این قطعات معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند و چون وظیفه آن ها ترکیب و احتراق سوخت و هوا می باشد، مدام در معرض گازهای بسیار داغ قرار دارند پس دارای استحکام بالایی نیز می باشند.

سرسیلندر نیز همانطور که از نامش پیداست در بخش فوقانی سیلندرها قرار می گیرد و به نوعی روی سیلندرها را می بندد.

از آنجا که سرسیلندر قطعه ای گران و حیاتیست، لذا نیاز است تا چندین سال بدون نیاز به تعویض بتواند کار خود را انجام دهد. قطعا آلیاژ آلومینیوم بهترین متریال برای سرسیلندر است اما مواردی نیز وجود دارند که از جنس آهن ساخته شده و حتی می توانند عمر طولانی تری نیز داشته باشند.

سرسیلندر باید بمنظور عملکرد بهتر و سریعتر در موتور، در عین سخت بودن، سبک و دارای وزن کمی باشد تا بتواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

درست است که سرسیلنذر از فلز ساخته می شود، ولی وزن آن باید پایین باشد. وزن پایین آن هم به این دلیل فعالیتی است که انجام میدهد (اگر وزنش بالا باشد، به خوبی نمی تواند حرکت کند).

سرسیلندر قطعه ای نیست که نیاز داشته باشد تند تند تعویض شود. این قطعه باید به گونه ای ساخته شده باشد که چندین سال مورد استفاده قرار بگیرد

عمر مفید سرسیلندر باید بیش از ۵ سال باشد و بعد از آن و خصوصا در کارکردهای بالا ممکن است در معرض صدمه دیدن و یا شکستن قرار گیرد که در صورت شناسایی مشکلات معمول، تا جای ممکن می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

خرابی سرسیلندر دارای نشانه ها و علائم مختلفی است که در زیر به معرفی آنها می پردازیم:

  • تاب برداشتن
  • کربن گرفتن
  • ترک خوردگی

در ادامه، هر کدام از موارد فوق را به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

تاب برداشتن:

اگر در تعمیر انواع لوازم یدکی خودرو متخصص نیستید، هیچ وقت سرسیلندر را خودتان باز نکنید. اگر این قطعه به شکل نادرست باز شود، مخصوصا زمانی که هنوز گرم باشد، از شکل اولیه خودش خارج می شود. مکانیک های خودرو به اصطلاح می گویند سرسیلندر تاب برداشته.

البته دلایل دیگری نیز ممکن است باعث تاب برداشتن سرسیلندر بشوند، مانند: بستن اشتباه پیچها، سوختن واشر سرسیلندر، گرمی بیش از حد و …

تاب برداشتن سرسیلندر دارای علائمی است مانند:

  • مخلوط شدن آب و روغن
  • خروج بخار آب از اگزوز
  • ریپ زدن موتور
  • سوختن واشر سرسیلندر
  • گرم شدن بیش از حد موتور

کربن گرفتن:

مقدار زیادی دوده داخل محفظه احتراق، به دلیل احتراق های پی در پی به وجود می آید. به مرور زمان، با زیاد شدن حجم این دوده ها، حجم محفظه احتراق کوچک می شود. کربنی که در این دوده است هم باعث می شود احتراق های بی موقعی رخ دهند. در این صورت، اصطلاحا می گویند سرسیلندر کربن گرفته.

اگر بخواهید تست کنید که آیا سرسیلندر خودروی شما کربن گرفته یا نه، به نشانه های زیر که مربوط به کربن گرفتن آن هستند، توجه داشته باشید:

  • خارج شدن دود سیاه از اگزوز
  • دیر شتاب گرفتن خودرو پس از حرکت
  • شنیدن صدا های غیر عادی از موتور
  • دود گرفتن غیر عادی لایه داخلی اگزوز

ترک خوردگی:

خرابی سرسیلندر می تواند به دلیل انجماد آب درون آن اتفاق بیفتد. در اثر یخ زدن آب، سرسیلندر ترک برداشته و شکافی درون آن ایجاد می شود.

بعضی مواقع هم موقع تعمیر، این قطعه ترک می خورد.

برای اینکه ترک خوردگی سرسیلندر را تشخیص بدهید، به علائم آن که دقیقا با علائم تاب برداشتن این قطعه یکی هستند، توجه کنید.

یکی از مهمترین دلایل خرابی سرسیلندر، خرابی واشر آن است. سوختن واشر سرسیلندر یا در اثر کارکرد یالا و در طول زمان و در اثر فرسایش اتفاق می افتد و  یا در اثر افزایش دمای موتور زخ می دهد.

زمانی که کارکرد موتور زیاد می شود، به دلیل سرد و گرم شدن های متوالی و هم چنین به دلیل رسوبات آب و در معرض قرار گرفتن در برابر گاز های حاصل از احتراق، واشر سرسیلندر کارایی خود را از دست می دهد.

البته خودرو هایی که برای مدت طولانی روشن نشده اند هم، به دلیل رسوبات آب، واشر سرسیلندرشان فرسوده می شود.

اگر در فرآیند خنک سازی موتور، اجزایی مانند فن خنک کننده، ترموستات، رادیاتور و … خراب شوند، طبیعتا دمای موتور بیش از حد بالا می رود. اگر در همان لحظات اولیه به این بالا رفتن دما توجه نشود، واشر سرسیلندر می سوزد.

پس تا حالا متوجه شدیم که یکی از اصلی ترین دلایل خرابی سرسیلندر، می تواند سوختن واشر سرسیلندر آن باشد. بنابراین دانستن علائم مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر موارد زیر می باشند:

  • کاهش سطح مایع خنک کننده موتور
  • کاهش قدرت موتور
  • مشاهده حباب در مخزن رادیاتور
  • وجود لایه روغن درون رادیاتور
  • خروج دود سفید از اگزوز
  • تغییر رنگ روغن موتور
  • افزایش غیرعادی دما و جوش آوردن موتور

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های فوق، به نمایندگی های مربوطه مراجعه کنید و در صورت خرابی سرسیلندر یا واشر سرسیلندر ، به تعویض هر چه سریعتر آن اقدام کنید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، عملکرد سرسیلندر به موتور و دیگر قطعات خودروی شما وابسته است. بنابراین خرابی آن می تواند باعث بروز خطرات جبران ناپذیری بشود.

این هزینه های هنگفت، برای دارندگان خودرو های خارجی مانند بنز، بی ام و، هیوندا و … چندین برابر می شود.

دلایل خرابی سرسیلندر خودرو

خرابی سرسیلندر خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در صورت شناسایی آن ها می توان از هزینه های سنگین و سرسام آور جلوگیری کرد.

در ادامه این دلایل را بررسی می کنیم:

کارکرد بالا

معمولا تا ۵ سال ، مشکل خاصی برای سرسیلندر خودرو بوجود نمی آید اما بعد از آن و در کارکردهای بالا، احتمال خرابی و آسیب دیدگی این قطعه حیاتی هر روز افزایش می یابد.

عدم کارکرد درست موتور خودرو

سرسیلندر یکی از قطعات حیاتی موتور خودرو است که در امر احتراق دخالت دارد. در صورت عدم کارکرد درست سرسیلندر، خودرو دچار مشکل در فرآیند احتراق شده و عملکرد و توان گذشته را نخواهد داشت که توسط راننده قابل تشخیص و شناسایی خواهد بود.

نشت مایع خنک کننده موتور

مشاهده مایع خنک کننده نشتی از خودرو می تواند یکی از دلایل خرابی سرسیلندر خودرو باشد. این مایع وظیفه خنک کردن موتور و اجزای آن را به عهده دارد و در صورت خروج از موتور احتمالا مشکلی در سرسیلندر خودرو وجود دارد.

از طریق چراق چک آمپر نیز می توان به این نکته رسید که دمای موتور از حد مجاز فراتر رفته و مشکلی وجود دارد که شاید الزاما از سرسیلندر نباشدف اما در صورت تداوم قطعا به سیلندرها آسیب خواهد رساند.

پس حتما به آمپر دمای موتور توجه نمایید.

نشت روغن

روغن نیز برای کاهش دمای موتور و کارکرد درست سیلندرها در فضای آن ها وجود دارد که در صورت مشاهده خروج آن از خودرو، باید خودروی شما توسط یک مکانیک مورد بررسی قرار گیرد. علائم شناسایی روغن ریزی را می توان از طریق چراغ چک روغن و یا بررسی خودروی پارک شده شناسایی کرد.

به این صورت که اگر زیر خودروی شما بعد از مدتی پارک بودن روغن ریخته بود یعنی خودرو دچار روغن ریزی شده است و نیاز به بررسی و رفع اشکال دارد.

خروج دود از موتور

بدترین نشانه برای بروز خرابی برای سرسیلندر خودرو خروج دود از موتور است. زمانیکه فشار بر روی موتور و سیلندرها افزایش می یابد و دمای موتور بیش از حد بالا می رود، گازهای اگزوز وارد موتور شده و به صورت دود از موتور خودرو و زیر کاپوت خارج می شوند. در چنین شرایطی قطعا مشکلی اساسی برای سرسیلندر خودرو به وجود آمده و از حرکت خودرو باید جلوگیری شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا سریعا خودرو را به یک متخصص نشان دهید چرا که هزینه های سیلندر خودرو همانطور که گفته شد بسیار بالاست و در صورت تداوم مشکل ممکن است صدمات جبران ناپذیری به خودرو و موتور خودروی شما وارد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.