چگونه نحوه استفاده از تجهیزات ترافیکی را به کودکان آموزش دهیم؟

0

طبیعی است که ما همیشه در کنار کودکانمان نیستیم، از این رو بهتر است قبل از اینکه برای آنها مشکلی ایجاد شود نحوه استفاده از تجهیزات ترافیکی را به کودکان خود آموزش دهیم. با آموزش چند تابلوی راهنمایی رانندگی ساده، نحوه کار چراغ راهنمایی و رانندگی می توانید از بروز تصادفات زیادی جلوگیری نمایید.

برخلاف بزرگسالان، کودکان هنگام راه رفتن در جاده ها بلوغ لازم برای دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهند و چه چیزی را انجام ندهند ندارند. بدون نظارت بزرگسالان و آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ترافیکی، کودکان می توانند خود را در معرض خطر قرار دهند. طبق گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها در آمریکا، در سال ۲۰۱۴ ، ۳٪ از افرادی که بر اثر تصادفات جاده ای فوت کرده اند کودکان بوده اند. همچنین آمارها نشان می دهد که هر روز ۴۸۰ کودک بر اثر تصادفات جاده ای در همان سال زخمی شده اند. آنچه بیشتر نگران کننده است این است که از ۴۸۸۴ عابران پیاده ای که در تصادفات جاده ای کشته شدند، ۲۰۷ نفر کودک بودند. در ادامه چند قانون مهم که کودکان باید بدانند را بررسی می کنیم.

آموزش عبور از خیابان آموزش نکات ایمنی تجهیزات ترافیکی شهری علائم راهنمایی و رانندگی فرهنگ سازی سرگرمی برای کودکان نحوه عبور کودکان از خیابان اطلاعات عمومی دانستنی های جالب تابلوهای راهنمایی و رانندگی خط عابر پیاده چیست

  1. به آنها بگویید معنی رنگ های چراغ راهنمایی و رانندگی چیست

اینکه کودکان بدانند چه زمانی باید از خیابان رد بشوند بسیار مهم و ضروری است. به آنها در یک بازی و یا شعر آموزش دهید که هر کدام از رنگ های چراغ راهنمایی و رانندگی چه معنایی دارند. اگر آن را در قالب بازی آموزش دهید حتما در ذهن آنها باقی خواهد ماند. تمرین این مسئله در خانه بسیار مهم است. به آنها بگویید:

  • سبز به معنی “رفتن” است: فقط وقتی رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی “سبز” می شود، وسایل نقلیه به جلو حرکت می کنند.
  • قرمز به معنای “توقف” است: وقتی رنگ قرمز می شود، همه وسایل نقلیه باید متوقف شوند.
  • زرد به معنای کاهش سرعت است: هنگامی که رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی زرد می شود، وسایل نقلیه باید سرعت خود را کم کرده و آماده توقف می شوند.

اگر یک مرد در حال حرکت در چراغ راهنمایی سبز مشاهده کردند می توانند از خیابان عبور کنید. فقط در صورت سبز شدن این علائم از جاده عبور کنید. اما برای اطمینان از نزدیک نشدن هیچ وسیله نقلیه به چپ و راست نگاه کنید.

اگر در تابلو آمده است توقف یا اگر نماد مرد ایستاده با رنگ قرمز را مشاهده کردند، هرگز از جاده عبور نکنید.

گاهی اوقات به جای علامت مرد در حال راه رفتن از نماد دست استفاده می شود. به کودک خود نیز در این مورد بگویید. اگر نمادهای دیگری برای عابران پیاده وجود دارد، باید این موضوع را به آنها بگویید و به آنها اطلاع دهید.

  1. نحوه عبور از خیابان های بدون چراغ راهنمایی و رانندگی

فرزند شما ممکن است مجبور شود با پیاده روی به سمت مدرسه یا ایستگاه اتوبوس برود و برگردد. فقط ممکن است مجبور شوند بعد از پایین آمدن اتوبوس مدرسه از خیابان عبور کنند. حتی اگر این کار را نکنند، ممکن است مجبور شوند از خیابان عبور کنند تا به خانه دوست یا همسایه برسند. هر قضیه ای که باشد، باید به بچه های خود بیاموزید که با خیال راحت از جاده عبور کنند.

همیشه به دنبال چراغ راهنمایی و رانندگی بگردید و از گذرگاه عابر پیاده برای عبور از جاده استفاده کنید. در صورت عدم وجود چنین علائمی، آنچه باید انجام دهید:

  • به سمت راست و سپس به چپ نگاه کنید تا ببینید آیا وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن هستند یا خیر.
  • اگر بله ، صبر کنید تا وسیله نقلیه عبور کند و سپس از جاده عبور کنید.
  • هرگز از پیچ ها عبور نکنید.
  • هرگز از بین وسایل نقلیه ثابت عبور نکنید.
  1. گوش کردن را به کودکان خود آموزش دهید

به بچه های خود بیاموزید که ممکن است همیشه نتوانند وسیله نقلیه ای را که در حال روبرو شدن است ببینند، مخصوصاً اگر در نزدیکی پیچ خیابان قرار داشته باشند. بنابراین، آنها باید گوش دهند تا بدانند آیا وسیله نقلیه در حال نزدیک شدن است یا نه؟ برای آگاهی از وجود وسیله نقلیه در حال حرکت به صدای موتور خودروها گوش دهید. به کودکانتان توضیح دهید که چگونه صدای بلند نشان می دهد وسیله نقلیه در نزدیکی است و صدای ضعیف به معنای دور بودن آن است. اگر صدای بوق شنیدند، بایستند و به چپ و راست نگاه کنند تا ببینند آیا وسیله ای نزدیک می شود یا نه؟

آموزش عبور از خیابان آموزش نکات ایمنی تجهیزات ترافیکی شهری علائم راهنمایی و رانندگی فرهنگ سازی سرگرمی برای کودکان نحوه عبور کودکان از خیابان اطلاعات عمومی دانستنی های جالب تابلوهای راهنمایی و رانندگی خط عابر پیاده چیست

  1. به کودکانتان آموزش دهید در خیابان ندوند

کودکان گاه حوصله آهسته راه رفتن در طی خیابان را نداشته باشند. حتی ممکن است توپ آنها در خیابان بی افتد و آنها به سمت کودکان خیابان بدوند تا آن را بردارند. به آنه بیاموزید که خیابان محل دویدن نیست و در هر شرایطی برای عبور از خیابان تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند.

  1. برای عبور از خیابان حتما از خطوط عابر پیاده استفاده کنند

خطوط عابر پیاده یکی از مهمترین المان های تجهیزات ترافیکی است که در خیابان ها کشیده می شود. به کودکان خود بیاموزید برای عبور از خیابان تنها از این مسیر استفاده کنند. آموزش استفاده از تابلو ترافیکی عبور عابر پیاده از دیگر مواردی است که باید به کودکان آموزش دهید. این برای کوددکان بالای ۶ سال مقدور است که بتوانند تابلوی راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهند.

  1. تفاوت بین چهارراه و خیابان را به آنها آموزش دهید

با کودکان خود در خیابان ها و چهارراه های نزدیک محل زندگی خود راه بروید و محل دقیق که باید از آنحا عبور کنند را به آنها آموزش دهید. تفاوت بین چهارراه و خیابان را به آنها آموزش دهید و به آنها بگویید که کدام یک از تابلوهای راهنمایی و رانندگی مهم هستند و باید به آنها توجه کنید. اگر پل عابر پیاده ای در نزدیکی محل زندگی شما وجود دارد با کودک خود به آنجا بروید و نحوه رفت و آمد از طریق این پل را به کودکان خود آموزش دهید.

  1. به آنها بگویید از کدام قسمت خیابان نباید عبور کنند

با فرزندانتان در مسیرهایی که او ممکن است در آنها رفت و آمد داشته باشید حرکت کنید و و به آنها بگویید از کدام قسمت از خیابان نباید عبور کنند. برای مثال پیچ های تند خیابان و جاده، محل هایی که به دلیل نبود سرعتگیر، خطوط عابر پیاده و چراغ راهنمایی و رانندگی سرعت خودروها در آنجا بیشتر می شود و … . پس علاوه بر نقاط امن، نقاط خطرناک را نیز را با آنها بررسی کنید.

  1. تجهیزات ترافیکی مخصوص دوچرخه سواری را آموزش دهید

اگر فرزند شما برای  تفریح دوچرخه سواری می کند و یا با دوچرخه به مدرسه می رود حتما نحوه استفاده از تجهیزات ترافیکی دوچرخه سواری را به او آموزش دهید. از این قوانین باید به موارد زیر اشاره داشت

  • هنگام دوچرخه سواری همیشه از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • در صورتی که در تاریکی شب دوچرخه سواری می کنید باید نور دوچرخه روشن باشد.
  • همیشه از خط دوچرخه استفاده کنید. در غیاب آن ، با دوچرخه در سمت راست جاده حرکت کرده و همراه با ترافیک حرکت کنید. چشم و گوش خود را باز نگه دارید تا جای خود را به وسایل نقلیه بزرگتر و سریعتر را پشت سر خود بگذارید.
  • در نقاط کور قرار نگیرید.
  1. تابلوی راهنمایی و رانندگی نزدیک مدرسه را بررسی کنید

حتما در نزدیکی مدرسه کودکان تابلوهای راهنمایی و رانندگی زیادی نصب شده است. بهتر است یک بار با فرزندتان در مسیر حرکت کرده و معنی تابلوها را به او آموزش دهید. برای مثال تابلوی عابر پیاده، خطوط عابر پیاده، محل ایستادن سرویس مدرسه و … می توانند در عبور بهتر و امن تر از خیابان کمک کند.

آموزش عبور از خیابان آموزش نکات ایمنی تجهیزات ترافیکی شهری علائم راهنمایی و رانندگی فرهنگ سازی سرگرمی برای کودکان نحوه عبور کودکان از خیابان اطلاعات عمومی دانستنی های جالب تابلوهای راهنمایی و رانندگی خط عابر پیاده چیست

چگونه باید استفاده از تجهیزات ترافیکی را به کودکان آموزش داد

یکی از بهترین راه ها برای آموزش چیزهای مهم به بچه ها بازی است. به کودک خود داستانی بگویید و از او بپرسید چه کاری باید انجام دهد. به عنوان مثال ، بپرسید “شما در حال بازی هستید ، و توپ شما به وسط جاده می افتد. شما چکار انجام خواهید داد؟” یا می توانید بپرسید “شما دیر کرده اید و ممکن است سرویس مدرسه برود. باید به سمت اتوبوس مدرسه بدوید؟”

برای کمک به یادآوری بهتر، علائم راهنمایی و رانندگی جاده ای و چراغ راهنمایی و رانندگی را بکشید یا رنگ آمیزی کنید.

ببینید آیا می توانید یک آهنگ سرگرم کننده برای آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ترایکی و علائم پیدا کنید و آن را با کودک خود بخوانید.

صداها یا صداهایی را که احتمالاً در خیابان می شنوند پخش کنید و از آنها بپرسید معنی این ها چیست؟

کلام آخر

ایمن ترافیک کالا تولید کننده انواع تجهیزات ترافیکی در ایران امیدوار است روزی هیچ کودکی از آسیب های رانندگی صدمه نبیند. این شرکت با تولید بهترین تجهیزات ایمنی و تجهیزات ترافیکی در راستای این هدف فعالیت می کند. با  بررسی تجهیزات ایمنی موجود در سایت می توانید بهترین آنها را انتخاب کرده و خریداری نمایید. در صورت نیاز به نصاب، کافی است که با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا ذبده ترین نصابان شرکت برای نصب این تجهیزات به محل اعزام شوند.

منبع:ایمن ترافیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.