بررسی موتورسیکلت یاماها MT25 + عکس و مشخصات

0

یاماها متخصص ساخت انجین های کوچک (با حجم پایین) با توان بالا است و موتورسیکلت یاماها MT25 و برادر اسپرتی آن یعنی R25 هم – که به خاطر قدرت و هندلینگ خوب محبوبیت زیادی دارد – از این قاعده مستثنی نیستند. یاماها با معرفی MT25 برگ موفق دیگری را در مقابل رقیبانی مانند کاوازاکی Z250، کی تی  ام250 Duke  ، هسکوارنا Svartpilen، و هوندا CB250R رو کرد.

موتورسیکلت های اسپرت با پنل های (فلاپ های) پلاستیکی آیرودینامیکی پوشیده شده اند و ضمن مخفی کردن اجزای خود و کاهش مقاومت هوا، فضایی برای سنگرگیری موتورسوار در پشت بادشکن جلو مهیا می سازند. اما MT25 مانند سایر موتورسیکلتهای نیکد اجزای خود را مخفی نمی کند و سنگری هم برای فرار از ضربات باد روبرو در سرعت های بالا ندارد.

این موتورسیکلت از نظر طراحی پیرو همان فلسفه ای است که سری موتورسیکلت های MT یاماها – از MT-10 سنگین وزن تا MT-15 جمع و جور – بر اساس آن طراحی شده اند. طبیعی است که افراد مختلف، نظرات متفاوتی در مورد ظاهر یک محصول داشته باشند. اما اگر تعداد کسانی که با این موتورسیکلت در خیابان های شهرهای مختلف جهان (به ویژه آسیا) جولان می دهند را به تعداد کسانی مثل ما، که ظاهر این موتورسیکلت را تایید می کنند اضافه کنیم احتمالا به عددی می رسیم که موفقیت طراحان یاماها را نشان می دهد.

ما جزو طرفداران موتورسیکلت یاماها MT25 به ویژه مدل فیس لیفت یا چراغ جدید آن هستیم. ترکیب چراغ جدید (مدل 2020 به بعد) با ورودی های زیبای هوا در دو طرف باک و هیبت این موتورسیکلت، راضی کننده است. یاماها MT25 در سه رنگ تمام مشکی، آبی (با رینگ آبی) و طوسی مات (با رینگ نارنجی) عرضه شده است. تنها چیزی که ظاهر این موتورسیکلت را کمی خراب کرده جای بوق آن است که از نمای جلو کاملا پیداست.

انجنین MT25 همان پیشرانه دوسیلندر یاماها R25 است که 35.5 اسب بخار (12000 دور) توان و 23.6 نیوتن متر (10000 دور) گشتاور تولید می کند. از این اعداد پیداست که موتورسوار، برای بیرون کشیدن توان از این پیشرانه باید در دورهای بالا حرکت کند که خود به معنی لزوم نگهداری منظم (تعویض روغن منظم) موتورسیکلت است.

ارتفاع زین این موتورسیکلت از زمین 78 سانتیمتر است و افراد کوتاه قد هم میتوانند براحتی سوار آن شوند. اما در مقابل، افراد قد بلند باید مراقب وضعیت قرارگیری زانوها و پاها (با توجه به عرض باک) باشند و حتما از تناسب ارگونومی آن با هیکل خود اطمینان یابند. بخش جلویی زین این موتورسیکلت باریک است و بنابراین پا را راحت تر روی زمین می توان گذاشت.

به دلیل طراحی دوتکه زین و ارتفاع پایین آن، احساس می کنید که درون موتورسیکلت نشسته اید نه روی آن. میدان حرکت موتورسوار بر روی زین نیز حد فاصل بین باک و زینچه بالا آمده ترک نشین  است، که برای بیشتر افراد بجز افراد قد بلند و هیکل دار مشکل خاصی ایجاد نمی کند. بهتر است از خیر نشستن بر ترک این موتور نیز بگذرید چون زین مناسبی برای این کار ندارد.

گرچه موتورسیکلت یاماها MT25 هیبت خوبی دارد ولی اندازه های واقعی آن خیلی بزرگ نیست و در رده متوسط است. MT25 جان می دهد برای کسانی که:

  • میخواهند یک 250 سی سی دوسیلندرخوب و خوش قیمت با برند ژاپنی داشته باشند
  • قبل از داشتن موتورسیکلت های سنگین، مهارت های رانندگی خود را با موتورسیکلت سبکتری تکمیل کنند
  • سنگین سوارانی که مایلند موتورسیکلتی برای استفاده روزمره داشته باشند و رانندگی آن هم لذت بخش باشد.

نگذارید اندازه باک این موتورسیکلت شما را گول بزند. رانندگی با MT25 راحت تر از آن است که ممکن است تصور کنید. علی رغم وزن 165 کیلوگرمی آن، هنگام رانندگی احساس سبکی می کنید و وزن آن خودش را نشان نمی دهد. این در حالی است که از رقبایی مثل کی تی ام 250 Duke (151 کیلوگرم)، هسکوارنا Svartpilen (154 کیلوگرم) و کاوازاکی Ninja 250L (151 کیلوگرم)  سنگین تر است.

 YAMAHA MT249  مشخصات یاماها MT25  محصولات جدید یاماها  بهترین موتور سیکلت ها  مجله موتورسیکلت  قیمت یاماها MT25

انجین این موتورسیکلت در 8000  دور تازه از خواب بیدار می شود و جلوه واقعی این موتورسیکلت را به شما نشان می دهد. در دورهای پایین تر برای سواری روزمره و شهری کافی است و نرمی خود را دارد اما اگر نیاز به حرکت در اتوبان و سبقت داشتید کافی است تا دسته گاز را بچرخانید و با گیربکس بازی کنید تا نتیجه را ببینید. البته فراموش نکنید که MT25 یک موتورسیکلت 250 سی سی دوسیلندر است نه 1000 سی سی چهارسیلندر.

اگر انتظارات خود را با این واقعیت تنظیم کنید از انتخاب این موتورسیکلت پشیمان نخواهید شد، به خصوص وقتی قیمت (دویست میلیون تومان در شهریور 1400)  آن را با دیگر رقبا مقایسه کنید. با اینکه MT25 مجهز به فلاپ های آیرودینامیک – مانند برادر اسپرتی خود یعنی R25 – نیست اما عملکرد آن چیزی از R25 کم ندارد و حتی بعضی عقیده دارند که کمی تیزتر هم هست.

تعلیق جلو از نوع معکوس (غیرقابل تنظیم) و تعلیق عقب مونوشاک پیش بارگذاری شده و قابل تنظیم است. اگر قیمت این موتورسیکلت را با رقبای آن مقایسه کنید میتوانید حدس بزنید که بالاخره در جایی – که احتمالا سیستم تعلیق است – صرفه جویی شده است. تا وقتی که در حد سرعت های مجاز جاده ها با آن می رانید خوب است و پیچ ها را هم خوب طی می کند. اما در سرعت های بالاتر کمی احساس گیجی در عقب موتورسیکلت ظاهر می شود و تعلیق جلو به اندازه کافی ضربات را جذب نمی کند و rebound آن زیاد است. البته وزن  بالای این موتورسیکلت به کمک می آید و مجموعا پکیج تحت کنترل و قابل قبولی را ارایه می کند.

موضوع دیگر که در بین علمای قوم دوستدار موتورسیکلت MT25 اختلاف نظر وجود دارد، عملکرد ترمزهای آن است. در نمونه های وارداتی به ایران خبری از ABS نیست اما حتی با وجود این سیستم، دوست دارید که نیروی بیشتری در ترمزها برای توقف بود. به ویژه تاثیر وزن این موتورسیکلت را روی ترمز های جلو بیشتر احساس می کنید.

بعضی ها اعتقاد دارند که بهتر است با یک موتورسیکلت کوچک سریع برانید تا با یک موتورسیکلت بزرگ آرام. اگر این فرضیه درست باشد MT25 همان موتورسیکلت کوچکتر است. در MT25 نسبت به R25 احساس لرزش انجین بیشتری کردیم. این لرزش ها در ناحیه فرمان و جاپایی ها به قدری بود که ما را برای استفاده از این موتورسیکلت در مسیرهای طولانی کمی محتاط کند.

گرچه اعداد دقیق مصرف این موتورسیکلت را ثبت نکردیم اما می توان با باک 14 لیتر این موتورسیکلت حدود 300 کیلومتر مسیر را طی کرد و خود را به جایگاه بعدی رساند.

در انتها باید گفت که رانندگی با آن خوب است، به ویژه برای جوانانی که دنبال یک نیکد ژاپنی هستند. این موتورسیکلت می تواند به راننده خود درس های خوبی در زمینه نحوه عبور از پیج ها و ترمز گیری بدهد.

حرفه ای ترها هم، از رانندگی با آن لذت می برند، چون پکیج مناسبی را از نظر اندازه، قیمت، انجین و هندلینگ خوب ارایه می کند.

مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها MT25:

انجین دوسیلندر آب خنک، 250 سی سی، دو میل بادامک، چهار سوپاپ
بیشینه توان 35.5 اسب بخار (12000 دور)
نسبت تراکم 11.6 به یک
بیشینه گشتاور 22.6 نیوتن متر (10000 دور)
گیربکس 6 سرعته
ارتفاع زین تا زمین 78 سانتی متر
کلاچ تر چند صفحه ای
ترمز جلو تک دیسک، 298 میلیمتر
ترمز عقب تک دیسک 220 میلیمتر
چرخها 17 اینچ
تعلیق جلو تلسکوپی معکوس
تعلیق عقب مونوشاک تکی
فاصله زیر موتور تا زمین 16 سانتیمتر
ظرفیت باک 14 لیتر
وزن تر 165 کیلوگرم

منبع :پُلتان ،بایک ادوایس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.