روش‌ های نگهداری از باتری پژو ۲۰۶ در تابستان

0

باتری یکی از مهمترین اجزای خودرو است که بروز مشکل در آن، سبب نگرانی و دردسر رانندگان می‌شود؛ زیرا باتری نیروی لازم برای استارت زدن و روشن شدن اتومبیل را تامین می‌کند. با فرا رسیدن فصل گرما، نگهداری صحیح از باتری ماشین بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در واقع گرما بزرگترین عامل تبخیر مایع باتری بوده و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

Rectifier انواع رکتیفایر دستگاه شارژ باتری دیود چیست رکتیفایر چیست کاربرد رکتیفایر یکسوکننده برق چیست علت خالی کردن باتری

از آنجایی‌که نحوه عملکرد باتری خودرو بر اساس فرآیندهای شیمیایی بنا شده است و گرما می‌تواند موجب تسریع این فرآیندها شود؛ از این‌رو حرارت زیاد در نهایت منجر به خرابی و کاهش عمر مفید باتری خواهد شد. در حقیقت باتری ماشین در گرما نسبت به سرما آسیب‌پذیرتر بوده و اثرات منفی بر عملکرد آن دارد. بسیاری از دارندگان خودرو این سوال را در ذهن دارند که برای نگهداری از باتری ماشین در تابستان چه کارهایی باید انجام دهیم و از چه کارهایی باید بپرهیزیم تا خودرو در استارت خوردن با مشکل مواجه نشود؟! در اینجا تلاش می‌کنیم تا به اثرات مخرب گرما بر روی باتری و نکات نگهداری از باتری در چنین شرایطی بپردازیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گرمای هوا بر روی باتری خودرو چه اثراتی دارد؟

گرمای بیش از حد هوا در مقایسه با سرما اثرات زیان آورتری بر روی باتری خودرو دارد؛ زیرا عملکرد باتری به فرایندهای شیمیایی ناشی از مایعات موجود در آن وابسته است. گرمای هوا در فصل تابستان باعث می‌شود تا مایعات موجود در باتری ماشین تبخیر شود که این موضوع اثرات منفی بر روی آن خواهد داشت. به‌طور کلی مایعات باتری خودرو در اثر گرمای هوا تبخیر شده و در نهایت این موضوع سبب خوردگی صفحات درون باتری، سولفات شدن، فرسایش ترمینال‌ها و کابل‌های باتری و ضعیف شدن شارژ باتری می‌شود که به مرور زمان باتری اتومبیل غیرقابل استفاده خواهد شد؛ از این‌رو رانندگان خودرو با دانستن اینکه چه اتفاقاتی برای باتری در فصل تابستان می‌افتد، می‌توانند با روش‌های ساده از خرابی باتری خودرو جلوگیری کنند.

روش‌های نگهداری از باتری ماشین در تابستانهانطور که اشاره شد، باتری خودرو در فصل تابستان تحت تاثیر گرمای شدید هوا به مرور زمان دچار خرابی می‌شود. دمای بالا سبب تبخیر مایعات داخل باتری شده و این موضوع به تسریع فرسایش شبکه‌های داخلی باتری منجر می‌شود و استقامت و طول عمر باتری ماشین کاهش می‌یابد. حال دارندگان خودرو برای رهایی از این مشکل باید از راهکارهای مختلفی برای نگهداری از باتری ماشین در تابستان بهره ببرند که در ادامه به برخی از اساسی‌ترین روش‌های نگهداری از باتری ماشین در تابستان اشاره می‌کنیم:

۱- پاک کردن اتومبیل زیر سایه

 

بدون تردید ساده‌ترین راه محافظت و نگهداری از باتری ماشین در تابستان، پارک کردن خودرو در زیر سایه است؛ زیرا زمانی‌که خودرو در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، درب موتور ماشین به سرعت گرم شده و به افزایش دمای باتری منجر می‌شود و آسیب دیدن باتری را تسریع می‌کند؛ پس خنک نگه داشتن باتری منجر به جلوگیری از خرابی می‌شود.

آموزش باتری سازی آموزش برق خودرو تعمیر باطری ماشین بهترین باطری ساز تهران علائم خرابی باتری ماشین دلایل خراب شدن باتری مجله خودرو کارستان سایت تعمیر خودرو دانستنی های برق خودرو دستگاه شارژ باتری نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو

۲- خودداری از استارت زدن پی در پی

رانندگی در مسافت‌های کوتاه و استارت زدن‌های پی در پی، از جمله عوامل مخرب باتری در فصل‌های گرم سال شناخته می‌شود؛ زیرا بعد از هر بار استارت موتور خودرو، نیاز به شارژ مجدد باتری توسط دینام است که امری زمان‌بر بوده و فشار زیادی به باتری وارد می‌شود؛ بنابراین از خاموش و روشن کردن اتومبیل علی‌الخصوص در ترافیک اجتناب کنید.

۳- تمیز کردن محل اتصال باتری

وجود رسوبات در سر باتری و ترمینال‌های آن یا به اصطلاح سولفاته شدن سر باتری، می‌تواند بر روی عملکرد باتری اثر منفی داشته باشد؛ زیرا هر‌گونه رسوب، خاک و خوردگی بر روی سر باتری به عنوان عایق عمل کرده و عبور جریان را مختل کرده و سبب می‌شود تا باتری به سختی عمل کند؛ از این‌رو تمیز کردن محل اتصال باتری به عنوان یکی از بهترین روش‌های نگهداری از باتری ماشین در تابستان، به بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند. برای تمیز کردن نگه داشتن محل‌های اتصال باتری، می‌توان از محافظ‌های سر ترمینال، اسپری ضد خوردگی، محلول جوش شیرین و آب به همراه یک برس سیمی استفاده کرد.

آموزش روشن کردن خودرو علت خالی کردن باتری هل دادن ماشین اتوماتیک روشن کردن ماشین بدون باتری دانلود فیلم آموزش تعمیر گیربکس پراید فیلم آموزش برق خودرو

۴- چک کردن آب باتری

یکی دیگر از روش‌های مراقبت و نگهداری از باتری ماشین در تابستان، چک کردن مایع اسیدی داخل باتری است که توصیه می‌شود حتی‌الامکان برای انجام این کار به باتری‌ساز مجرب مراجعه کرده یا با تحقیق به انجام این کار اقدام کنید. عمر مفید باتری در شرایط مناسب آب و هوایی چیزی بین ۳ تا ۵ سال است که با چک کردن دوره‌ای میزان آب باتری، می‌توان به بهبود عمر و عملکرد باتری خودرو کمک کرد؛ زیرا کاهش مایع باتری به ساختار داخلی باتری ماشین آسیب می‌زند و همین امر سبب کاهش توانایی باتری برای شروع کار می‌شود.

۵- استفاده از جامپ استارتر

برخلاف تصور عمومی که جامپ استارتر فقط برای زمانی‌که باتری خودرو از کار می‌افتد، استفاده می‌شود، باید بدانید که برای افزایش طول عمر و بهبود عملکرد باتری ماشین در فصل تابستان، پیشنهاد می‌شود از جامپ استارتر چند بار در طول فصل تابستان استفاده شود.

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو
جامپ استارتر

۶- خودداری از فشار وارد کردن به باتری

استفاده از سیستم تهویه هوا در فصل‌های گرم سال در کنار سیستم‌های صوتی و الکترونیکی فشار زیادی به باتری وارد خواهد کرد؛ از این‌رو توصیه می‌شود در استفاده از چنین سیستم‌هایی صرفه‌جویی کرده تا فشار کمتری به باتری ماشین وارد شود.

جمع‌بندی

در این مطلب به بیان اثرات مخرب هوای گرم بر باتری ماشین و برخی از اساسی‌ترین روش‌های مراقبت و نگهداری از باتری ماشین در تابستان پرداخته شد. باتری خودرو یکی از پرکاربردترین ادوات فنی در فصل تابستان به‌حساب می‌آید که باید در حفظ و نگهداری آن دقت کرد تا دچار فرسودگی و خرابی نشود. به‌طور کلی با خنک نگه داشتن باتری، تمیز کردن محل اتصال، استفاده مناسب از سیستم‌های صوتی و تهویه هوا، چک کردن مایع اسیدی باتری و اجتناب از استارت زدن در مسافت‌های کوتاه، می‌توان تا حد زیادی به افزایش طول عمر مفید باتری ماشین و بهبود عملکرد آن کمک کرد؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید با مشکل خرابی باتری اتومبیل در فصل تابستان مواجه شوید، توصیه می‌کنیم نکات ساده نگهداری از باتری ماشین در تابستان را رعایت کنید.

منبع:خودروبانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.