علائم نیم سوز شدن و سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

0

سیلندر خودرو در زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی تا حدود ۷۰۰ پی اس ای و در خودروهای دیزلی تا ۲ هزار چی اس آی می رسد. از این رو اگر فضای بین سیلندر و سر سیلندر آبندی نشده باشد فشار آنقدر بالا خواهد بود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا بنزین می گردد .

در موتور خودرو قطعات زیادی وجود دارد که هر کدام دارای وظایفی هستند اما برخی از این قطعات که در ظاهر بسیار ساده هستند از کارایی بسیار مهمی برخوردار هستند. واشر سر سیلندر یکی از این قطعات حساس و مهم است که علی رغم حجم کم و در چشم نبود دارای وظیفه خطیری است.این قطعه حیاتی معمولا دارای عمر بسیار زیادی است اما در شرایط غیر نرمال امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. از همین رو هر گاه سر سیلندر به هر دلیل خراب شود از اصطلاح سوختن واشر سیلندر استفاده می گردد. به بعبارتی هر گاه واشر سر سیلندر دفرمه شود می گویند واشر سر سیلندر سوخته است.
بلوک اصلی موتور بدلایل مختلف از دو قسمت مختلف تشکیل شده که قسمت بزرگ و اعظم آن که پیستون ،شاتون و میلنگ درون خود جای داده است، را بدنه اصلی و قسمت فوقانی که بخش کوچکتری است و سوپاپ های و غیر در آن تعبیه شده است را سر سیلندر می نامند .

آموزش تعویض سرسیلندر تیبا آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید اجرت تعمیر واشر سرسیلندر چگونه تشخیص دهیم واشر سرسیلندر سوزاندهایم زمان تعویض واشر سرسیلندر علائم خرابی واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر پراید هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو پارس واشر سرسیلندر چیست دلیل جوش آوردن ماشین دلایل آب کم کردن پراید

از این رو تمامی حفره های آب که برای کاهش دما بلوک موتور وجود دارد و همچنین حفره عبور سیال روعن که به منظور روغن کاری استفاده می گردد در هر دو قسمت وجود دارد. از همین رو باید بخش اتصال بدنه اصلی و سر سیلندر بطور کامل آبندی و سیل گردد تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشود. همچنین در صورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. از همین رو واشر سر سیلندر همانطور که از نامش مشخص است در بین بدنه اصلی و سر سیلندر قرا داده اند تا همه چیز بطور کامل آبندی گردد.همچنین واشر سر سیلندر باعث هدایت صحیح آب و روغن در حفره های مربوط خواهد شد.

اما سر سیلندر یک وظیفه حیاطی دیگر هم دارد. سیلندر خودرو در زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی تا حدود ۷۰۰ پی اس ای و در خودروهای دیزلی تا ۲ هزار چی اس آی می رسد. از این رو اگر فضای بین سیلندر و سر سیلندر آبندی نشده باشد فشار آنقدر بالا خواهد بود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد . از همین واشر سر سیلندر با آبندی دقیق و کامل باعث عدم بروز این اتفاق خواهد شد.

با توجه مطالب فوق مشخص است که واشر سیلندر بدلیل مجاورت با محفظه سیلندر خودرو در مقابل حرارت و فشار بسیاری بالایی قرار دارد از این رو باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. واشر سر سیلندر به منظور مقاومت در برابر فشار و دمای بسیار بالا معمولا از فولادی چند لایه (MLS) استفاده ساخته می شود و در موتورهای قدیمی تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار می گرفتند.همچنین در برخی از خودروهای نوع مسی هم دیده می شود.

تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو

علایم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر

ایجاد کف سفید رنگ داخل درب موتور

دود مایل به سفید از اگزوز

آب موتور مداوم کم میکند

آمپر آب زود بالا می رود و معمولا از وسط بالاتر هست

قدرت موتور کم یا ۳ چهارم هست
در بعضی موارد حاد از اگزوز قطرات آب به بیرون پرتاب می شودحتی ممکن است واشر شما ترسانده باشد ولی هیچکدام از علایم بالا را نشان ندهد و تنها نشان آن کم کردن آب هست. البته کج شدن میل سوپاپ هم تاثیر زیادی در افت قدرت موتور خواهد داشت.

سوختن این قطعه نشانه هایی دارد که شامل موارد زیر است:

*کاهش قدرت موتور
*بالا رفتن غیر طبیعی دمای موتور
*آب و روغن قاطی کردن
*سخت استارت خوردن خودرو و کارکرد بد پیشرانه
*کاهش کشش خودرو

همچنین در صورتی که پیشرانه خودرو گرم شده است و از اگزوز بخار خارج می شود، این امر نشان دهنده نیم سوز بودن یا سوختن واشر سرسیلندر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.