کم ایرادترین خودروها در بازار ایران کدامند؟

0

در حالی که بیشترین فراوانی محصول در بازار خودروی ایران به مدل‌های داخلی و فرانسوی اختصاص دارد، گزارش‌ها از شناسایی ایرادهای فراوان در آنها توسط مشتریان حکایت می‌کند. در گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در کتابچه سالانه خود منتشر کرده، تعداد ایرادات شناسایی شده توسط مشتریان داخلی در خودروهای ایرانی، فرانسوی، چینی و ژاپنی مورد بررسی قرار گرفته است.

جزئیات ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن کدخبر:۸۸۳۷۰ سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴:۵۸ ۳۴۸۹ بازدید افرادی که در سامانه قبلی و برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، اسامی آنان محفوظ است و طبق روال می‌توانند از تسهیلاتی که در قانون... جزئیات ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: از روز چهارشنبه هفته جاری افرادی که مشمول قانون جهش تولید مسکن می‌شوند می‌توانند در سامانه جدید ثبت نام خود را انجام دهند. محمدرضا رضایی کوچی در جمع خبرنگاران، بیان کرد: از روز چهارشنبه هفته جاری سامانه‌ای رونمایی می‌شود و افرادی که مشمول قانون جهش تولید مسکن می‌شوند می‌توانند ثبت نام خود را آغاز کنند. قرار است در فرصت کافی افراد واجد شرایط در این سامانه ثبت نام خود را انجام دهند. وی در ادامه اظهار کرد: افرادی که در سامانه قبلی و برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، اسامی آنان محفوظ است و طبق روال می‌توانند از تسهیلاتی که در قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. نیازی نیست در سامانه جدید ثبت نام کنند و مشمول خدمات قانون جدید می‌شوند. به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: شرایطی برای ثبت نام افراد در سامانه در نظرگرفته شده است، از جمله اینکه حتما باید متاهل باشند و پنج سال در شهری ساکن باشند. این شرایط از نظر ما نیاز به بررسی بیشتر و حتی تجدیدنظر دارد. در حال حاضر خانم‌ها اگر ۳۵ سال به بالا داشته باشند به عنوان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده و مشمول این قانون می‌شوند. یعنی خانم‌های ۳۵ سال به بالا که مجرد هستند می‌توانند ثبت نام کنند و از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. وی در ادامه تاکید کرد: هنوز سقفی برای آقایان در نظر گرفته نشده و ما این پیشنهاد را داریم که آقایان مجرد ۴۰ سال به بالا نیز مشمول این ظرفیت قانونی شوند. در اجرای این قانون نیز بر استفاده از ظرفیت و امکانات داخلی نیز تاکید داشته و داریم. وزارتخانه نیز به این سمت تمایل دارد. وی افزود: فردا نیز وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران حاضر شده و در خصوص اقدامات انجام شده برای اجرای قانون جهش تولید مسکن گزارشی ارائه خواهد کرد. قرار است هر دو هفته یکبار کمیسیون عمران برای ارزیابی میزان اجرایی شدن این قانون با مسئولان وزارتخانه جلسه برگزار کند.

بر این اساس، خودروهای ژاپنی کمترین ایرادات را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که خودروهای ژاپنی سهم بسیار کمتری در مقایسه با مدل‌های چینی، فرانسوی و ایرانی در بازار خودروی کشور دارند. مهمانان ژاپنی بازار خودروی ایران، یا مونتاژی هستند یا وارداتی که البته در حال حاضر نه خودرویی از ژاپن وارد و نه تحت برند خودروسازان این کشور در ایران مونتاژ می‌شود.

در گذشته اما علاوه بر واردات انواع خودروهای ژاپنی به‌خصوص تویوتا، برخی محصولات متعلق به این کشور نیز در خطوط تولید خودروسازان ایرانی مونتاژ می‌شدند.

به عنوان مثال، ایران‌خودرویی‌ها سوزوکی گرند ویتارا را مونتاژ می‌کردند و گروه بهمن نیز مزدا۳ و مزدا ۲ را. این در حالی است که به دلیل ممنوعیت واردات از یک سو و تحریم از سویی دیگر، عرضه خودروهای ژاپنی به بازار ایران طی بیش از سه سال گذشته رو به افت رفته و متوقف شده است.

اما پس از خودروهای ژاپنی، این چینی‌ها هستند که توانسته‌اند کمترین ایراد را از دید مشتریان ایرانی در خود جای دهند. البته فاصله بین خودروهای ژاپنی و چینی در این رتبه‌بندی زیاد است، با این حال مشخص است که چینی‌ها به هر حال در این سال‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. در حال حاضر خودروهای چینی علاوه بر بخش خصوصی در ایران‌خودرو و سایپا نیز تولید می‌شوند.

البته به دلیل تحریم، حضور خودروهای چینی در خودروسازی ایران کمرنگ‌تر از دوران برجام شده، چه آنکه برخی شرکت‌های چینی از ایران رفته‌اند و آنها که مانده‌اند نیز تولید را پایین آورده‌اند. به نظر می‌رسد در صورت لغو تحریم، علاوه بر ورود خودروسازان چینی جدید، تولید چینی‌ها در صنعت خودروی ایران نیز رشد خواهد کرد. از ژاپنی‌ها و چینی‌ها که بگذریم، خودروهای فرانسوی با فاصله‌ای بسیار زیاد، در رده بعدی قرار گرفته‌اند.

خاستگاه اصلی خودروهای فرانسوی در ایران همواره ایران‌خودرو بوده، هرچند سایپا نیز در مواردی محدود (مانند تولید سیتروئن سی۳ در دوران برجام) اقدام به تولید و واردات خودرو با برند فرانسوی کرده است. فرانسوی‌ها بلافاصله پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۸ آمریکا علیه ایران، خودروسازی کشور را ترک کردند، آن هم در شرایطی که قرارداد داشتند.

گفته می‌شود در صورت لغو تحریم، پژوسیتروئن به این زودی‌ها باز نخواهد گشت، اما احتمال بازگشت رنو کم نیست.

اما طبق گزارش تحت بررسی، خودروهای ایرانی دارای بیشترین ایراد از دید شهروندان هستند. فاصله آنها با خودروهای فرانسوی خیلی زیاد نیست، اما در مقایسه با چینی‌ها و ژاپنی‌ها، ایرادهای بسیار بیشتری دارند. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازی ایران همچنان با آنچه در جهان خودروسازی می‌گذرد، فاصله‌ای طولانی دارد و مدل‌های خارجی، بسیار بیشتر رضایت ایرانی‌ها را جلب می‌کنند./ دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.