تفاوت عمده میان روغن موتور گازسوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی در چیست؟
مکانیک وعیب یابی خودرو:
دسته موتور و علل خرابی نگهدارنده ی یا دسته گیربکس
همانطور که گفته شد، دسته موتورها برای تحمل تکانها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته میشوند. حال اگر این تکانها بیش از حد معینی باشد و یا فشارهای وارده به آنها زیاد شود،
مثل هر قطعه لاستیکی دیگری ممکن است تا دچار خستگی شده و در برابر تنشهای وارده، توان تحمل را از دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما باید بدانیم که خرابی این قطعات نیز بسته به اینکه اتومبیل از چه کلاس خودرویی است و چه ویژگیهای حرکتی دارد، متفاوت خواهد بود.
برای مثال در یک خودرو سواری، خرابی این قطعات میتواند ناشی از تیکآفهای شدید باشد، اما در یک خودرو شاسی بلند آفرودی، خرابی دسته موتورها میتواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچشهای شدید شاسی در عبور از پستی و بلندیها باشد
یکی از بیشترین دلایل رها شدن دسته دنده بطوریکه دسته دنده درگیر نمیشوپ مخصوصا در محصولات ایران خودرو خرابی و از جا در آمدن میل های ماهک بیرونی گیربکس می باشد.
آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان دهد، کدام قسمت خودرو معیوب است؟
در شمعک آب خودرو اتصالی وجود دارد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
آمپرمتر آب معیوب بوده و اطلاعات #غلط به ما نشان می دهد.
در مدار خنک کاری، اتصال کوتاه پیش آمده است که باید بررسی و رفع عیب شود.
اخطار
بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی اهرم خواهد شد
روغن پایه (base oil)
روغنی که به عنوان یک پایه برای روانکار به حساب می آید و پس از اضافه کردن مواد افزودنی به آن ،روانکار نهایی به دست می اید روغن پایه نامیده میشود.
روغن پایه ها از لحاظ حجمی مهمترین جزء تشکیل دهنده روانکارها می باشد و از لحاظ وزنی به طور متوسط بیش از 95٪ ساختار یک روانکار را تشکیل می دهند.
تفاوت عمده میان روغن موتور گازسوز با روغن موتور بنزینی و دیزلی در چیست؟
۱.تحمل درجه حرارت بالاتر (به دلیل بالا بودن دمای اطراف این موتورها)
۲.نیاز کمتر به مواد افزودنی پاک کننده (به دلیل تمیز بودن فرآیند احتراق در موتور آنها)
۳. نیاز بیشتر به مواد افزودنی ضداکسیداسیون و نیتراسیون (به دلیل بالا بودن دمای احترق در این موتور)
۴.ظرفیت بیشتر در برابر جمع آوری رسوب (تشکیل رسوب زیاد به دلیل سرعت کارکرد ثابت این موتورها)
۵.حفاظت از سوپاپ های دود در برابر سوختن و سایش.
دسته موتور در خودروها
قطعه دسته موتور در خودروها وظیفه تحمل وزن موتور خودرو را بر عهده دارد. دسته موتورها دارای انواع مختلفی هستند که البته دو نوع از آنها بیشتر از بقیه بر روی خودروهای معمولی نصب میشود و استفاده از این دو نوع رایجتر میباشد.
این دو نوع دسته موتورهای لاستیکی و دسته موتورهای هیدرولیکی هستند و هر کدام ویزگیهای خاص خود را دارند. دسته موتورهای لاستیکی دارای قیمت پایینتر و ساختار سادهتری میباشند. دسته موتورهای لاستیکی دارای ابعاد مختلفی بوده و همچنینی نیازی به نگه داری ندارند.
جنس لاستیکی این دسته موتورها دارای قابلیت ارتعاش و ضربهگیری است و به همین دلیلی تکانها و ضربات موتور و گیربکس را جذب میکنند.
کارستان