همکاری گروه خودروسازی سایپا به 10 شرکت دانشبنیان
شرکتهای دانشبنیان
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تعامل این مجموعه خودروساز برای همکاری با شرکتهای دانشبنیان خبر داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تعامل این مجموعه خودروساز برای همکاری با شرکتهای دانشبنیان خبر داد. محمدعلی تیموری طی گفتوگویی اظهار کرد: «یکی از سخنرانان جلسه دیدار مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مدیر یک شرکت دانشبنیان در حوزه الکترونیک در کیش بود که من پس از آن جلسه با ایشان تماس گرفتم و درخواست کردم ایسییو خودرو را برای سایپا تولید کند.» وی افزود: «شرکتهای دانشبنیان دارای یک نقطه قوت و یک نقطه ضعف هستند؛ نخست اینکه دانشمحور و خلاق هستند، ولی نقطه ضعفی ناظر بر کوچکی و از بین رفتن هم دارند.»
تماس با 10شرکت دانشبنیان برای تشکیل تعاونی
تیموری با بیان اینکه تیراژ شرکتهای دانشبنیان باید بر مبنای اقتصادیشدن باشد، افزود: «من از تمام این شرکتها استقبال خواهم کرد؛ چنانچه ظرف 10 روز گذشته با بالغ بر 10 شرکت تماس گرفتم و پیشنهاد دادم در قالب یک شرکت تعاونی وارد عمل شوند.» وی در همین راستا از معاون علمیفناوری ریاستجمهوری نیز درخواست کرد؛ پارکهای فناوری را در قالب شرکتهای تعاونی مدیریت کنند تا مزیت بالایی در بر داشته باشند.
انتقادات رهبری ضامن بقای این صنعت است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به انتقادات رهبری مبنیبر کیفیت نازل خودروهای داخلی با وجود قیمت بالا اشاره کرد و گفت: «فرمایش رهبری در باب کیفیت ناظر بر بقای این صنعت است.» وی ادامه داد: «جدا از این که رهبری درباره نارضایتی مردم سخنانی را ایراد فرمودند، من به عنوان کسی که در یک کارخانه خودروسازی حضور دارم، فرمایشات ایشان را باید برای بقای این صنعت سرلوحه قرار دهم.»
تمرکز بر تولید 200هزار خودرو جدید باکیفیت در سال
تیموری که از دو هفته گذشته در گروه خودروسازی سایپا مستقر شده است، گفت: «نخستین کاری که پس از فرمایش رهبری در هفته جاری انجام دادیم، تشکیل اولین جلسه هیاتمدیره بود و همه اعضای هیاتمدیره به کیفیت، قیمت و تحویل بهموقع متعهد شدند.» وی کیفیت و قیمت مناسب را نیازمند بستری به نام «تولید اقتصادی» دانست و بیان کرد: «برای دستیابی به کیفیت و قیمت مناسب باید تولیدی اقتصادی داشته باشیم و باید تمرکز بر 200هزار خودرو جدید باکیفیت در سال باشد؛ خاصه محصولاتی که بتوان آنها را در تیراژ بالا به مردم عرضه کرد.» بدین ترتیب انتظار میرود از سال آینده محصولات جدید دارای کیفیت و قیمت مناسب برای رقابت در بازارهای خارجی، نیمی از تولیدات سایپا را تشکیل دهند. به گفته تیموری، حسن این رویه این است که زنجیره تامین از تحمیل هزینههای اضافی بر صنعت قطعه ممانعت میکند که خود عاملی برای پیوستگی و استمرار تولید و موجب ارتقای کیفیت خواهد بود. وی اضافه کرد: «این رویه در تمام دنیا اجرایی شده است و شرکت های خودروسازی کشور بهخصوص ایرانخودرو و سایپا نیز باید بدین سمت حرکت کنند.»
قیمت خودروهای وارداتی براساس کشش بازار تعیین میشود
مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه واردات خودرو هنر نیست، بیان کرد: «با واردات خودرو، ظرفیت جذبنشده خودروسازان خارجی خریداری میشود و در اختیار مصرفکننده ایرانی قرار میگیرد، درحالیکه تفکر ما نخست اشتغالزایی و تولید محصولی باکیفیت است؛ چراکه اشتغال با هر قیمتی پذیرفتنی نیست.» وی افزود: «از سوی دیگر، کسانی که خودرو را وارد می کنند، نرخ تعرفه گمرک را بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبه میکنند و لذا تعرفه 15درصدی به آنها تعلق میگیرد، نه 100درصدی.» تیموری ادامه داد: «در سیاست قیمتگذاری خودرو وارداتی، هیچگاه نمیتوان قیمتی مشخص برای مشتری تعیین کرد، بلکه قیمت بر اساس کشش بازار از سوی واردکننده انجام میشود.» وی با این ادعا که شخصا میتواند از تمام قوانین کشور استفاده کرده و مبادرت به واردات خودرو کند، ادامه داد: «تاجران و واردکنندگان خودرو سهم زیادی در خرید سربارهای جذبنشده خودروسازان خارجی دارند؛ ولی خودروساز داخلی سربار را به سمت تولید داخل سوق میدهد. بنابراین تعرفه های گمرکی باید برای هر دو یکسان باشد؛ چراکه خودروسازان داخلی نیز مجبورند بخشی از قطعات الکترونیکی را از خارج تهیه کنند و ناگزیر تعرفه گمرکی میپردازند.»