آموزش تست سنسور فشار روغن انواع خودرو

0

تست سنسور فشار روغن انواع خودرو

برای آزمایش سالم بودن سنسور فشار روغن انواع خودرو ( که متاسفانه بعضی از مکانیک ها به آن فشنگی روغن می گویند) بروش زیر انجام دهید.
۱- در زمانی که خودرو خاموش و سرد است ( جهت جلوگیری از سوختن دست) فیش سنسور روغن خودرو را در آورید. (سنسور های روغن معمولا دارای یک فیش بوده و طرف دیگرش وصل به بدنه خودروست.
۲- یک لامپ کم مصرف ۱۲ ولت حدود زیر ۱۰ وات (لامپ های روشنایی داخل اتاق خودرو) تهیه کرده یک سرلامپ را توسط سیم به فیش ورودی سنسور فشار روغن و سر دیگرش را مستقیما به ۱۲+ ولت باتری مستقیم وصل کنید. لامپ باید روشن شود. در زمانی که لامپ روشن است خودرو را روشن کرده و پس از روشن شدن خودرو لامپ باید خاموش شود. اگر نشد سنسور فشار روغن خراب است. در صورت مشکوک بودن به سنسور فشار روغن پس از خالی کردن مقداری روغن که حدودا پائین تر از سطح سنسور است آن را با آچار بیرون آورده و پس از تمیز کردن با همان روش وصل کردن لامپ یا اهمتر آزمایش کنید. یک سر لامپ را به فیش ورودی سنسو و بدنه سنسور را به قطب منفی باتری و سر دیگر لامپ را به قطب مثبت باتری وصل کنید. لامپ باید روشن شود و با فوت کردن کامل به سوراخ ورودی سنسور لامپ باید خاموش شود اگر نشد سنسور خراب است. عمل کرد سنسور فشار روغن به این صورت است که در حات عادی و خاموش بودن خودرو که اویل پمپ کار نمی کند سویچ فشاری سنسور close یا بسته است و همزمان با روشن شدن خودرو و گردش اویل پمپ این فشار از حدود ۳.۵ الی ۵ پوند بر اینچ مربع p.s.i بیشتر می شود سویچ فشاری سنسور قطع می شود ولامپ اخطار آن خاموش می شود. یا در اثر خرابی اویل پمپ که معمولا کم تر است یا کم بود و نداشتن روغن به مقدار کافی سبب وصل این سویچ شده ولامپ اخطار را روشن می کند.
چراغ نشان دهنده قرمز رنگ، اخطار فشار روغن که در جلو داشبورد یا کنترل پنل جلوی راننده قرار گرفته در زمانی که سنسور فشار روغن، لامپ خود چراغ اخطار، سیم کشی و فیوز مرتبط با آن سالم باشد درست عمل می کند و اگر هر کدام از موارد ۴ گانه یاد شده فوق معیوب باشند چراغ، در زمان روشن و خاموش بودن خودرو خاموش باقی می ماند. پس باید راهی برای تفکیک عیب پیدا کنیم. چون بیش ترین موارد خرابی معمولا از سنسور فشار روغن است که سوراخ ورودی سنسور بوسیله لجن روغن یا آشغال ریز که در گذر زمان مسدود می شود، و اجازه نمی دهد فشار بین ۳.۵ تا ۵ P.S.I که در اثر گردش اویل پمپ به کنتاکت های N.C یا ( NORMALY CLOSE ) آن برخورد می کند را باز کند یا در اثر خرابی سنسور به حالت باز مانده است و با روشن و خاموش شدن خودرو چراغ همیشه خاموش است. پس باید سنسور را از روی خودرو جدا و پس از تمیز کردن سوراخ مسدود شده بوسیله کمی بنزین و برس مورد تست و در صورت سالم شدن روی خودرو وصل شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.