مقایسه لیفان x60 lifan با ام وی ام mvm x33 + معایب و محاسن هردو

0

لیفان x60  lifan  بهتر است یا ام وی ام mvm x33

زمان زیادی نیست که خودرو های چینی پا به عرصه بازار خودرو ایران گذاشته اند ولی توانسته اند در مدت کوتاهی بخش زیادی از بازار خودرو ایران را نصیب خود کنند .

شاید مهمترین علت جلب مخاطب ایرانی ، قیمت های مناسب این خودروها و همچنین تنوع تولیدات آنان است.

متاسفانه با افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم ، عدم تنوع ظاهر مناسب خودروهای تولید داخل و همچنین تحریم های ظالمانه کشورهای غربی ، فرصتی مناسب برای خودروسازان چینی فراهم آمد تا در نبود شرکت های قدرتمند اروپایی و با شناسایی نیاز و سلیقه مصرف کننده ایرانی  ،جایگاهی در بازار خودرو ایران برای خود فراهم آورند.

در این بین حضور دو برند خودرو ساز چین در ایران بسیار محسوس است . ۱ . ام وی ام ۲. لیفان

شرکت های فوق با وجود آنکه خود نوپا هستند ولی در زمان کوتاه فعالیتشان توانسته اند خودرو های متنوعی برای سلایق مختلف تولید کنند.

در محصولات این دو شرکت ، دو خودرو در پلت شاستی بلند،رقابت نزدیکی در بازار ایران دارند: x60 از لیفان و x33  از ام وی ام

در ادامه مطلب به معایب و مزایای هر خودرو می پردازیم. البته بخشی از معایب یا مزایای نامبرده جنبه سلیقه شخصی دارند و الزاما نمی توان قطعی به عنوان معایب یا مزایا نام برد

محاسن  lifan x60 نسبت به mvm x33

۱-  کسب رتبه بالاتر در آزمایشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

۲-  طراحی بدنه به روزتر و زیباتر

۳- طراحی و نمای مدرنتر چراغ های جلو (نسبت به ایکس ۳۳ طرح قدیم دنده دستی )

۴- باز شدن درب عقب خود رو به بالا و عدم نیاز به فضای پشت باز زیاد برای باز کردن درب عقب

۵- عدم وجود بار لاستیک زاپاس بر روی درب عقب و عدم افتادگی درب عقب به مروز زمان.(البته وجود لاستیک بر روی درب حسنی هم دارد که در ادامه خواهیم گفت )

۶- مصرف سوخت کمتر با توجه حجم موتور کمتر(۱۸۰۰cc)

۷- خوابیدن کامل صندلی های عقب  به جلو و تا شدن کامل کفی های صندلی های عقب و در نتیجه ایجاد یک فضای باز زیاد برای حمل بار و یا استراحت یا خواب سرنشینان

۸- طراحی زیبا و مدرن نمای داخلی به ویژه داشبرد جلو که از نورپردازی زیبا و صفحه نمایش دیجیتال بهره می برد

۹- قیمت ارزانتر نسبت به رقیب خود با توجه دارا بودن امکانات تقریبا برابر با هم(در مدل  دنده دستی)

محاسن  mvm x33 نسبت lifan x60

۱-  حجم موتور بیشتر نسبت به رقیب خود و احتمالا قدرت بیشتر این خودرو ( ۲۰۰۰ به ۱۸۰۰ ).

البته لیفان مدعی است که موتور ۱۸۰۰ آن با تکنولوژی جدیدتر و برای وزن ۱۳۰۰ کیلویی این خودرو کاملا محاسبه شده و کافی است.

۲-  وجود لاستیک زاپاس بر روی درب عقب که هم به عنوان عیب و هم مزیت محسوب می گردد.

عیب به دلیل ایجاد وزن بیشتر بر روی درب و ایجاد افتادگی درب عقب در دراز مدت

مزیب به دلیل در دسترس بودن سریع زاپاس و تعویض راحت چرخ به ویژه در روزهای بارانی یا هنگامی که بار زیادی در صندوق عقب وجود دارد

۳- مدت گارانتی بیشتر خودرو توسط شرکت سازنده نسبت به رقیب خود

۴-  دارای گرم کن صندلی راننده .

از معایب هر دو خودرو به عنوان پلت شاستی بلند ، تک دیفرانسیل بودن آنهاست که البته با قیمت پرداختی این مساله توجیح پذیر می باشد .

همچنین عدم وجود نمایندگی پس از فروش در تمام شهر های ایران و گاها کمبود وجود قطعه در استانها که نیاز به تامین قطعات از شرکت را زیاد و خواب خودرو در نمایندگی جهت دریافت بعضی از قطعات را بالا می برد نیز از معایب این دو خودرو می باشد

البته هر دو شرکت در تلاشند تا تعداد نمایندگی های خود را در کشور بیشتر و انبار قطعات خود را در استانها افزایش دهند ولی همچنان راه زیادی به تامین کامل این هدف در مقایسه با شرکت های پر سابقه  ایران خودرو و سایپا دارند.

یکی دیگر از ضعف های دو خودرو لیفان x60 و  mvm x33 دنده اتوماتیک علی الرقم رضایت نسبی مصرف کنندگان، این است که  شما نمی توانید دقت و سرعت تعویض دنده به موقع را همانند یک خودرو شاستی بلند ژاپنی یا کره ای از آن انتظار داشته باشید.همچین سیستم دنده اتوماتیک آن را نباید با یک خودروی اروپایی قیاس کرد.

عدم وجود تعمیرکاران متخصص جعبه دنده x33 و لیفان x60، هزینه تعمیر بسیار بالا و عدم وجود نمایندگی های کافی و متخصص جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک از ضعف های نسبی دو خودرو گیربکس اتوماتیک  می باشد.

در آخرین تولیدات لیفان x60 دنده دستی ، جای دنده عقب در کنار دنده ۱ و در انتهای چپ به بالا می باشد که به اصطلاح به دنده بی ام و معروف است .برای رفتن به دنده عقب باید ضامن زیر دسته دنده را با دو انگشت اشاره و وسط به بالا کشید و همزمان دنده را به سمت دنده عقب هدایت کرد.

این ضامن برای آن قرار داده شده است که راننده در هنگام رانندگی اشتباها به جای دنده یک به دنده عقب نرود.

البته این نوع جعبه دنده سالهاست در شرکت های قدرتمندی چون بنز و بی ام و مورد استفاده می باشد.

با جستجوی واژه bmw gear knob یا toyota gear knob در جستجوی عکس گوگل ، درمیابید بخش زیادی از تولیدات جدید این دو شرکت معتبر جهانی به شکل جعبده دنده جدید لیفان است.

به علت عادت رانندگان قدیمی به قرار داشتن دنده عقب در انتهای راست و پایین جعبه دنده ، این مورد برای رانندگان ایجاد ناراحتی می کند که شاید به مرور زمان به مکان جدید دنده عقب عادت نمایند!

در یک نگاه کلی و مقایسه بین دو دنده اتوماتیک و دستی این دو خودرو،به علت راحتی تعمیر و ارزان بودن تعمیرات و وجود تعمیرکاران متخصص دنده دستی ،خرید خودرو دنده دستی مقرون به صرفه و کم دردسر به نظر می رسد و حس رانندگی آفرود در دنده دستی چیزی است که شما دنده اتوماتیک تجربه نمی کنید.

  ام وی ام X33  و لیفان X60 از موتورهای ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمهای ۲.۰ و ۱.۸ لیتر بهره می برند. هر دو خودرو از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ بهره مند هستند. قدرت و گشتاور X33 به ترتیب ۶ اسب بخار و ۱۴ نیوتن متر بیشتر از لیفان است. با احتساب وزن ۱۳۷۵ کیلوگرمی ام وی ام و ۱۳۳۰ کیلوگرمی لیفان نسبت نیرو به وزن این دو خودرو تقریبا برابر است.

در پایان تصمیم خرید با خریدار خودرو بوده و پیشنهاد قاطع و محکمی را نمی توان به خریدار نمود زیرا هر یک از خودرو ها دارای نقاط قوت و ضعف نسبت به یکدیگر می باشند ولی اگر ملاک خرید خودرو را فقط و فقط مقایسه قیمت نسبت به کیفیت و آزمایشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در نظر بگیریم ،این خودروی لیفان ایکس ۶۰ می باشد که گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است

نوع موتور

لیفان-۴  سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ DOHC

ام وی ام -۴ سیلندر  خطی ۱۶ سوپاپ DOHC

حجم موتور

۱۷۹۴ سی سی

۱۹۷۱ سی سی

قطر سیلندر

۷۹.۰ میلی متر

۸۳.۵ میلی متر

کورس پیستون

۹۱.۵ ملی متر

۹۰.۰ ملی متر

نسبت تراکم

۱۰.۰ به یک

۱۰.۰ به یک

توان

۱۳۳ اسب بخار در دور ۶۰۰۰

۱۳۹ اسب بخار در دور ۵۷۵۰

گشتاور

۱۶۸ نیوتن متر در دور ۴۲۰۰

۱۸۲ نیوتن متر در دور ۴۳۰۰

ابعاد تایر

۲۱۵/۶۵/۱۶

۲۱۵/۶۵/۱۶

ضرایب گیربکس

دنده ۱

اعلام نشده

۳.۵۸۳

دنده ۲

————–

۱.۹۴۷

دنده ۳

————–

۱.۳۷۹

دنده ۴

————–

۱.۰۳۰

دنده ۵

————–

۰.۸۲۱

ضریب دیفرانسیل

————–

۴.۳۱۳

وزن خالص

۱۳۳۰ کیلوگرم

۱۳۷۵ کیلوگرم

نسبت نیرو به وزن

۱۰۰ اسب بخار برای هر تن

۱۰۱ اسب بخار برای هر تن

شتاب صفر تا صد  (اندازه گیری شده با دستگاه)

۱۳.۲ ثانیه

۱۳.۶ ثانیه

صدای داخل کابین در حالت ایستاده و دورIdle

۳۵ دسی بل

۳۸ دسی بل

ظرفیت حمل بار

۴۳۵ لیتر

۴۰۵ لیتر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.