معرفی لکسوس rx350 مدل ۲۰۱۶

0

بررسی لکسوس RX350 مدل ۲۰۱۶

استیل تهاجمی این خودرو توجه همه را جلب می کند اما هندلینگ و ترمز معمولی و عدم نوآوری در امکانات باعث می شود که نتواند طرفداران جدید زیادی به دست آورد . از زمان معرفی اولین مدل این خودرو در سال ۱۹۹۸، SUV لوکس و سایز متوسط لکسوس RX همیشه پرطرفدار بوده است . این خودرو یکی از معدود خودروهای لوکسی است که معمولاً بیش از ۱۰۰۰۰۰ دستگاه در سال در آمریکا فروش داشته است و همین مساله یک مزیت برای برند خودروی لکسوس بوده است . اما لکسوس ، با استیل پرطرفدار و سیستم دینامیک مطلوب ، میانه روی خود را در طراحی RX حفظ کرده و هرگز به دنبال خاص و هیجان انگیز کردن آن نبوده است .

لکسوس RX 350 و  RX 450 مدل ۲۰۱۶ با موتور هیبریدی جدیدترین ابداع این شرکت برای به روز نگه داشتن این برند بوده است . اما با توجه به اینکه لکسوس در مدل جدید خود پا را از ایجاد تغییرات ظاهری فراتر نگذاشته ، آیا می تواند به حد کافی خریدار جدید جذب کند ؟

طرح و نمای بیرونی

به گفته کارشناس معروف طراحی تیم گان ، لکسوس RX 2016 ظاهر جذابی دارد . از سپر بلند ، تیز و مشبک جلو گرفته تا خطوط شکسته بدنه و سقف شناور (جدیدترین ابتکار طراحی که تمام خودروسازان به آن روی آورده اند ) ، که RX جدید را بسیار متمایز کرده است و تاثیرگذار بوده است .

این مدل اولین خودروی لکسوس با طراحی فوق العاده شیک و جدید با جلوه ای جذاب است . مدل جدید RX خودرویی مدرن و متمایز است و ویژگی هایی در آن به کار برده شده که با این ظاهر زیبا به خوبی همخوانی دارد . گرچه طول و عرض این مدل لکسوس اندکی بیشتر شده تا فضای جلوپایی بیشتری برای سرنشینان عقب ایجاد کند اما از هر زاویه ای که بنگرید ، RX خودرویی زیباست .

امکان تغییر چراغ های جلو و عقب به LED میسر شده و حتی می توان با پرداخت هزینه ای بیشتر سیستم به روزشده نور سه لنزی را سفارش داد که در آن چراغ های بغل و راهنمای پشت نیز LED است . چرخ های آن به طور استاندارد ۴۵ سانتیمتر هستند اما امکان سفارش چرخ های ۵۰ سانتیمتر هم وجود دارد که طول آن نسبت به مدل ۲۰۱۵  بیشتر شده است . این چرخ ها به خوبی جای چرخ را پر می کنند و جلوه ی مدرن تری به RX می دهند .

سواری با لکسوس RX

لکسوس RX در چهار تیپ وارد بازار می شود : تیپ پایه لکسوس RX 350 ، RX 350 F Sport ، لکسوس هیبریدی RX 450h ، و مدل جدید ۲۰۱۶ با عنوان RX 450h F Sport . نوع پایه لکسوس شش سیلندر ۳.۵ لیتری است که ، به جز افزایش توانی حدود ۲۵ اسب بخار ، نسبت به مدل ۲۰۱۵ تغییر چندانی نکرده است . گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته که سال ۲۰۱۵ فقط در مدل RX 350 F Sport موجود بود ، اکنون به ویژگی استاندارد RX 350  تبدیل شده است . نتیجه این تغییرات خودروی شاسی بلند معقول و چابکی است که افزایش سرعتی روان و دنده ای نرم دارد .

هنگام رانندگی پرشتاب ، قدرت به سرعت به پیشرانه منتقل می شود اما با گیربکس ۸ سرعته انتظاری غیراز این نمی توان داشت . نتیجه ی این سرعت عمل ، خودرویی است که همواره در مواقع نیاز ، پرتوان و آماده است ؛ درواقع ، هنگام سواری با RX ، سیستم انتقال قدرت این خودرو بهترین عملکرد را دارد .

اگر مایلید برای کاهش بیشتر مصرف سوخت هزینه کنید ، RX 450h انتخاب بدی نیست با موتور هیبریدی و تولید توان دقیقاً به اندازه مورد نیاز در مواقع لازم ؛ ترکیب پیشرانه ۶ سرعته و موتور الکتریکی توانی برابر با ۳۰۸ اسب بخار در این خودرو تولید می کند . در موتور هیبریدی همچنان ، به جای باتری های لیتیوم – یونی سبک تر و پرانرژی تر، از باتری های سنگین هیبرید ، فلز نیکل  استفاده می شود اما در قالب آن تغییراتی صورت گرفته تا دیگر فضای صندوق یا عقب اتاق را اشغال نکند .

ازنظر انتقال قدرت انتخاب موتور هیبریدی چندان هم بد نیست . هنگام سوییچ از سوخت اولیه الکتریکی به سوخت گازی ، تا به کار افتادن موتور گازی کمی تاخیر به وجود می آید اما عملکرد موتور هیبریدی این مدل مشابه عملکرد مدل گازسوز قبلی است . این مدل خیلی بهتر از RX هیبریدی پیشین است .

بالانس فرمان خوبی دارد اما ظاهراً دیر واکنش نشان می دهد . هنگام رانندگی در پارکینگ یا جاده های بین شهری مشکل ساز نیست اما هنگام عبور از مسیرهای پرپیچ و خم یا گردنه های کوهستانی ، این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد . مشکل پیچش کم RX 350 هم در مدل دیفرانسیل جلو و هم دو دیفرانسیل به چشم می خورد و هنگام پیچیدن به طرفین متمایل می شود باعث می شود این SUV سنگین وزن به جای حرکت در وسط جاده به طرفین کشیده شود .

 لکسوس محبوبیت BMW X5 یا Audi Q5 را ندارد اما داشتن سیستم تعلیق و بدنه ای سنگین باعث ثبات و استحکام این خودرو شده که البته به پای خودروهایی چون Cadillac SRX نمی رسد . ترمزهای این اتومبیل راننده را تحت تاثیر قرار نمی دهند و بازخورد کمی از خود نشان می دهند . وقتی که از ترمز لکسوس استفاده می کنید ، احساس می کنید ” دکمه ترمز ” را فشار داده اید نه پدال ترمز – ترمز عمل می کند اما جریان های مکانیکی زیرپای خود را حس نمی کنید ؛ اینجاست که باردیگر تاثیر شگرف وزن RX را احساس می کنیم .

با هدف تبدیل کردن رانندگی به تجربه ای جذاب برای خریداران خودروهای لوکس ، هر دو مدل RX 350 و RX 450h را می توان با تزیینات داخلی مشابه مدل F اسپورت سفارش داد . اتاق F اسپرت تغییری نکرده است ؛ معدود تغییرات مکانیکی صورت گرفته در حد مستحکم سازی سیستم تعلیق ، برنامه ویژه تغییر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک قوی تر برای عملکرد بهتر بوده است . همچنین ، چند آیتم به ظاهر درونی و بیرونی خودرو اضافه شده است .

چرخش فرمان در مدل F اسپرت به نیروی بسیار بیشتری نیاز دارد . درصورتیکه با استفاده از دکمه چند حالته به حالت S یا S+ سوییچ کنید ، باز هم به نیروی بیشتری نیاز دارید . سیستم انتقال قدرت و شتاب حالت بسیار تهاجمی تر به خود می گیرند و سیستم تطبیق تعلیق ، منحصر به مدل F اسپرت ، لرزش اتاق را تا حد زیادی کم می کند . متاسفانه هیچ یک از تغییرات صورت گرفته نمی تواند این خودرو را به  خودرویی قدرتمند تبدیل کند . مانند مدل پایه سنگین است و مشکل کم پیچشی فرمان و متمایل شدن خودرو به طرفین همچنان به چشم می خورد .

شاید اسپرت تر به نظر برسد اما تغییرات مدل F اسپرت منجر به بهبود قابلیت های RX نشده است . مدل پایه RX 350 با صندلی های سنگین ، نرم و اسپرت (که بسیار محکم و بالشتی هستند) ، و پنل ساده تر نشانگرهای این مدل را به F اسپرت ارجحیت دارد . رانندگی با این مدل ارزان تر ، خوشایندتر و راحت تر است و جعبه عقب بی سروصداتری دارد .

طراحی داخلی

فضای داخل RX با مواد لوکس تر ، تودوزی زیباتر و تنوع رنگ بیشتر به کلی تغییر کرده است . چرم ها و تودوزی های ۵ تیکه در چهار رنگ ( رنگ قرمز تیره فقط مخصوص مدل F اسپرت است ) طراحی شده اند ؛ ۴ تیکه از تودوزی ها طرح زیبایی از چوب واقعی دارند . صندلی های استاندارد ۱۰ حالته جلو را می توان با استفاده از پکیج لوکس سفارشی تغییر داد . صندلی های سفارشی سازی شده پوشیده از چرم نیمه آنیلین بوده و تشک صندلی آن قابل تنظیم است و همین مساله آن را به راحت ترین صندلی این رده تبدیل کرده است .

کیفیت داخل اتاق RX مشابه Acura MDX بوده اما از اتاق  Cadillac SRX یا Infiniti QX60 زیباتر است . با این حال ، لکسوس در طراحی اتاق RX همچنان دنباله رو پیچیدگی و راحتی خودروهای لوکس آلمانی است .

فضای پشت معقول و مناسب است و به لطف بزرگتر شدن جای چرخ ، نسبت به قبل فضای جلوپای بیشتری دارد . فضای بالای سر جلو و عقب ، به حدکافی زیاد است . علاوه بر دکمه ها و سوییچ ها که به نظر می رسد طراحی آنها برگرفته از مدل جذاب تویوتا باشد ، تمام سطوحی که در معرض دید و تماس با سرنشین هستند ، جنس و جلوه خوبی دارند . دکمه های واقع در بالای سر ، پنل لمسی ندارند ، بلکه مکانیکی هستند .

سرنشینان دید خوبی به بیرون دارند ، به جز محدودیت دید به فضای بین جلو و عقب کنار خودرو . ستون های پهن صندوق عقب جلوی دید سرنشین به سه چهار کناری فضای پشت را می گیرد ، اما از هر جهت دیگر ، دید بازی دارد .

ارگونومی و الکترونیک خودرو

در مدل پایه ، خواندن پنل های راهنمای روی داشبورد ساده و راحت است . اما این پنل در لکسوس F اسپرت الهام گرفته شده از مدل دو درب LFA دریک نگاه کارایی چندانی ندارد . اما آپشن سفارشی سیستم صوتی Mark Levinson فوق العاده است ؛ با این حال ، سیستم صوتی غیر از مارک استاندارد هم با داشتن کیفیت معمولی و ۱۲ اسپیکر عالی است .

اما سیستم مولتی مدیای RX با قابلیت پخش آهنگ ، ناوبری ، و چند فناوری دیگر چندان گیرا نیست . پد لمسی محشر مدل قبلی NX در این مدل حذف شده  اما همچنان جوی استیک و چند دکمه روی کنسول جلوی دست شما قرار دارد . تصور کنید درحال رانندگی و استفاده از لپ تاپ هستید ، صفحه نمایش روی داشبورد وموس وایرلس روی لپ تاپ است و در تلاشید تا آیکون موردنظر خود را روی صفحه نمایش پیدا کنید و با موس روی آن کلیک کنید . این دقیقا کاری است که لکسوس با رابط لمسی کنترل از راه دور RX ، رانندگان را مجبور به انجام دادنش می کند که این اصلاً خوب نیست .

این کمپانی تعلل بسیاری درمورد سیستم مولتی مدیای این خودرو دارد و با توجه به اینکه نه با اپل سازگار شده و نه حتی با آندروید ، به نظر می رسد که این شرکت برای جذب خریداران جوان باید کل سیستم مولتی مدیای این مدل را تغییر دهد .

صندوق عقب با گنجایش ۵۲۱ لیتر پشت صندلی های عقب قرار دارد و درصورت جمع کردن صندلی های عقب ، امکان افزایش این فضا تا ۱۵۹۴ لیتر هم وجود دارد . صندلی کاملاً روی کف تخت نمی شوند اما به حد کافی جمع می شوند .

البته این اعداد تا حدی غلط اندازند چرا که تفاوت بسیاری با مدل ۲۰۱۵ دارند . گنجایش فضای پشت صندلی های عقب در مدل ۲۰۱۵ لکسوس ۱۱۳۲ لیتر و تا ۲۲۶۵  لیتر هم قابل افزایش بود و در مدل جدید هم تقریباً ظرفیت مشابهی درنظر گرفته شده است . اما اختلاف اعداد ارائه شده به علت تفاوت در نحوه اندازه گیری فضای صندوق می باشد .

سیستم ایمنی

لکسوس تمام ویژگی های ایمنی RX را در یک پکیج جدید با عنوان سیستم ایمنی لکسوس ارائه کرده است . سیستم کنترل کروز راداری ، سیستم هشدار انحراف از خطوط جاده ، نوربالای اتوماتیک ، سیستم هشدار پیش از برخورد و تشخیص عابر ، ترمز خودکار ، و چند فناوری دیگر در این پکیج ارزنده جمع آوری شده است .

درحالیکه سیستم هشدار حفظ فاصله با امکان توقف و حرکت خودکار عملکرد خوبی داشت ، سیستم هشدار انحراف از خط ، حساسیت بالایی دارد و در صورت نزدیک شدن به خط کناری و قبل عبور از آن ، با ایجاد لرزش در فرمان شما را به مسیر اصلی باز می گرداند .

جایگاه RX در کلاس خودروهای شاسی بلند

روی هم رفته ، طرفداران سه نسل قبلی خودروهای شاسی بلند RX از عرضه ی نسل چهارم این خودرو خوشحال خواهند شد . اگر به دنبال هیجان بسیار در رانندگی نیستید ، مدل جدید RX ، سواری راحت و آرامی دارد .

 قیمت مدل جدید RX هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود که نسبت به سال های قبل تغییر چندانی نداشته باشد .

خودروهای با این سبک ، رقبای متفاوت بسیاری دارند ؛ چه از لحاظ پیکربندی ( دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو ) و چه از لحاظ فضای اتاق ( دو ردیف و سه ردیف ) . Acura MDX با قیمتی مشابه ، طراحی متناسب با این کلاس ، گیربکس شش دنده و دیفرانسیل جلو ، سرسخت ترین رقیب در این کلاس خودرویی است . اما به علت داشتن سه ردیف صندلی کمی بزرگتر از RX است .

همین موارد در مورد QX60 نیز صدق می کند . ویژگی های این خودرو ، که طرحی برگرفته از نیسان پتفایندر دارد ، مشابه MDX می باشد . Cadillac SRX کمی کوچکتر و البته قدیمی تر از RX 350 است ، اما از لحاظ ظرفیت پنج نفره ، گیربکس ۶ سرعته ، و دیفرانسیل جلو مشابه اند . اما در سال ۲۰۱۶ قرار است خودروی Cadillac با تغییرات بسیار و اندازه ای بزرگتر ، مدل Cadillac XT5 را وارد بازار کند .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.