معرفی موتورسیکلت یاماها MT15 موجود در بازار +قیمت و مشخصات

0

یاماها ام تی 15 – MT15 یکی از محصولاتی است که یاماها اختصاصا برای آسیا دست به طراحی و تولید آن زد و به خوبی توانست جای پای خودش را در بازارهای مختلف محکم کند. این موتور توانست بازارخوبی را در کشورهای آسیایی مثل اندونزی و هند و … برای خود ایجاد کنند و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین موتورهای 155 سی‌سی شود. اخیرا شرکت نیروموتور که نمایندگی محصولات یاماها در ایران است خبر پخش تازه وارد ایران یعنی یاماها MT15 در بازار موتورسیکلت را داده است.

 قیمت یاماها MT15  مشخصات یاماها MT15  انواع موتور سیکلت  مجله موتورسیکلت  بهترین موتور سیکلت ها  محصولات جدید یاماها

خط تولیداین موتور سال 2018 در تایلند وارد خط تولید یاماها شد و بعد از آن سال 2019 دراندونزی تولید شد. موتورهای تولید اندونزی برای کشورهای فیلیپین و ویتنام هم صادر میشدند. و در نهایت در سال 2020 در مالزی با یک پلتفرم و مشخصات فنی مشابه با تایلند و اندونزی به تولید رسید.

یکی دیگر از تولیدکنندگان، کشور هند بود که MT15 را با یکسری تغییرات نسبت به دیگرکشورها تولید کرد. از سال 2019 هند با یک انجین و شاسی و فرم بدنه مشابه با تایلند اما با یکسری تفاوت شروع به تولید کرد. کمک‌فنرهای جلو، اندازه چرخ‌ها، بازوی چرخان، گارد‌ها و دستگیره‌ها و وجود سیستم‌های ABS و TCS (ترکشن کنترل) یا کنترل کشش از تفاوت‌های نسخه هند است.

طراحی یاماها MT15

طراحی یاماها MT15 مانند دیگر محصولات یاماها حس خشن بودن را به بیننده انتقال میدهد. MT15 در سبک نیکد و با الهام از یاماها R15 و یاماها MT09 طراحی شده است که در ادامه به طراحی قسمت‌های مختلف آن میپردازیم.

چراغ‌ها

چراغ‌ جلو MT15 از پروژکتورهای LED تولید شده که روشنایی و دقت خوبی دارند و شباهتی هم به دیگر محصولات یاماها مثل MT25 و MT09 دارد. راهنماها نیز از LED تشکیل شده اند.

چراغ عقب هم تماما از LED تشکیل شده که هنگام ترمزگیری روشنایی مناسبی ایجاد میکند و راهنماها نیز برروی پایه پلاک نصب شده اند.

فرمان و صفحه کیلومتر

 قیمت یاماها MT15  مشخصات یاماها MT15  انواع موتور سیکلت  مجله موتورسیکلت  بهترین موتور سیکلت ها  محصولات جدید یاماها

فرمانی که برای MT15 طراحی شده به حالتی است که فرم قرارگیری بدن را عمودی‌تر میکند و باعث تجربه سواری لذت‌بخش‌تری میشود.

صفحه کیلومتر تماما دیجیتال آن اطلاعات کاملی را در اختیار راکب قرارمیدهد مثل دنده‌شمار، چراغ نشان‌دهنده زمان تعویض دنده، سرعت، دورموتور و مقدار بنزین. در اطراف آن هم چراغ‌های نوربالا و راهنما‌ها، خلاصی دنده، آمپر آب، چراغ چک و در نسخه هندی چراغ ABS قرارگرفته. تنظیمات صفحه کیلومتر هم به کمک دکمه‌هایی که در زیر قرارگرفته قابل کنترل است.

طراحی زین

فضای زین راکب عرض مناسبی دارد و بدن در فرم خوبی بر روی موتور قرار میگیرد اما در قسمت ترک‌نشین زین کوچک میشود و فقط یک ترکبند برروی زین برای نگه داشتن وجود دارد و دستگیره هایی که زیر زین ایجاد شده کارایی چندانی ندارد. در نسخه هندی یکسری گارد‌ها و دستگیره‌های دیگری تعبیه شده که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

مشخصات فنی یاماها Mt15

 قیمت یاماها MT15  مشخصات یاماها MT15  انواع موتور سیکلت  مجله موتورسیکلت  بهترین موتور سیکلت ها  محصولات جدید یاماها

بخش فنی یاماها MT15 یکی از نکات قوت آن به حساب میآید. یاماها با قدرتی که در ساخت انجین و استفاده از تکنولوژی های روز دارد MT15 را تبدیل به یکی از بهترین نیکدهای 155 سی‌سی کرده است. در ادامه بیشتر درباره مشخصات فنی صحبت خواهیم کرد.

انجین

یاماها mt15 از یک انجین تک سیلندر 155 سی‌سی 4 زمانه 4 سوپاپ SOHC و نسبت تراکم 11.6:1 بهره میبرد. این انجین همان انجین 155 سی‌سی یاماها است که در یاماها WR155 ،R15 و XSR155 هم استفاده شده. حداکثر قدرت تولید شده 18.4 اسب‌بخار یا 13.5 کیلووات در دورموتور 10000 است. حداکثر گشتاور آن 14.1 نیوتون متر در دورموتور 7500 است که برای یک انجین 155 سی‌سی قدرت مناسبی است. همچنین در این موتور مانند دیگر محصولات یاماها از سیستم VVA (Variable Valve Actuation) یا زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها استفاده شده. حجم روغن مورد نیاز انجین هم یک لیتر است. نهایت سرعت MT15 روی کاغذ 130 کیلومتر بر ساعت است.

سیستم خنک‌کاری

انجین یاماها MT15 توسط سیستم آب‌خنک دمای خودرا کاهش میدهد. حجم رادیاتور آن 0.52 لیتر است و مایع خنک کننده توسط فن تعبیه شده برای آن دمایش کاهش میابد و در انجین به گردش درمیآید.

انتقال قدرت

قدرت انجین MT15 از طریق کلاچ خیس چند صفحه‌ای و گیربکس 6 سرعته به کمک زنجیر به چرخ عقب منتقل میشود. البته در کلاچ از سیستم اسلیپر کلاچ یا کلاچ لغزنده نیز استفاده شده است.

سوخت‌رسانی و ظرفیت باک

سوخت موتور توسط انژکتور منتقل میشود و ظرفیت باک موتور 10 لیتر است و مصرف آن حدودا 2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مشخص شده.

شاسی و سیستم تعلیق

برای شاسی MT15 از یک شاسی Deltabox استفاده شده که باعث ایجاد فرم مثلثی در بالا و پایین نقاط محور میشود. این شاسی تعادل خوبی نیز ایجاد میکند. برای نسخه تایلند در جلوی موتور از کمک‌فنرهای تلسکوپی معکوس استفاده شده و در قسمت عقب از بازوی شناور آلومینیومی با مونوشاک استفاده شده. در نسخه هند کمک‌فنرهای جلو به مدل تلسکوپی تغییر کرده. یکی از مزیت‌های دیگر نسخه هند وجود سیستم TCS یا کنترل کشش است که به هندلینگ بسیار کمک میکند.

در نسخه تایلند از لاستیک‌هایی با سایز 110/70-17 برای چرخ جلو و سایز 140/70-17 برای چرخ عقب استفاده شده است. اما تفاوت نسخه هند سایز لاستیک جلو است که 100/80-17 تغییر یافته.

ابعاد و وزن

نسخه تایلند با طول 1965 میلیمتر، عرض 800 میلیمتر، ارتفاع 1065 میلیمتر و فاصله دو محور 1335 میلیمتر و وزن خشک 133 کیلوگرم عرضه میشود. نسخه هند با طول 2015 میلیمتر، عرض 800 میلیمتر، ارتفاع 1070 میلیمتر و فاصله دومحور 1325 میلیمتر و وزن با بنزین و روغن 141 کیلوگرمی تولید میشود.

ترمزها

یاماها برای متوقف کردن MT15 از ترمز‌های دیسکی سایز 282 میلیمتری برای جلو و سایز 220 میلیمتری برای عقب استفاده کرده که در نسخه هند سیستم ABS یا ترمز ضد قفل دوکاناله هم تعبیه کرده.

بازه قیمت

 قیمت یاماها MT15  مشخصات یاماها MT15  انواع موتور سیکلت  مجله موتورسیکلت  بهترین موتور سیکلت ها  محصولات جدید یاماها

یاماها MT15 با قیمت 271 میلیون تومان موجود شده اما در کشورهای مختلف با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه میشود. دربازار هند حدود 2000 تا 2100 دلار، بازار اندونزی حدود 2500 دلار و بازار تایلند حدود 2800 دلار. بطور کلی قیمت جهانی این موتور چیزی بین 2000 تا 3000 دلار است.

عرضه در ایران

بلاخره نسخه تایلند یاماها MT15 در نیروموتور موجود شد و میتوانید برای مشاهده یا خرید به یکی از شعبات مراجعه کنید.

درنهایت

میشه گفت که که با ورود یاماها MT15 به بازار ایران قطعا قرار است رقابت را برای رقیب‌های خودش سختتر بکند و تبدیل به یکی از بهترین 155 سی‌سی های ایران شود و علاقه‌مندان زیادی برای خودش را پیدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.