مقایسه تخصصی دنا با پژو پارس ؛کدام یک بهتر هست؟

1

مقایسه تخصصی دنا و پژو پارس + معای و محاسن هر دو

خوب الان قصد داریم تا دو محصول خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو را به چالش بکشیم، یکی محصول ملی این خودروساز دولتی به شمار می آید(دنا) و دیگری محصول کمپانی خودروسازی پژو فرانسه است(پژو پارس) بدون هیچ شکی برای مقایسه دو خودرو باید به چند فاکتور دقت کرد. اول اینکه باید دو خودرو قیمتی نزدیک به هم را دارا باشد. دوم آن که بایستی هم کلاس باشند، چرا که اگر این فاکتور را در نظر نگیریم بی شک هزاران خودرو چه در ایران و چه در خارج ایران وجود دارد که از دنا و پژو پارس بهتر و بی نقص تر هستند. لذا ما امروز با رعایت اعتدال و بی طرفی به بیان نقاط ضعف دنا و پژو پارس می پردازیم. نقاط ضعفی که نه فقط از نگاه کارشناسان است بلکه از نگاه مصرف کنندگان دنا و پژو پارس هم به حساب می آید.

در نگاه کلی پژو پارس محصولی است که همه ساله تغییرات اندکی را به خود می بیند و با فیس لیفت اندکی روانه بازار می شود این خودرو فرانسوی در اول راه با نام پرشیا شناخته می شد و کم کم نامش به پژو پارس تغییر کرد. به طوری که امروز در خیابان های ایران حضور چشمگیر و غیر قابل انکاری را دارد.
اما محصول دوم یعنی دنا مثل پژو پارس قدمت ندارد و از اوایل دهه ۹۰ شمسی پای به بازار کشور نهاد البته اول قرار بود در سال ۱۳۹۱ عرضه شود ولی با بد قولی سازنده و با کمی تاخیر عرضه آن آغاز گردید، دنا که یک خودرو ملی می باشد در انتهای سال ۹۵ شمسی تغییراتی بر خود دید و با فیس لیفت جدید ارائه شد، فیس لیفتی که با نام دنا پلاس در سال ۹۶ عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که دنا پلاس اولین خودرو ملی دارای سقف سانروف است.
در زیر به بیان محاسن و معایب پژو پارس و دنا خواهیم پرداخت. محاسن و معایبی که نه فقط از نگاه کارشناسان است بلکه از نگاه مصرف کنندگان پژو پارس و دنا هم است.

دنا پلاس
مراسم رونمایی خودرو دنا پلاس

محاسن و معایب دنا:

معایب خودرو دنا شرح زیر می باشد:

  1. شتاب کم: شما در نظر بگیرید که موتور این خودرو ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد. حال این قدرت موتور را با وزن ۱۲۷۷ کیلوگرمی دنا مقایسه کنید، بی شک متوجه خواهید شد که این موتور توان این را ندارد که شتاب معقولی را برای خودرو شما ایجاد کند.
  2. موتور ضعیف: بی شک با خواندن متن بالا متوجه خواهید شد که باید آبی پوشان جاده مخصوص کرج در زیر کاپوت این خودرو از موتور قوی تری استفاده می کردند. حال از این موضوع هم که گذر کنیم به این مطلب می رسیم که موتور این خودرو موتور ملی EF7 است و این موتور معایبی هم چون صدای زیاد موتور(که البته یکم عایق بندی در دنا بیشتر از سمند)، عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که منجر به این می شود که در دنده ۵ دنا گژکاری وجود داشته باشد و مشکل دیگری که بعضا دارندگان خودرو ملی(نه همه) از آن رنج می برند زود جوش بودن آن است.
  3. سیستم تعلیق: برای اینکه ارتعاشات کلی ماشین به سرنشینان انتقال پیدا نکند متخصصان سیستم تعلیق را میان چارچوب شاسی و چرخهای خودرو قرار داده اند تا به این وسیله از احساس این ارتعاشات توسط سرنشینان جلوگیری کنند، در دنا این امر به خوبی صورت نپذیرفته است.
  4. کیفیت مونتاژ: کیفیت مونتاژ این خودرو کامل و بی نقص نیست به طور مثال فاصله درز درب های دنا زیاد است که این خود مهر تاییدی بر گفتار ماست.

http://www.avalkhodro.com/wp-content/uploads/13_3_dena-plus-sefidak-com-1.jpg

محاسن خودرو دنا به شرح زیر است:

  1. طراحی داخلی: بی شک در میان خودروهای هم قیمت بازار، دنا از طراحی خوب و معقولی برخوردار است. هرچند کیفیت جنس کابین کمی شما را دلسرد می کند.
  2. تجهیزات رفاهی مناسب نسبت به رقبا هم قیمت: در این بازه قیمتی بی چون و چرا شما نخواهید توانست که خودرویی با این امکانات رفاهی را پیدا کنید، البته چند روز پیش سایپا خودروی جدیدی را رونمایی کرد که دارای امکانات رفاهی درخوری بود که بی شک در این بخش(امکانات رفاهی) دنا را به چالش خواهد کشید.
  3. سیستم ترمز: هر ۴ چرخ دنا مجهز به ترمز دیسکی است که با کمک ABS و EBD و با کمک بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی دارد.
  4. ایمنی: این خودرو دارای آپشن های امنیتی بسیار درخوری است حال این آپشنها را با ترمز خودرو که در هم کنیم شاهد عملکرد مناسب در این بخش خواهیم بود.
  5. زیست محیطی: دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ که قابلیت ارتقا به یورو ۵ را هم دارد یک نکته مثبت برای دنا محسوب می شود.
  6. فرمان پذیری خوب: بی شک در پیچ و خم جاده دنا بسیار خوب عمل می کند و حس بی نظیری را در هنگام رانندگی به شما خواهد داد حسی که در خودروهای هم رده بازار ایران کمتر دیده می شود.
http://www.finds.ir/my/post/postimg/finds-14519390258.jpg

محاسن و معایب پژو پارس:

پژو پارس

معایب خودرو پژو پارس به شرح زیر است:

  1. کیفیت ساخت پایین: مونتاژ و کیفیت ساخت خودرو پژو پارس هم به مانند دنا دارای ایراد های بسیار زیادی است که ایران خودرو باید در این مورد کمی تجدید نظر کند.
  2. امکانات رفاهی کم: در میان خودرو های هم رده شما شاهد امکانات رفاهی کمی هستید که بی شک این بخش از معایب بسیار بد خودرو پژو پارس است.
  3. گرمای زیاد موتور: سیستم خنک کننده موتور پژو پارس تا وقتی که خوب و منطقی کار کند همه چیز درست پیش می رود و شما شاهد هیچ مشکلی نیستید ولی اگر سیستم خنک کننده برای یک زمان اندک معیوب گردد و گرمای موتور زیاد شود بلافاصله واشر سرسیلندر پژو پارس می سوزد و به اصطلاح پیستون می چسباند که در این حالت، باز کردن قسمت بالایی موتور و تراش دادن سر سیلندر و تعویض پیستون ها الزامی می گردد و هزینه تعمیر زیادی به مصرف کننده وارد می سازد.
  4. موتور و مصرف سوخت ضعیف در مدل پایه: نسخه ELX پژو پارس این ایراد را ندارد اما مدل کم قیمت این خودرو دارای این ایراد است چرا که هم مصرف سوخت این مدل بالاس و هم هماهنگی خوبی بین وزن خودرو و موتور(در حالت پایه) نیست که همین امر باعث شتاب کم شده است.
  5. هزینه نگهداری بالا: متاسفانه قطعات نسبی بر روی پژو پارس بی کیفیت است و شما پس از مدت کمی باید قطعات این خودرو را به مرور تعویض کنید. البته قطعات با کیفتی از پژو پارس در بازار موجود می باشد.

 http://www.cargeek.ir/images/newParsInside.jpg

محاسن خودرو پژو پارس از نگاه کلی به شرح زیر است:

  1. طراحی داخلی: اگر تندر ۹۰ خودروی افتضاحی از لحاظ طراحی داخلی باشد پژو پارس در نقطه مقابلش قرار خواهد گرفت و از لحاظ طراحی داخلی رنگ و روی خاص و ویژه ای را نسبت به خودروهای هم رده اش دارد، البته این را هم بگویم که چون خودروهای هم رده اش از پلاستیک خشک در کابینش استفاده شده است.(متاسفانه)
  2. فرمان پذیری خوب: در پیچ و خم و در مسافرت خودرو دارای هندلینگ و البته فرمان پذیری خوب و معقولی می باشد که به راننده و سرنشین حسی بهتری را نسبت به خودرو های هم رده اش می دهد.
  3. موتور مصرف سوخت معقول در مدل ELX: همان طور که در بخش معایب گفتیم این خودرو در مدل پایه دارای موتور ضعیف و البته مصرف سوخت بالاست ولی این مورد در مدل بالاتر برعکس شده و با دارابودن موتور خوب شتاب معقولی را به وجود می آورد در ضمن مصرف سوخت خودرو هم در این مدل قابل قبول است.

مقایسه پژو پارس و دنا در یک نگاه:

  • پژو پارس دارای موتور XU7JP/L3 است(که دارای حجم ۱۷۶۱ سی‌سی است)این موتور در مدل پایه دارای ضعف است و می توان گفت که همچون دنا هماهنگی لازم بین وزن و قدرت موتور صورت نپذیرفته است اما در مدل بالا همه چیز فرق می کند و برتری با پژو پارس است. بی شک وزن بالا دنا در این بخش بلای جانش شده است. لازم به ذکر است که هم پژو پارس و هم دنا گیربکس دستی ۵ سرعته را دارا هستند.
  • دنا در خودروهای هم قیمت خود در بازار ایران یک برتری خیلی محسوس را دارد که همگان به این واسطه مهندسین ایرانی این خودرو را می ستایند چرا که صندلی‌های دنا باعث تسلط بیشتر راننده و سرنشین نسبت به خودرو گردیده است، به طوری که صندلی در هنگام حرکت باعث تسلط بالا راننده می شود. دنا در پیچ‌های مهلک جاده خیلی خوب و معقول کار می کند و کنترل راننده در این حالت بر روی خودرو بسیار بالاست. بنابراین باید گفت که دنا در این بخش به خوبی پژو پارس را پشت سر گذاشته است.
  • در بخش امکانات رفاهی هم دنا بسیار بهتر از پژو پارس عمل کرده است و با دارا بودن آپشن های خوب، پژو پارس را در این بخش مغلوب خواهد کرد.
  • در بخش طراحی ظاهری و داخلی نمی توان گفت که برتری با کدام یک است چرا که به نظر من از لحاظ جنس کابین که هردو از پلاستیک خشک بهره بردند و از لحاظ طراحی سلیقه بر انتخاب فرد تاثیر گذار است

http://www.donyayekhodro.com/wp-content/uploads/iylrnr3lk4-533x400.jpg

سخن پایانی:

خوب اگر بخواهیم نظر کلی خود را بیان کنیم باید بگوییم که برتری با دنا خواهد بود چرا که با توجه به نقاط مثبت و منفی هردو به این نکته پی خواهیم برد که پژو پارس به طور کلی از دنا ضعیف‌تر است، چرا که دنا ماشین خیلی بهتری از پژو پارس سال است. لذا اگر قصد دارید که بین این دو خودرو یکی را انتخاب کنید باید بگویم که طبق اصول انتخاب معقول دنا خواهد بود.

دنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. وحید می گوید

    شما نباید خودتون نظر بدید اقای کارشناس فقط باید معایب و محاسن بگی
    پارس و دنا بدنه فرق دارن که ۱۰۰۰۰ درصد پار زیباست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.