دلایل آب کم کردن خودرو چیست و چه عواقبی دارد ؟

0

علت کم شدن آب رادیاتور پراید ،کم شدن آب رادیاتور سمند ،کم شدن آب قمقمه پراید ،قاطی شدن آب و روغن فکم کردن آب رادیاتور پژو ۴۰۵ ،نیم سوز شدن واشر سرسیلندر ،کم شدن آب قمقمه ۲۰۶ ،علت کم کردن آب رادیاتور ۲۰۶

http://www.cgj.com/images/files/2013/05/antifreeze_101.jpg?i=16&w=800

کم شدن آب ماشین می تونه عواقب خیلی پرهزینه ای داشته باشه که مثلا سوختن واشر سر سیلندر یکی ازکمترین اونهاست ! پس یادتون باشه هر موقع ماشین جوش اورد و یا داغ کرد بسرعت اقدام کنید ماشین های جدید مثه  پژوی ۲۰۶ خودشون سیستم محافظتی دارند و با نوشتن کلمه استاپ stop روی برد ماشین …موتور رو بطور اتوماتیک خاموش می کنن و این کار بسیار عاقلانه ایه چون ادامه کار موتور باعث سوختن واشر سر سیلندر و حتی در موارد شدید سوختن خود موتور (گریپاژ کردن پیستون های داخل سیلندر و جام شدن موتور میشه که دیگه باید یه تعمیر اساسی روی موتور انجام بگیره و هزینه های چند میلیونی رو باید بدین

چون وقتی سر سیلندر زیاد داغ بشه تاب ور می داره و دیگه نمی تونه صاف روی سیلندر بشینه …

 چون علاوه بر هزینه خرید واشر و دستمزد مکانیک باید سر سیلندر هم برای کف تراشی به تراشکار بره که گاهی اوقات لازمه سوپاپها و گایدشون هم عوض بشه و باید بره تراشکاری و خلاصه داستان داره … پس بهتره از اول نذاریم این مشکل پیش بیاد.

کم شدن آب رادیاتور می تونه چندذد علت داشته باشه از علتهای ساده تا پیچیده :

http://cdn.naghdestan.com/Image/HtmlEditor/News/2016/6/14/leak2.jpg

  1. –         نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )
  2. –         از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه
  3. –         خرابی در رادیاتور
  4. –         سوراخ بودن رادیاتور
  5. –         ورود آب بداخل سیلندر
  6. –         خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر
  7. –         گیر کردن توموستات
  8. –         نشتی ازبخاری ماشین
  9. –         خرابی واتر پمپ
  10. –         هواگیری نکردن رادیاتور
  11.           نشتی آب از در رادیاتور
  12.          خراب شدن قمقه رادیاتور
  13.          جوش آوردن خودرو به علت نداشتن ضدیخ
  14.          رسوب گذاشتن داخل موتور بدلیل نداشتن ضدیخو کیپ شدن منافذ آب
  15.          نشتی از بلوکه سیلندر بخاطر ترک داشتن

چطور میشه  تشخیص داد آبی که از رادیاتور کم میشه مربوط به سوختن یا ترک برداشتن  واشر سر سیلندره ؟

وقتی این اتفاق بیفته و آب وارد اگر درون موتور به هر علت نشت آب وجود داشته باشه و آب رادیاتور رو کم کنه دودی که  از اگزوز ماشین بیرون میاد سفید و بهمراه بخار آبه

کمتر پیش میاد که ترکیدگی اتفاق بیفته و بیشتر به علت نیم سوز یا سوخته شدن واشر سر سیلندر هست.

درصورت کم شدن حداقلی وناچیز بخار اب یا بازبودن درب های رادیاتور

http://www.upload.lfs.ir/images/cxi0k8y5y2xmsubb53bt.jpg

علائم سوختن واشر سر سیلندر :

وجود روغن توی رادیاتور روغن در آب که مثل ذرات گل و لای توی رادیات دیده میشه…

ریپ زدن و تک کار کردن ماشین که به علت خیس شدن شمعها اتفاق میوفته….مخصوصا وقتی ماشین سرده روشنش میکنی…. با نگاه کردن به اگزوز و بخار اب خروجی – که اصطلاحا میگن واشر ترسونده- بخار شیری رنگ بیرون میاد …

اینا همش نشون دهنده ی اینه که واشر سوزوندی….باید سرسیلندر باز بشه…بره تراشکاری …

اما اگه این علائم رو نداری… باید یا شیلنگها و اتصالات ماشین رو چک کنی ببینی  نشتی داره یا نه ؟ …

حتی ممکنه بدنه سیلندرت ترک  برداشته باشه ! ….

یا بخاری ماشینت نشتی داره….

زمانیکه ماشین چند ساعتی خاموش باشه و بعد از استارت زدن موتور بصورت لرزه های شدید و همراه با ریپ زدن و نامنظم کار کند و بعد از چند دقیقه مشکل نامنظم کار کردن موتور رفع بشه واشر سرسیلندر نیم سوز کرده…ولی این مسئله نمیتونه به اون حد آب رادیاتورو کم کنه… و چون واشر کامل نسوخته ماشین بکارش ادامه میده ولی کارکردن فایده ای نداره و باید  تعمیر بشه(کاروال)

اکه از سرسیلند آب کم بشه آب کم شده قاطی روغن میشه که روغن یه حالت کف دار به خودش میگیره و بخار آب که با روغن قاطی شده روی درب موتور دیده میشه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.