علت صدای تق تق موتور پراید ،پژو ۲۰۶ ،سمند ،پژو ۴۰۵ ؟

1

دلیل شنیده شدن صداهای غیر عادی از موتور چیست؟ علت صدای زیاد موتور پراید ،صدای تق تق موتور ۲۰۶ ،علت صدای زیاد موتور ماشین ،صدای شاتون ،صدای سوپاپ پراید ،صدای سوپاپ ۲۰۶  “،صدای یاتاقان ،علت صدای زیاد موتور ۲۰۶

گاهی هنگام روشن بودن موتور خودرو صداهای اضافه و غیر عادی ارز آن شنیده می‌شود و از آنجا که پیشرانه در عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد باید هرچه سریع‌تر نسبت به پیدا کردن نقص و بر طرف کردن آن اقدام نمود.
 شنیده شدن صداهای غیر عادی از پیشرانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

صدای ناشی از سوپاپ‌ها

صدای ناشی از سوپاپ‌ها می‌تواند به دو دلیل کمبود روغن و یا سفت بودن فیلر باشد. این صدا در هر دو حالت شبیه به تیک تاک ساعت و منظم است که می‌توان آن را از بالای موتور و دقیقا از سمت سوپاپ‌ها شنید. این مشکل ناشی از ایراد در بخش روانکاری مثل کمبود روغن، بی‌کیفیتی روغن، کاهش فشار اویل پمپ، گرفتگی فیلتر روغن و… است، یا ناشی از سفت بودن فیلر و لقی سوپاپ‌هاست.

یاتاقان‌‌زدن

صدای یاتاقان از قسمت زیر موتور و بسیار واضح شنیده می‌شود که البته بسته به شدت خرابی یاتاقان متفاوت خواهد بود. یاتاقان زدن نیز در اثر ایراد در امر روان کاری موتور بوده که معمولا ناشی از کمبود روغن است. برای رفع عیب آن باید موتور، از زیر باز شده و به بررسی وضعیت یاتاقان‌ها و میل‌لنگ پرداخته شود.


تنفس غیر‌طبیعی موتور

در بخش‌های ورودی و خروجی موتور از واشرهایی استفاده می‌شود تا اتصال آهن به آهن در این قسمت‌ها به خوبی آب‌بندی شود. اگر واشر اگزوز خراب باشد، دود ‌حین حرکت به داخل اتاق نفوذ می‌کند، ضمن اینکه در هوای سرد و در زمان روشن‌کردن موتور نیز صدای ریزی از سمت اگزوز شنیده می‌شود. این صدا ممکن است در زمان کارکرد نیز به صورت ضربه‌های منظم از همین بخش شنیده شود.

وجود جسم خارجی

وجود جسم خارجی در سیلندر‌ها نیز صدای اضافه زیادی تولید می‌کند که به وضوح قابل شنیدن است. معمولا در زمان تعویض قطعاتی مثل شمع‌ها و یا باز کردن ورودی‌های هوای موتور، ممکن است جسم خارجی به داخل موتور وارد شود که تنها راه خروج آن نیز، باز کردن سر سیلندر موتور است.

 صدای تق تق از کجای موتور می آید؟
این صدا ناشی از فاصله بین اسبک و سوپاپ می باشد که در برخی خودروها مثل پیکان و پراید نیاز به فیلرگیری دارد و در پژو ۴۰۵ نیاز به شیم گیری دارد ولی در برخی خودروها مثل پژو ۲۰۶ تیو ۵ استکان تایپیت می باشد که بصورت خودکار از طریق روغن فاصله بین میل بادامک و سوپاپ را پر می کند و معایبی که استکان تایپیت پیدا می کند جام کردن و کیپ شدن استکان تایپیت می باشد
علت دیگر این صدا از سوزن انژکتور ها می باشد که برق سرسوکت انژکتورها هی قطع و وصل می شود و سوزن ها ه ترتیب پاشش می کند و این صدا طبیعی می باشد
و در برخی موارد این صدا می توان ناشی از برق دزدی در شمع و وایرها باشد که برای پیدا کردن این عیب خودرو را در یک جای تاریک پارک کنید و کابوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید ببینید از جایی جرقه و یا برق دزدی مشاهده می کنید یا نه
مورد دیگر این صدا در خودروهای دوگانه سوز فابریک می باشد که با رفتن روی گاز این صدا ایجاد می شود و صدای سوزن گاز سی ان جی میباشد

سوخت با اکتان پایین

اگر از سوختى استفاده کنید که اکتان آن کمتر از اکتان مورد نیاز خودروى شما باشد، مى تواند باعث ایجاد صداى تق تق شود. براى جلوگیرى از این مسئله، از سوختى با اکتان بیشتر از چیزى که خودروساز اعلام کرده است استفاده کنید. همچنین مى توانید از تقویت کننده ى اکتان سوخت نیز استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    سلام عرض ادب استفاده کردم از این مطالب ممنون و تشکر از وقت و راهنمایی کردن پر از انرژی باشید با تشکر نجفی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.