مزایای گیربکس اتوماتیک AMT چیست ؟

0


AMT
در عمل ،مزایای گیربکس اتوماتیک AMT، اجزاء گیربکس AMT ،تفاوت گیربکس CVT با AMT ،قیمت گیربکس amt ،گیربکس amt پراید ،گیربکس amt چیست، مزایای گیربکس AMT ،نصب گیربکس amt ،مشخصات گیربکس AMT ،گیربکس AMT ام وی ام ۱۱۰

سیستم AMT از طریق TCU می‌تواند تعویض دنده را به طور کامل در اختیار بگیرد و به این ترتیب یک سیستم کاملاً اتوماتیک در اختیار راننده قرار دهد. در این حالت راننده کافی است اهرم تعویض دنده را در وضعیت حرکت (D) قرار دهد. در این وضعیت سیستم کلاچ می‌گیرد و به دنده یک می‌رود و همچنان کلاچ را در وضعیت آزاد قرار می‌دهد. با فشردن پدال گاز توسط راننده، متناسب با دور موتور و میزان گشتاور تولید شده از سوی موتور، کلاچ خودرو به آرامی رها شده و خودرو حرکت را آغاز می‌کند.

در ادامه با توجه به میزان فشردن پدال گاز و میزان دور موتور (پارامترهایی که سیستم‌های تعویض دنده تمام اتوماتیک عادی نیز به آن‌ها توجه می‌کنند)، خودرو زمان مناسب برای تعویض دنده را تشخیص داده و در زمان مناسب، ابتدا دور موتور را اندکی کاهش می‌دهد سپس کلاچ را آزاد کرده و یک دنده سبک‌تر شده و بار دیگر کلاچ را درگیر می‌کند. در سیستم‌های تعویض دنده اتوماتیک که از مبدل گشتاور بهره می‌برند، نیازی به کاهش دور موتور در زمان تعویض دنده‌ها نیست چرا که در غیاب کلاچ در این سیستم‌ها عملاً توان موتور به صورت پیوسته به گیربکس می‌رسد.
هر چند AMT می‌تواند کاملاً خودکار عمل کند اما همواره راننده می‌تواند از طریق اهرم تعویض دنده و یا پدال‌های فرمان (در بعضی از سیستم‌ها) دنده را تعویض کند.

https://a.d-cd.net/9fca582s-960.jpg مزایا
یکی از مهم‌ترین مزایا این سیستم نسبت به سیستم‌های معمول اتوماتیک (که از مبدل گشتاور بهره می‌برند) عدم وجود مبدل گشتاور و وجود کلاچ است. مبدل گشتاور به دلیل ساختار خاص خود همواره بخشی از نیرو را تلف می‌کند اما در سیستم‌های دارای کلاچ، انتقال نیرو از موتور به گیربکس تقریباً بدون اتلاف است. به دلیل وجود همین اتلاف در گیربکس‌های اتوماتیک معمولی است که استفاده از آن‌ها بر روی موتورهای کم حجم و خودروهای کوچک رایج نیست چرا که توان موتور این خودروها در حالت عادی هم محدود است و نصب مبدل گشتاور بخشی از این توان محدود را تلف می‌کند و عملاً خودرو بخش عمده‌ای از توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد. در مقابل استفاده از AMT به دلیل برخورداری از کلاچ در این خودروها عمومیت بیشتری دارد.
پیچیدگی فنی پایین و ابعاد کوچک یکی دیگر از خصوصیات این سیستم است که آن را در رتبه‌ای بالاتر از سیستم‌های اتوماتیک معمولی قرار می‌دهد. گیربکس‌های اتوماتیک معمولی به دلیل پیچیدگی ساختاری، تا مدتی قبل تعداد دنده محدودی داشتند اما در مقابل AMT می‌تواند با قیمت کمتر، دنده‌های بیشتری را عرضه کند. دنده‌های بیشتر به معنی شتابگیری روان‌تر و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست‌محیطی است. از سوی دیگر قیمت پایین‌تر این سیستم نسبت به سیستم‌های گیربکس اتوماتیک از دیگر مزایا است که استفاده از آن را بر روی خودروهای کوچک شهری توجیه‌پذیر می‌کند.
افزایش طول عمر کلاچ خودرو هم یکی از مسایلی است که شرکت‌های تولیدکننده این سیستم از جمله ZF بر آن تاکید دارند. در این سیستم به دلیل آنکه یک برنامه کامپیوتری وظیفه درگیر کردن کلاچ را بر عهده دارد، کنترل دقیقی بر سرعت و زمان درگیر شدن کلاچ وجود دارد و همین مسئله می‌تواند باعث افزایش طول عمر کلاچ شود. البته بعضی از کاربران این سیستم این افزایش طول عمر را تایید نمی‌کنند و معتقدند تفاوت خاصی میان زمان فرسودگی کلاچ در این سیستم و سیستم‌های تعویض دستی وجود ندارد هر چند تولیدکنندگان سیستم نتایج خود را در سیکل‌های آزمایشی طولانی به دست آورده‌اند.

https://www.bargozideha.com/static/portal/27/276386-369146.gif
AMT
و خودروسازان
هر چند AMT در کشورمان چندان عمومیت ندارد اما تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ دنیا از این سیستم در دوره‌ای بر روی محصولات خود استفاده کرده‌اند و بعضی نیز هم اکنون در حال نصب آن‌ها بر روی محصولات تولیدی خود هستند.
این سیستم معمولاً در خودروهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از افت توان ناشی از استفاده از مبدل گشتاور جلوگیری شود. اسمارت یکی از خودروهایی است که در حال حاضر نیز با گیربکس AMT پنج سرعته تولید می‌شود ضمن آنکه فولکس‌واگن هم این سیستم را به عنوان یک آپشن بر روی مدل up! عرضه می‌کند. به علاوه گیربکس i-Shift شرکت ولوو که بر روی محصولات سنگین این شرکت نصب می‌شود نیز در اصل گونه‌ای از AMT است. از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ سازنده مجموعه‌های خودرو مانند ZF، Magneti Marelli و Getrag همگی تولید گیربکس‌های AMT را نیز در کنار انواع دستی و اتوماتیک در برنامه خود دارند. مهم‌ترین مزیت این شرکت‌ها امکان تأمین کلیه بخش‌های لازم برای سیستم از یک تولیدکننده است که مشکل عدم هماهنگی در بخش‌های مختلف به ویژه عدم هماهنگی‌های نرم‌افزاری را از میان می‌برد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.