راهنمای انتخاب یک خودروی صفرکیلومتر به هنگام خرید ؟

0

وقت انتخاب یک خودروی صفرکیلومتر به چه دقت کنیم؟

اولین و مهم ترین مرحله برای خرید یک خودرو، درنظرگرفتن بودجه مالی است. مبلغی که می خواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی موردنظر خود بگردید.

هفت صبح: اولین و مهم ترین مرحله برای خرید یک خودرو، درنظرگرفتن بودجه مالی است. مبلغی که می خواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی موردنظر خود بگردید.

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تصمیم گیری برای خرید یک اتومبیل نو و صفرکیلومتر برایشان مشکل بوده و در انتخاب مدل خودرو یا روش خرید آن تردید دارند. متاسفانه در حال حاضر موسسه یا مرکز معتبری جهت مشاوره خرید خودرو و راهنمایی صحیح خریداران در کشور وجود نداشته و مراجعه به نمایشگاه ها و نمایندگی های رسمی نیز نیاز شما را برطرف نخواهد کرد زیرا نه تنها اطلاعات جامع و مفیدی به دست نمی آورید بلکه شنیدن نظرات پراکنده و متضاد، تصمیم گیری را برایتان دشوارتر می سازد.

بهترین راه این است که یک قاعده و روش کلی را در خرید اتومبیل موردنظر خود به کار گیرید و از نتیجه گیری عجولانه پرهیز داشته باشید. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با یکسری از راهکارهای معقول و مناسب جهت انتخاب و خرید خودرو آشنا سازیم.

قدم اول: تعیین بودجه مالی

اولین و مهم ترین مرحله برای خرید یک خودرو، درنظر گرفتن بودجه مالی است. مبلغی که منی خواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی مرودنظر خود بگردید. توجه داشته باشید که همه بودجه خود را برای خرید خودرو صرف نکنید زیرا بعدا هزینه های جانبی خودرو (بیمه، سوخت، استهلاک قطعات و…) نیز به سراغ جیب شما خواهند آمد. ضمنا این نکته را فراموش نکنید که گران ترین ها، بهترین ها نیستند. بهترین خودرو آن است که مناسب ترین گزینه برای شما باشد و گاهی ممکن است قیمت یک خودرو براساس سیاست گذاری واردکننده، بیشتر از حد معمول باشد. پس قیمت بالای اتومبیل را به عنوان ملاک برتربودن آن درنظر نگیرید.

قدم دوم: چه خودرویی برای من مناسب است؟

قاعدتا این مرحله باید قبل از مرحله قبلی انجام گیرد اما از آنجایی که در بازار داخلی، گزینه های زیادی برای انتخاب نداریم، بعد از تعیین بودجه به سراغ اتومبیل هایی می رویم که امکان خرید آنها برای ما مقدور است. در این مرحله باید نیاز و هدف خود از خرید اتومبیل را درنظر گرفته و گزینه های مناسب را جداسازی کنید.

آیا به دنبال خودرویی بزرگ و جادار هستید که در مسافرت های خانوادگی نیاز شما را تامین کند؟ آیا به یک خودروی شهری کوچک و کم مصرف جهت رفت و آمدهای روزمره نیاز دارید؟ آیا اهل رانندگی سرعتی بوده و برای رفع نیاز خود به دنبال خودرویی اسپورت و چابک هستید؟ آیا خودرویی شاسی بلند را برای انجام مسافرت هایتان ترجیح می دهید؟ همه این سوال ها را باید از خودتان بپرسید تا کل اس خودروی موردنظرتان مشخص شود. اتومبیل ها در کلاس های مختلفی ازجمله: سدان (چهاردر) مانند مرسدس بنز کلاس E، کوپه (دو در) مانند هیوندای جنسیس، کانور تیبل (کروک) مانند ب.ام.و سری ۳ کروک، SUV (شاسی بلند) مانند تویوتا پرادو، هاچک بک مانند مزدا دو، فست بک مانند مرسدس بنز CLS و… دسته بندی می شوند.

قدم سوم: انتخاب خودرو

حالا نوبت آن رسیده است که از بین گزینه های مختلفی که برای خود درنظر گرفته اید، مناسب ترین اتومبیل را انتخاب کنید. برای این کار باید مشخصات فنی و وضعیت امکانات رفاهی و ایمنی خودروها را به دقت بررسی کنید. اطلاعات موردنیاز خود را می توانید از کاتالوگ های عرضه شده در نمایندگی ها یا نشریات و سایت های خودرویی دریافت کنید. برای مقایسه خودروها و اطلاع از مشخصات و عملکرد آنها، با افراد باترجبه و همین طور افرادی که قبلا این خودرو را خریداری کرده اند مشورت کنید و نظرات شان را در کنار یکدیگر قرار دهید و به بررسی آنها بپردازید. توجه داشته باشید معمولا شاخاصی که قصد فروش اتومبیل را دارند، بیشتر از آن تعریف می کنند.

ضمنا فراموش نکنید ممکن است همه امکانات ذکرشده در کاتالوگ ها، روی آن خودرو موجود نباشد. برای اطمینان از این امر باید با نمایندگی ها یا اتو گالری های عرضه کننده خودروی موردنظرتان، مذاکره کنید. در انتخاب خودرو، مواردی چون مصرف سوخت، مدت گارانتی، استهلاک قطعات و وضعیت خدمات پس از فروش را حتما درنظر بگیرید. وضعیت بازار فروش دست دوم نیز از مواردی است که توجه کردن به آن حائز اهمیت بوده تا بعدا برای فروش خودرو به مشکل برنخورید. خودروهیا یکه به تازاگی وارد بازار می شوند قیمت بالایی دشته اگر کمی صبر داشته باشید، با افت قیمت مواجه می شوند. ورود نسل جدید یک خودرو به بازار موبج می شود تا قیمت نسل قبلی آن کاهش پیدا کند.

قدم چهارم: اتومبیل خود را از کجا خریداری کنم؟

برای خرید خودرو می توانید به سه صورت اقدام کنید؛ خرید از نمایندگی، خرید از بازار آزاد و خرید از شرکت های لیزینگ که مورد آخر را اصلا پیشنهاد نمی کنیم زیرا مبلغ پرداختی بابت اقساط خودرو بسیار بیشتر از قیمت اصلی می شود. بهترین راه همان مراجعه به نمایندگی رسمی بوده تا در آنجا بتوانید خودرویتان را با رنگ و امکانات موردنظر خریداری کنید. ضمن اینکه قیمت نمایندگی ها از بازار آزاد کمتر است (تا چند سال پیش، قیمت بعضی از خودروهای بازار  آزاد به دلیل دارانبودن گارانتی، ارزان تر از نمایندگی بود) اما گاهی اوقات مشکلاتی رخ می دهد که شما مجبور می شوید به بازار آزاد مراجعه کنید.

ازجمله این موارد می توان به عدم عرضه مدل موردنظر در نمایندگی، عدم عرضه مدل فول آپشن در نمایندگی، موعد تحویل طولانی مدت و همچنین موجودنبودن رنگ موردنظر در نمایندگی اشاره کرد. در هنگام خرید خودرو از نمایشگاه ها به معتبر بودن گارانتی آن توجه کنید و فراموش نکنید که ممکن است، بعضی از خودروها واقعا صفرکیلومتر نباشند! پس در روز خرید حتما یک فرد باتجربه را جهت تشخیص این موارد با خود همراه کنید. نکته مهم دیگر این است که مدل اتومبیل با سال ساخت آن تفاوت دارد یعنی ممکن است یک خودرو مدل ۲۰۱۱ بوده اما در سال ۲۰۱۲ تولید شده باشد و این موضوعی است که حتی نمایشگاه داران نیز گاهی به آن توجه نمی کنند. با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، قیمت اتومبیل های وارداتی همان سال و سال های قبل، کاهش چشمگیری پیدا خواهند کرد.

قدم آخر: روز تحویل خودرو و اقدامات بعدی

روزی که خودروی خود را تحویل می گیرید، قبل از خروج از نمایندگی یا دورشدن از نمایشگاه با دقت و حوصله فراوان، آن را بررسی کنید تا از لحاظ سلامت ظاهری و فنی آن مطمئن شوید. روشن شدن چراغ ها، سیستم شیشه شور و برف پاک کن، عملکرد صحیح پدال ترمز، باز و بسته شدن درب ها، حرکت اهرم تعویض دنده، عملکرد ترمز دستی و همچنین عملکرد تجهیزات الکترونیکی و برقی ازجمله مواردی هستند که می توانید سریعا آنها را مورد بررسی قرار دهید تا اگر مشکلی وجود داشت، نسبت به رفع آن اقدام نمایند.

دقت داشته باشید که همه امکانات و آپشن های درخواستی شما روی خودرو نصب شده باشد. در روزهای اول، با احتیاط و ملایمت رانندگی کنید تا به وضعیت سورای خودرو و ابعاد آن عادت کنید. ضمنا ممکن است اتومبیل شما دارای ایراداتی باشد که قبل از حرکت، مشخص نبودند. سرویس های دوره ای خودرو را به موقع انجام دهید تا همواره وضعیت استاندارد خودرو حفظ شده و از عمر مفید خودرو کاسته نشود. به شما اطمینان می دهیم با رعایت این موارد، تصمیم گیری برای خرید اتومبیل موردنظرتان آسان تر شده و هرگز از خرید آن پشیمان نخواهید شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.