هزینه تولید «پراید»؛ قیمت ۲۱ میلیون، ارزش واقعی ۵ میلیون!
مصرفکنندگان خودروی ایرانی در عمل پول سیاستگذاریهای غلطی را میپردازند که سالهاست بر صنعت خودروسازی سایه انداخته است. بهرهوری پایین بهدلیل تصمیمات اشتباه مدیرانی که پرداخت حقوق بالای آنها هم به دوش مصرفکننده خودروی ایرانی است
در شرایط فعلی، با توجه به اینکه طبقه متوسط دیگر به آن شکل وجود ندارد، تقریبا دو گروه مصرفکننده اصلی داریم. گروه اول کسانی هستند که در طبقات بالایی اقتصاد قرار دارند و از دهکهای بالا هستند. درآمد اینها چندین برابر درآمد دهکهای فقیر است؛ خوب اینها کسانی بوده که بهدنبال ماشینهای با برندهای خاص خارجی هستند. گروه دیگر که دهکهای پایین هستند و عمده مردم را در برمیگیرند، به دنبال ماشینهایی با قیمت مناسب هستند؛ چون قدرت خرید ندارند و دولت هم به آنها کمکی نمیکند و تسهیلاتی نمیدهد؛ اگر هم تسهیلاتی بدهد با درصد بالاست.
الهه ابراهیمی – خبرنگار: پراید خودرویی است که عمده اقشار متوسط جامعه توان خرید آن را دارند، اما همه کسانی که این خودرو را میخرند بهخوبی میدانند که خودرویی که خریداری میکنند گرچه سوخت کمتری مصرف میکند، ایمنی لازم را ندارد و در کمترین زمان ناچارند هزینههای بالایی را برای تعمیر و نگهداشت پرداخت کنند. سعید مدنی که از سال ۹۱ تا ۹۴ مدیریت عامل سابق گروههای خودروسازی سایپا را بهعهده داشت، معتقد است مردم از پراید ناراضی هستند، اما سایپا چارهای جز تولید ندارد. او معتقد است این شرکت در تولید این خودرو ضرر میدهد، اما در دیگر محصولات سود بالایی را کسب میکند.
صددرصد میتوان تولید کرد. با این امکاناتی که این کارخانهها دارند و این نیروی کار متخصصی که حقوق چندانی هم نمیگیرند، حتما میتوان این کار را انجام داد؛ به شرطی که هزینههایشان را پالایش کنند. شما سهم هزینهها را که در صنعت خودروی ایران نگاه کنید، میبینید این سهم بسیار بالاست. سهم نیروی انسانی که به این مدیریتها مربوط است بالا بوده و سهم مواد اولیه و تاثیر افزایش آن بر قیمت خودرو خیلی بالا نیست. نکته بسیار مهمی هم وجود دارد؛ در دهه ۷۰ این خودروسازان میگفتند که خودکفا شدیم و مواد اولیه و قطعات از خارج نمیآوریم و دیگر به ارز وابسته نیستیم. الان که ارز بالا میرود میگویند ما به ارز وابستهایم. خوب ما کدام حرفتان را قبول کنیم؟ اگر خودکفایید خوب هزینههایتان به ارز بستگی ندارد.
پراید ۲۱ میلیونی منطقی است؟