بنز بهتر است یا بی ام و ؟ bmw 530i در مقابل merceds E300
پس از رونمایی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس و تشابهات بسیار به خصوص در بخش فضای داخلی آن با برادر بزرگ تر خود یعنی S کلاس، همگان واقف بر این مسئله شدند که مرسدس با یک E کلاس تا دندان مسلح به جنگ دشمن دیرینه خود یعنی بی ام و سری ۵ خواهد رفت.
گرچه در آن موعد بی ام و هنوز از نسل جدید سری ۵ رونمایی نکرده بود ولی بی ام و هم با شرایط مشابه به نسبت بنز نسل جدید سری ۵ خود را با شباهت های بسیاری به نسبت سری ۷ رونمایی کرد و آن را بهترین سدان سایز متوسط موجود با توجه به تمامی نیازها قلمداد کرد.
از زمانی که نسل هفتم بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۷ رونمایی شده است، تقریبا با تمامی مدل های آن رانندگی کرده ام.
از پایه ای ترین مدل(تنها مدلی که در ایران عرضه می شود) ۵۳۰i گرفته تا مدل ۶ سیلندر ۵۴۰i و همینطور نسخه دیزلی موسوم به ۵۳۰d و مدل هیبریدی یعنی ۵۳۰e.
گرچه می دانم با سخت گیری های بسیار به تمامی آن ها نمره ۸.۵ از ۱۰ را داده ام و فکر نمی کردم که هرگز ملاقاتی دوباره با این خودرو را داشته باشم.
حالا اما دو رقیب دیرینه به صف شده اند تا در مقابل یکدیگر قرار گیرند. در اینجا مدل ۲۰۱۷ بی ام و ۵۳۰i و مرسدس بنز E300 مدل ۲۰۱۷ را داریم.
آیا بازار از این دو خودرو استقبال می کند؟جواب قاعدتا مثبت است. آن هایی که برند پرست به شمار می روند از محصول شرکت مطبوعشان دفاع می کنند و یا کسانی که می خواهند به تازگی وارد این سگمنت شوند یا می خواهند با افزایش سایز خودروهایشان از C و ۳ به این دسته بپیوندند.
این ها همگی از خریداران جدی این دسته از خودروها به شمار می روند. گرچه هر دوی این ها تفاوت های بیشماری با یکدیگر دارند.
با این وجود در نسل جدید به نظر می رسد که هر دو به دنبال رویه ای متفاوت بوده اند و مرسدس سعی کرده تا اسپرت تر باشد و بی ام و سعی کرده تا با بزرگ تر کردن سری ۵ حسی لیموزین مانند به آن ببخشد.
جای تعجب نیست که طراحی بیرونی E کلاس شباهت های بسیاری به C کلاس به عنوان برادر کوچک تر دارد و سری ۵ نیز بیش از هر زمان دیگری شبیه به سری ۷ شده است.
مرسدس E کلاس حاضر در تست از نوع داری کیت AMG نیست و بنز برای این منظور بهای ۳۵۰۰ دلاری از شما دریافت می کند اما چرخ های ۲۰ اینچی AMG نشان که به صورت استاندارد در تمامی E کلاس های آپشن متوسط قرار دارند ظاهر بشدت اسپرتی به آن بخشیده است.
در هر صورت حس و حال این خودرو بیشتر لوکس به نظر می رسد که ریشه در زبان طراحی به نسبت یکسان آن با سری ۷ دارد.
ارزش و سطح تجهیزات
مرسدس بنز E300 قبل از محاسبه آپشن ها با قیمت ۱۰۹.۶۱۱ دلار استرالیا قیمت گذاری شده است. بیش از ۱۸ هزار دلار بیشتر از مدل E200 و در حدود ۲۱ هزار دلار کمتر از مدل E350e هیبرید.
خودروی حاضر در تست تنها با یک بسته آپشن اضافی در تست حاضر شده بود. پکیج ویژن ۴۹۹۰ دلاری که سقف شیشه ای پانورامیک، هدآپ دیسپلی، و ۱۳ اسپیکر از برند Burmeister را به آن اضافه می کند و ارزش کلی آن پیش از مالیات گذاری به ۱۱۴.۶۰۱ دلار استرالیا می رسد.
قیمت پایه ای بی ام و ۵۳۰i 110.500 دلار است که همانند مرسدس بنز ۱۸ هزار دلار گران تر از مدل ۵۲۰i است.
جدای از سطح آپشن گذاری لاین لاکچری شاهد استفاده از کروم در ظاهر خودرو، طرح صندلی ها با چرم ناپا، سیستم فعال تهویه مطبوع و بسته مطبوع هوای داخل اتاق و همینطور چرخ های ۲۰ اینچی در این خودرو هستیم.
همچنین برای داشتن سیستم عامل اپل کارپلی باید بهایی در حدود ۶۲۳ دلار بپردازید که آن هم به صورت وایرلس و شرایط خاص به خود را برای استفاده و شارژ موبایل های مختلف دارد.
بی ام و سیستم هدآپ دیسپلی و ۱۶ اسپیکر هارمن/کاردون را به صورت استاندارد عرضه می کند. در بخش نوردهی هم چراغ های LED تطبیق پذیر حضور دارد. بنز هم چراغ های LED چند هسته ای و چرخ های ۲۰ اینچی را بدون دریافت هرگونه هزینه اضافی عرضه می کند.
به گونه ای که قابلیت کنترل کامل فرمان و نگه داری خودرو در یک خط مستقیم و بین دو لاین را ممکن می سازند. کروز کنترل اکتیو نیز برای شتاب گیری و ترمزگیری و رساندن سرعت به صفر و ترافیک های کم سرعت کارایی دارد. سیستم پارک هوشمند نیز برای هر دو در نظر گرفته شده تا چیزی به نسبت رقیب خود کم نداشته باشند.
با ورود به داخل اتاق هر دو خودرو تفاوت های زبان طراحی آشکار می شود. مرسدس E300 طراحی به نسبت جوان تر و بشاش تری را دارد و باید قبول کرد که اسپرت تر است.
طراحی گیرا در حین رانندگی شما را مجذوب خود می کند و صفحه نمایش عظیم ۱۲.۳ اینچی نیز دقیقا در مقابل شما قرار دارد و نمایشگر سیستم نرم افزاری به راحتی در مقابل دید شما قرار گرفته است.
بیش از ۶۴ رنگ انتخابی برای تغییر روشنایی کار شده در داخل اتاق وجود دارد که این مورد در بی ام و محدود به ۱۱ انتخاب است.
۵۳۰i رویکرد به نسبت متفاوتی را دنبال کرده و با استفاده از مواد مختلف، بافت های بیشتر، چروک ها و منحنی های بیشتر طراحی سنگین تری دارد و هرچند تمامی این موارد با ظریف کاری بسیاری در کنار یکدیگر قرار گرفته و هماهنگ شده است.
به همین دلیل بی ام و هم ریسک بزرگی را انجام داده است که شاید به مذاق خریدار امروزی خوش نیاید. فضای کابین سری ۵ همانند یک جواهر می درخشد و بیشتر از مرسدس بنز است. همچنین به دلیل دنبال کردن زبان طراحی کلاسیک در بی ام و، امیدواری بیشتری نسبت به آن وجود دارد.
صندلی های بی ام و به دلیل استفاده از چرم مرغوب ناپا فشرده تر شده است و به همین دلیل فضای بیشتری به نسبت بنز عرضه می کند. صندلی های استاندارد E کلاس که از نوع اسپرت هستند بیشتر شبیه به صندلی های اسپرت نسخه استاندارد M هستند.
گرچه اگر مرسدس نیز به صندلی های ناپا که به صورت آپشن عرضه می شود تجهیز شده بود شاهد رقابت نزدیک تری در این بخش بودیم اما در هر صورت بی ام و در این بخش در یک کلاس بالاتر قرار می گیرد و به راحتی با مقایسه عکس ها از یک نما این مسئله قابل تشخیص است.
سیستم iDrive 6 بی ام و اما دسترسی به نسبت سخت تری دارد و بیشتر به اپلیکشین کاربر اتکا می کند. با پرداخت رقم بیشتر می توانید شخصی سازی های بسیار بیشتری را دریافت کنید و تنظیمات کنترل کننده ها را به دلخواه تغییر دهید.
سیستم Connected Drive سریعا به گوشی هوشمند شما متصل می شود و زندگی روزمره شما را رصد می کند.
سیستم Comand بنز ویژگی های بسیار خوبی همچون: تاچ پد، سیستم دوربین عالی، سیستم Sat-nav عالی، گرافیک بسیار غنی و با جزئیات زیاد آن را از بهترین سیستم های موجود در بازار می کند.
گرچه بی ام و با عرضه امکانات بیشتری همچون صفحه نمایش لمسی با قابلیت Swipe، دوربین بیرونی با قابلیت کنترل توسط ریموت و شارژ تلفن همراه، سیستمی با فن آوری های جدید تر عرضه می کند.
تجربه رانندگی
در جنگ بین موتورهای ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده بی ام و با حداکثر قدرت ۲۴۸ اسب بخار برتری ۷ اسب بخاری به نسبت مرسدس بنز دارد.
واقعیت این است که بی ام و به لطف وزن کمتر ۱۵۴۰ کیلوگرم در مقابل ۱۶۵۵ کیلوگرم می تواند در این زمینه صاحب سبک باشد.
حس اسپرتی بیشتری در مرسدس بنز E300 مشاهده می شود اما ۵۳۰i حس یکپارچه تری را به ارمغان می آورد.
گرچه در حین حرکت در سرعت های پایین و همینطور در زمان پارک کردن خودرو شاید چالش بر انگیز تر باشد.
همچنین با شناسایی یک رمپ خروجی یا یک خط کشی شکسته، سیستم دچار تنش می شود که می تواند رنجش راننده را در پی داشته باشد.
نتیجه گیری
هر دو اتومبیل جز بهترین ها در این کلاس هستند و اعلام تنها یک برنده دلیل بر این نیست که رقیب هموطن دارای نقاط ضعف اساسی است.