معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنو PK کاربراتوری

0

طبق آزمایش ها و بررسی های انجام شده به وسیله محققان گروه فناوری خودروهای سبک سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، شرکتهای سازنده خودروهای پراید و رنو PK سال گذشته به دنبال اجباری شدن استاندارد EURO1 و به منظور رسیدن به سطح آلایندگی مورد نظر، بیش از ۲۱۰هزار خودروی پراید و چند هزار خودروی PK خود را به کیتهای CLC مجهز کردند؛ اما باتوجه به حساسیت بالای این کیت به تنظیم و نصب آن نه تنها خودروها را موفق به پایین کردن استاندارد آلایندگی مورد نظر نکرد، بلکه اثرات منفی آن صاحبان این خودروها را وادار به باز کردن این کیت از روی خودروهایشان کرد.

 آموزش مکانیک و برق خودرو  تعمیرات تخصصی پراید  CLC چیست  تاثیر CLC بر توان خودرو  تاثیر CLC بر آلایندگی  انواع سیستم سوخت رسانی  تعمیرات رنو پی کی  تنظیم پراید کاربراتوری  آموزش تنظیم کاربراتور پراید

 CLC چیست؛

برای طراحی موتوری که قادر به پاس کردن استانداردهای EURO باشد، ناچار به استفاده از مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) هستیم.
این مبدل ها، آلاینده های اصلی خروجی از اگزوز خودرو (CO-HC-NO) را به گازهای بی خطر یا کم ضرر تبدیل می کنند.
عملکرد این مبدلها منوط به کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک است. از آنجا که در سیستم های کاربراتوری نسبت هوا به سوخت به طور مکانیکی کنترل می شود و امکان کنترل دقیق هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک نیست ، بنابراین نمی توان با نصب مبدل کاتالیزوری روی این خودروها به سطح آلایندگی مورد نظر در استانداردهای EURO دست یافت.
سیستم کاربراتور حلقه بسته که به اختصار آن را CLCنامیده اند با اندک تغییراتی و با نصب یک مدار ساده الکتریکی و مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) توانایی اخذ استاندارد آلودگی EURO1 را به وسیله خودروی پراید فراهم آورده است.
در این سیستم با استفاده از چند سنسور، یک واحد کنترل الکترونیک (ECU) و یک موتور پله ای نسبت هوا به سوخت در حد استوکیومتریک که مورد نیاز مبدل کاتالیزوری است ، تنظیم و کنترل می شود.
در کاربراتورهای مجهز به سیستم CLC، نسبت هوا به سوخت طوری تنظیم می شود که مخلوط سوخت به هوا غنی باشد. بدین ترتیب می توان با تزریق هوا به وسیله موتور پله ای ، نسبت هوا به سوخت را در حد استوکیومتریک نگه داشت.

تاثیر CLC بر توان خودرو

بنابر اظهارات کارشناسان شرکتهای خودروساز، یکی از مهمترین نواقص سیستم CLC آن است که نصب این سیستم روی پراید توان و قدرت خودرو را تا حدود ۷ درصد نسبت به پراید معمولی کاهش می دهد و رانندگان در حالت تخت گاز احساس می کنند کشش خودرو کم شده است.
به همین دلیل است که صاحبان این خودروها به منظور افزایش توان ، اقدام به باز کردن این سیستم از روی خودروهای خود می کنند.
گروه فناوری خودروهای سبک با انتخاب نمونه های متعدد پراید و PK مجهز به CLC و انجام تستهای شاسی دینامومتر روی آنها در حالتهای با و بدون CLC به بررسی افزایش توان منتج از باز کردن سیستم CLC از روی این خودروها پرداخته است.
نتایج این تستها و بررسی ها، نشان داد در تمامی موارد باز کردن CLC موجب افزایش قابل توجه در توان می شود و متوسط این افزایش برای برخی خودروهای پراید CLC به ۵/۱۱ درصد و برای برخی خودروهای CLC PK، به ۸/۵درصد می رسد.
می توان نتیجه گرفت که اقدام صاحبان این خودروها در باز کردن CLC کاملا منطقی و موجه است.

 آموزش مکانیک و برق خودرو  تعمیرات تخصصی پراید  CLC چیست  تاثیر CLC بر توان خودرو  تاثیر CLC بر آلایندگی  انواع سیستم سوخت رسانی  تعمیرات رنو پی کی  تنظیم پراید کاربراتوری  آموزش تنظیم کاربراتور پراید

تاثیر CLC بر میزان مصرف سوخت

اگر چه در روزنامه ها و اخبار گفته شد که مصرف سوخت پرایدهای مجهز به CLC پایین است ولی در حقیقت نه تنها مصرف سوخت این خودروها پایین نیست بلکه کمی هم بیشتر است که البته می توان با کمی اغماض مصرف سوخت آنها را برابر پرایدهای معمولی فرض کرد.
در نتیجه باز کردن CLC مصرف سوخت در سیکل های شهری ، جاده ای و ترکیبی برای پراید به ترتیب به میزان ۲۰، ۱۷، ۱۹ درصد و برای PK به ترتیب به میزان ۶/۸، ۷ و ۹/۷درصد افزایش خواهد یافت.

تاثیر CLC بر آلایندگی

بزرگترین عیب سیستم CLC حساس بودن آن به تنظیم کاربراتور است ، به طوری که اگر کاربراتور از تنظیم خارج شود، سیستم قادر به اخذ استاندارد آلودگی نخواهد بود.
به دلیل همین نقص عمده تستهای انجام گرفته روی نمونه های متعدد از این خودروها نشان می دهد در بیشتر موارد نصب این سیستم منجر به پاس شدن استاندارد EURO1 به وسیله این خودروها شده است.
نتایج تستهای مزبور نشان می دهد بر اثر باز کردن CLCوضعیت آلایندگی خودرو به طرز بسیار خطرناکی افزایش خواهد یافت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.