در محدوه ۱۰۰ میلیون بسترن B30 بخریم یا رنو ساندرو استپ وی؟
در حال حاضر اگر قصد خرید یک خودرو اتوماتیک در محدوده ۱۰۰ میلیون دارید؛ بسترن B۳۰ تولیدی بهمن موتور و ساندرو استپ وی تولیدی پارس خودرو دو گزینه مناسب هستند.
در این مطلب به طور خلاصه این دو خودرو را با هم مقایسه می کنیم؛
رنو ساندرو استپ وی گران ترین و بزرگ ترین نماینده از خانواده رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ است که توسط پارس خودرو مدتی است تولید و عرضه می گردد . رنو ساندرو استپ وی همانند دیگر محصولات داچیا از ظاهری با استایل محافظه کارانه و تا حدودی کسل کننده بهره می برد اما نکاتی همانند کاسه چراغ مشکی یا فلاپ های بدنه رنو ساندرو استپ وی به جذابیت ظاهری آن افزوده است
نمای داخلی و امکانات رنو ساندرو استپ وی
به داخل کابین رنو ساندرو استپ وی که وارد می شویم همه چیز مشابه نسخه هاچبک است و تنها تفاوت افزایش نسبی ابعاد خصوصا در قسمت فضای سر سرنشینان است . رنو ساندرو استپ وی یک ماشین ۸۰ میلیون تومانی با کیفیت عالی است که بارها اعلام شده در بحث مونتاژ از بهترین های این رنج می باشد و از نظر متریال هم کیفیت بالایی را دارد . از نظر آپشن رنو ساندرو استپ وی در حد نیازهای روزمره آپشن و تجهیزات دارد و نکته خاصی در این زمینه برای این ماشین وجود ندارد اما رنو ساندرو استپ وی یک ماشین با محور با کیفیت بودن است و این موضوع سطح متوسط آپشن در رنو ساندرو استپ وی را توجیه می کند .
مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی
همه ماشین های داچیا که تا الان در ایران به تولید رسیده اند از پیشرانه معروف و خوب K4M استفاده شده است و در رنو ساندرو استپ وی هم همین پیشرانه به کار گرفته شده است و همین دلیل برتری فنی این ماشین در مقابل همه رقبای خود است . این پیشرانه ۴ سیلندر است و ۱۵۹۸ سی سی حجم دقیق آن می باشد . K4M قابلیت تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور را دارا می باشد و دارای مزایایی چون شتاب و چالاکی خوب ، مصرف سوخت کم و استهلاک پایین می باشد . گیربکس اتوماتیک رنو ساندرو استپ وی نسل دوم al4 است که با کد فنی DP2 شناخته میشود و از نوع ۴ سرعته تیپ ترونیک می باشد . این گیربکس به طور کلی عملکردش خوب است و با موتور ماشین هماهنگ می باشد و حالا با نصب بر روی خانواده رنو ساندرو اصلاحاتی بر روی تورک کانورتر آن انجام شده است که عملکردش بسیار بهتر شده است و تا ۲۴۰ نیوتن متر هم قابلیت تحمل گشتاور را دارا می باشد . رنو ساندرو استپ وی از نظر خدمات پس از فروش ، تامین لوازم یدکی ، هزینه های نگهداری و مورد اطمینان بودن در بخش فنی یک گزینه عالی و کم دردسر محسوب می گردد .
پلت فرم و آرایش سیستم تعلیق در رنو ساندرو و ساندرو استپ وی یکسان هستند و این یعنی به لطف وجود ساب فریم و تقسیم وزن مناسب در کنار عملکرد خوب فنربندی رنو ساندرو استپ وی سواری و هندلینگ خوبی را به نمایش می گذارد .تا امروز بار ها رنو ساندرو استپ وی به لطف کیفیت خوب ، هزینه های نگهداری پایین ، تیراژ بالای تولید و خرید و فروش عالی در بازار و کم بودن میزان افت قیمت در مقایسه ها و در میان مردم به عنوان یکی از پر طرفدارترین ۸۰ میلیون تومانی های حال حاضر انتخاب شده است و در این مقایسه هم بسترن b30 را مغلوب کرد .
بسترن B30
فاو بسترن B30 سومین نماینده از این گروه خودروسازی است که توسط گروه بهمن مونتاژ میشود و در بازار ایران حضور به عمل میاورد و برای موفقیت بسترن B30 در بازار تبلیغات فراوانی صورت گرفته است . آسا وضیفه طراحی بسترن B30 را بر عهده موسسه ایتال دیزاین نهاده است که جزء برترین ها در این زمینه است و نتیجه کار هم ظاهری حجیم و جذاب است ؛ خشم زیبایی در چهره آسا بسترن B30 نهفته شده است و از همه مهم تر زمانی که دو برادر یعنی بسترن B50F و بسترن B30 در کنار هم قرار می گیرند در طراحی هر دو پارامتر های مشترکی مانند کاپوت عضلانی یا خطوط سر تا سری وجود دارد . ظاهر بسترن B30 زیبا و جذاب می باشد اما برخی طراحی قسمت عقب بسترن B30 را با دیگر بخش ها نا همگون می دانند اما به صورت کلی بسترن B30 چهره قابل قبولی را به نمایش می گذارد . اگر از بحث سلیقه در مورد طراحی خارج شویم باید بگوییم رنو ساندرو استپ وی طراحی اصولی تری دارد اما در مقابل برای بعضی بسترن B30 ظاهری دلنشین دارد .
نمای داخلی بسترن B30
با ورود به کابین بسترن B30 با طراحی خوب و قابل قبولی مواجه می شویم که با ظاهر بیرونی ماشین هماهنگی قابل قبولی دارد و به طور کلی طراحی داشبورد بسترن B30 با نمای لوکس شکل گرفته است ؛ کیفیت ساخت خوبی دارد و در تولید متریال و ادوات بسترن B30 از مواد با کیفیت متوسط اما قابل قبولی استفاده شده است و آپشن های موجود در ماشین هم در کلاس خود کامل ترین نیست اما به عنوان یک ماشین ۶۰ میلیون تومانی سطح تجهیزات بسترن B30 خوب است . از نظر آپشن بسترن B30 به رنو ساندرو استپ وی برتری دارد اما رنو ساندرو استپ وی در مباحثی چون کیفیت و مونتاژ و راحتی و ارگونومی امتیازات بالاتری را کسب می نماید .
مشخصات فنی بسترن B30
بسترن B30 در سینه خود یک موتور ۴ سیلندر با آرایش خطی جای داده است که ۱۵۹۸ سی سی به طور دقیق حجم دارد . بسترن B30 با کمک این پیشرانه قابلیت تولید ۱۰۷ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور در ۳۶۰۰ دور در دقیقه را دارا می باشد . بسترن B30 همانند برادر بزرگ تر خود از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AISIN ساخت ژاپن برای انتقال قدرت به چرخ های جلو ماشین سود می برد که عملکرد قابل قبول و مناسبی دارد و تعویض دنده های نرم و سریعی دارد اما هنوز هم ماشین های چینی در برنامه ریزی گیربکس ماشین های خود مشکل دارند و بسترن B30 هم دارای این ضعف است و از اینرو به صورت کامل با پیشرانه بسترن B30 که در گذشته به فولکس جتا متعلق بوده است کوپل نگردیده و در مواقع تحت فشار قرار دادن ماشین این ایراد وضوح بیشتری پیدا می کند . در بحث استهلاک ، هماهنگی موتور و گیربکس ، حساسیت پدال گاز و برنامه ریزی صحیح ECU و گیربکس رنو یاندرو استپ وی برتری دارد ضمن این که قابل اعتماد تر است .
بسترن B30 به لطف استفاده از پلتفرم فولکس واگن جتا و عملکرد خوب سیستم تعلیق هندلینگ مناسب و سواری لذت بخشی دارد و از نظر قابلیت مانور برتری با بسترن B30 می باشد .
بسترن B30 ماشین خوبی در رنج قیمت ۱۰۰ میلیون تومان است که ظاهر جذاب ، هندلینگ خوب ، گیربکس AISIN و تکنولوژی فرلکس واگن از جمله ویژگی های آن می باشد اما رنو ساندرو استپ وی با میزان فروش بالاتر و محبوبیت بیشتر بین مردم و قابل اطمینان بودن از بسترن B30 ارزش خرید بالاتری دارد . بازار خرید وفروش استپ وی در حال حاضر بسیار عالی است .