هنر ما را به گونه اي رويايي از درد هستي رها مي سازد.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷
خانه » آموزش مکانیک خودرو » راهنمای باز کردن داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری پژو پارس، سمند، ۴۰۵ +تصاویر
راهنمای باز کردن داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری پژو پارس، سمند، ۴۰۵ +تصاویر

راهنمای باز کردن داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری پژو پارس، سمند، ۴۰۵ +تصاویر

تعویض اورینگ بخاری سمند ،تعویض رادیات بخاری آردی ،تعویض رادیاتور بخاری سمند بدون بازکردن داشبورد ،قیمت رادیاتور بخاری سمند ،قیمت رادیاتور بخاری پژو ۴۰۵  ،آموزش تصویری تعویض و تعمیر رادیات بخاری بدون بازکردن داشبورد ،تعویض رادیاتور سمند ،تعمیر بخاری سمند

تعویض رادیاتور بخاری پژو ۴۰۵ و مراحل باز کردن داشبورد سمند ،پارس

آموزش تصویری تعویض رادیاتوربخاری بخاری پژو پارس رادیات بخاری سمند شیربخاری پژو 405 صداگیری داشبورد 405 علت گرم نکردن بخاری 405 قیمت بخاری پژو 405 آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پژو 405 تعمیرات تخصصی سمند بهترین باطری ساز تهران

تعمیر بخاری اتومبیل –  تعویض رادیاتور بخاری – نحوه باز کردن داشبورد ۴۰۵ – باز کردن کیلومتر  –

لوله آب رادیاتور بخاری

دقت داشته باشید در صورت پوسیدگی و خرابی لوله فلزی رادیاتور و تصمیم به تعویض این لوله ، دو نوع لوله در بازار موجود است که در مدل های مختلف پژو تفات هایی با یکدیگر دارند . من تصویر هر دو نمونه را براتون گذاشتم تا تفاوتشون رو ببینید .

استفاده از آب رادیاتور مناسب و ضد یخ

جهت جلوگیری از  خراب شدن رادیاتور بخاری یا حتی رادیاتور خنک کاری موتور خودرو  از آب  مقطر  یا آب  مخصوص رادیاتور استفاده کنید .توجه به این نکته ضروری است که آب رادیاتور به صورت دائمی در تمام فصول سال  در رادیاتور بخاری این مدل اتومبیل ها در حال گردش است  بعضی از دوستان با توجه به  اطلاعات قدیمی خود در رابطه با اتومبیل پیکان  که راه ورود آب در فصول گرم سال با شیر آب رادیاتور بسته میشد تصور می کنند در پژو هم این امکان وجود دارد و این یک تصور کاملا اشتباه است در پژو ۴۰۵ و حتی نمونه های دیگر این اتومبیل شما وقتی سوئیچ یا نازل را روی کولر قرار می دهید فقط و فقط دریچه ورودی هوای داخل کابین را از رادیاتور بخاری بسته و ورود هوای رادیاتور کولر را باز میکنید . (رادیاتور کولر در فضای زیر داشبورد تعبیه شده )

حتما در تمام فصول سال از ضد یخ و ضد جوش استفاده کنید .

از کم نشدن آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید .

کم شدن آب رادیاتور شما را مجبور به استفاده از آب شرب  شهری کرده که به دلیل داشتن رسوبات و املاح و همچنین تنظیم مکرر آب رادیاتور با این آب در واقع شما به صورت مکرر به آب موتور اتومبیل خود رسوبات اضافه می کنید تا به بدنه رادیاتور و جداره داخلی موتور و رادیاتور بخاری بچسبد و باعث خرابی سیستم خنک کاری گردد ،این کار دلیل بسیار خوبی برای کاهش گرمای دمای بخاری اتومبیل و از طرفی کاهش کارآیی رادیاتور خنک کاری موتور می باشد .

دلایل کمبود گرما در بخاری اتومبیل

یکی از شایع ترین دلیل گرم نشدن مناسب بخاری ،چسبیدن رسوبات آب رادیاتور به جداره داخلی رادیاتور بخاری است و در این حال با وجود اینکه  راه ورودی و خروجی رادیاتور بخاری باز است و دچار انسداد نشده و آب گرم درون آن جریان پیدا می کند اما  بخاری گرمای مناسبی ندارد  این اشکال به این علت بوجود می آید که لوله های رسوب گرفته نمی تواند توسط گرمای آب ورودی بصورت مناسب گرم شود و گرمای آن توسط دمنده هوا یا همان فن بخاری ،گرما را به درون کابین اتومبیل هدایت کند در واقع رسوبات نقش یک عایق حرارتی را بازی  میکنند و باعث ضخیم شدن جداره لوله ها از داخل رادیاتور و گرم نشدن رادیاتور می گردد  .

می توان رادیاتور را با مواد شوینده شستشو داد اما کاملا درون رادیاتور رسوب زدایی نمی شود و  احتمال سوراخ شدن جداره لوله ها در برخی نقاطی که نازک و پوسیده شده است وجود دارد و در صورت سوراخ نشدن رادیاتور نیز گرمایی که در مدت کوتاهی  بهتر شده بود دوباره به وضع قبلی بر می گردد. (این موضوع را تجربه کرده ام )

 تعویض رادیاتور بخاری و باز کردن داشبورد (از شماره یک شروع کنید وتا شماره ۱۶ اخرین مرحله می باشد)

۱ – قبل از شروع یک جعبه آچاربکس کامل در اختیار داشته باشید .

۲ – آچار شماره ۱۰ سر رینگی  و آچاری  ،  آچار ستاره همه شماره ها  – پیچ گشتی چهار سو با دو سایز مختلف  ، آچار چهار سو دو سایز مختلف ، انبر دستی ، یک عدد چسب برق  ،

۳ – برچسب های کوچک جهت چسباندن شماره روی نقاط یا سوکت هایی که باز میکنید حتی جای پیچ ها نیاز دارید .

۴ – یک کاغذ و خودکار جهت نوشتن توضیح و درج شماره هایی که با برچسب روی قستهای مختلف چسبانده شده  تهیه کنید  . ( ممکنه چسب ها کنده شده و شما را گیج  کند  )

۵ – در صورت امکان با موبایل یا دوربین عکاسی از قبل از باز کردن و حتی بعد از باز کردن  عکس تهیه کنید .

۶ –  از عجله و شتاب پرهیز کنید . زمان باز کردن داشبورد بادقت و حوصله  و علامت گذاری و نوشتن جای علامتها . تعداد و شماره پیچ ها و شماره مکان برچسب خورده یک روز کاری  طول می کشد  و زمان بستن با دقت  و حتی شستشوی بعضی قطعات و تمیز کردن کف ماشین با جارو برقی یک روز  طول خواهد کشید  .

اولین قدم : تعویض رادیاتور بخاری – باز کردن داشبورد پژو ۴۰۵

قبل از باز کردن قسمتهای مختلف داشبورد، حتما ابزار مورد نیاز را تهیه و محل باز کردن پیچ ها را مورد بررسی قرار دهید .بست باطری را حتما باز کنید . ( جلوگیری از  اتصال سیم ها و آسیب دیدگی سیستم برق اتومبیل )

قدم دوم

پوشش کنار ترمز دستی را به آرامی با کمک نوک پیچ گشتی باز کنید .

قدم سوم

باز کردن قسمت وسط خودرو یا کنسول زیر ترمز دستی و دنده سر دنده را ۹۰ درجه بچرخانید و  سپس به سمت بالا بکشید سر دنده به همراه پوشش چرمی و کاور پلاستیکی زیر دنده خارج می شود

قدم چهارم

باز کردن سر دنده و  پیچ های کنسول که دو پیچ در کناره ها و دو عدد در زیر قسمت کاور دنده (بعد از باز کردن دنده آنها را مشاهده می کنید .

قدم پنجم

باز کردن درب سیستم صوتی خودرو  ( زیر درب پخش خودرو پیچ ها قابل مشاهده است ) دو عدد پیچ

قدم ششم

روکش بالای پانل وسط داشبورد را با کمک نوک یک پیچ گشتی باز کنید .یک عدد پیچ قابل مشاهده است که باید باز شود .

قدم هفتم (باز کردن بخش کنترل کننده دریچه ها و کولر )

سه عدد پیچ در تصویر مشخص شده است  دو عدد پیچ های کناری کوچک تر و پیچ وسطی بزرگ است که یکی از چند پیچ اتصال کل داشبورد است  . ابتدا پیچ ها را باز کنید سپس سیمهای رابط دریچه ها ی کولر و بخاری یکی روی قسمت سوئیچ نازل بخاری و دیگری زیر قطعه است  که باید با کمی دقت بیشتر  باز شود .

قدم هشتم (باز کردن فرمان و دسنه راهنما )

باز کردن فرمان  به  آچار بکس مناسب با دسته متوسط نیاز دارد و روکش دسته راهنما و خود دسته راهنما را پس از باز کردن فرمان  انجام دهید – پیچ ها زیر روکش قرار دارد پنج عدد پیچ مربوط به کاور دسته راهنما است .

در صورت نیاز یا درخواست اطلاعات بیشتر، در قسمت نظر بدهید پیام خود را بگذارید .

قدم نهم

باز کردن کیلومتر  ( یک روکش در زیر شیشه  یا محافظ کیلومتر وجود دارد )که با کمک نوک یک پیچ گشتی دو سو  زیر این قسمت وارد کرده و به آرامی از جا بیرون آورید  { به طرف بالا  بیرون می آید }دو عدد میله پلاستیکی ۱.۵ سانتیمتری  این قطعه خط کش مانند را گرفته است  .

در واقع شما فقط قسمت مهره فلزی را باز می کنید و قسمت پلاستیکی به داشبورد متصل است، مگر اینکه در فرآیند باز کردن شکسته باشد .

قدم دهم

پیچ های اصلی داشبورد را  از درون قسمت موتور باز کنید  (شاید برای دسترسی بهتر باز کردن موتور کولر به باز کردن پیچ های داشبورد کمک کند ) سه عدد  مهرهدر سمت شاگرد یک مهره و قسمت وسط  هم یکی دیگه با همین سایز و شکل مشاهده خواهید کرد که باید باز شود

قدم یازدهم

دو عدد پیچ زیر قسمت فیوز ها وجود دارد . دو عدد پیچ هم مربوط به دستگیره کاپوت ماشین هست که باید باز کنید .

قدم دوازدهم

یک عدد پیچ سمت راست پای راننده و در طرف دیگر داشبورد به صورت قرینه همین پیچ (سمت شاگرد ) باید باز شود .همینطور دو عدد پیچ در سمت چپ و راست زیر داشبورد باید باز شود .

قدم سیزدهم

بررسی کنید که تمام سوکت های برق  را جدا کرده باشیدتوجه : در هنگام باز کردن سوکت برق ، آنها را علامت گذاری کنید تا احتمالا در زمان بستن با تردید مواجه نشوید

قدم چهاردهم

با احتیاط و آرامی داشبود را به عقب بکشید ( اگر احساس کردید جایی از داشبورد هنوز آزاد نشده با دقت و حوصله به دنبال رفع گیر بکردید . عجله نکنید . با توجه به طولانی بودن مدت کار و خستگی  برای جلوگیری از خراب شدن داشبورد و شکستن پیچ های اصلی آن و …  حتما در فواصل مناسب استراحت کنید و از عجله و شتاب پرهیز کنید .

قدم پانزدهم

قسمت  زیر داشبورد یک جعبه سیاه و احتمالا پر از خاک مشاهده می کنید .این جعبه سه عدد پیچ در قسمت موتور زیر درب موتور یا همان کاپوت ماشین دارد  که باید باز شود و یک عدد پیچ زیر جعبه در داخل ماشین هست که باز می کنید .

قدم شانزدهم

باز کردن رادیاتور بخاری که دو عدد پیچ روی سر رادیاتور که به جعبه وصل می شه ،دارد . در سمت چپ جعبه سیاه رنگ بزرگ که همون فضایی است که  رادیاتور بخاری درون اون قرار داره ،دیده میشود که با احتیاط آن را از  محفظه بیرون بکشید و رادیاتور جدید را بجای آن قرار دهید . در واقع کار باز کردن و تعویض رادیاتور بخاری به انجام رسیده است .توجه » در زمان قرار دادن رادیاتور جدید مواظب بدنه رادیاتور باشید چون جایی که رادیاتور قرار میگیره اندازه رادیاتور ساخته شده و در صورت نصب اشتباه رادیاتور جدید صدمه خواهد دید . در این رابطه اگه سوالی پیش اومد در خدمت شما هستم . می تونید در نظر خواهی همین وبلاگ سوال  را مطرح کنید . تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهم .

اکنون زمانی است که اگر در مراحل باز کردن داشبورد ،قطعاتی را که باز کرده اید به ترتیب روی زمین یا پارچه  گذاشته باشید زمان لذت بخشی است وگرنه روز بد بختی و  گرفتاری فرا رسیده است . شما میمانید و سیم های آویزان و یه مشت پیچ که بیشتر آن ها را نمی دانید از کجا باز کرده اید .

امتیاز 4.10 ( 10 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 7 نظر ثبت شده است.

  1. ممنون وتشکر، عالی بود

  2. باسلام جندروزیه که ماشینم(پرایدمدل۸۷)اب کم میکنه یعنی دویاسه روزی یکباربایدیک لیتریاشایدم بیشتراب رادیات بریزم توماشین رفتم پیش تعمیرکارمیگه ازلوله فلزی ورودی بخاریت هستش چون لوله چندسال روماشینه وله شده واب ازش میریخت درضمن لوله جنتشوهم عوض کردم میخواستم بدونم احتمال داره ازجای دیگه باشه یانه؟بعدمیخواستم بدونم اسم این لوله فلزی بخاری دقیقاچیه؟باتشکرمرسی

    • سلام لوله مسی اسمش بگو مکانیک لوله و جنتارو نگاه کنه تا جای دیگه نشتی نداشته باشه

  3. سلام ممنون از راهنماییاتون فقط اگه میشه طریقه عوض کردن رادیات بخاری طمند رو هم با عکس بزارزن ممنون میشم متشکرم.

  4. من سمند ۸۳ دارم خودم میخوام رادزات بخاریسو عوض کنم چون خودم فنی هستم و ابزار هم دارم فقط یک راهنما میخوام

  5. سلام آقا دمه شما گرم که وقت گذاشتی و اینقدر دقیق راهنمایی کردی که امثال من این امید رو پیدا میکنن و رادیاتور بخاریرو با توجه به رهنمود شما تعویض میکنیم.کاسبای تهران که میبری میگن ۱۵۰تا ۲۰۰ فقط اجرتشه.ممنون از شما.

  6. سلام. با قبولی طاعات و عبادات. قربان عکس هایی که گذاشتید باز نمیشه. مشکل چیه?

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است