دلایل ریپ زدن ماشین (حالت های مختلف ریپ زدن ماشین)

2

ریپ زدن به حالتی شبیه به لرزش خودرو گفته می‌شود. دلایل ریپ زدن ماشین را باید در چهار حالت بررسی کرد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

تعمیر خودرو بررسی مشکلات خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو تعمیرات تخصصی پراید مکانیک پراید سایت تخصصی تعمیرات خودرو

۱. ریپ زدن ماشین در تمام طول مسیر

زمانی که متوجه ریپ زدن ماشین در طول مسیر می‌شوید، فورا باید نسبت به رفع آن دلایل اقدام کنید؛ چون احتمال خاموش شدن ماشین در این شرایط بسیار زیاد است. چندین دلیل برای ریپ زدن ماشین در تمام طول مسیر وجود دارد.

معیوب بودن مدار جرقه باعث افت بازده احتراق در موتور می‌شود. در نتیجه، خودرو ریب می‌زند و یا خفه می‌شود. در نهایت، حالت انفجار به صورت ناکامل انجام خواهد شد.
کثیف بودن مسیر خروج دود در ماشین موجب می‌شود که دود بوجود آمده از احتراق نتواند از این مسیر خارج شود. در صوتی که بخش یا بخش‌هایی از مسیر خروج دود مسدود شده باشد، ریپ زدن ماشین اتفاق می‌افتد. در صورتی که تمامی بخش‌های مسیر خروج دود مسدود شده باشد، موتور خفه می‌کند.

۳. معیوب بودن شمع‌های خودرو موجب می‌شود که حالت انفجاری در محفظه موتور ایجاد نشود که در پی آن، موتور به حرکت در نخواهد آمد. تعویض و یا شستشوی شمع‌ها موجب بهبود عملکرد موتور خواهد شد که نشانه‌های ریپ زدن و یا گاز نخوردن ماشین را مشاهده نخواهید کرد.

۴. کمبود مقدار کافی بنزین و یا ترکیب آب و بنزین می‌تواند دلیل اصلی برای ریپ خوردن ماشین در تمامی طول مسیر باشد. در این شرایط نیاز است تا یک بار تمامی مخزن موتور را تخلیه کنید و سپس، بنزین خالص را به مخزن موتور وارد کنید.

۵. گرفتگی در لوله‌های انتقال دهنده بنزین به موتور می‌تواند منجر به ریپ زدن ماشین شود. پاکسازی لوله‌های انتقال دهنده بنزین باعث از بین رفتن حالت ریپ می‌شود.

آموزش عیب یابی خودرو تعمیر خودرو مکانیک خودرو بررسی مشکلات خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی جلوبندی خودرو دلایل ریپ زدن ماشین

۲. ریپ زدن ماشین در حین فعالیت

حالت روان نبودن موتور در ابتدای فعالیت ماشین میتواند باعث فرسوده شدن موتور شود. به همین خاطر، عیب یابی علت ریپ زدن ماشین در حال فعالیت می‌تواند مانع از فرسوده شدن موتور خودرو شود.

محفظه احتراق خودرو در طی فعالیت‌هایی که دارد، ممکن است جرم بگیرد و دیگر فعالیت طبیعی خود را نداشته باشد. به همین منظور لازم است تا محفظه احتراق را پاکسازی کنید.
در حالتی که موتور به صورت روان کار نمی‌کند، لازم است تا سیستم خنک‌کننده خودرو را بررسی کنید؛ چون با داغ شدن روغن موتور، احتمال ریپ زدن خودرو بسیار زیاد است.
شمع‌های خودرو وظیفه ایجاد نیرو برای حرکت آن را برعهده دارند. در صورتی که دمای شمع‌ها از حد معمول، افزایش پیدا کند؛ احتمال ریپ زدن خودرو وجود دارد. ابتدا وضعیت دهانه پلاتینی را بررسی کنید. در صورتی که با درست کردن وضعیت دهانه، باز هم دمای شمعها بالا بود؛ لازم است تا شمع‌ها را تعویض کنید.
اگر خودرو از نوع کاربراتوری باشد، بالا بودن آوانس دلکو می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود.
کارکرد بیش از حد استاندارد آوانس اتوماتیک گریز از مرکز می‌تواند علت ضربه زدن خودرو در حین حرکت باشد.
۳. دلایل ریپ زدن ماشین در سرعت‌های بالا

در برخی از خودروها در حین افزایش سرعت می‌توان وضعیت ریپ زدن آن‌ها را مشاهده کرد. آنچه که باعث ریپ زدن خودرو در سرعت‌های بالا شده است، بالا بودن دمای پلاتین و یا جرم گرفتن آن می‌باشد. بعد از پلاتین می‌توان کثیف بودن وایرها را دلیلی برای ریپ زدن خودرو در سرعت‌های بالا دانست.

آموزش تعمیر و سرویس خودرو چک کردن روغن موتور چک ماشین قبل از سفر تعمیر و نگهداری خودرو بازدید زمستانه خودرو بازدید چرخ ماشین آموزش نکات فنی خودرو

۴. علت ریپ زدن ماشین و خاموش شدن آن

شرایطی هم وجود دارد که ماشین ریپ می‌زند و سپس در دورهای آرام خاموش می‌شود. در این شرایط باید لوله‌های مکش را بررسی کرد. اگر نشتی در این لوله‌ها وجود داشته باشد، موتور در دور آرام خاموش میشود. تنظیم نبودن پیچ گاز و یا مسدود شدن سوراخ هوا هم باعث ریپ زدن ماشین و سپس، خاموش شدن آن می‌شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. وریا می گوید

    احتمال خیلی زیاد کاتالیست خودرو کثیف است باید تعویض شود

  2. Ladan می گوید

    باسلام بنده پژو۲۰۶ تیپ دومدل ۸۲دارم.
    موتورماشین درحالت درجاخوبه وقتی میخوام حرکت کنم وشتاب بگیرم موتورکله میکنه وبوی نامطبوعی میپیچه.ودورموترهی بالاوپایین میره.ولی درحالت دنده که گازمیدم شتاب بگیره تقه میزنه وبعدمدت طولانیی واس چن ثانیه خوب میشه ودوباره شروع میکنه.موتورهم قدرت کافی نداره.لطفاراهنماییم کنیدکلافه شدم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.