پرتاب ماهواره خیام با موشک سایوز روسیه پایگاه قزاقستان

0

ماهواره ایرانی خیام با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

سرانجام انتظارها به پایان رسید و ماهواره ایرانی خیام، ساعاتی پیش به فضا پرتاب شد.
ماهواره خیام صبح امروز به تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه از مقر فضایی بایکونور در کشور قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره توسط یک موشک سایوز روسی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از راه دور است که تمام فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و درست بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

لحظه پرتاب ماهواره ایرانی خیام به فضا

پرتاب ماهواره به فضا فیلم پرتاپ ماهواره ماهواره چیست ماهواره مخابراتی ماهواره های ایران مزایای ردیاب ماهواره ای مشخصات ماهواره خیام اخبار علم و دانش پیشرفت تکنولوژی در ایران اخبار روسیه قزاقستان کجاست روابط ایران و روسیه قدرت نظامی ایران

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای «خیام» تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران بوده و محققان و مهندسان ایرانی در آن مستقر هستند.

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید ماهواره خیام چه وظایفی دارد و چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفا صلح‌آمیز و غیر نظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های گوناگون اعم از کشاورزی، منابع طبیعی، منابع آبی، محیط زیست، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیر مترقبه استفاده می‌شود. همچنین این ماهواره قادر است روزی چهار مرتبه، تصاویری را از مدار زمین در اختیار ایران قرار دهد.

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: «خیام» جزو ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را برعهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت این ماهواره یک متر بوده و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه «خیام» از نوع ماهواره‌های سنجش از راه دور است، اظهار کرد: ماهواره‌های سنجش از دور، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه در حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم، مدیریت دقیق منابع آب است؛ عملاً امروزه مدیریت منابع آبی اهمیت بالایی دارد که برای این کار می‌توان از ماهواره‌های سنجش از راه دور بهره برد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با استفاده از ماهواره‌های سنجش از راه دور، می‌توانیم مسائل مرتبط با کشاورزی را مدیریت، گستره جنگل‌ها را شناسایی، خشکسالی‌ها را تشخیص و وضعیت گیاهان یک منطقه را بررسی کنیم.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور مدیریت حوادث غیرمترقبه است؛ درواقع هنگامی که حوادثی مانند سیل رخ می‌دهد اگر بخواهیم برای تشخیص صدمات این حوادث از مناطق آسیب‌دیده بازدید کنیم قطعاً دقت لازم را نخواهیم داشت، اما با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانیم این مسائل را با دقتی ویژه مدیریت کنیم.

مرادی در رابطه با دیگر کاربردهای ماهواره‌های سنجش از راه دور گفت: با استفاده از این ماهواره‌ها می‌توان وضعیت معادن را بررسی و مرزهای کشور را کنترل و شناسایی کرد؛ همچنین با استفاده از تصاویر این نوع ماهواره‌ها مسائل مربوط به پایش زمین انجام‌پذیر است.

وی افزود: در صورتی که این نوع ماهواره دارای ابزارهای دقیق سنجش باشد، می‌توان جزئیات گیاهان یک منطقه و حتی برگ‌های آن را نیز شناسایی کرد؛ البته تحلیل تصاویر ماهواره‌ای فعالیتی تخصصی است و برای دریافت اطلاعات از این تصاویر به تخصص لازم نیازمندیم.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: ماهواره‌های سنجش از دور نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها و مدیریت منابع دارد، به همین دلیل هر کشوری که در این حوزه فعالیت نکند، قطعاً در بسیاری از زمینه‌ها جا خواهد ماند.

وی در رابطه با ماهواره خیام گفت: این سازه جزو ماهواره‌های سنجش از راه دور است که وظیفه پایش زمین را برعهده دارد و در طیف‌های نوری مختلفی فعالیت می‌کند؛ دقت ماهواره خیام یک متر است و از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع:ایمنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.