چرا پژو ۲۰۶ چراغ روغن روشن می شود و استپ چشمک می زند

21

چرا هم زمان چراغ استپ وچراغ آمپر آب روشن می شود؟

چراغهای اخطار خودرو (چک موتور، استپ، ایربگ، دمای آب و ترمز دستی)

در انواع پژو(۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید:

تعمیرات تخصصی پژو 206 بررسی مشکلات خودرو صداي تق تق فرمان 206 صدا گیری تق تق ماشین صدای تق تق موتور 206 صدای تق تق موتور از چیست علت صداى تق تق موتور دنا آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو اگزوز چیست

عملکرد موتور خودروهای نسل جدید، تحت فرمان کامپیوتر مرکزی (ECU) است، ECU از طریق سنسورهایی که در قسمتهای مختلف موتور وجود دارد، اطلاعات وضعیت موتور را دریافت کرده و با توجه به نرم افزار خود پارامترهای موتور را تغییر می دهد.
اگر یک یا چند سنسور در موتور از کار بیافتند، یا داده ای خارج از محدوده امن (که در برنامه تعیین شده) ارسال کنند، چراغ های خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد.
عیب یابی مربوط به به روشن شدن چراغ های خطر در انواع پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵، پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید به شرح زیر است:
در پژو (همه مدل ها) سمند، پارس، تندر و پراید، در هنگام باز کردن سوئیچ، چراخ چک روشن نمی شود.
شایع ترین علل بروز آن:
اگر موتور روشن می شود:
-چراغ چک پشت آمپر سوخته است، و یا سیمکشی بین ECU , چراغ چک قطع شده است.
اگر موتور روشن نمی شود:
-ارتباط بین ECU و موتور قطع است.
-سیم کشی تغذیه کننده برق ECU قطع شده است (یا فیوز آن سوخته و یا اتصال قطع شده است).

در پژو ۲۰۶ در سر بالایی ها یا پیچ های تند، چراغ ترمز دستی، یا استپ آمپر روشن و بلافاصله خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
چراغ ترمز
-سطح روغن ترمز پایین آمده و لنت ها در حال اتمام هستند.
-در خودرو های نسل جدید، با مصرف لنت و لاغر شدن ضخامت آن، سطح روغن ترمز پایین می رود، با پایین رفتن سطح روغن ترمز از حد معین، سنسوری در محفظه روغن فعال می شود و به راننده هشدار می دهد که لنتها در حال اتمام هستند.
در پژو ۲۰۶، در دمای ۹۷ درجه، ناگهان چراغ آمپر آب روشن شده و عقربه دمای آب بسرعت تا محدوده قرمز حرکت می کند، همزمان دور تند فن نیز بکار می افتد. ولی بعد از چند ثانیه همه چیز به حالت عادی باز می گردد.

چراغ اخطار آب

شایع ترین علل بروز آن:
-علت خراب شدن رله دور آرام فن، و یا مقاومت فن رادیاتور است. که باید توسط تعمیرکار تست شود.
-دمای موتور عامل بسیار مهمی در خودرو های نسل جدید است و در صورت بی توجهی به آن، صدمات سنگینی به موتور وارد می شود.
در پژو ۴۰۵، سمند، و پارس، همزمان با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن می شود و بدون آنکه دمای آب از حد معمول بالاتر رود، بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود. این اتفاق هر چند دقیقه، تکرار می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
-به احتمال زیاد یکی از دو فن خنک کننده رادیاتور روشن نمی شود.

در خودرو پراید، با روشن شدن فن رادیاتور، چراغ چک نیز روشن می شود، و با خاموش شدن فن، چراغ چک نیز خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
-علت، عمل نکردن دور آرام فن رادیاتور است که اغلب به دلیل خراب شدن مقاومت فن اتفاق می افتد.
-در برخی موارد نیز ECU موتور و یا رله های فن ایراد دارند.

در پژو ۲۰۶، در دور موتور پایین، چراغ اخطار فشار روغن روشن می شود و استپ چشمک می زند و با بالا رفتن دور موتور، چراغ نیز خاموش می شود. با رها کردن پدال گاز و پایین آمدن دور موتور، مجددا چراغ اخطار روشن می شود.

شایع ترین علل بروز آن:
-معمولا این اتفاق بدلیل نامرغوب بودن فیلتر روغن، و یا دیر عوض کردن آن بوجود می آید.
-ضعیف شدن پمپ روغن یا اویل پمپ.
-گرفتگی مسیرهای عبور روغن موتور.
-یاتاقان ها از بین رفته
-میل لنگ خراب هست
-کیفیت روغن پایین هست
-سیم کشی مورد دارد
-از فیلتر روغن ۶ سوراخ استفاده کنید
روغن بخاطر نفوذ آب یا بنزین رقیق شده هست
حلالی میل لنگ که خلاصی میل لنگ را می گیرد از بین رفته و باعث خرابی میل لنگ شده است

چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت ثابت روشن شده و خاموش نمی شود.

شایع ترین علل بروز آن:
-اگر کارکرد موتور تغییری نکرده باشد، احتمالا یکی از سنسورهای کمکی یا اطلاع رسانی کار نمی کند و یا اطلاعات درستی را ارسال نمی کند. در این حالت ایراد با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است و راننده می تواند تا نزدیک ترین تعمیرگاه رانندگی کند.
-اگر موتور بدرستی کار نمی کند و صداهای غیرمعمول شنیده می شود، بهتر است سریعا خودرو را خاموش کنید.

چراغ چک یا چراغ استپ (Engine Check , STOP) به صورت چشمک زن روشن و خاموش می شود.

شایع ترین علل بروز آن:

-این ایراد مربوط به یکی از قطعات حیاتی موتور است و در این حالت، موتور با لرزش کار کرده و یک یا چند سیلندر از مدار خارج می شوند. عمدتا علت این وضعیت، انژکتورها، کوئل، سیستم برق رسانی و جرقه زنی است. در این حالت، بهتر است خودرو را خاموش کرده و به تعمیرگاه منتقل کرد.

روشن شدن چراغ ABS و Airbag.

چراغ ایربگ
شایع ترین علل بروز آن:
-در صورت روشن شدن این چراغها، عیب یابی توسط دستگاه دیاگ میسر است و به احتمال زیاد سیستم مربوطه (ABS، یا Airbag) عمل نخواهد کرد. مثلا در صورت تصادف، کیسه های هوا عمل نمی کنند.

روشن شدن چراغ باتری، چراغ اخطار دینام.

چراغ باتری
شایع ترین علل بروز آن:
-اگر این چراغها پس از روشن شدن موتور، همچنان روشن بمانند، یعنی شارژ باتری توسط دینام بدرستی انجام نمی شود. علت این وضعیت می تواند پاره شدن تسمه دینام، خرابی دینام و یا قطع شدن اتصالات مربوطه باشد.
در صورتیکه باتری خودرو توسط دینام شارژ نشود، در روز (که چراغهای ماشین خاموش است) حدودا یک ساعت می توانید به رانندگی ادامه دهید و بعد از آن موتور خاموش خواهد شد. این زمان در شب که چراغهای خودرو روشن است، به مراتب کمتر خواهد بود.
در چنین شرایطی بهتر است از وسایل الکتریکی غیر ضروری مثل: فندک، رادیو ضبط، کولر و بخاری استفاده نکنید، که بتوانید تا نزدیک ترین باتری سازی رانندگی کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
21 نظرات
  1. امید می گوید

    منم این مشکل را دارم فیلتر روغن سرکان انداختم فشنگی روغن عوض کردم اویل پمپ عوض کردم هنوز درست نشده اگر کسی این مشکل و داشت حل شده راهنمایی کنید ممنونم
    در اخر مکانیک میگه موتور باید بررسی شود ولی هزینش خیلی بالاست کلا رفته تو مخم مکانیک میگه سوار شو شاید تا ۱۰ سال هم هیچی نشه ولی اکثرا میگن باید برطرف بشه
    شماره من ۰۹۳۵۹۱۳۵۰۳۵

  2. علی اکبر حق مرادی می گوید

    بنده بعلت روشن شدن چراغ روغن واستپ که چشمک زن بود روغن و فیلتر وفشنگی عوض کردم حل نشده صدای موتور طبیعی بعد ۹۰کیلومتر کلا چراغ روغن واستپ خاموش شد بعد ۷کیلومتر دوباره همین اوضاع واقعااااااا کلافه شدم

    1. کارستان می گوید

      سلام روغن با کیفیت بریزید اگر خاموش نشد اویل پمپ و بعد یاتاقان بررسی کنید .

  3. سعید می گوید

    منم 206دارم وقتی گرم میشه حالت درجا چشمک میزنه چراغ روغن فشنگی فیلتر روغن اویل پمپ عوض کردم هنو درس نشده راهنماییم کنین اگ درس کردین شما ماشینتونو ممنونتونم🙏🏻

    1. حاجیان می گوید

      گفتن که یا سیم کشی یا یاتاقان سوپاپ

  4. پدرام می گوید

    هرچی که بگی روعوض کردم مشکل برطرف نشددیگه اعصابم داغون شده

    1. کارستان می گوید

      آخرین راه حل تعمیر اساسی موتور هست

  5. حمید می گوید

    دوستان که مشکل چراغ روغن در حالت درجا و با گاز دادن خاموش میشه چراغ روغن و استپ 206تیب 2مخصوصا
    طبق تجربه خودم فقط با عوض کردن فیلتر سرکان مشکلم رفع شد اینقدر گفتن آور پمپ فشنگی لاغری میلنگ و کلی دیگه ولی با فیلتر سرکان خداروشکر رفع شد ممنون از همه اونایی که گفتن و راهنمایی کردم منم با تجربیات دوستان به این نتیجه رسیدم

  6. hadi می گوید

    بخدا دو هفته میشه ماشین منم که ۲۰۶ هستش واقعأ اسیرم کرده دگ خسته شدم…😖😖

  7. hadi می گوید

    سلام وقت بخیر
    “ در پژو ۲۰۶، در دور موتور پایین، چراغ اخطار فشار روغن روشن می شود و استپ چشمک می زند و با بالا رفتن دور موتور، چراغ نیز خاموش می شود. با رها کردن پدال گاز و پایین آمدن دور موتور، مجددا چراغ اخطار روشن می شود “
    * در این مورد مشکل کدام ایراد احتمال خیلی زیادی دارد که اتفاق افتاده باشد؟؟…

    1. کارستان می گوید

      سلام روغن و فیلتر روغن و سنسور روغن بررسی شود

      1. پدرام می گوید

        روغن وفیلترروغن وفشنگی روغن هم تعویض کردم مشکل برطرف نشد

        1. کارستان می گوید

          از روغن و فیلتر روغن باکیفیت استفاده کنید و در مراحل بعدی اویل پمپ و یاتاقان بررسی کنید.

  8. حسین می گوید

    سلام پژو 206 تیپ 2 دارم موقع گرم شدن موتور در حالت ایستادن چراغ روغن و استپ روشن میشد فیلتر روعن را عوض کردم درست نشد فشنگی روغن را عوض کردم درست نشد آیل پمپ را عوض کردم درست نشد چند تعمیر گاه رفتم گفتند موتور باید تعمیر بشه روغن از زیر یاتاقان گریز داره به پیشنهاد تعمیرکار قاب پایه فیلتر روغن و فیلتر وروغن سرکان گرفتم تعویض کرد خوب شد.

    1. پدرام می گوید

      نمیدونم بخذا حالااینارم عوض میکنم اگه درست شد میگم

  9. A می گوید

    سلام دوستان من این مشکل و داشتم چندتا قطعه رو عوض کردم درست شد (رانا )پمپ روغن ،مهره روغن سوکت فیلتر روغن ،فیلتر روغن .یا علی

  10. رضا می گوید

    سلام دوستان
    چراغ روغن و چراغ ایست برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ برای من چشمک میزد مثل بقیه پایه فیلتر روغن و فیلتر و فشنگی روغن و اویل پمپ دوباره روغن sm اسپیدی ریختم و فیلتر عوض کردم آخرش رسیدیم به باز کردن موتور که من موافق نبودم .سوکت فشنگی روغن رو دراوردم ولی باز خطا بود در آخر با یک فرد خیلی باتجربه و عیب رو پیداکردیم و موتور باز نشد واما ایراد سیم فشنگی روغن داخل ماکارونی روکش اش لخت شده بود و زمان روشن شدن باعث چشمک چراغ ها شده بود سیم و سوکت رو تعدگویض وردم درست شد و این تجربه رو به اشتراک گذاشتم تا تعمیر اساسی ۲۰ میلیونی الکی ندی .دعای خیر کنید ممنونم.🌹

    1. محسن می گوید

      سلام داداش
      آدرس این مکانیکت رو به منم میدی منم همین مشکل رو دارم 😞😞

    2. پدرام می گوید

      داداش منم این مشکل رودارم پدرم دراومده بخدا خداکنه بااینکارکه گفتی درست بشه دمت گرم

      1. امید می گوید

        من فیلتر روغن عوض کردم فشنگی روغن عوض کرد اویل پمپ عوض کردم درست نشد هر روز به ده تا مکانیکی سر زدم هر نقطه تهران اخر سر یه مکانیک گفت پایه فیلتر عوض کن و با عوض کردن پایه فیلتر روغن مشکلم حل شد .

      2. امید می گوید

        من ۲۰۶ داشتم همه کار کردم درست نشد تا رسیدم به تعمیر موتور
        با پیشنهاد یه مکانیک پایه فیلتر روغن عوض کردم درست شد تا هزینه ۳۰ میلیونی نکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.