چرا چراغ استاپ یا آب یا روغن یا abs روشن می شود؟

0

تا چه حد با چراغ‌های هشداردهنده خودروی خودتون آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که علت روشن شدنشون چیه و چه مشکلاتی رو نشون میدن؟ برای خاموش شدن این چراغ‌ها چه کارهایی رو می‌تونیم انجام بدیم؟ در این مقاله با هم علت روشن شدن چراغ استاپ یا آب یا روغن یا abs رو بررسی و راهکار مناسب برای رفع مشکلات بوجود آمده رو معرفی می‌کنیم.

 علت روشن شدن چراغ STOP  علت روشن شدن چراغ stop سمند  علت روشن شدن چراغ stop پژو 206  چراغ stop دنا  دلایل روشن شدن چراغ روغن  علت بالا رفتن آمپر آب پراید  علت بالا رفتن آمپر آب  روشن شدن چراغ abs  مجله مکانیک  مجله خودرو کارستان  دانستنی های فنی خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  آموزش مکانیک خودرو  آموزش عیب یابی خودرو

همه‌ی خودروهای امروزی تحت فرمان کامپیوتر مرکزی یا ECU هستند. ECU از طریق سنسورهایی که در بخش‌های مختلف موتور وجود داره، اطلاعات وضعیت موتور رو دریافت می‌کنه و با استفاده از نرم‌افزارهایی که داره، پارامترهای موتور رو تغییر و کل سیستم رو بررسی می‌کنه. حالا اگه سنسورهای موجود در موتور از کار بیافتند یا اطلاعاتی خاص و خارج از محدوده امن ارسال کنند، چراغ های خطر، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد. درنتیجه راننده قبل از اینکه دیر بشه و آسیب جدی به خودرو برسه، می‌تونه خیلی سریع مشکل رو رفع کنه.

علت روشن شدن چراغ Stop

اگه متوجه شدید که چراغ استاپ خودروتون روشن شده، احتمالا با یکی از مشکلات زیر مواجه هستید:

  • کاهش سطح روغن ترمز
  • بالا بودن ترمز دستی و یا مشکل در میکروسوئیچ آن
  • اتمام لنت ترمز
  • قرارگیری خودرو در سراشیبی
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • پاره شدن تسمه تایم

در زمان روشن شدن این چراغ باید حتما و خیلی سریع خودرو رو نگه دارید و تا رفع مشکل حرکت نکنید. این چراغ با چراغ‌های هشداردهنده روغن، سیستم خنک کننده، ترمز دستی، روغن ترمز و سیستم الکترونیکی ترمز در ارتباطه و به همین دلیل باید تا جای ممکن سریع و قبل از استارت رفع بشه.

علت روشن شدن چراغ آمپر آب

حتما شنیدید که میگن رنگ رخسار خبر می‌دهد از سِر درون! اینجا هم روشن شدن چراغ آمپر آب نشون میده که دمای آب در رادیاتور خیلی بالا رفته و به دنبالش دمای موتور هم در حال بالا رفتنه و ممکنه که رنگ رخسار ماشین شما آسیب ببینه! چون خطر جوش آوردن ماشین وجود داره پس بهتره که در سریع‌ترین زمان ممکن یه گوشه پارک کنید و برای خنک کردن خودروتون اقدام کنید.

دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن پراید روشن شدن چراغ روغن 206 علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت یاتاقان زدن خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو علائم خراب شدن اویل پمپ

اما گاهی اوقات ممکنه که ببینید چراغ آمپر روشن شده ولی نه آب رادیاتور جوش آورده نه موتور داغ کرده که می‌تونه به دلایل دیگه‌ای رخ داده باشه. دلایل این اتفاق رو میشه موارد زیر عنوان کرد:

  • کم شدن سطح آب رادیاتور

اصلی ترین دلیل روشن شدن این چراغ کم شدن سطح آب رادیاتوره که باعث داغ شدن موتور خودرو میشه. بهترین کار اینه که بعد از خنک شدن موتور، درب رادیاتور رو باز و میزان سطح محلول خنک کننده رو بررسی کنید؛ در صورت کم شدن سطح آب، اون رو با ضدیخ یا ضدجوش مناسب پر کنید.

  • هوا گرفتن رادیاتور

در صورتی که هواگیری رادیاتور خوب انجام نشه، باعث میشه تا به جای آب، کمی هم بخار آب در لوله‌های خنک‌کننده جریان پیدا کنه. خوبه بدونید که دمای این بخار از مایع خنک‌کننده بیشتر میشه و به سنسورهای تعیین دمای آب یا فشنگی آب اخطار میده و میزان دمای بیشتری ثبت و درنتیجه چراغ هشدار روشن میشه.

  • مشکل ECU

چراغ آمپر آب به خاطر وجود خطا در ECU و کامپیوتر خودرو هم روشن میشه که در اغلب مواقع با مراجعه به مراکز دیاگ و دیاگ زدن خودرو، کاملا رفع میشه.

  • ایراد در فشنگی

گاهی اوقات هم ممکنه که واقعا مشکلی نباشه اما چراغ آپمر آب روشن بشه. چطور؟ وقتی که فشنگی آب خودرو خراب بشه یا عملکرد صحیحی نداشته باشه، گزارشات اشتباهی به ECU ارسال و به اشتباه، چراغ آمپر روش و یا به صورت چشمک زن، روشن و خاموش میشه. در این بهترین راه اینکه از یه متخصص کمک بگیرید و مطمئن بشید که ایراد اصلی از فشنگیه بعد اون رو با یه فشنگ سالم تعویض کنید.

  • خرابی فن‌های خنک کننده رادیاتور

در صورتی که فن‌های خنک کننده رادیاتور به مشکل خورده باشند، آب و مایع خنک کننده داخل رادیاتور داغ کرده و درنتیجه باعث موتور گرم میشه. خرابی فن رادیاتور باید هر چه سریعتر برطرف بشه. اگه این مشکل در زمان رانندگی رخ داد، باید خیلی سریع توقف و خودروتون رو خاموش کنید تا موتور از این بیشتر داغ نشه‌ و بخش دیگه‌ای از خودرو آسیب نبینه.

علت روشن شدن چراغ ABS

یکی از اصلی‌ترین امکانات خودروها رو میشه سیستم ABS معرفی کرد که به سیستم ضد بلوکه ترمز هم معروفه. این سیستم وظیفه داره تا مطمئن بشه که لاستیک در زمان ترمز به طور کامل با جاده تماس پیدا می‌کنه و خطری متوجه راننده نشه. اغلب اوقات هم این سیستم ترمز وقتی که خودرو روی سطح مرطوب یا سست ترمز می کنه، فعال میشه. اما چرا چراغ ABS روشن میشه؟

صدای خرخر ماشین از کجاست علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن علت روشن شدن چراغ abs پراید اطلاعات فنی خودرو روشن شدن چراغ ای بی اس آموزش مکانیک خودرو علت ضعیف شدن ترمز

چند سنسور مختلف به ترمزهای ABS کمک می‌کنند تا عملکرد دقیق چرخ‌ها رو بسنجند و از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کنند. حالا اگه سیستم ترمز به مشکل بخوره، این سنسورها پیام وجود مشکل رو به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و درنتیجه کامپیوتر اون رو با روشن شدن چراغ ABS به راننده نشان میده. خوبه بدونید که وجود نقص در سیستم ترمز ضد قفل در زمان ترمزگیری، می‌تونه تسلط راننده روی خودرو رو کم کنه و حتی در سرعت‌های بالا منجر به خسارات غیر قابل جبرانی برای خودرو یا سرنشینان آن بشه. از جمله مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ ABS میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیوز ABS سوخته باشه
  • سطح روغن ترمز کم شده باشه
  • رله ABS خراب شده باشه
  • سنسورهای چرخ به خوبی کار نکنند
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابجا شده‌ باشند
  • پمپ ABS به مشکل خورده باشه

علت روشن شدن چراغ روغن

یکی از چراغ‌هایی که بهتره همیشه خاموش باشه و روشن نشه، چراغ روغنه؛ باور کنید که به نفع همه‌‌ست! روشن شدن این چراغ نشون میده که یه اتفاق خطرناک در جریانه. البته این چراغ از آن دسته چراغ‌هاییه که در کل خیلی کم روشن میشن، اما با این حال روشن شدن اون می‌تونه به دلایل مختلفی رخ بده:

  • ایراد در فیلتر روغن

در صورتی که فیلتر روغن به خوبی بسته نشده باشه یا مشکل داشته باشه، نشتی روغن رخ میده و چراغ روغن روشن میشه. علاوه بر این در صورتی که نوع فیلتر روغنی که در خودروتون استفاده می‌کنید هم مناسب و استاندارد نباشه، امکان داره که سطح فشار روغن کاهش پیدا کنه و به خاطر اون چراغ روغن خودرو روشن بشه.

تعمیر خودرو مکانیک خودرو عیب یابی خودرو علت روشن شدن چراغ روغن پراید دلایل روشن شدن چراغ روغن علت روشن شدن چراغ روغن 405 بهترین تعمیرگاه پراید

  • کاهش سطح فشار روغن در موتور

چراغ روغن خودرو به خاطر کم شدن سطح فشار روغن در موتور هم روشن میشه. در واقع این عامل اصلی ترین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن این چراغه. اما چرا؟ ببینید وقتی سطح فشار روغن در موتور کم میشه، می‌تونه موجب افزایش فشار روی موتور بشه که درنتیجه اون حتی حتی سوختن موتور هم ممکنه اتفاق بیافته که مسلما خیلی خطرناکه! در واقع زمانی که روغن موتور کمه، اجزای موتور با اصطکاک بیشتری با هم برخورد می‌کنند و به دنبالش موتور به شدت داغ میشه.

هر کدوم از این موارد می‌تونند موجب بروز آسیب‌های جدی در موتور بشوند و برای راننده و سرنشینان خطرات زیادی به دنبال داشته باشند. دقت کنید اگه روشن شدن چراغ روغن خودرو به خاطر این علته، باید حتماً خودرو رو متوقف و خاموش کنید و به سرعت با امداد خودرو تماس بگیرید. امداد خودرو آقای امداد در این شرایط با نیروهائی کاربلد و تجهیزات و امکانات کامل آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

  • ترکیب آب و روغن یا بنزین و روغن

روغن مناسب برای موتور، روغنیه که از کیفیت بالایی برخوردار باشه و در کنارش خالص باشه. وجود ناخالصی در روغن باعث میشه که کیفیت روغن کم و درنتیجه چراغ روغن روشن بشه. در این بین وجود ناخالصی آب با روغن یا در برخی موارد بنزین با روغن از همه شایع‌تر هستند. اغلب اوقات علت اصلی اضافه شدن آب به روغن، خرابی واشر سیلندره در صورتی که اضافه شدن بنزین به روغن به طور معمول به دلیل مشکل در انژکتورها رخ میده.

  • کاهش میزان روغن

اگه مدت زیادیه که به ماشین‌تون رسیدگی نکردید و نمیدونید که وضعیت روغن اون چجوریه، به احتمال زیاد علت روشن شدن چراغ روغن شما، کاهش میزان روغنه! در چنین زمان هایی سطح روغن خودرو کم و چراغ روغن خودرو به عنوان آلارم روشن میشه. البته بعضی مواقع، علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین می‌تونه به دلیل نوسانات برقی هم باشه!

  • روغن موتور نامناسب

ممکنه بگید که من به تازگی روغن موتور رو عوض کردم، پس چرا باز هم این چراغ روشن شده؟ گاهی وقتا مشکل از سطح و میزان روغن نیست، بلکه کیفیت روغنه که مناسب خودرو نیست. روغن موتور نامناسب توانایی این رو نداره که اصطکاک بین اجزای موتور رو کاهش بده؛ پس به دنبالش آسیب موتور و اجرای اون رو می‌تونیم انتظار داشته باشیم. در این زمان کامپیوتر با روشن کردن چراغ روغن به ما این اخطار رو میده که هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنیم.

  • ایراد در یاتاقان‌ها

با اینکه چندان رایج نیست و خیلی کم اتفاق می‌افته، اما گاهی به مشکل خوردن یاتاقان ها هم می‌تونه باعث روشن شدن چراغ روغن بشه. البته رفع این مشکل یکم هزینه‌بره و می‌تونه خرج زیادی روی دستتون بزاره.

دلایل روشن شدن چراغ روغن راهکار خاموش کردن چراغ روغن روشن‌ شدن چراغ روغن روشن شدن چراغ روغن 206 روشن شدن چراغ روغن رانا روشن و خاموش شدن چراغ روغن پراید علت روشن شدن چراغ روغن 405 علت روشن شدن چراغ روغن پراید علت روشن شدن چراغ روغن سمند علت روشن شدن چراغ روغن مزدا3 علت روشن شدن چراغ روغن واستپ 206 آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودر

چه زمانی روشن شدن چراغ روغن رو جدی بگیریم؟

همون طور که گفتیم این چراغ خیلی مهمه و اگه روشن شد بدون توجه به شرایط و هر چیزی باید خیلی سریع به دنبال چاره باشیم. روشن شدن چراغ روغن هم بصورت دوره‌ای و هم به صورت دائمی باید جدی گرفته و خیلی سریع علت‌یابی و رفع بشه. عدم توجه به علت روشن شدن این چراغ می‌تونه خسارات سنگینی رو روی دستتون بزاره.

اما گاهی اوقات هم پیش میاد که این چراغ‌ها با هم روشن میشن؛ مثل روشن شدن چراغ استپ با چراغ آب یا چراغ روغن با استپ و… . در این زمان با قطعیت بیشتری می‌تونیم بگیم که اشکال از کدوم بخش خودروعه و البته که خیلی سریع‌تر هم رفعشون می‌کنیم.

علت روشن شدن چراغ استپ و باطری روشن شدن چراغ باطری ۲۰۶ علت روشن شدن چراغ دینام علت روشن شدن چراغ باطری ۴۰۵ علت روشن شدن چراغ باتری آموزش برق خودرو آموزش باطری سازی بهترین باطری ساز تهران

علت روشن شدن چراغ آمپر آب و استپ

روشن شدن همزمان این چراغ‌ها اغلب در پژو ۴۰۵، سمند، و پارس و خانواده RD رخ میده. به این صورت که با رسیدن آمپر آب به درجه وسط، چراغ آمپر آب و استپ روشن میشن و بدون اینکه دمای آب از حد معمول بالاتر بره، بعد از زمان کوتاهی خاموش می‌شوند. این اتفاق ممکنه که هر چند دقیقه یکبار تکرار بشه. اگه این اتفاق وقتی که درجه آب پایینه و فن هم یکسره و بدون مشکل کار می‌کنه روشن بشه، به احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو یا ECU یا سیم‌کشیه.

به همین دلیل در این زمان باید خیلی سریع به نمایندگی یا تعمیرگاه برید و برای تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ECU اقدام کنید. همچنین می‌تونید با ما در امداد خودرو آقای امداد تماس بگیرید تا امدادرسانان ما در زمانی کوتاه مشکل شما رو رفع کنند.

اما اگه متوجه شدید که دمای آب بالا رفته، پس یعنی موتور به جوش آوردن نزدیک شده و به احتمال بالا یک بخش از سیستم خنک کننده با مشکل مواجه شده. یکی از شایع‌ترین آن‌ها وقتیکه که فن‌های رادیاتور به خوبی کار نکنند. در این زمان اول از همه باید فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای که داخل محفظه موتور سمت راننده و پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر قرار دارند، بررسی بشوند. داخل این جعبه، همیشه ۴ فیوز سبز رنگ وجود داره که ۲ تا از آن‌ها یدک و متمایل به سمت جلو خودرو و ۲ تا فیوز دیگه اصلی و سفت هستند. در صورتی که این دو تا معیوب بودند، می‌تونید اون‌ها رو با یدکی‌ها تعویض کنید.

بعد از اینکه از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای مطمئن شدید، حالا نوبت به هواگیری فن‌ها می‌رسه! برای این کار کافیه تا اول خودرو رو خاموش و به اون اجازه بدید تا خوب خنک شه. بعد دو پیچ هواگیری که قبل و بعد از ترموستات قرار دارند و برنجی و پلاستیکی هستند رو با احتیاط باز و از درب رادیاتور به آن آب اضافه کنید. این کار رو تا جایی ادامه بدید که آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزنه. درنهایت ضد یخ رو به مقدار مناسب اضافه و پیچ ها و درب رادیاتور رو محکم ببندید.

اگه باز هم چراغ‌ها روشن موندند و خودرو باز هم جوش آورد، میشه گفت که ایراد از ترموستات، سنسورآب و فن ها، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی هستش و باید توسط یه متخصص بررسی بشه.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.