نحوه هواگیری رادیاتور مجهز به پیچ هواگیری و بدون پیچ هواگیری

0

هواگیری رادیاتور ماشین چطور انجام می شود؟

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

رادیاتور یکی از قطعات با اهمیت و کاربردی در هر خودرویی است که به صورت مستقیم بر عملکرد موتور تاثیر می گذارد و در صورتی که به درستی کار نکند، موتور خودرو خنک سازی نشده و با مشکلاتی در کارکرد خود روبرو خواهد شد.

در شرایطی ممکن است که هوا به رادیاتور خودرو وارد شده و عملکرد آن را مختل سازد. از این روز با آموزش هواگیری رادیاتور خودرو می توان این مشکل را به موقع و به درستی برطرف ساخت تا از حوادث ممکن بر اثر این اختلال جلوگیری کرد. در اینجا و در ادامه مطلب با رویتا خودرو همراه باشید تا با روش و چگونگی هواگیری رادیاتور ماشین آشنا شوید.

هوا کشیدن رادیاتور ماشین

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

نخست باید به این موضوع اشاره کرد که احتمال آن وجود دارد تا در حین ریختن آب داخل رادیاتور خودرو، مقداری هوا نیز به همراه آن به مخزن وارد شود. هوای ورودی به طور مستقیم در نحوه کار رادیاتور خودرو، تاثیر خواهد گذاشت و عملکرد آن را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین لازم است تا به صورت دوره ای در خصوص هواگیری رادیاتور خودرو اقدام مناسب انجام پذیرد تا آب موجود در رادیاتور به شکل یکپارچه در آن جریان یافته و مولکول های هوا موجب اختلال نگردند.

روش های هواگیری رادیاتور ماشین

عمدتا ماشین ها محلی پیچ شده برای هواگیری رادیاتور در خود دارند که در ادامه به این روش هواگیری خواهیم پرداخت. همچنین در روش های بعدی به نحوه هواگیری برای ماشین هایی که پیچ هواگیری ندارند خواهیم پرداخت.

نحوه هواگیری رادیاتور مجهز به پیچ هواگیری

تعویض آب رادیاتور پراید آموزش تصویری تعویض آب رادیاتور 206 تعویض آب رادیاتور سمند تعویض آب رادیاتور پژو 405 تعویض آب رادیاتور ال 90 تعویض ضدیخ پژو پارس تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مکانیک پراید پیچ تخلیه رادیاتور پراید کجاست پیچ تخلیه رادیاتور پژو پیچ تخلیه رادیاتور سمند آموزش هواگیری رادیاتور سمند

اگر در قسمت بالایی موتور یعنی جایی که شلنگ رادیاتور به موتور وصل میشود، یک پیچ تنها مشاهده کردید، بدانید که این پیچ مربوط به هواگیری خودرو میباشد. البته ممکن است که شرکت سازنده خودرو شما چند پیچ را برای این کار تعبیه کرده باشد.(بهتر است که محل دقیق را از دفترچه راهنما مشاهده کنید)

مراحل هواگیری به رادیاتور پیچ دارد

  1. برای هواگیری رادیاتور خودرو باید موتور خاموش و سرد باشد تا آب موجود در لوله‌ها داغ نباشد و سبب سوختگی نشود (اگر موتور روشن باشد، به دلیل فعالیت پمپ، با باز کردن پیچ هواگیری آبی که در لوله جریان دارد از آن خارج می‌شود).
  2. سپس لوله رابط بین رادیاتور و موتور را بررسی کرده و پیچ هواگیری را پیدا می‌کنیم و این پیچ را باز می‌نماییم.
  3. بعد لازم است که مقداری آب جوش آمده و ترجیحا فاقد املاح را به داخل رادیاتور بریزیم و در این حالت مقداری از آب موجود در رادیاتور و لوله رابط بین رادیاتور و موتور، از طریق پیچ هواگیری خارج می‌شود‌.
  4. از آنجا که هوای موجود در مقدار آب جریان یافته در موتور و رادیاتور یکدست و یکپارچه از طریق پیچ هواگیری خارج نمی‌شود، لذا باید ریختن آب در رادیاتور را تا جایی ادامه دهیم که
  5. این آب‌ها به شکل پیوسته و یکدست و با نظم کافی از پیچ‌های هواگیری خارج شوند و نسبت به هواگیری کامل رادیاتور اطمینان حاصل کنیم.
  6. پس از هواگیری نیز بستن پیچ‌های هواگیری و دریچه رادیاتور به شکل کامل و صحیح ضرورت دارد.

هواگیری رادیاتور به کمک دو جک

تعویض آب رادیاتور پراید آموزش تصویری تعویض آب رادیاتور 206 تعویض آب رادیاتور سمند تعویض آب رادیاتور پژو 405 تعویض آب رادیاتور ال 90 تعویض ضدیخ پژو پارس تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مکانیک پراید پیچ تخلیه رادیاتور پراید کجاست پیچ تخلیه رادیاتور پژو پیچ تخلیه رادیاتور سمند آموزش هواگیری رادیاتور سمند

برخی از هواگیری ها ممکن است با روش توضیح داده شده قابل رفع نباشد. به کمک این روش میتوانید از هواگیری رادیاتور خودرو خود اطمینان حاصل فرمایید.

  1. وسیله نقلیه خود را روی یک سطح هموار پارک کنید.
  2. از خنک بودن موتور و رادیاتور اطمینان حاصل کنید.
  3. برای جک کردن جلوی وسیله نقلیه خود از جک کف استفاده کنید تا گردن رادیاتور در سطح بالاتری از موتور قرار گیرد. سپس ، وسیله نقلیه را با پایه جک در هر طرف محکم کنید.
  4. چرخ های عقب را با استفاده از چند بلوک مسدود کنید.
  5. ترمز دستی را بالا بکشید.
  6. درپوش را بردارید و سپس موتور خودرو را روشن کرده و بخاری را در حالت روشن قرار دهید.
  7. صبر کنید تا موتور گرم شود
  8. هنگامی که موتور به دمای کار می رسد ، جریان مایع خنک کننده را با مشاهده از طریق گردن پر کننده رادیاتور مشاهده خواهید کرد. چند ثانیه صبر کنید تا سیستم هوا را بیرون بکشد. سپس موتور را خاموش کنید.
  9. وقتی موتور خنک شد ، درپوش رادیاتور را تعویض کرده و پایه های جک را بردارید.
  10. در صورت لزوم مایع خنک کننده به رادیاتور اضافه کنید.

نحوه هواگیری رادیاتور بدون پیچ هواگیری

PEUGEOT 2008 راهنمای خرید خودرو قیمت پژو 2008 مشاوره خرید خودرو مشخصات پژو 2008 معایب و مزایای پژو 2008 مقایسه پژو 2008 مقایسه خودرو MG GS امکانات ام جی GS قیمت ام جی GS معایب و مزایای ام جی GS مقایسه ام جی GS مقایسه ام جی GS با پژو 2008

هواگیری ماشین های بدون پیچ کمی متفاوت از روش قبلی میباشد. در ابتدا از خنک بودن اب رادیاتور و موتور اطمینان حاصل کنید.

  1. درپوش را بردارید.
  2. رادیاتور را با ترکیب 50 به 50 درصد اب مقطر و ضد یخ تا پایین گردن رادیاتور پر کنید.
  3. درپوش رادیاتور قرار دهید و سپس موتور را روشن کرده و بخاری ماشن را در بالاترین حالت قرار دهید.
  4. اجازه دهید موتور به دمای گرمی برسد. هنگامی که موتور به دمای گرم می رسد ، جریان خنک کننده را از طریق گردن رادیاتور مشاهده خواهید کرد. همچنین ، شیلنگ رادیاتور داغ خواهد شد.
  5. چند ثانیه صبر کنید تا مایع خنک کننده جریان یابد. سپس احساس خواهید کرد که بخاری هوای گرمی میدهد که در این مرحله هوا از سیستم تصفیه شده است.
  6. حالا بخاری و موتور را خاموش کنید و اجازه دهید که خنک شود.
  7. در صورت لزوم ، خنک کننده بیشتری به رادیاتور اضافه کنید تا سطح آن به پایین گردن رادیاتور برسد.
  8. پس از افزودن مایع خنک کننده بیشتر ، شلنگ رادیاتور فوقانی را فشار دهید تا هوا خارج شود و در صورت لزوم ، مایع خنک کننده بیشتری اضافه کنید.
  9. درپوش را تعویض کنید.
  10. موتور را روشن کنید تا به دمای نرمال برسد.
  11. حالا موتور را تست کنید ببینید که رادیاتور کار خود را به درستی انجام میدهد یا خیر.
  12. طی چند روز آینده سطح خنک کننده را روی مخزن کنترل کنید و در صورت لزوم مایع خنک کننده اضافه کنید.

هواگیری ماشین های بدون درب رادیاتور

رادیاتور برخی از ماشین های جدید و مدرن نیز بدون درب میباشد که در این قسمت به هواگیری رادیاتور این خودرو ها میپردازیم.

  1. گیربکس را روی دستی یا اتوماتیک تنیم کنید.
  2. ترمز اضطراری را تنظیم کنید.
  3. هود را باز کنید و سیستم را با ضد یخ و آب مقطر توصیه شده (مخلوط 50/50) از طریق مخزن پر کنید.
  4. درپوش مخزن را تعویض کنید.
  5. موتور را روشن کنید.
  6. بخاری را بر روی حال مکس روشن کنید تا سیستم خنک کننده شروع به کار کند.
  7. دور موتور را در فواصل زمانی مختلف 10 تا 15 ثانیه به حدود 2000 دور در دقیقه برسانید تا به از بین بردن حباب های هوا کمک کند.
  8. موتور خاموش کنید و اجازه دهید که خنک شود و در صورت نیاز نیز ضد یخ به رادیاتور اضافه کنید.

چرا باید هواگیری رادیاتور خودرو را انجام دهیم؟

تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند درب رادیاتور پراید خرابی درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور وظیفه درب رادیاتور دلایل جوش اوردن خودرو جلوگیری از جوش آوردن موتور جوش آوردن خودرو جوش آوردن کوییک دلیل جوش آوردن ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش آوردن پژو پارس علت جوش آوردن پژو 405 مجله مکانیک آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو

چیزی که درباره رادیاتور ماشین می دانیم این است که به وسیله جریان یافتن آب در سیستم خنک کننده، موتور خودرو نیز خنک خواهد شد. در واقع با روشن کردن موتور اتومبیل، آب در سیستم خنک کننده به جریان درآمده و موجب خنک سازی موتور خواهد شد. بنابراین در صورتی که این چرخش آب به درستی صورت نگیرد، موتور به اندازه کافی خنک نشده و در عملکرد آن می تواند اختلالاتی بروز پیدا کند. با گرم شدن موتور و بالا رفتن حرارت آن، مشکلات بزرگتری اتفاق افتاده و هزینه های بیشتری برای مالک خودرو تراشیده خواهد شد.

اگر در میان آب موجود در رادیاتور هوا وجود داشته باشد و به عبارتی این هوا در مسیر جریان یافتن آب قرار گیرد، سیستم خنک کننده قادر نخواهد بود که عمل خنک کردن موتور را به درستی انجام دهد. وقتی در کنار آب موجود در رادیاتور، هوا هم وجود داشته باشد، شلنگ‌هایی که سبب انتقال آب از رادیاتور به موتور می شوند و در این مسیر قرار دارند، به جز آب، حامل هوا نیز خواهند بود و این باعث افزایش دمای موتور خواهد شد.

هر آن قدر که میزان هوای موجود در شنلگ های سیستم خنک کننده بیشتر باشد و مولکول های هوای بیشتری در میان مولکول های آب جریان داشته باشند، خنک سازی موتور بیشتر با اختلال روبرو خواهد شد و باید انتظار افزایش حرارت موتور و آسیب دیدن آن از این جهت را داشته باشیم.

با این حساب لازم است که حتما به صورت دوره ای نسبت به هواگیری رادیاتور خودرو اقدام کرده و از این وضعیت و آسیب های ناشی از آن جلوگیری موثری به عمل آورد.

علائم هواکشی رادیاتور

پیچ برنجی و پیچ پلاستیک برای هواگیری در خودروهای سمند ،پژو پارس و 405 موتور xu7

 

برای اینکه بدانیم چه موقع خودروی ما نیاز به هواگیری دارد، یک سری علائم وجود دارد که با توجه به آن ها می توان زمان لازم برای انجام این عمل را تشخیص داد. مهم ترین این علائم، بالا رفتن درجه آمپر خودرو است که در شرایط عادی نباید از حد نرمال خود بالاتر رفته و این حد را پشت سر بگذارد.

در صورتی که می بینید درجه آمپر خودرو بالا می رود، حتما باید نسبت به این مورد مشکوک شده و برای رفع آن اقدام نمایید. به هیچ وجه منتظر نمانید تا موتور خودرو جوش آورده و آسیب های ناشی از آن را تجربه کند، بلکه به موقع و قبل از این موضوع، برای هواگیری رادیاتور ماشین خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

  • روی داشبورد یا دماسنج ماشین بدون دلیل، حرارت خیلی بالا و غیرعادی نشان داده می شود
  • مایعات از رادیاتور می جوشد و به بیرون می زند.
  • موتورتان بوهای عجیب می دهد مخصوصا بوی شیرین (که ناشی از نشت یا سوختن مایع ضد یخ است)
  • به صورت ایده آل، بهتر است رادیاتور را پس از تعمیر یا تعویض یکی از قطعات سیستم خنک کننده هواگیری کنید. طی تعمیر، ممکن است هوا در سیستم جمع شود – پس از تعمیر و اصلاح رادیاتور ماشین، نگاهی به دما سنج بیندازید.

دلایل هواگیری رادیاتور

  • خرابی سیستم خنک کننده
  • کم شدن‌ آب رادیاتور و بخار شدن آن
  • نشت آب از در رادیاتور
  • نشتی مایعات از قسمت‌های مختلف رادیاتور
  • باز کردن در رادیاتور در دمای بالا
  • پارگی لوله‌ها و شل بودن در رادیاتور

کلام آخر

همان‌طور که خواندید، اهمیت هواگیری رادیاتور خودرو بسیار بالا است و می‌بایست با دقت زیاد و به روش اصولی انجام شود. با استفاده از روش‌های فوق، شما می‌توانید نسبت به هواگیری رادیاتور سمند و هواگیری رادیاتور پراید اقدام نمایید و عملکرد این قطعه در این خودروها را تضمین نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.