نحوه فعال کردن سوئیچ اینرسی و محل قرارگیری آن در خودروها کجاست ؟

0

برای این منظور کافیست محل سوئیچ اینرسی در خودرو را پیدا کرده، انگشت خود را در قسمت بالای آن که حالتی فشاری دارد قرار داده و سپس با فشار آوردن روی آن باعث شویم گوی مربوطه که از سرجای خود حرکت کرده، دوباره به حالت اولیه خود بازگردد.

وظیفه اصلی سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین در خودرو، قطع کردن جریان بنزین به هنگام ضربات و یا تصادفات شدید می باشد.

 سوئیچ اینرسی
 سوئیچ اینرسی پراید
 سوئیچ اینرسی پژو 405
 سوئیچ اینرسی چیست
 سوئیچ اینرسی سمند کجاست
 محل سوئیچ اینرسی پژو 206 کجاست
 قطع کن پمپ بنزین چیست
 فعال کردن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی معمولا در خودروهای مختلف مکان مشخصی نداشته و در هر خودرو بسته به نوع آن، محل قرارگیریش متفاوت می باشد. مکان سوئیچ اینرسی در خودرو را طراحان خودرو با توجه به کم ضربه و کم لرزش ترین مکان خودور انتخاب می کنند. به همین دلیل معمولا پیدا کردن آن کار دشواری بوده و نمی توان به سادگی آن را یافت. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در رابطه با مکان سوئیچ اینرسی و محل قرارگیری آن در خودروهای مختلف توضیحاتی را  خدمت شما ارائه دهیم.

سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید ناگهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.
با فشار دادن در پوش لاستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.

تست سوئیچ اینرسی

در خودروهایی که سوئیچ اینرسی بطور مستقیم به ECU متصل می باشد، با ضربه و تصادف خودرو، این سوئیچ برق ECU را به یکباره قطع کرده و منجر به خاموشی خودرو خواهد گردید. در خودروهایی نیز که سوئیچ اینرسی آن ها به پمپ بنزین متصل است، در صورت فعال شدن، این سوئیچ برق پمپ بنزین را قطع کرده و در نتیجه باعث می شود که بنزین به موتور نرسیده و خودرو خاموش گردد.

اگر با دست خود ضربه نسبتا محکمی به سوئیچ وارد کنیم، در اثر فعال شدن سوئیچ اینرسی خودرو خاموش می گردد.در صورت فعال شدن سوئیچ خودرو روشن نمی شود. مگر این که روی درپوش پلاستیکی آن را با انگشت فشرد تا گوی به محل اولیه خود برگردد.

در حقیقت این سوئیچ در حالت عادی بسته می باشد و در صورت وارد آمدن ضربه شدید به خودرو باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین یا ECU در خودرو می گردد.

علت قطع برق پمپ بنزین آموزش عیب یابی خودرو آموزش برق خودرو انواع سنسور خودرو علت سوختن پمپ بنزین سوئیچ اینرسی قطع شدن برق پژو 206

عیب یابی سوئیچ اینرسی

گاهی اوقات ممکن است در اثر تصادفات نه چندان شدید یا وارد آمدن تکان های شدید و یا ضرباتی، این سوئیچ فعال شده و باعث خاموش شدن موتور گردد. در این صورت حساسیت سوئیچ بالاست و برای بازگرداندن موتور به حالت اولیه لازم است که سوئیچ را دوباره به حالت اولیه خود، یعنی حالت بسته، در بیاوریم. لازم به ذکر است که تا زمانی که سوئیچ را به حالت اولیه خود برنگردانیم، به هیچ عنوان قادر به روشن کردن خودرو نخواهیم بود.

برای این منظور کافیست محل سوئیچ اینرسی در خودرو را پیدا کرده، انگشت خود را در قسمت بالای آن که حالتی فشاری دارد قرار داده و سپس با فشار آوردن روی آن باعث شویم گوی مربوطه که از سرجای خود حرکت کرده، دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. البته در خودروهایی که این سوئیچ در آن ها به ECU متصل است، ممکن است پس از روشن شدن خودرو، همچنان کد خطا در حافظه ECU بماند که برای رفع آن باید نسبت به دیاگ زدن خودرو اقدام نمود.

محل قرارگیری سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی چیست سوئیچ اینرسی پراید سوئیچ اینرسی پژو 405 سوئیچ اینرسی سمند کجاست قطع کن پمپ بنزین پراید خاموش شدن خودروپراید

سوئیچ اینرسی مکان مشخصی نداشته و در هر خودرو بسته به نوع آن، محل قرارگیریش متفاوت می باشد.

سوئیچ اینرسی در محلی از خودرو نصب می گردد که کمترین ارتعاش ممکن را داشته باشد زیرا این سنسور فقط در زمانی باید عمل کند که خودرو دچار تصادفی شدید شود. پس باید در محلی نصب شود که تکان های جاده و ارتعاشات کوچک باعث خاموش شدن خودرو نگردد.

معمولا در تمام خودروهای داخلی نظیر پراید، پژو، تیبا، سمند و غیره، سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین در زیر کاپوت خودرو قرار گرفته است. برای دیدن این سوئیچ کافی است درب کاپوت خودرو را باز کرده و سپس در قسمت انتهایی سمت چپ یا راست موتور قادر به مشاهده آن خواهید بود. این سوئیچ معمولا در مکانی از خودرو قرار می گیرد که لرزش موتور در کمترین حد ممکن در آن ناحیه باشد. البته باید به یاد داشته باشید که در برخی از خودروها که دارای سیستم ایربگ می باشند نظیر ۲۰۶ های تیپ دو و بالاتر، این سوئیچ حذف شده و وظیفه آن را سنسور های ایربگ انجام میدهند.

سمند و پارس

سوئیچ اینرسی پراید سوئیچ اینرسی پژو 405 سوئیچ اینرسی چیست سوئیچ اینرسی سمند کجاست رله قطع کن پمپ بنزین پراید قطع کن پمپ بنزین چیست قطع کن پمپ بنزین سمند انواع سنسور خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

۲۰۶

در برخی از خودروها که دارای سیستم ایر بگ می باشند نظیر ۲۰۶ های دو و بالاتر، این قطعه حذف شده و وظیفه آن را سنسور های ایربگ انجام میدهند و در هنگام ضربات فعال شده و خودرو را خاموش می نمایند.

مکان سوئیچ اینرسی در خودروهای خارجی

در خودروهای خارجی به دلیل تفاوت در طراحی، این سوئیچ ها معمولا در مکانی غیر از زیر درب کاپوت قرار می گیرند تا از لرزش های موتور حدلامکان دور باشند. در خودروهای خارجی معمولا این سوئیچ ها در بغل درب راننده یا سمت شاگرد قرار می گیرد و برای دسترسی به آن باید درپوش بغل درب را برداشته تا قادر به مشاهده آن باشیم.

همچنین برخی از خودروها نیز این سوئیچ را در زیر خودرو و در نزدیکی پمپ بنزین قرار می دهند تا سرعت بیشتری برای قطع کردن جریان بنزین داشته باشند. برخی از مدل ها نیز این سوئیچ را در کنار فیوزهای خودرو قرار می دهند و با باز کردن بغل درب خودرو و محل فیوزها می توان به آن دسترسی داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.