دلایل تبخیر روغن موتور و خروج بخار از آن

2

روغن موتور از جمله محصولات بسیار پراهمیتی است که برای یک خودرو باید استفاده کرد. استفاده از روغن موتور باکیفیت و مرغوب سبب کارکرد هر چه بهتر و مناسب‌تر موتور خودرو می‌شود .

 زمان تعویض روغن گیربکس  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک  زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک سراتو  زمان تعویض روغن گیربکس سانتافه  زمان تعویض روغن گیربکس پراید  زمان تعویض روغن گیربکس 206  زمان تعویض روغن گیربکس دنا  آدرس تعویض روغنی های تهران  آموزش تعویض روغن

لازم است که با انتخاب کردن بهترین نوع روغن، عملکرد موتور خودرو را تقویت کرد. موضوعات متداولی درباره‌ی روغن مورد استفاده در موتور خودروها وجود دارد، که در جهت استفاده‌ی هرچه بهتر و بهینه‌تر از این مایحتاج مهم و ضروری لازم است که به این موضوعات توجه کرد. یکی از مشکلاتی که هر راننده‌ای ممکن است با آن دست و پنجه نرم کند، کم شدن زود به زود روغن موتور است؛ در واقع سطح روغن مورد استفاده در موتور خودروها به دلایل مختلفی از حد معمول خود کمتر می‌شود. برای مثال روغن ممکن است نشتی پیدا کند و یا تبخیر شود.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جزئیات مرتبط با تبخیر زود به زود روغن مورد استفاده در موتور خودروها و خارج شدن بخار از آن بپردازیم. بعضی از رانندگان وقتی با خروج بخار از روغن مورد استفاده برای موتور خودروی خود مواجه می‌شوند، دلیل اصلی آن را بروز نقص و مشکلات فنی در موتور خودرو می‌دانند.
در واقع تبخیر شدن روغن مورد استفاده برای موتور خودروها و خروج بخار از آن، طبق نظر تولید کنندگان و سازندگان خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در ادامه جزئیات بیشتری در ارتباط با این موضوع را تحت بررسی قرار می‌دهیم.

 شیلنگ بخار روغن چیست  تعویض شیلنگ بخار روغن 405  شیلنگ بخار روغن سمند  شیلنگ بخار روغن تیبا  علائم خرابی شیلنگ بخار روغن  دلایل خروج بخار روغن از موتور  علت بخار روغن  بخار کردن روغن پژو 405  دلایل بخار کردن موتور  علت بخار کردن روغن سمند  علت بخار کردن روغن موتور  کم کردن روغن پژو 206  علت کم کردن روغن پژو پارس  گرفتگی شیلنگ بخار روغن پراید  شیلنگ دو قلوی بخار روغن

دلایل تبخیر روغن موتور و خروج بخار از آن

وظایف روغن موتور برای خودرو حیاتی است و شامل جلوگیری از زنگ‌زدگی و از بین بردن ناخالصی‌ها می‌باشد. همانطور که گفته شد، طبق نظر اکثر کارشناسان و تولیدکنندگان خودرو، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خروج بخار از قسمت درب روغن موتور می‌شود. برای بررسی جزئیات مرتبط با تبخیر شدن روغن مورد استفاده برای موتور خودروها و خروج بخار از آن، لازم است که دلایلی که باعث رخداد این واقعه می‌شوند را تحت بررسی قرار دهیم.
در واقع عوامل مختلف تاثیرگذار در رخداد این اتفاق عبارت‌اند از: مدل موتور خودرو و نوع طراحی آن، سطح کیفی روغن مورد استفاده برای موتور خودرو، انسداد قطعه‌‌ای که سبب خروج فشار از قسمت داخلی موتور می‌شود، انسداد و قفل شدن رینگ پیستون موتور و در نهایت تضعیف عملکرد رینگ پیستون اشاره کرد. در ادامه هر یک از این عوامل را به شکلی دقیق‌تر تحت بررسی قرار می‌دهیم.
مدل موتور خودرو و نوع طراحی آن از عوامل مهم و تاثیرگذار در تبخیر شدن و خروج بخار از قسمت درب روغن موتور، می‌توان به مدل و سبک طراحی موتور خودرو اشاره کرد.
به دلیل سبک خاص طراحی موتور بعضی از خودروها که توسط سازندگان به کار می‌رود، در بعضی مواقع ممکن است که میزان مشخصی از بخار از قسمت درب روغن خارج شود که البته به دلیل نوع طراحی موتور خردج این بخار امری کاملا طبیعی بوده و دور از ذهن نیست.
برای جلوگیری از رخداد این اتفاق، جهت کاهش دادن دمای روغن مورد استفاده در موتور خودروها می‌توان از کولانت‌هایی سنگین استفاده کرد. علاوه بر آن با تعویض مرتب فیلترهای ضدعفونی کننده‌ی موتور خودروها، می‌توان به خنک ماندن موتور و کم شدن دمای روغن موتور و در نهایت استفاده‌ی بهینه و طولانی مدت از آن کمک کرد.

  1.  سطح کیفی روغن مورد استفاده برای موتور خودرو
  2. انسداد قطعه‌‌ای که سبب خروج فشار از قسمت داخلی موتور می‌شود
  3.  انسداد و قفل شدن رینگ پیستون موتور

سبک طراحی موتور خودرو، عاملی تاثیرگذار در تبخیر روغن موتور

1. سطح کیفی روغن مورد استفاده برای موتور خودرو

عامل مهم و تاثیرگذار دیگر در تبخیر روغن موتوری که برای موتور خودروها استفاده می‌شود، سطح کیفیت روغن مورد استفاده است. در صورتی که برای خودروی خود از روغن‌هایی نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده کنید، میزان بخار خارج شده از قسمت درب روغن بیشتر شده و در نهایت میزان تبخیر روغن بالاتر می‌رود.
در واقع روغن‌های بی‌کیفیتی که بعضی از رانندگان برای موتور خودروی خود استفاده می‌کنند، به دلیل داشتن افزودنی‌های همچون پارافین به میزان غیراستاندارد و همچنین به دلیل این که دمای تبخیر پایینی دارند، به نسبت دیگر انواع روغن موتور در زمان‌های کوتاهی تبخیر می‌شوند و لازم است زود به زود برای تمدید آن‌ها اقدام کرد. پس بهتر است تا حد امکان از انتخاب روغن‌های بی‌کیفیت خودداری کرده و روغن‌هایی مرغوب را برای موتور خودروی خود استفاده کنید.

2. انسداد قطعه‌‌ای که سبب خروج فشار از قسمت داخلی موتور می‌شود

عامل تاثیرگذار دیگر در تبخیر روغن موتور مورد استفاده برای خودروها مربوط به انسداد قطعه‌ی تخلیه‌ی فشاری می‌شود که در داخل موتور خودروها قرار دارد. جمع شدن آلودگی‌های مختلف و جرم‌های زیاد در بین قطعات و قسمت‌های مختلفی که برای ساخت موتور یک خودرو به کار می‌رود، اصلی‌ترین دشمن موتور بوده و باعث ایجاد اشکالات زیادی در کارکرد موتور می‌شود.
تجمع این آلودگی‌ها سبب می‌شود تا سیستم تخلیه‌ی فشاری که در داخل موتور خودروها قرار دارد مسدود شود و بدین ترتیب با افزایش فشاری که در بین قطعات مختلف موتور قرار دارد، بخار زیادی از قسمت درب روغن خارج شده و تبخیر روغن افزایش یابد.
با انتخاب روغنی با کیفیت و مرغوب برای موتور خودروی خود و به کار بردن فیلترها و پاک‌کننده‌های موتوری که آلودگی‌های جمع شده در بین قطعات مختلف موتور را ضدعفونی می‌کنند، می‌توان با رخداد چنین مشکلی مقابله کرد.

مسدود شدن سیستم تخلیه فشار موتور

3. انسداد و قفل شدن رینگ پیستون موتور

از عوامل مهم و تاثیرگذار دیگر در تبخیر شدن و خروج بخار از قسمت درب روغن موتور خودروها، انسداد رینگ پیستون موتور خودرو و قفل شدن آن می‌باشد. رینگ پیستون موتور باید به شکلی بدون مانع و کاملا آزاد عمل کند. به دلیل تجمع آلودگی‌ها و جرم‌های زیاد در بین قطعات مختلف موتور، قطعه‌ی رینگ پیستون موتور نمی‌تواند عملکرد آزادانه‌ی خود را داشته باشد و بدین ترتیب رینگ مسدود شده و قفل می‌شود.
در نهایت توانایی رینگ پیستون موتور برای پاک کردن و جمع‌آوری روغن از قسمت‌های کناری سیلندر موتور کم شده و روغنی که بر روی قسمت‌های دیواره‌ی سیلندر موتور قرار دارد دچار سوختگی شده و بدین ترتیب روغن تبخیر خواهد شد و بخار زیادی از قسمت درب آن خارج می‌شود.
برای جلوگیری از رخداد این اتفاق می‌توان از پاک کننده‌های موتور که عاری از هر گونه خاصیت اسیدی هستند و همچنین برای پاک کردن کربن‌هایی که بر روی سیلندر موتور جمع شده‌اند از دی کربنایزر استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. نعمت الله علامی می گوید

    سلام و خسته نباشی خدمت دوستان گرامی .من یک سوال داشتم آیا مقدار خیلی کم بخار از درب موتور پراید خارج میشود مهم است یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارستان می گوید

      سلام
      مقدار خیلی کم میتونه از کیفیت روغن موتور باشه و با تعویض روغن حل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.