آموزش مکانیکی و عیب یابی خودرو

0

مکانیک وعیب یابی خودرو:
‌ قسمت اول

✳️عوامل مستقیم بر افزایش مصرف سوخت

خرابی سوخت پاش یا انژکتور

به مرور زمان سوزن داخل سوخت پاش خرده شده ویا سیلندر آن گشاد می‌شود و گاهی با خرابی سیم پیچ که وظیفه تولید میدان مغناطیسی را دارد انژکتور به درستی پاشش نمیکند که با شستشوی انژکتور ها با دستگاه‌های خوب می‌توان از سالم بودن آن مطمئن شوید

سنسور اکسیژن

آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰ اجرت تعویض سنسور اکسیژن اجزای سنسور اکسیژن چیست املاتور سنسور اکسیژن انواع سنسور اکسیژن پراید ایراد سنسور اکسیژن بررسی سنسور اکسیژن تست سنسور اکسیژن تعویض آی سی سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست عیب یابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن گرمکن سنسور اکسیژن چیست محل نصب سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن لیفان 620 آموزش تعمیر خودرو

درست عمل نکردن سنسور فشار و دمای هوای ورودی Tmap( گاهی ممکن است که این سنسور اطلاعات اشتباه به Ecu بدهد و Ecu دستور پاشش سوخت اشتباه به انژکتورها بدهد

سنسور میل سوپاپ

با خراب شدن این سنسور در برخی از Ecu ها خودرو به دلیل این که نمی‌تواند موقعیت درست زمان پاشش سیلندر یک را پیدا کند پاشش سوخت را از حالت ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر می‌دهد و با این اَمر هر دو انژکتور قرینه یعنی سیلندر ۱و۴ باهم ،۲و۳ باهم پاشش می‌کنند که این اَمر باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود.

 

☑️ 5 علت کاهش عمر خودرو
1- تنظیم باد نامناسب
2- گاز دادن بیهوده
3- خورشید
4- کثیفی
5- روغن نامناسب

‌ عیب یابی در ترمزهای پرقدرت (بوستر):

ترمز ازاد نمی شود:

✅اولین علت:گیر کردن اهرم بندی پدال ترمز (ازاد کردن)

✅دومین علت:درست کار نکردن سوپاپ یکطرفه (ازاد مردن – تعویض قطعات معیوب)

✅سومین علت:گرفتگی مجرای جبران کننده (تمیز کردن)

✅چهارمین علت:چسبندگی کاسه نمد پلانجر هیدرولیکی (تعویض کاسه نمد

✅پنجمین علت:چسبندگی پیستون (روغنکاری و در صورت لزوم تعویض قطعات معیوب)

✅ششمین علت:شکستگی فنر بر گردان (تعویض)

کم شدن مایع ترمز:

اولین علت:معیوب بودن یا فرسودگی کاسه نمدها در قسمت هیدرولیکی (تعویض – پر کردن و هوا گیری دستگاه)

دومین علت:شل بودن اتصال لوله ها (محکم کردن – تعویض کاسه نمدها)

آموزش فنی

تست پاره شدن یا رد کردن تسمه تایمینگ

با یه حرکت ساده میتوا نید بفهمید تسمه تایم پاره یا رد شده یا نه و از صدمه ی بیشتر به اجزای موتور(پیستون . سوپاپ ….) در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید.

اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید

دنده را در یک قرار دهید و ماشین را هُل دهید

اگه ماشین براحتی و بدون درگیری حرکت کرد تسمه پاره شده

ولی اگه ماشین حرکت نکرد و درگیر بود یعنی تسمه سالمه

‌ آموزشی

✅معرفی اجزای انژکتور ،اجراکنندگان و عملگرها

خطای تنظیم سوخت بیش از حد رقیق چیست آموزش مکانیک و برق خودرو تنظیم سوخت خودرو آموزش عیب یابی ماشین جدول عیب یابی خودروهای انژکتوری انواع سنسور خودرو بهترین مکانیک تهران بهترین مکانیک اراک بهترین تعمیرگاه اراک آموزش تنظیم موتور خودرو معایب سنسور اکسیژن معایب سنسور دمای آب معایب سنسور دمای هوا ایرادات سنسور دور موتور1⃣رله دوبل: رله اصلی که برق تجهیزات مهم موتور را وصل می کند.

2⃣کوئل دوبل: تقویت کننده برق برای شمعها که دارای چهار برجک فشار قوی است.

3⃣انژکتور: عامل تزریق سوخت در موتور

4⃣پمپ بنزین: عامل ایجاد فشار در پشت انژکتور و ارسال سوخت است.

5⃣مخزن کربن کنیستر:
برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در خودرو جاگذاری شده.
کربن موجود در کنیستر . بخارات بنزین باک را در خود ذخیره کرده و برای سوختن به موتور ارسال میکند.و مانع از پخش بخارات در هوا میشود.

6⃣شیر برقی کنیستر:
زمانیکه مخزن کربن کنیستر خالی باشد این شیر برقی بسته میماند تا هنگامیکه مخزن پر شود آنگاه شیر برقی باز شده و بخارات بنزین ذخیره شده در مخزن را به سمت موتور جهت سوختن روانه میکند.

 

♦️علائم تاب دیده گی سرسیلندر

استکان تایپیت چیست استکان تایپیت 206 تعویض استکان تایپیت سوپاپ خرابی استکان تایپیت وظیفه استکان تایپیت صدای استکان تایپیت استکان تایپیت پراید یورو4 مجله مکانیک آموزش تعمیر خودرو علائم خرابی استکان تایپیت پراید

✅سوختن مرتب واشر سرسیلندر
✅موتور دیر روشن شده و بد کار می کند
✅کمپرس داخل کربراتور و اگزوز و کارتر و رادیاتور می گردد
✅گرم کردن زیاد موتور
✅مخلوط شدن اب و روغن
✅اب سوزی (خارج شدن بخار اب از اگزوز)

واير شمع

علت خرابی وایر شمع

درخودروهاي مجهز به موتور بنزيني، براي احتراق سوخت درون موتور، نياز به ايجاد جرقه است. اين جرقه توسط شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط واير شمع از كويل، صورت مي‌پذيرد.

ويژگي و کيفيت واير شمع به صورتي بايد باشد که نوسانات قوي الکتريکي و پارازيت (امواج مزاحم) ايجاد نکند. ساختار واير شمع شامل بخش رسانای جريان الکتريکی و بدنه عايق آن است.

✔️ استفاده از واير شمع‌هاي غيراستاندارد و متفرقه موجود در بازار ايرادات زير را ايجاد خواهد كرد:

احتراق ناقص سوخت و لرزش موتور
افت توان و كشش موتور
افزايش مصرف سوخت و آلايندگي گازهاي خروجي اگزوز
بالارفتن دماي موتور ناشي از اعمال فشار بيش از حد به موتور
كربن گرفتگي سطح داخلي محفظه احتراق درون سرسيلندر و تاج پيستون و كاهش انتقال حرارت بين اين قطعات

در برخی از موارد، وجود لرزش در خودرو از موتور آن ناشی می‌شود؛ بدین ترتیب که عدم هوای کافی، سوخت رسانی مناسب و احتراق بموقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند. علائمی که ممکن است نشان دهنده لرزش خودرو به دلیل پیشرانه آن ‌باشند، عبارتند از:

⬅️ لرزش به هنگام فشار دادن پدال گاز

⬅️لرزش‌های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت، به طوریکه انگار بر روی Rumble Strip (خطوط برجسته در حاشیه اتوبان که با قرار گرفتن لاستیک خودرو بر روی آن، راننده را از وجود خط آگاه می‌کند) در حال حرکت هستید.

– خودرو به خوبی روشن شود، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند.

🔧نکته فنی کاربردی🔧

روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستي در پشت آمپر خودروي 206 نشاندهنده موارد زير است:

1⃣ بالا بودن ترمز دستي و يا ايراد ميكروسوئيچ آن(در حين حركت)

2⃣ كاهش سطح روغن ترمز ، قرارگيري در سراشيبي نيز ممكن است اين آلارم را ايجاد نمايد.

3⃣اتمام لنت ترمزها

روشن نشدن خودرو

تعمیرات تخصصی مرسدس بنز تعویض شمع مرسدس بنز تعمیرگاه بنز در تهران تعمیرگاه بنز پاسداران تعمیر خودرو سرویس خودرو سرویس و نگهداری مرسدس بنز دفترچه راهنمای مرسدس بنز آموزش مکانیک خودرو شمع مناسب بنز

۱- سوئیچ اینرسی : ممکن است در اثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز ) عمل کرده باشد

۲- سنسور دور موتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد.
۳- پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین )

۴- رله اصلی دوبل : در این حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم.

ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم
۵- گیر کردن شافت استپر موتور

۶- با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر ۴۰- یا ۲۱۵ + را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد

۷- در خودرو های پیکان و RD سنسور MAP

۸- باتری

۹- قطع شدن تغذیه ECU : در این حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است. با توجه به نقشه، مسیر ولتاژ ۱۲ ولت و سوئیچ باز را چک کنید.

۱۰- خرابی ECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد.

جا به جایی تایر ها

تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های جالب خودرو دانستنی های فنی خودرو افزایش عمر قطعات خودرو کاهش استهلاک خودرو

خودرو‌ها معمولا در محور جلو دارای ترمز‌های قوی‌تری هستند که به خاطر انتقال وزن به جلو حین ترمززدن و قرار داشتن وزن بیشتر خودرو در قسمت جلو است. به همین خاطر معمولا تایر‌ها در محور جلو زودتر دچار فرسودگی و ساییدگی می‌شوند که این حالت برای خودرو‌های دیفرانسیل جلو، شدید‌تر است.

به همین علت گفته می‌شود که هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تایر‌های خودرو را در عقب و جلو با هم تعویض کرد تا‌ خوردگی و ساییده‌شدن تایر‌ها به یک روال انجام شود.

اما باید دقت کنیم که تایر‌ها به دو دسته بایاس پلای و رادیال تقسیم می‌شوند که تفاوت ساختاری آنها، منجر به بروز برخی ویژگی‌ها برای آنها می‌شود که داشتن جهت چرخش در تایر‌های رادیال یکی از آنهاست.

درون ساختار تایر‌ها از نخ‌ها و سیم‌های مقاوم‌کننده استفاده می‌شود که این نخ‌ها در تایر‌های رادیال در موازی هم و عمود بر پهنای تایر هستند اما در تایر‌های بایاس پلای به صورت مورب و ضربدری‌ روی هم قرار گرفته‌اند. این نوع قرار‌گیری باعث می‌شود تا تایر‌های رادیال دارای جهت چرخش باشند که این جهت بر روی دیواره و فاق تایر حک شده است.

عدم رعایت این جهت چرخش باعث می‌شود تا تایر هم زود‌تر ساییده شود و هم در عبور از عوارضی مثل آب در سطح مسیر، نتواند به خوبی آب را از لای شیار‌های خود تخلیه کند.
به همین خاطر گفته می‌شود که تایر‌های رادیال را اگر بدون عمل ضربدری فقط عقب و جلو هم کنیم، کافی است. هر چند که جابه‌جایی به روش ضربدری نتیجه بهتری خواهد داشت.

سنسورها و مصرف بالا

اگر مصرف خودرو شما بالاست.سنسور های زیر بیشترین تاثیر را در مصرف دارند:

1.سنسور دمای آب 📣
در صورت خرابی علاوه بر مصرف بالا لرزش های ریز و درشت موتور و همچنین ریپ زدن آن مشاهده می شود.
اگر سنسور دمای آب خراب بشه
به صورتی که دمای موتور رو پایین و سرد اعلام کنه، یعنی همیشه به ECU دروغ بگه و بگه موتور سرده
و همیشه دما رو پایین اعلام کنه
دور آرام کمی بالاتر از حد معموله
و مصرف وحشتناک بالا میره.

2.سنسورمپ(Map).
در صورت خرابی علاوه بر مصرف بالا
در هوای گرم استارت خور موتور زیاد می شود.احتمال لرزش موتور و ریپ زدن هم هست.

3.سنسور اکسیژن.
علاوه بر بالارفتن مصرف
موتور کپ می کند و در سرعت ریپ های خفیف و حتی شدید می زند
:البته قبل ازچک کردن سنسورها باید فیلتربنزین و هوا چک شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.