محمدعلی نیکبخت، وزیر جدید جهاد کشاورزی کیست و اهل کجاست ؟

2

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد. وی پس از برکناری سیدجواد ساداتی نژاد، برای این وزارتخانه کاندید شده بود. از مهمترین چالش های محد علی نیکبخت، حل مسئله گندم و مسئله خشکسالی در کشاورزی خواهد بود.

 وزیر جهاد کشاورزی کیست  محمدعلی نیکبخت کیست  سوابق محمدعلی نیکبخت  اخبار وزارت جهاد کشاورزی  وزرای دولت ابراهیم رئیسی  بیوگرافی سیاستمداران

امروز سه شنبه ۳۰ خرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت محمدعلی نیکبخت را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بررسی کردند. وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.

محمدعلی نیکبخت، جانشین سیدجواد ساداتی نژاد شده است. رسیدن نیکبخت به وزارت جهاد کشاورزی در شرایطی است که وزیر پیشین جهاد کشاورزی نه با استعفا و نه استیضاح بلکه با برکناری توسط رئیسی از صندلی وزارت‌خانه انجام شد. ضعف عملکرد ساداتی نژاد باتوجه‌ به کسب چند کارت زرد توسط مجلس در این‌ بین مؤثر بود. یکی از مهمترین چالش‌های نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، تعیین قیمت خرید تضمینی فروش گندم است که بعد از حدود یک ماه و نیم از آغاز برداشت گندم در سطح کشور همچنان بلاتکلیف است و قیمت‌های پیشنهادی هم با انتقاد و اعتراض بسیاری کشاورزان روبرو شده است.

زادگاه و سوابق شغلی

نیکبخت بومی سیستان و بلوچستان و متولد دولت‌آباد در شهرستان زابل است. نیکبخت که شیعه مذهب است، در دولت‌های مختلف ایران بار‌ها در پست‌های مختلف در رفت و آمده بوده است. در دهه ۱۳۸۰ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود و سپس در دولت محمود احمدی‌نژاد به معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد. پس از آغاز دولت حسن روحانی، نیکبخت از این سمت برکنار شد و بار دیگر به عنوان رئیس جهاد سازمان سیستان و بلوچستان فعالیت کرد. در اوایل دولت سید ابراهیم رئیسی و با حکم ساداتیان (وزیر پیشین جهاد کشاورزی) به ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب شد. یک نکته مهم درباره سوابق نیکبخت این است که چهره مشهور سیاسی یا رسانه‌ای نیست و تا کنون فرد بی حاشیه‌ای بوده است.

تاکید بر سوابق نیکبخت در حوزه جهاد کشاورزی

به نظر می‌رسد سوابق شغلی نیکبخت در حوزه کشاورزی به عنوان نقاط قوت وی برای انتخاب به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مطرح می‌شود. سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در هنگام معرفی نیکبخت به مجلس، در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «معرفی نیکبخت به مجلس برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی انجام شده است. سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و برنامه‌های فوری و اولویت‌دار نیکبخت به پیوست نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس ارسال شده است. گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و به‌عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.»

اعضای کمیسیون کشاورزی محلس نیز نسبت به نیکبخت حتی پیش از تصدی این وزارتخانه نگرش مثبتی داشتند. مدتی پیش، پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «محمدعلی نیکبخت، گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، از بدنه وزارتخانه و انتخاب وی برای این حوزه به مصلحت کشور است. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در این حوزه تخصص دارد و از صفر شروع کرده و بخش کشاورزی را کامل می‌شناسد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. رضا می گوید

    در دوره دبستان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته….احتمال دزدی کردن داره مواظب باشید

  2. مسعود مصطفوي می گوید

    درود بر شما
    شمارش معكوس وزير كشاورزي براي تحول دگرگوني و تغييرات
    انتظاري كه سالهاست بخش كشاورزي به ويژه آحاد جامعه به دنبال آن هستند سفره و سبد غذائي مردم از اوج تورم و گراني به شدت خالي مي باشد و امروز فردي در اين مسئوليت قرار گرفته كه متصل به بدنه جامعه كلان كشاورزي كشور بوده و در حوزه هاي تخصصي كارهاي اجرائي متعدد و چشم گيري به انجام رسانده حال اين فضا براي رسيدن به نقاط هدف بيش از گذشته نيازمند هم افزائي و همدلي و مودت است كه لزوم آگاهانه آن ايجاد تغييرات و ويرايش و پالايش مديريتي از صدر تاذيل در وزارت متبوع است نكته مهم و حائز اهميت ديگر توجه به مطالبات كشاورزان و بخش كلان كشاورزي توليدكنندگان بخش كشاورزي با استفاده از ظرفيت ها و منابع پنهان و آشكار گسترده نهفته در اين بخش مي باشد .
    نيز يكي از اولويتهاي وزير محترم توجه عميق و دقيق به وضعيت حقوق دستمزد اندك و موارد رفاهي كاركنان است كه نسبت به ساير دستگاه ها معوق مانده وبا كمترين و حداقل هاي موجود خود را منطبق ساخته اند سربازان امنيت غذائي كشور كه حافظ منافع ملي كشور بوده وبا سعي و تلاشي انكار ناپذير مضاعف در حفظ اين خاكير كه امروز مورد تهاجم همه جانبه دشمن به واسطه تحريمهاي كوچك و بزرگ قرار گرفته سينه خود را سپر نموده تا اين مجموعه سبز و بالنده و پويا باشد اما متاسفانه خود از امنيت زندگي و داشتن سرپناه محروم بوده و حقوق ناچيز و بسيار بسيار اندك آنان پاسخگوي وضعيت كنوني معاش آنها نيست.از جمله موارد قابل توجه و پيگري شرح ذيل دغه دغه هاي بيشمار كاركنان خدوم و فعال بخش كشاورزي كشور است.
    1-افزايش حقوق و دستمزد كاركنان نظربه مذاكرات حقوقي و قانوني تعامل و توافق به انجام رسيده از طريق كار گروه مطالبات كاركنان با سازمان امور استخدامي كل كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي از سال 1401 تا كنون وجود منابع و عدم تحميل بار مالي با امكان سنجي انجام شده در وزارتخانه توسط معاونت محترم توسعه
    2-افزايش تسهيلات بانكي كم بهره و سرانه رفاهي با توجه به رشد نرخ تورم همچنين واگزاري بسياري از امكان تفريحي و ورزشي وزارتخانه به بخش خصوصي كه تا امروز بصورت مناسب خروجي قابل قبولي نداشته پاسخگو نبوده.
    3- اختصاص زمين با تغيير كاربري به كاركنان جهت احداث مسكن ارزان كه متاسفانه تمامي تعاونيهاي موجود وزارتخانه تا به امروز در اين خصوص شكست خورده و فقط خواص از اين امر منتفع گرديده و اكثر كار كنان به دليل عدم توان مالي هيچ امكاني براي شركت در پروزه هاي نميه كاره و بدون سند وزارتخانه را نداشته اند.
    4-تخصيص پست هاي بلا تصدي به همكاران با سابقه در جهت ترميم حقوق حداقل در ايام بازنشستگي.
    5- امكان محاسبه كسور اضافه كار از طريق امور مالي تا در ايام بازنشستگي در سرانه حقوق بازنشستگي موثر واقع گردد.
    موارد به عرض رسيده بخش كوچكي از پلان موفقيت وزير محترم كشاورزي در جهت محقق شدن اهداف ايشان خواهد بود چراكه آرامش و آسايش كاركنان در ايجاد انگيزه و افزايش بهروري وزارت متبوع بسيار بسيار موثر خواهد بود .
    باشد تا چنين شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.