دلایل اصلی افت فشار روغن موتور خودرو چیست ؟

0

فشار روغن یکی از پارامترهای مهم در موتور خودرو است. وقتی چراغ فشار روغن خودروی شما روشن می‌شود و فشار روغن را پایین‌تر از مقدار استاندارد گزارش می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ باشد که منجر به افت فشار روغن موتور شده است .

دلایل افت فشار روغن موتور

فشار روغن در موتور به دلایل مختلفی می تواند کاهش یابد . هنگامی که فشارسنج فشار روغن پایین را تشخیص می دهد، توجه داشته باشید که ممکن است خطای ایسیو باشد و یا اینکه واقعا خودرو دچار افت فشار روغن موتور باشد .در هر صورت ، موارد زیر به درک برخی از شایع ترین دلایل افت فشار روغن کمک می کند.

1_ روغن کافی در موتور وجود ندارد

ممکن است روغن موتور به دلیل تبخیر ، سوختن ناشی از فرسودگی رینگ های پیستون و نشتی از طریق پیچ و مهره ، به صورت غیر مستقیم مصرف شود. مصرف روغن با بالا رفتن سن موتور افزایش می‌یابد، بنابراین بررسی سطح روغن و شارژ کردن راه‌حل ساده‌ای برای چنین موردی می باشد. با این حال، اگر نشتی روغن را در خارج از موتور مشاهده نمودید و قطرات روغن روی زمین وجود داشت ، برای رفع افت فشار روغن ، لازم است مشکل قسمت نشتی در اسرع وقت رفع گردد .

یک موتور قدیمی بیشتری می سوزاند. زمانی که دیدید موتور هر 1000 تا 2000 مایل یک لیتر روغن مصرف می کند، نیاز به تعمیر اساسی است. اگر فاصله تعویض روغن بیش از حد طولانی شود، سطح روغن می تواند بسیار پایین بیاید ، حتی اگر موتور خیلی قدیمی نباشد. بنابراین ، فواصل مناسب تعویض روغن را دنبال کنید و سطح روغن را به صورت دوره ای بررسی کنید.

2_ گرانروی خیلی زیاد یا کم از دلایل افت فشار روغن

هنگامی که گرانروی روغن خیلی کم یا زیاد باشد، ممکن است به علت افت فشار در منبع روغن موتور تشخیص داده شود. گرانروی پایین مقاومت کمتری را در برابر جریان از طریق سیستم ایجاد می کند که توسط فشارسنج یا سنسور به عنوان فشار کمتر ترجمه می شود.

گرانروی بسیار بالا ممکن است مقاومت بیشتری را از روغن پمپ شده ایجاد کند که منجر به عدم روانکاری در سیستم و در نتیجه کاهش فشار می شود.

انتخاب گرانروی بالا ممکن است نگران کننده باشد، به ویژه برای راه اندازی موتور در هوای سرد. در دماهای بسیار پایین، نه تنها باید گرانروی روان کننده مناسب را انتخاب کنید، بلکه ممکن است نیاز به استفاده از سیستم گرمایش روغن نیز داشته باشید.

گرانروی پایین می تواند نتیجه عوامل مختلفی ، مانند رقیق شدن سوخت، انتخاب نادرست گرانروی روان کننده ، یا دمای بیش از حد به دلیل اضافه بار یا خرابی سیستم خنک کننده باشد.

3_ فرسودگی موتور

اگر سطح روغن بین «افزودن» و «پر» باشد، یکی از دلایل احتمالی افت فشار روغن موتو ، فرسوده شدن یاتاقان های موتور است ، به خصوص اگر موتور مسافت پیموده شده بسیار بالایی داشته باشد. فرسودگی بیش از حد محدودیت جریان اصلی را کاهش می دهد که در نتیجه فشار را کاهش می دهد. در این صورت، موتور احتمالا نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

4_ فشار سنج خراب

اگر چراغ هشدار فشار روغن روشن شده است اما شما پس از بررسی مشاهده کرده اید که سطح روغن مناسب است و موتور به طور عادی بدون صداهای غیرمعمول یا دماهای بالا کار می کند، ممکن است مشکل از دستگاه حسگر باشد.

فشار روغن را با یک گیج تست کنید. اگر فشار نرمال است، لازم است سنسور فشار روغن را تعویض کنید. با این حال، اگر چراغ هشدار پایین پس از تعویض سنسور ادامه یابد، احتمالاً مشکل از پمپ روغن است.

5_ فرسودگی پمپ روغن از دلایل افت فشار روغناگر سطح روغن بین «افزودن» و «پر» باشد اما موتور با صدای زیاد کار کند، ممکن است پمپ روغن فرسوده شده باشد. یک پمپ فرسوده به دلیل نشتی داخلی قادر به ایجاد فشار لازم نیست. موتور را خاموش کنید تا مشکل برطرف شود.

منبع : وستینال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.