سر و صدای کابین خودرو چه دلیلی دارد و چطور می توان آن را رفع کرد؟

0

سر و صدای کابین خودرو چه دلیلی دارد؟ و چطور می توان آن را رفع کرد؟

سر و صدای کابین خودرو در بسیاری از موارد باعث یه هم خوردن تمرکز راننده می شود. علت صدا دادن اتاق خودرو وابسته به عوامل زیادی است. شما می توانید با استفاده از صداگیری اتاق ماشین این مشکل را رفع کنید. هزینه صداگیری ماشین از عواملی است که بسیاری از رانندگان برای پرداخت نکردن آن دست به کارهایی غیر اصولی می زنند که نتیجه آن وارد شدن آسیب هایی عمیق به کابین خودرو است. ما در ادامه مطلب به راه های رفع صدای کابین خودرو می پردازیم.

مطالب مرتبط

زمانی که خودرو حداقل پنج سال استفاده شده باشد به طور معمول در کابین آن صداهایی شنیده می شود که به احتمال زیاد برخی از شما عزیزان نیز تا به حال آن را تجربه کرده اید. این مسئله با گذشت زمان در کابین خودرو به وجود می آید.

عوامل سرو صدا کابین خودرو

دلایل به وجود آمدن سر و صدا در اتاق خودرو به دو دسته تقسیم می شود. عوامل استاتیکی و دینامیکی دو دسته ای هستند که علت صدا دادن اتاق خودرو با آنها گره خورده است.

صداهایی که در خودرو به وجود می آیند به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • صداهای موتور و سیستم های مکانیکی خودرو که در صورت خرابی می تواند برای شما هزینه زیادی داشته باشد.
  • صداهای عواملی که در محیط اطرف خودرو وجود دارند مثل وزیدن باد هنگامی که ماشین با سرعت زیاد در حال حرکت است.
  • صداهایی که با خرابی جاده و لاستیک خودرو در ارتباط هستند.
  •  عملکرد نادرست قطعات تریمی (داخل کابین) مثل فرمان هیدرولیک محور جلو و عقب می تواند ریشه اصلی این صداها باشد.

اگر شما عزیزان در تعمیر موتور خودرو و یا سیستم جلوبندی ماشین سهل انگاری کنید در کوتاه مدت متوجه خواهید شد که هزینه زیادی را برای جبران این بی دقت ها در خودرو پرداخت خواهید کرد. وجود مشکل در سیستم فنی خودرو می تواند یکی از عوامل مهم ایجاد سر و صدا در اتاق ماشین باشد که اگر برای رفع آن به متخصصین صداگیری اتاق ماشین مراجعه نکنید صدمات زیادی به کابین خودروتان وارد می شود.

علت صدا دادن اتاق خودرو

شناخت علت های صدا دادن اتاق خودرو می تواند در بسیاری از موارد به شما کمک زیادی کند. اگر در تشخیص این مسائل درست عمل کنید متوجه خواهید شد که چه میزان از هزینه هایتان کاهش خواهد یافت که علت اصلی آن پیشگری به موقع و اصولی شما است.

صدا موتور ماشین: اگر ماشین شما موتور بنزینی، دیزل، LPG یا CNG دارد باید در دور پایین و یا بالا موتور صدای آن به طور استاندارد به گوش راننده برسد. موتور خودرو شما نقش مهمی در سر و صدا کابین خودرو  پس در حفظ سلامت آن دقت کافی را به خرج دهید تا در علاوه بر کاهش هزینه هایتان سلامت فنی خودروتان نیز حفظ شود. اما بهتر است در صورت شنیدن این صداها به سرعت جهت صداگیری اتاق ماشین اقدام کنید.  

صدا اگزوز ماشین: متاسفانه بسیاری از رانندگان صدای اگزوز را به‌ عنوان یک صدا خفه‌کن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده می کنند که این مسئله می تواند در بلند مدت زنگ زدن در سیستم اگزوز ماشین را به وجود آورد که در نهایت باعث به وجود آمدن حفره هایی کوچک در بدنه اگزوز می شود. شما می توانید با سرویس به موقع سیستم اگزوز قدمی مهم برای رفع صدای کابین خودرو بر دارید.

سر و صدا در قطعات تعلیقی: قسمت هایی که در خودرو به صورت تعلیقی هستند نقش مهمی در ایجاد سر و صدا کابین خودرو دارند. قطعات تعلیقی در ماشین میله‌های اتصال واشر، اتصالات توپی و بلبرینگی هستند که اگر برای سرویس های به موقع آنها اقدام نکنید منجر به آسیب هایی اساسی و همچنین صداهایی گوش خراش در کابین خودرو می شوند.

مفید و خواندنی: باتری به باتری کردن خودرو چگونه انجام می شود؟

 عملکرد اشتباه قطعات الکتریکی خودرو: البته در بعضی از موارد فرسودگی قطعاتی مثل رله ها موتور و برف پاک کن باعث می شود که صدایی به داخل ماشین راه پیدا کند و موجب عدم تمرکز راننده شود. پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از این مشکلات خودروتان را در زمان درست سرویس کنید.

عوامل موثر در رفع صدای کابین خودرو 

در برخی موارد سر و صدای کابین خودرو باعث شده است که راننده تمرکز خود را از دست بدهد و در نهایت تصادف پیش بیاید. اگر برای رفع صدای کابین خودرو اقدام نکنید می تواند باعث به وجود آمدن سردرد، خستگی، استرس، خشم و… در راننده شود که به شدت برای سرنشینان خطرناک می باشد و احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد. بهتر است به هزینه صداگیری ماشین به عنوان یک پیشگری استاندارد نگاه کنید تا دچار حادثه هایی مثل تصادف سهمگین نشوید.

اهمیت تعمیرات در صداگیری اتاق ماشین

اگر شما صدایی غیر استاندارد را از خودرو می شنوید بهتر است نسبت به آن حساسیت بالایی داشته باشید زیرا این مشکل می تواند به بقیه سیستم های فنی خودروتان نیز آسیب وارد کند.

در بیشتر موارد سیستم موتور، اگزوز و جلوبندی خودرو زمانی که دچار مشکل می شوند شما صدایی در کابین خودرو را می شنوید. بهتر است به عنوان یک راننده نسبت هر صدایی که به صورت غیر استاندارد در کابین خودرو شنیده می شود حساس باشید و آن را به عنوان هشداری اساسی در نظر بگیرید.

صداهایی مثل خراشیدن، جیغ کشیدن و هر صدای غیر عادی دیگری از خودرو نشان دهده این موضوع است که سیستم فنی خودرتان دچار مشکل شده است. اگر بخواهیم این موضوع را از نظر اقتصادی بررسی کنیم می توان گفت هزینه صداگیری ماشین بسیار کمتر از تعمیر و یا تعویض موتور و دیگر سیستم های فنی خودرو است.

نقش لاستیک در سر و صدای کابین خودرو

بهتر است بدانید اگر می خواهید برای صداگیری اتاق ماشین اقدام کنید علاوه بر سیستم های فنی باید به لاستیک ها نیز توجه ویژه ای داشته باشید. این موضوع برای صداگیری همه خودروها یکسان است. پایین بودن کیفیت لاستیک در خودروها باعث می شود که در حین حرکت شما صداهایی غیر استاندارد را در داخل کابین خودرو بشنوید.

به طور معمول لاستیک‌های فابریک این مشکل را ندارند. ما پیشنهاد می کنیم در زمان تعویض لاستیک ماشین به میزان سالم بودن و کیفیت آن دقت کافی داشته باشید زیرا این مسئله در تولید سر و صدای کابین خودرو نقشی اساسی دارد.

البته تنظیم نبودن باد لاستیک نیز می تواند باعث به وجود آمدن صدا در داخل کابین خودرو شود. شما با رسیدگی مناسب نسبت به لاستیک های ماشین علاوه بر کاهش صدا در خودروتان می توانید احتمال بروز حادثه را نیز کاهش دهید.

کفپوش عایق صدا

اگر اطمینان دارید که سر و صدا اتاق خودروتان ربطی به سیستم فنی ماشین، لاستیک ها ماشین ندارد بهتر است به سراغ تهیه یک کفپوش عایق صدا بروید. قسمت داخلی داشبورد خودرو به دلیل وجود درزهایی می تواند باعث به وجود آمدن صداهایی شود که ریشه آن نفود هوا در فضای داخل آن است.

بهتر است بدانید در بیشتر موارد سر صدا در اتاق خودروها قسمت جلویی ماشین نقش مهم دارد. شما می توانید برای رفع این مشکل از کفپوش هایی استفاده کنید که عایق مناسبی برای جلوگیری از صدا هستند. این کفپوش ها از جنس فوم عایق هستند و شما می توانید با استفاده از چسب آن را به قسمت هایی که می خواهید محکم بچسبانید.

فوم عایق بازتابنده و نقش آن در صداگیری خودرو

اگر بخواهیم قابلیت های این فوم را با کفپوش ها مقایسه کنیم به راحتی می توان گفت که فوم عایق بازتابنده تاثیر بسیار زیادی در کاهش سر و صدا کابین خودرو دارد. این عایق ها می تواند در مقابل نفوذ سرما به داخل خودرو نیز مقاومت خوبی را از خود نشان دهند.

البته اگر می خواهید برای اولین بار این عایق ها را نصب کنید پیشنهاد می کنیم با یک متخصص صداگیری اتاق ماشین نیز مشورت کنید تا دچار خطا نشوید. ما پیشنهاد می کنیم از هر دو نوع عایق برای کاهش سر و صدا در کابین خودرو استفاده کنید. استفاده از این عایق ها نقش ویژه ای در کاهش هزینه صداگیری ماشین می تواند داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.