گرمکن دریچه گاز چیست و علائمی خرابی آن چیست ؟

0

در خودروهای انژکتوری که دریچه گاز آنها فلزی بوده ، برای جلوگیری از یخ زدن پولکی دریچه گاز و موتور پله ای در هوای سرد از گرمکن برقی استفاده می کنند .

گرمکن های مورد استفاده در خودروها یا از نوع برقی بوده ( مانند سمند ، ۴۰۵ و … ) و یا از نوع آبی که توسط آب گرم میشود ( در خودروهای کره ای به کار رفته مانند پراید ) ولی در پراید ساخت داخل حذف شده است
روی دریچه گاز نصب شده و ساختار داخلی این قطعه تشکیل شده است از یک مقاومت از نوع PTC (ضریب حرارتی مثبت) که با افزایش دما مقاومت آن کاهش می یابد. مدارهای الکتریکی : از یک سوکت دو پایه به رنگ زرد تشکیل شده است : پایه 1 : تغذیه 12v+ از پایه شماره 9 رله دوبل  پایه 2 : اتصال به بدنه

لامپ عیب یاب ( چراغ چک ) :

لامپ عیب یاب در خودروهای انژکتوری در صفحه داشبورد ( صفحه کیلومتر )تعبیه شده و دز هنگام بروز اشکال ( عیب های اساسی ) در سیستم سوخت رسانیانژکتوری توسط ECU روشن شده و راننده را از وجود عیب در سیستم انژکتوری آگاه می سازد .

نکته ۱ : خرابی قطعاتی که باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می شود در خودروها متفاوت بوده و به برنامه ای که در ایسیو تعریف می کنند بستگی دارد . در بعضی خودروها خرابی سه یا چهار قطعه و در بعضی خودروها خرابی ۶ الی ۸ قطعه باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می شود . اما بطور کلی خرابی قطعاتی که باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می شود ، عبارت است از :انژکتورها – شیر برقی کنیستر – سنسور اکسیژن ، سنسور فشار هوا ، سنسور دمای آب ، سنسور ناک و …
نکته ۲ : در صورت روشن شدن لامپ عیب یاب در خودروی انژکتوری نباید بیتفاوت بود بلکه باید به نزدیکترین مرکزی که مجهز به دستگاه عیب یاب خودرویمربوطه است مراجعه و رفع عیب گردد . در صورت روشن ماندن طولانی لامپ عیبیاب ، سبب افزایش مصرف سوخت و بد کار کردن موتور و … می گردد .

همان‌طور که در وظایف استپر بیان کردیم یکی از وظایف این قطعه جبران افت دور موتور در هنگام کولر گرفتن است. گاهی در پراید دیده می‌شود شما زمانی که کولر می‌گیرید دور موتور به شدت افت کرده و دور موتور تا نزدیک خاموش شدن پایین می‌آید. اینجا دلیل را باید در موتور پله‌ای جست‌وجو کنید.

عیوب ناشی از خرابی یا عدم کار این سنسور

۱- در زمستان و هوای سرد پولک دریچه گاز یخ زده و خودرو گاز نمیخورد.

۲- در زمستان و هوای سرد نوک استپر موتور یخ زده و موتور روشن نمیشود.

نکته: همیشه در هوای سرد قبل از استارت زدن سوییچ را چند دقیق در حالت IGN قرار داده تا هوزینگ گرم شده و موتور با تک استارت روشن شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.